Paarden en ligfietsen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niels_Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:08

Tja, racefietsers,

Onder ligfietsers is het woord R.I.S.en redelijk bekend. Dit staat voor het Racefiets Inhaal Syndroom. Nogal wat ligfietsers hebben hier last van, want een ligfiets is nu eenmaal sneller. Ik hoop dan ook, dat er geen wielrenners geboren worden met het L.I.S.
Wat ik tussen de regels door lees, is dat ruiters last hebben van racefietsers met het P.I.S. (sorry voor het woord) en dat ze dit niet netjes doen. Wat duidelijk blijkt, ook uit een aantal rechtszaken, is dat regels die in wedstrijden gewoon zijn, niet gelden op de openbare weg. Op de openbare weg is iedereen verantwoordelijk voor het juiste gebruik hiervan en dus ook bij inhalen of passeren. Hoewel ik snap dat rijden in een groep en schuilen in elkaars windschaduw een goede training is, mag het niet gevaarlijk zijn voor andere weggebruikers.
Hopelijk lezen racefietsers dit ook en weten ze dat het handig is, om afstand te houden bij een ruiter en het paard niet aan het schrikken te brengen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:23

Ik heb helaas het idee dat de meeste wielrenners een Lance Armstrong in het diepst van hun eigen gedachten zijn, veroorzaken liever een ongeluk dan hun persoonlijke wereldrecord bergje-op-bergje-af-in-gekocht-gesponsord-truitje mis te lopen... maar mss heb ik een negatief gekleurde blik door de veeeeeeele negatieve ervaringen die we hier in t heuvelland met wielrenners hebben- overigens niet alleen te paard :o

Hoe reageren wielrenners eigenlijk op ligfietsen? Is er daar meer onderling begrip als medefietsers?

Kinke

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:31

ik vind dat wielrenners zich sowiesoe asociaal gedragen in het verkeer. Fietsen op de weg terwijl er een verplicht fietspad naast ligt is meer regel dan uitzondering.

Niels_Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:24

Dan nog een klein stukje over racefietsers:
Veel racefietsers trainen met een hartslagmeter, velen proberen deze constant te houden, vandaar soms wat vreemd verkeersgedrag.
Dat wielrenners vaak op de weg rijden, klopt. Maar fietspaden zijn ook vaak door een automobilist ingericht. Kijk ook eens naar de reden dat ruiters op het fietspad rijden. Overigens: veel velomobielen (van die bananen) rijden vaak ook op de weg. Maar omdat ze breder zijn dan 75 cm mag dit.
En de verhouding tussen ligfietsers en racefietsers? Ach, wij zijn sneller en dat geeft respect. Het kan zijn, dat andere ligfietsers overigens andere ervaringen hebben, maar niet opletten van fietsers is een veel groter probleem. Als racefietsers mij in een groep tegemoet komen, maken ze vaak handgebaren naar de fietser achter zich. Als iemand dan niet oplet, is bellen of toeteren genoeg. Het enige moment dat ik last van ze heb, is als ze als groep het fietspad blokkeren. Of als iemand, zonder te kijken, zijn fiets omdraait en mij daarbij (gelukkig bijna) een mep verkoopt. Ik weet trouwens weer van een racefietser, dat het onderling ook lang niet altijd gezellig is. Apart volk.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:33

Ik denk overigens dat er niemand problemen heeft met wielrenners op de weg an sich op plekken waar dat enigszins veilig kan, maar wel met het feit dat ze altijd met zijn 5en naast elkaar moeten rijden... ga dan lekker achter elkaar rijden denk ik dan, dan heeft niemand last van elkaar..

Quemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:27

kjoetie schreef:
Hoe reageren wielrenners eigenlijk op ligfietsen? Is er daar meer onderling begrip als medefietsers?

Heel verschillend.

Complete op hol geslagen hordes racefietsers heb ik nog niet getroffen. Alleen enkeltjes of dubbeltjes. Sommigen groeten vriendelijk, de meesten zien je niet (misschien wel omdat ik vaak ook strak vooruit kijk).
Alleen als je ze inhaalt heb je sóms dat ze reageren.....

Mocht je meer dan eens bruut zijn ingehaald door racefietsers en dan flink balen van die gasten....... misschien dat dit je opbeurt:
http://www.youtube.com/watch?v=-2SDFDJSAKc
http://www.youtube.com/watch?v=E8QKKtkc4y8
http://www.youtube.com/watch?v=8RhtqbMG03w

Maar de meesten? Volgens mij zijn de vriendelijkste racefietsers toch vaak de geinteresseerden en daarmee aspirant ligfietsers.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:51

haha leuk filmpje quemo :D I lol'd

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:56

hahaha koel filmpje :D :D

Ik heb altijd de neiging om naast zo'n 5span te gaan rijden en even het bijrijdportier open te gooien om zo een soort van mobiele domino te veroorzaken :o .. maarja dat doe je dan toch maar niet he.. O:) :P

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:58

Quemo schreef:
Maar de meesten? Volgens mij zijn de vriendelijkste racefietsers toch vaak de geinteresseerden en daarmee aspirant ligfietsers.

:D