Trekkers rijden veelste hard?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:47

Peppertree schreef:
Tuurlijk heeft Ikke wel gelijk, dat als je de boeren/loonwerkers in de omgeving kent vaak wel weet wie als een malle in de rondte scheuren en welke figuren wél netjes rekening met je houden, of je nu op de fiets, in de auto of op een paard zit.

Maar waarom zou Mick moeten onderbouwen dat loonwerkers en boeren zware tijden hebben, terwijl ikke daarnaast (zonder cijfers) beweert dat hoe harder boeren klagen hoe beter ze het hebben.
Misschien heeft hij wel gelijk (ken weinig boeren die nooit klagen, weinig niet-boeren ook trouwens). Maar dit is een beetje de pot die de ketel verwijt dat ie zwart ziet.

Nog even een nieuwsartikel ter illustratie bij het ' zware wagens in de berm' verhaal:

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/schagen/article16776513.ece/Loonwerker-voorkomt-aanrijding-in-Sint-Maarten

Omdat er NOOIT een reden kan zijn om onverantwoordt gedrag goed te praten!!
Het ZIJN namelijk altijd dezelfde figuren die denken dat ze boven de wet staan. Diezelfde gasten die denken dat er wat te winnen valt door door stug door te gassen, ook als dat gewoon NIET kan!
Ik zal het je nog sterker vertellen: ik voorspel je met 99,9% zekere trefkans welke figuren lomp doorgassen en welke combi's rekening houden met anderen op de rijbaan! Dat lees je gewoon af aan de combi en de rijstijl.

Wat betreft omzetten en marges, ik ben van boeren komaf en ik spreek ze met grote regelmaat en dan komen dit soort zaken ook langs. De verstandige boeren pik je er zo uit en die hebben het niet slecht. Er zijn best boeren die het slecht hebben, maar hey, als je niet snapt hoe je een toko moet runnen, moet je ook niet klagen dat het niet uit kan........

Amiigo

Re: Trekkers rijden veelste hard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:51

Ik ga nu ook écht niet de weg op met mijn pony... Die vind vrachtwagens en tractors namelijk eng :=
Ik rijd een stukje om, door de woonwijk heen, om in het bos te komen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:53

Ik passeer nooit zo een tractor als ik in de berm rij of op straat en er is een sloot naast.
Of ik ga even een inham in van een land of ik stap af. En ja ze rijden te hard maar wat doe je eraan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:55

Tooske schreef:
Ik passeer nooit zo een tractor als ik in de berm rij of op straat en er is een sloot naast.
Of ik ga even een inham in van een land of ik stap af. En ja ze rijden te hard maar wat doe je eraan.

Idd.. Ik ga ook altijd op een oprit of het begin van een veld staan.
Afstappen doe ik niet meer, heb al een paar x mee gemaakt dat hij zich los trok :=

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:57

Ikke: Dus jij mag wel zeggen dat Mick zijn stelling dat het zware tijden zijn voor agrariërs moet onderbouwen met cijfers 'omdat onverantwoord gedrag niet goed te praten valt'....

Maar jij mag wel bepalen dat boeren die het slecht hebben in deze tijd eigenlijk gewoon geen boer hadden moeten worden? Zonder enige onderbouwing dan behalve dat je er wel eens een paar spreekt. Dat je zelf van boeren komaf bent zegt mij niet zoveel. Het boerenleven van jaren terug is absoluut niet te vergelijken met nu.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:05

Peppertree schreef:
Ikke: Dus jij mag wel zeggen dat Mick zijn stelling dat het zware tijden zijn voor agrariërs moet onderbouwen met cijfers 'omdat onverantwoord gedrag niet goed te praten valt'....

Maar jij mag wel bepalen dat boeren die het slecht hebben in deze tijd eigenlijk gewoon geen boer hadden moeten worden? Zonder enige onderbouwing dan behalve dat je er wel eens een paar spreekt. Dat je zelf van boeren komaf bent zegt mij niet zoveel. Het boerenleven van jaren terug is absoluut niet te vergelijken met nu.

Als jij 'm wil geloven op z'n blauwe ogen, prima, mij best.
Wat mij stoort is dat de slechte omstandigheden die de boeren zouden hebben, rechtvaardigen dat de loonwerkers als een dolle rondscheuren. DAT is namelijk wat er tussen de regels door geschreven wordt!

cp112Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:07

Respect van beide kanten. Ja sommigen rijden gewoon te hard en te lomp. Maar lang niet allemaal.

