met je paard over de pond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Re: met je paard over de pond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:25

Niks slechts aan Koekeroekus, als jij er van uit kan gaan dat dat met jouw paard/ pony wel zomaar kan is dat prima.
Ik weet van mijn pony dat ik hem niet moet 'overstelpen' met nieuwe indrukken. En dus kan ik niet zomaar een pont met hem op; dit moet geoefend worden.

Moet er alleen wel bij zeggen dat ik me stuk zou lachen als iemand het overhaast gaat proberen 'om te bewijzen dat het kan' en het mis gaat. Sorry, maar het beste vermaak is leedvermaak.

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:28

Ik heb ben wel, met de pont die de TS bedoelt, met de paarden opgeweest en het mag, als het niet te druk is. Althans, toen mocht het, nu zou ik het niet weten, telefoontje die kant op en je weet het. Mijn paarden zijn geen van allen ooit gek geworden op de Pont, natuurlijk worden ze een beetje zenuwachtig als de Pont start en begint met varen, maar dat is met een paar meter afgelopen.

TS, het bos ligt alleen niet meteen aan de overkant, je bent nog wel eventjes onderweg voordat je daadwerkelijk in het bos bent.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:30

NoName126 schreef:
Levensgevaarlijk. Wat dacht je van uitglijden. De vloer van de pont is van ijzer. Een paard in paniek dat nergens naartoe kan dan alleen maar op zn kont gaan. Hij is niet eens trailermak zeg je, hoe zal hij dan op dit gaan reageren?! Ik vind het echt compleet debiel dat je dit wil gaan proberen. Je neemt gigantische risico's. Niet alleen voor jezelf maar ook voor (ik hoop) de enkele (!) automobilist of fietser die er op staat.
Weten je ouders hier uberhaupt van af?

Zorg eerst maar eens dat je goed geïnformeerd bent want dat de vloer van ijzer is is bullshit.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:32

AmyII schreef:
Niks slechts aan Koekeroekus, als jij er van uit kan gaan dat dat met jouw paard/ pony wel zomaar kan is dat prima.
Ik weet van mijn pony dat ik hem niet moet 'overstelpen' met nieuwe indrukken. En dus kan ik niet zomaar een pont met hem op; dit moet geoefend worden.

Moet er alleen wel bij zeggen dat ik me stuk zou lachen als iemand het overhaast gaat proberen 'om te bewijzen dat het kan' en het mis gaat. Sorry, maar het beste vermaak is leedvermaak.

Haha klopt helemaal. En terecht dat jullie dan leedvermaak hebben! Gelukkig heb ik het afgelopen jaar heel goed geleerd wat zijn signalen zijn voor paniek en angst. Dus ik zou al aan hem kunnen merken of het eng is als we naar de pont zouden lopen. Af en toe is het ook wel een held op sokken. En nogmaals, gelukkig is er geen pont binnen bereik en dat is voor mij misschien maar goed ook. :Y)

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:33

kimmie1 schreef:
NoName126 schreef:
Levensgevaarlijk. Wat dacht je van uitglijden. De vloer van de pont is van ijzer. Een paard in paniek dat nergens naartoe kan dan alleen maar op zn kont gaan. Hij is niet eens trailermak zeg je, hoe zal hij dan op dit gaan reageren?! Ik vind het echt compleet debiel dat je dit wil gaan proberen. Je neemt gigantische risico's. Niet alleen voor jezelf maar ook voor (ik hoop) de enkele (!) automobilist of fietser die er op staat.

Zorg eerst maar eens dat je goed geïnformeerd bent want dat de vloer van ijzer is is bullshit.

Vaak licht er wel iets van asfalt overheen maar denk toch wel dat de vloer eronder van ijzer of metaal is. Als je paard op ijzers staat kan hij daar wel van schrikken.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:38

Die van mij vindt bruggen en viaducten al redelijk eng (al lukt ons dat nu wel, na enige oefening :) ), ik denk dat een tripje met een pont het einde van de wereld wordt :') Tenminste, voor een aantal van de opvarenden.

Dus ik zou het eerst eens een paar keer oefenen met de pont op lopen, op de pont staan terwijl de motor aan staat, etc. Net zo lang tot je paard er geen ene *** meer om geeft. Maar dan nog lijkt het daadwerkelijke varen me best een risico, want wat als je paard het onderweg op zijn heupen krijgt?

