Met 15 niet op een tomos het verkeer in, maar wel met paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shetjessweet

Re: Met 15 niet op een tomos het verkeer in, maar wel met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:44

Maar er is geen agent die je die bon zal geven.
Soms moet je de gevaren tegen elkaar afwegen. Keuze tussen twee kwaden.

mick75

Re: Met 15 niet op een tomos het verkeer in, maar wel met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:06

Wat betreft de officiele regeltjes over je plaats op de weg: Ik denk dat daarover inmiddels best wat discussie mag komen.

Ik weet heel goed dat je officieel op de weg hoort en als de berm in goede staat is je daar ook niet in mag rijden (oke, heel officieel als ie slecht is ook niet, je mag namelijk geen schade verzorgen aan openbaar groen en een berm is openbaar groen, en paardenhoeven kunnen flink ploegen). Maar de verkeerssituatie is flink gewijzigd sinds de laatste keer dat er een wet wat betreft ruiters werd ingevoerd, dus een discussie over de plaats op de weg van een ruiter mag best eens opnieuw gevoerd worden, zeker nu er steeds meer ruiters bij komen/ de laatste jaren bij zijn gekomen en er ook niet bepaald minder auto's zijn gekomen, die ook nog eens steeds harder rijden. Dat je met je knollie lekker op een 80 km/u weg moet gaan rijden lijkt me gewoon, uit het oogpunt van gezond verstand, niet zo'n goed idee. Hoewel dat wel moet. En zeker als je geen ruiterpaden in de buurt hebt en alleen maar van die 80 km/u wegen heb je dan best een probleem als je wil buitenrijden. Ik vind het ook weer wat ver gaan om buitenrijden helemaal te verbieden.

Ik zou het logisch vinden dat een ruiter voor de wet gelijkwaardig word gesteld aan fietsers/ snorfietsers, of voor mijn part bromfietsers. Dus dezelfde plaats op de weg als een dergelijk voertuig. Is een stuk veiliger dan de huidige situatie, voor elk verkeer. (tenminste, zolang een ruiter kan rijden. Een ruiter die niet kan rijden is zonder begeleiding in de bak al een levensgevaarlijk projectiel, laat staan op de weg). Of nog beter, gewoon ruiterpaden aanleggen. Maar dat gaat zeker niet gebeuren, dus mag er best eens nagedacht worden wat nou, in de huidige tijd met het huidige verkeer, voor ruiters de meest geschikte en veilige plek is op de weg.

Mischien is het interessant daar eens een topic aan te wijden, wat een reeele plaats op de weg is voor ruiters, zonder daarbij het andere verkeer in gevaar te brengen. Want de huidige situatie voldoet gewoon niet meer, voor niemand niet. Geen automobilist zit te wachten op een ruiter voor zich op een 80 km/u weg, en geen ruiter zit erop te wachten zichzelf en z'n paard in gevaar te brengen door toch op die weg te gaan rijden, ondanks dat het eigenlijk wel moet.

Ik denk trouwens ook dat er weinig agenten zijn die daadwerkelijk zullen bekeuren als je in de berm of op het fietspad gaat rijden. Denk dat je in de praktijk eerder van de weg gehaald word als je de plaats inneemt die je officieel in hoort te nemen. Iedere idioot kan namelijk wel zien dat dat in elk geval niet veilig is, al is het maar vanwege het enorme tempoverschil. Dus: Een discussie over of de regels nog van deze tijd zijn kan helemaal geen kwaad.