Heel veel ruiters denken ook maar dat iedereen maar voor ze aan de kant moet gaan. Zo werkt het dus ook niet.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:10

Ik weet niet of het wat uithaalt. Maar zelf rij dag in dag uit met tractoren en shovels. Ik houd zelf, maar dat komt omdat ik ook paarden heb, altijd rekening met paarden langs de weg maar ook met fietsers of wandelaars. Dat is verschrikkelijk irritant is als trekkers door racen terwijl het niet hoeft snap ik ook. Maar er zijn hier in de buurt dan hè, ook ontzettend veel mensen met paarden die denken de koning of koningin te zijn langs de weg en zelf stug op de weg door blijven rijden als ik al helemaal in de kant hang. Maar als ik met de kipkar aan het rijden ben ik ik weeg vol 40.8ton dan ga ik niet maar zo aan de kant en dat kunnen de ruiters, fietsers en wandelaars maar niet begrijpen. Hoe vaak je an de welbekende middelvinger krijgt of van alles naar je hoofd geslingerd, das pas kinderachting. Dus ts hoe vevelnd ook ik snap je verhaal helemaal maar er zijn ook momenten dat je als trekker gewoon niet aan de kant kan, maar dan kun je natuurlijk wel even afremmen. En in de hooi tijd is het misschien niet verstandig om overdag langs de weg te gaan rijden. Skorzeny's vroeg kan wel omdat het pakken, kuilen en rollen vaak pas ronde de middag begint. Omdat de dauw even van het gag af moet drogen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:21

Stendo schreef:
Ik weet niet of het wat uithaalt. Maar zelf rij dag in dag uit met tractoren en shovels. Ik houd zelf, maar dat komt omdat ik ook paarden heb, altijd rekening met paarden langs de weg maar ook met fietsers of wandelaars. Dat is verschrikkelijk irritant is als trekkers door racen terwijl het niet hoeft snap ik ook. Maar er zijn hier in de buurt dan hè, ook ontzettend veel mensen met paarden die denken de koning of koningin te zijn langs de weg en zelf stug op de weg door blijven rijden als ik al helemaal in de kant hang. Maar als ik met de kipkar aan het rijden ben ik ik weeg vol 40.8ton dan ga ik niet maar zo aan de kant en dat kunnen de ruiters, fietsers en wandelaars maar niet begrijpen. Hoe vaak je an de welbekende middelvinger krijgt of van alles naar je hoofd geslingerd, das pas kinderachting. Dus ts hoe vevelnd ook ik snap je verhaal helemaal maar er zijn ook momenten dat je als trekker gewoon niet aan de kant kan, maar dan kun je natuurlijk wel even afremmen. En in de hooi tijd is het misschien niet verstandig om overdag langs de weg te gaan rijden. Skorzeny's vroeg kan wel omdat het pakken, kuilen en rollen vaak pas ronde de middag begint. Omdat de dauw even van het gag af moet drogen.

Je mag je medeweggebruikers niet in gevaar brengen. Dat geldt voor jou met je 40 ton, maar ook voor mij met m'n paard.

Zag het vandaag nog gebeuren op de snelweg: Ik rijd achter een vrachtwagen trekker-opleggercombi, ding zal 15 - 20 ton gewogen hebben want trok vlotjes op, en de rijbaan naast ons zou ophouden te bestaan. Komt er een idioot in zo'n paardenvrachtwagentje (het zal ook geen paardenvolk zijn) en die drukt z'n wagentje over het verdrijfvak heen voor die vrachtwagen. Blijkbaar had de chauffeur 'm opgemerkt want hij maakte iets ruimte (kon niet meer vanwege overig verkeer); maar stel dat die chauffeur dat paardenwagentje te laat had opgemerkt of niet zoveel ruimte had kunnen maken als ie nu deed, dan had die idioot zich vast gereden tussen die truck en de vangrail. Mag je raden wie er dan op Bokt weer de zwarte piet toegespeeld zou hebben gekregen......

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:25

ikke schreef:
Wat mij stoort is dat de slechte omstandigheden die de boeren zouden hebben, rechtvaardigen dat de loonwerkers als een dolle rondscheuren. DAT is namelijk wat er tussen de regels door geschreven wordt!

Tussen de regels doorlezen wat in je straatje past is makkelijk. Zolang het niet geschreven staat zoals jij het zegt kun je moeilijk beweren dat die ander dat zegt.