Weet dat voor die film "Hongerwinter" een paard getraind moest worden om op de pont te gaan. Dat werd toen gedaan door Annemarie vd Toorn. Het is zeker mogelijk, maar ik zou niet onder het mom van "dikke kans dat het goed gaat" de gok nemen. Dat vind ik dom en ondoordacht, en erg lomp naar je paard en andere opvarenden.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:41

Hai meid,

Jammer dat er zo overdreven moet worden gereageerd op een topic waar je gewoon naar ervaringen vraagt.
Zelf ben ik zo'n 4 keer met mijn vorige pony over de pond geweest, dit ging prima maar we doen het wel met meerdere paarden (3).
Omdat het toch kuddedieren zijn en ze zijn rustiger met soortgenootjes.
De eerste keer vonden ze het vreemd maar ze zijn allemaal trailermak en deden het eigenlijk prima.
Ze lopen er nu zo op en we hebben voor de zekerheid stukjes wortel in onze zakken maar nog nooit nodig geweest.
Ik hoop dat ik je een beetje geïnformeerd heb en als er vragen zijn, mag je het gerust vragen.
Wel zou ik alleen met je paard over de pond gaan als je weet dat het betreffende paard niet te druk/heet in zijn koppie is en je een band hebt met het beestje.
Wij hebben er in ieder geval heel veel plezier van dat dit mogelijk is bij ons.

Groetjes Sylvia

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:44

kimmie1 schreef:
NoName126 schreef:

Ik ga mee met kimmie1, je moet je wel goed laten informeren voor dat je conclusies gaat trekken.
De vloer van de pond is namelijk echt geen ijzer hoor.
En NoName126, misschien moet je goed de openingspost van TS lezen, want ze heeft al eerder gezegd dat haar moeder dit vroeger ook deed.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:48

Ik weet dat er verschillende mensen zijn, die dit al eerder hebben gedaan. Van een kennis weet ik dat een vrouw wel iets had gemaakt om over de hoeven te doen, als ze op de pont stond. Dit om uitglijden te voorkomen.

Denk dat het best mogelijk is, maar zou het zelf niet aandurven. Ligt echt aan het paard en de grote van de pont, maar zeker niet onmogelijk voor ieder paard!

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:51

De pont bij ons in de buurt heeft een bodem van (afgesleten) traanplaat. Spekglad dus. Dat haar moeder het vroeger deed zal best, toen waren de omstandigheden vast ook anders (de pont van hier had toen een bodem van hout en toen kon het dus ook wel eens met een bomproof paard).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:57

Ik vind het gewoon not done. Je zit op een pont, je hebt andere mensen en voorwerpen. En hoe braaf men hier ook beweert, een paard in paniek=chaos.
Chaos waar niemand van gediend is en in dit geval heel wat leed kan veroorzaken. (auto's beschadigen, passagiers over de zeik of gewond, en dan spreken we nog niet over zaken als overboord slaan)
Dan kan je nog beweren dat we te vaak angstig omgaan met onze dieren, en allicht zal dat kunnen. Maar hier heb je wel een maatschappelijk rol tov derden en vooral ten opzichte van je eigen paard.
Er zullen allicht paarden perfect in staat zijn om dat te doen, en op een leeg pont, met toestemming en dat je alles voor eigen rekening neemt, zeg ik: Lekker doen.
Anders zou ik gewoon hoffelijk zijn en mensen mijn hobby niet opdringen, laat staan in gevaar brengen.
Laatst bijgewerkt door bulck op 24-02-14 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:00

Je zit niet op een pond, je zit op een ponT. :)
Als dat je argument is om het niet te doen, dan zou ik ook maar niet meer op straat rijden, of in een bak, want wat als mijn paard schrikt en een ander paard trapt?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:04

Over welke ponT heb je het precies? Dat hele kleine wiebelding of die grotere van Conexxion?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:05

ik heb iemand gekend die had de stal bij zijn huis aan de ene kant van het water en het weiland aan de andere kant, ging met de pont de beestjes naar de wei brengen en weer terug naar huis, waren wel kleintjes a of b pony's. Dit is wel zeker een jaar of tien geleden, of die het nog doet en pony's heeft weet ik niet.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:05

Sok schreef:
Als dat je argument is om het niet te doen, dan zou ik ook maar niet meer op straat rijden, of in een bak, want wat als mijn paard schrikt en een ander paard trapt?!