Er wordt gezegd dat ruiters bezig zijn met hun hobby en loonwerkers met hun werk. Wanneer jouw jaarsalaris afhangt van een paar weken mooi weer rechtvaardigt dat inderdaad niet het in gevaar brengen van andere weggebruikers. Aan de andere kant: als jij aan het werk bent zit je toch ook niet te wachten op mensen die jouw werk vertragen waardoor je 1. later klaar bent 2. minder verdient en 3. een boze baas achter je aan krijgt?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:32

Kinke schreef:
Ik maakte vanmorgen een wandeling met de hond, toen ik werd ingehaald door zo'n Vredo injecteur. M'n haar waaide nog net niet van m'n hoofd. Ik was al de berm ingegaan maar ik vond het echt niet fijn. Hij remde niet af en op onze wegen hier in het buitengebied is niet echt veel ruimte (aan beide kanten staan bomen).
Overal zijn aso's, te paard en op trekkers e.d. En aangezien je op je paard een stuk kwetsbaarder bent moet je gewoon uitkijken en je gezonde verstand gebruiken.
Had er vorig jaar nog een gesprekje over met de loonwerker. Hij kwam bij ons mest injecteren met de Vredo. Hij vond dat als mijn paard bang was voor dat ding, ik niet met haar op de weg moest komen. Waarop ik zei: "maar ik krijg ook niet de kans om haar te laten wennen, want als ik jou tegenkom met dat ding, dan heb je altijd haast". Daar gaf hij me gelijk in :D . Ik zeur er verder niet over, ik ga gewoon niet buitenrijden als ik zie/hoor dat het druk is met landbouwverkeer.

Ik denk ook dat de meeste andere verkeersdeelnemers er vanuit gaan dat de paarden die ze in het verkeer tegenkomen braaf en verkeersmak zijn. Daardoor onderschatten ze de situatie al gauw, want als ze een paard ergens rustig zien lopen zal je er wel makkelijk langs kunnen. Daar moet je als ruiter rekening mee houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:33

Peppertree schreef:
ikke schreef:

Tussen de regels doorlezen wat in je straatje past is makkelijk. Zolang het niet geschreven staat zoals jij het zegt kun je moeilijk beweren dat die ander dat zegt.

Er wordt gezegd dat ruiters bezig zijn met hun hobby en loonwerkers met hun werk. Wanneer jouw jaarsalaris afhangt van een paar weken mooi weer rechtvaardigt dat inderdaad niet het in gevaar brengen van andere weggebruikers. Aan de andere kant: als jij aan het werk bent zit je toch ook niet te wachten op mensen die jouw werk vertragen waardoor je 1. later klaar bent 2. minder verdient en 3. een boze baas achter je aan krijgt?

Dus je kunt beter iemand van z'n sokken rijden?
Welke tijdswinsten zijn er in het spel? een minuut, twee minuten? Het gaat niet om veel meer dan dat en dan nog: de bedrijven die WEL rekening houden met het overige verkeer, dat zijn veelal de bedrijven met goed nieuw (en dus duur) materiaal. Blijkbaar kunnen ze dat materiaal toch betalen en onderhouden tegen concurerende prijzen EN rekening houden met de andere weggebruikers.

Dat paardenautootje had een bedrijfsnaam op z'n wagen (ik ook, trouwens); denk jij nu echt dat ik dat niet opmerk? Maar stel dat IK die stompzinnige actie had uitgevreten, met die landelijk meer dan overbekende naam op m'n auto; zou jij je dan ook niet afvragen wat voor volk dat bekende bedrijf in dienst heeft? Zouden die loonwerkers daar niet op selecteren, denk je? Ik zal je uit de droom helpen, daar WORDT op geselecteerd door de goede bedrijven, die waarde hechten aan hun goede naam in de omgeving!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:41

Misschien moet je even lezen, Ikke. Er staat toch dat dit het niet rechtvaardigt?

Daarnaast is de tijdwinst van één paard inderdaad niet noemenswaardig. Maar als je de hele dag op en neer rijdt, en zeg zo'n 30x een fietser, een paard en een andere grote combinatie tegenkomt en hier iedere keer een minuut op verliest omdat je moet remmen en de berm in moet dan tikt dat wel aan ja. Het uurtarief van een combinatie van de loonwerker+mannetje is niet mis.

Ik ben wel erg benieuwd wat voor punt je nu wil maken met het paardenautootje. Behalve dat het dom is om anderen in gevaar te brengen en nog dommer om dit te doen met een voertuig met bedrijfslogo. Dat bedrijven liever personeel aannemen met een nette rijstijl lijkt me ook geen nieuws. Dat neemt echter niet weg dat ook de nette bedrijven waarschijnlijk liever hebben dat jij zorgt dat je niet in de weg gaat rijden met je paard zodat ze gewoon door kunnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:01

Peppertree schreef:
Misschien moet je even lezen, Ikke. Er staat toch dat dit het niet rechtvaardigt?

Daarnaast is de tijdwinst van één paard inderdaad niet noemenswaardig. Maar als je de hele dag op en neer rijdt, en zeg zo'n 30x een fietser, een paard en een andere grote combinatie tegenkomt en hier iedere keer een minuut op verliest omdat je moet remmen en de berm in moet dan tikt dat wel aan ja. Het uurtarief van een combinatie van de loonwerker+mannetje is niet mis.

Ik ben wel erg benieuwd wat voor punt je nu wil maken met het paardenautootje. Behalve dat het dom is om anderen in gevaar te brengen en nog dommer om dit te doen met een voertuig met bedrijfslogo. Dat bedrijven liever personeel aannemen met een nette rijstijl lijkt me ook geen nieuws. Dat neemt echter niet weg dat ook de nette bedrijven waarschijnlijk liever hebben dat jij zorgt dat je niet in de weg gaat rijden met je paard zodat ze gewoon door kunnen.

Als ik die loonwerker tegenkom met mijn 7 ton vrachtwagen, zullen ze ook moeten stoppen of op z'n minst moeten afremmen. Leg uit waarom dat geen punt is en die fietser wel.
Die loonwerker heeft meestal toch wel een naam op z'n auto staan.......

Daarnaast, wat denk je dat mijn uurtarief is, als ik weer eens niet door kan rijden doordat..........

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:03

Dat is het verschil tussen werk en vrije tijd. Daar hadden we het toch over? Daarnaast kan een fietser makkelijk even de berm in (over het algemeen).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:07

Peppertree schreef:
Dat is het verschil tussen werk en vrije tijd. Daar hadden we het toch over? Daarnaast kan een fietser makkelijk even de berm in (over het algemeen).

Ik zit voor mijn werk ook met enige regelmaat op de weg en dan heb iki ook met enige regelmaat te maken met die loonwerkers die mij beletten om door te rijden in het tempo wat ik graag zou willen. Met mijn autootje en zeker met de vrachtwagen is het voor mij ook niet altijd mogelijk om opzij te gaan, om het nog maar niet te hebben over inhalen........

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:36

Nou, dan begrijp je toch precies waar het over gaat?

Ik neem tenminste aan dat jij dan weet dat die loonwerker dat doet omdat hij met zijn werk bezig is. Niet omdat hij zin had om een rondje met een combinatie over de openbare weg te gaan rijden en daarbij iedereen in de weg te zitten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:45

Wij wonen in het buitengebied met ontzettend veel boeren en loonbedrijven. De kinderen leren hier op school aan de kant te gaan voor trekkers of te stoppen, omdat het uitwijken van trekkers juist levensgevaarlijke situaties met zich mee kan brengen. De wegen zijn smal met veelal aan beide zijden bomen, dus uitwijken is er niet eens bij. Daarnaast wil een trekker met een volle kieper mais niet eens willen uitwijken met alle risico's van dien.

De proviciale weg die hier voor ons huis loopt is trouwens door de bomen aan de kant zo smal dat 2 vrachtwagen of trekkers elkaar slechts stapvoets kunnen passeren en dan is het nog uitkijken geblazen. Die weg is 10 km lang en een hoofdweg tussen 2 dorpen. Kun je je voorstellen hoe vaak je moet afremmen als je onderweg bent met een trekker/vrachtwagen?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:48

ikke schreef:
Omdat er NOOIT een reden kan zijn om onverantwoordt gedrag goed te praten!!
Het ZIJN namelijk altijd dezelfde figuren die denken dat ze boven de wet staan. Diezelfde gasten die denken dat er wat te winnen valt door door stug door te gassen, ook als dat gewoon NIET kan!
Ik zal het je nog sterker vertellen: ik voorspel je met 99,9% zekere trefkans welke figuren lomp doorgassen en welke combi's rekening houden met anderen op de rijbaan! Dat lees je gewoon af aan de combi en de rijstijl.