Idd als ruiter ben je ten allen tijden verantwoordelijk voor je paard en dien je dit in de hand te hebben.
Nu is het wel zo dat in en rond een stal mensen verkiezen om in de aanwezigheid van paarden vertoeven.
Op straat, of zoals hier op een pont, dat een heel ander verhaal is.

Perceptie, kennis en gewaarwording zijn totaal anders, dus reacties zijn ook anders.
Je hoeft nu geen tekeningtje te maken bij een paard dat paniekerig wordt op een pont met mensen die een gezellig uitstapje maken met de familie. Paniek op paniek= ultieme chaos.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:06

kimmie1 schreef:
NoName126 schreef:

De pont was bij ons wel van ijzer/staal :).

Ik ben wel een paar keer over een pontje gegaan, zo'n kleine waar maximaal twee auto's op kunnen. In het begin even wennen, maar al snel vond ze het best. :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:08

Wat ben jij een doemdenker zeg! :D Ik denk dat het allemaal heus wel wat mee valt.
Als jij een sterke leider bent, die de risico's goed in kan schatten, denk ik dat het prima kan hoor!
Ik zou zelf wel 3 keer nadenken voordat ik voor een eerste keer op een pont zou stappen die al vol zit met mensen en auto's. Maar dat was is dus precies wat ik bedoel met risico's inschatten ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:39

bulck schreef:
Sok schreef:

Idd als ruiter ben je ten allen tijden verantwoordelijk voor je paard en dien je dit in de hand te hebben.
Nu is het wel zo dat in en rond een stal mensen verkiezen om in de aanwezigheid van paarden vertoeven.

Perceptie, kennis en gewaarwording zijn totaal anders, dus reacties zijn ook anders.
Je hoeft nu geen tekeningtje te maken bij een paard dat paniekerig wordt op een pont met mensen die een gezellig uitstapje maken met de familie. Paniek op paniek= ultieme chaos.

Wat zou jij dan doen als je ergens downtown grote stad bent en je hebt trek in koffie?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:45

Ik heb niet alle reacties gelezen maar wij gingen regelmatig met een pontje over met een clubje paarden.
Eigenaar van de pont vond het schitterend en de paarden geen probleem.
Klein wiebelig pontje met ruimte voor 3 à 4 auto's.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:45

TS ik ken de pont waar je mee moet en ik zou het toch niet doen als ik jou was.. Helemaal als het wat drukker is op de pont is de kans groot dat je paard daar in paniek raakt. De pont is vooral zomers erg druk bezocht en staan er naast veel fietsers ook vaak ongeduldige brommerrijders en zodra de klep naar beneden is vliegt iedereen met een noodgang van de pont af. Ik zou het voor de veiligheid voor jezelf, je paard en anderen niet op gaan zoeken..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:02

bulck schreef:

Mensen op straat en in het bos verkiezen niet om in de nabijheid van paarden te zijn of te komen, dus jij vindt buitenrijden ook veel te gevaarlijk?
Je moet je paard kennen voordat je er mee op pad gaat, er zijn paarden die niet aan paniek doen en je hebt paarden die bij een scheve steen al in de stress schieten. Met dat laatste paard ga je dan dus niet zomaar op de pont......

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:11

Ik zou het zelf niet doen met mijn pony, ik weet dat als die in paniek raakt hij in alle staten is. Die zou zo overal doorheen rennen, van de pont afspringen oid.
Met shetje die ik verkocht heb zou ik het wel aandurven. Die was niet van veel dingen onder de indruk. en is ook wat beter te houden dan een brede D pony mocht hij toch gestresst/in paniek raken :+

Alleen, aangezien jou pony niet trailermak is zou ik het niet doen. Ik weet niet wat hij eng vind aan de trailer, maar misschien het bewegen wel? Dat heb je op de pont ook. Als het geen pony is die nergens van op of om kijkt vind ik het levensgevaarlijk.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:13

Wat een wendingen en hersenkronkels maken jullie er nu van.
Het onderwerp is een pont, een platform dat afgesloten is en waar je mensen dus niet direct de keuze geeft. Is iets anders dan een openbare weg (waar je als ruiter ook gewoon je plaats hoort te weten) of een bos, waar mensen nog altijd wegkunnen (en waar je tegenwoordig ook gescheiden wordt door paden met een specifieke bestemming).