Wat betreft omzetten en marges, ik ben van boeren komaf en ik spreek ze met grote regelmaat en dan komen dit soort zaken ook langs. De verstandige boeren pik je er zo uit en die hebben het niet slecht. Er zijn best boeren die het slecht hebben, maar hey, als je niet snapt hoe je een toko moet runnen, moet je ook niet klagen dat het niet uit kan........

deze hele zin ( dikgedrukte ) slaat nou echt helemaal nergens op!

sorry wou ik even kwijt :')

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:00

Wilmatj, ik ben het helemaal met jouw opmerking eens. Wij hebben het echt niet slecht met ons boerenbedrijf, maar zijn een jong stel dat het bedrijf nog niet zolang geleden heeft overgenomen en dan rust er wel een zware financiële last op je schouders. Spreek niet in duizenden, maar in honderdduizenden euro's! En als het dan tegenzit, dan staat wel de bank als eerste op de stoep waar het geld voor de aflossing blijft.
Dít jaar hebben wij een positief jaar. Veel gezonde koeien en kalveren en veel gewas op het land en een redelijk goede prijs voor de melk. De grondstoffen daarentegen zijn nog te duur, diesel/stro/hooi/brok, dus de winst die wij aan de ene kant binnenhalen wordt er aan de andere kant weer net zo hard afgetrokken. Maar boeren is zo mooi, het wordt alleen door te weinig mensen (nog) gewaardeerd.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:12

Er wordt nu een kleine 200 balen stro naar binnen gereden.
Blijf even aan de kant, de mannen hebben haast want er zit regen in de lucht.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:20

Misschien moet de link gelegd worden tussen de drukke boeren nu en de dalende stroprijzen later?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:55

Oke, er zijn mensen die moeten werken :)

Simpel zat. Onze loonwerker (en allemaal hier in de buurt) werken tegen een afgesproken prijs. Ze persen zoveel HA tegen een vaste prijs, ongeacht hoe lang ze ermee bezig zijn of hoeveel balen eraf komen. Na afloop krijgen ze dan nog betaald voor de hoeveelheid plastic die ze verbruikt hebben voor het wikkelen. Lukt het ze in een uur hebben ze mazzel, doen ze er een dag over hebben ze pech. En dat doen ze voor meerdere boeren in de buurt. Die prijs is niet bepaald hoog, maar daarvoor hebben ze wel met gepast (aangepast in ons geval) materieel te komen, omdat de normale machines niet over de paden hier kunnen en de bruggen ook een beperkte breedte hebben, en dan is er nog geluk dat de bruggen bij ons wel gebouwd zijn op landbouwwerktuigen qua gewicht. Voor die prijs hebben ze ook hun machines aan te schaffen en te onderhouden, en moeten ze klaarstaan wanneer het de boer blieft.

Oja, wij remmen wel degelijk voor ander verkeer, maar we wijken niet uit. Dat kost ons echt teveel. En doordat wij onder andere niet uitwijken, en er dus weinig van de kar valt, hebben we weinig verliezen tijdens de hooioogst, waardoor we het hooi voor een leuke prijs (voor de klant! Jullie dus!) hebben kunnen verkopen. De loonwerker wijkt ook niet uit, om dezelfde reden en de jongens die hier het recreatiegebied onderhouden wijken ook niet uit.

Maarja, je doet het toch nooit goed in Nederland. Iedereen wil voor een duppie op de eerste rang zitten, wil lage prijzen in de winkel/ fouragehandel, maar er mag geen overlast zijn van het oogsten, liefst nog handmatig oogsten met kleine karretjes maar niemand die dat dan daadwerkelijk wil doen. Je zal toch eens uit moeten wijken voor een ander die dat niet kan, en 5 minuten te laat bij je moeder komen! Terwijl die 5 minuten voor de boer een paar cent op de kiloprijs kunnen betekenen, want enig idee hoeveel er in 5 minuten geoogst kan worden? (die je uiteindelijk zelf betaalt).

Ik blijf erbij, de zeurpieten zouden eens een weekje mee moeten lopen met een loonwerker of boer in oogstseizoen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:37

Overlast doet me niks, veiligheid wel! Dat je met zo'n zware combinatie niet de berm in duikt, oke! Maar je kan wel afremmen en anderen de kans geven veilig aan de kant te gaan i.p.v. op volle toeren door te kachelen.

Ik krijg ook per uur betaald en als ik doorwerk kan ik ook eerder naar huis... maar dat mag NOOIT ten kosten gaan van de veiligheid van anderen. Kom nou zeg!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:45

Hier noemen we het stro stress.

Maar ondanks de stress wordt er echt wel even ingehouden om een paardje aan de hand te passeren.

Maar we kennen elkaar we praten met elkaar en doen ook nog een biertje samen als de klus geklaard is.