Kijk ik ben paardenliefhebber in hart en nieren. Maar niet iedereen is dat en dat hoor je gewoon te respecteren en op zijn minst te erkennen. Wat wij als 'normaal' beschouwen is dat voor een leek absoluut niet.
En wat is braaf? Dat zijn begrippen die wij een paard toekennen. En zoals eerder aangehaald, zal dat allicht bij paarden lukken. Echter is dat een groot risico dat je neemt. Voor jezelf, je paard en al de mensen die je erbij betrekt.
Je moet je maar bedenken dat je daar als gezin met jonge kinderen op fietstocht bent en de een of andere haalt het in zijn hoofd om een paard (dat uberhaupt de trailer niet meer opwil, dus al geen respect heeft voor Ts of dus niet als leider ziet) eens mee te nemen, want het bos aan de andere kant is toch zo leuk.
Paard schrikt, op zich mss nog niet zo'n ramp, maar die mensen schrikken ook. Dus angt op angst, geeft meer angst. Daar hoef je als paardenmens geen tekening bij te maken, want dan blijft een paard een vluchtdier. En zonder leider, gewoon een gevaarlijk projectiel.
En dan is dat misschien een echt doem-scenario, maar een 10e ervan vind ik al overlast voor medereizigers op dat pont.
Laatst bijgewerkt door bulck op 24-02-14 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:22

Ik zou het gewoon lekker doen, als jij nuchter blijft en dat uitdraagt naar je paard is er niks aan de hand. Ik weet niet wat de paarden van de bokkers hier doen als ze in paniek raken, maar in principe kan je een paard ook weer kalmeren.. Die springt (neem ik aan) bij paniek niet meteen van boord, als het goed is weet je als ruiter ook waar de uitknop zit. Mag hopen dat de bovenstaande doemdenkers lekker in de binnenbak blijven rijden, want als hun paard inderdaad helemaal over de flos gaat bij iets engs, dan moet je ze vooral binnen 4 muren houden.
Met de paarden die ik rijd ga ik vrijwel overal dwars doorheen, overheen; smalle sloten (met sprong of gewoon waden), greppels, smalle poortjes, smalle bruggetjes zonder leuning/met leuning, boomstammen, door hekjes, als jij leiderschap toont en je paard goed aanvoelt is er niks aan de hand. En de paarden worden er dapper van en weten waar hun eigen hoeven zich bevinden, dat is ook wel zo fijn!

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:33

bulck schreef:
Wat een wendingen en hersenkronkels maken jullie er nu van.
Het onderwerp is een pont, een platform dat afgesloten is en waar je mensen dus niet direct de keuze geeft. Is iets anders dan een openbare weg (waar je als ruiter ook gewoon je plaats hoort te weten) of een bos, waar mensen nog altijd wegkunnen (en waar je tegenwoordig ook gescheiden wordt door paden met een specifieke bestemming).

Kijk ik ben paardenliefhebber in hart en nieren. Maar niet iedereen is dat en dat hoor je gewoon te respecteren en op zijn minst te erkennen. Wat wij als 'normaal' beschouwen is dat voor een leek absoluut niet.
En wat is braaf? Dat zijn begrippen die wij een paard toekennen. En zoals eerder aangehaald, zal dat allicht bij paarden lukken. Echter is dat een groot risico dat je neemt. Voor jezelf, je paard en al de mensen die je erbij betrekt.
Je moet je maar bedenken dat je daar als gezin met jonge kinderen op fietstocht bent en de een of andere haalt het in zijn hoofd om een paard (dat uberhaupt de trailer niet meer opwil, dus al geen respect heeft voor Ts of dus niet als leider ziet,of gewoon heel erg in paniek kan raken, dat kun je van tevoren niet voorspellen) eens mee te nemen, want het bos aan de andere kant is toch zo leuk.
Paard schrikt, op zich mss nog niet zo'n ramp, maar die mensen schrikken ook. Dus angt op angst, geeft meer angst. Daar hoef je als paardenmens geen tekening bij te maken, want dan blijft een paard een vluchtdier. En zonder leider, gewoon een gevaarlijk projectiel.
En dan is dat misschien een echt doem-scenario, maar een 10e ervan vind ik al overlast voor medereisigers op dat pont.

Helemaal mee eens. Heel erg dom als je dit gaat doen.