Beleefdheid op de Veluwe...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Beleefdheid op de Veluwe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:06

Mijn schrijven was gericht tegen de absurde eis dat je iedere ruiter die je tegen komt in stap moet passeren.
Als jouw combinatie gewend is aan galopperende paarden is er toch niets aan de hand. Overigens ben ik erg voor algemene beleefdheid, en rekening met elkaar houden in het verkeer (maar ik ga ervan uit dat anderen op de openbare weg capabel genoeg zijn).

Om nog een andere vraag tot mij gericht te beantwoorden, ik passeer andere ruiters zonder te aarzelen in draf/tölt, galopperen doe ik vrijwel nooit op een buitenrit, genoeg gelegenheid dat te oefenen als er niemand in de buurt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:13

sporter schreef:
Mindim schreef:
Sporter, het gaat me niet om een botsing, maar om de onzekere factor van andere medeweggebruikers. Als zij zich asociaal gedragen, dan niet de schuldvraag gelijk bij jou gelegd hoeft te worden.
Om te zeggen dat je dan niets op die weg te zoeken hebt, is natuurlijk larie.

Zeg ik ergens dat je het niet asociaal vind dan? Lees mijn stuk maar eens begrijpend door, eer je mij ervan beschuldigd ;)

Dat heb ik gedaan, had jij maar het zelfde met die van mij gedaan ;)

Het gaat er mij helemaal niet om bij wie er de schuldvraag neergelegd moet worden. Als ruiter mag je verwachten dat andere bestuurders rekening met je houden. Het blijft echter een feit dat dit niet altijd gebeurd. Als ruiter heeft jou voertuig een eigen wil, ik vind dat je daar als ruiter je verantwoordelijkheid voor moet nemen. Ik zeg niet dat als je paard aan de kletter gaat als er een fanfare, een een groep crossmotoren en een rij toeterende auto's langs komt dat het de schuld van de ruiter is, maar in de praktijk is hij wel de gene die met het probleem zit en daarbij zichzelf en omstanders in het gevaar kan brengen.

Je zegt wel dat je daar dan met je paard niets te zoeken hebt. En dat bedoel ik met de schuldvraag neerleggen, als een ander niet zijn fatsoen kan houden, waarom dan tegen de ruiter zeggen die er last van heeft, dat ze dan met haar paard daar niets te zoeken heeft. Zoals je zelf ook weet zijn paarden idd wezens met een eigen wil en als ze echt wat willen heb je er geen mallemoer over te zeggen. En zelfs het meest brave paard kan dat overkomen. Daar zit mijn struikelblok bij je reactie. Want niemand en dan ook niemand kan garanderen zijn paard altijd 100% onder controle te hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:16

Mindim schreef:
Zoals je zelf ook weet zijn paarden idd wezens met een eigen wil en als ze echt wat willen heb je er geen mallemoer over te zeggen. En zelfs het meest brave paard kan dat overkomen..

Besef wél dat je met deze redenatie zelf beweert dat paarden inherent gevaarlijk zijn in het openbare verkeer. Daar zou de wetgever wel eens interessante conclusies uit kunnen trekken, zoals bv ruiters en menners de toegang tot de openbare weg ontzeggen (het is tenslotte maar recreatie, weinig grote belangen op het spel.)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:17

manic schreef:
Wat een rare discussie is er hier ontstaan over of je je paard genoeg onder controle hebt of niet, naar aanleiding van langs galopperende ruiters. Daar gaat het toch helemaal niet over? Het is gewoon goed fatsoen om even je paard terug te nemen, netjes te passeren en dan door te rijden... Eventueel nog even achterom kijken of het allemaal goed gaat.

Helemaal mee eens, het is voor sommige ruiters omgekeerde wereld blijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:25

Kuggur schreef:
Mindim schreef:
Zoals je zelf ook weet zijn paarden idd wezens met een eigen wil en als ze echt wat willen heb je er geen mallemoer over te zeggen. En zelfs het meest brave paard kan dat overkomen..

Besef wél dat je met deze redenatie zelf beweert dat paarden inherent gevaarlijk zijn in het openbare verkeer. Daar zou de wetgever wel eens interessante conclusies uit kunnen trekken, zoals bv ruiters en menners de toegang tot de openbare weg ontzeggen (het is tenslotte maar recreatie, weinig grote belangen op het spel.)

Paarden zijn dat inderdaad, net als loslopende honden of kinderen of mensen die heel wat anders doen in hun auto dan rijden tijdens het rijden ;)
Mede door medeweggebruikers, die het soms nog al lollig vinden, omdat die griet met dat paard even te jennen, zonder de mogelijke gevolgen te overzien.
Ik zeg daarmee niet dat ze er niet moegen lopen, er zit alleen een risico aan inderdaad. Maar je mag van mederuiters toch minstens wat bijstand vinden?

Probleem is met paarden dat je ze alleen verkeersmak krijgt langs de weg, op het erf zoeven er geen motoren of tractoren met aanhangers voorbij. Misschien dat iemand daar een idee voor heeft, alvorens te zeggen dat je dan niet thuis hoort op de weg.

Kuggur schreef:
Mijn schrijven was gericht tegen de absurde eis dat je iedere ruiter die je tegen komt in stap moet passeren.
Als jouw combinatie gewend is aan galopperende paarden is er toch niets aan de hand. Overigens ben ik erg voor algemene beleefdheid, en rekening met elkaar houden in het verkeer (maar ik ga ervan uit dat anderen op de openbare weg capabel genoeg zijn).

Om nog een andere vraag tot mij gericht te beantwoorden, ik passeer andere ruiters zonder te aarzelen in draf/tölt, galopperen doe ik vrijwel nooit op een buitenrit, genoeg gelegenheid dat te oefenen als er niemand in de buurt is.

Het probleem is dat je niet altijd weet van de andere ruiter wat zijn/ haar paard gewend is. Je kunt dan wel aannemen dat..., maar zo werkt het mijns inziens niet.

Ik heb dat probleem met loslopende honden bijvoorbeeld. Mijn hond zit met reden aan de lijn. Een andermans hond niet, maar neemt aan dat mijn hond voor niets aan de riem zit. Verkeerde aanname. Vraag even voor je iets aan neemt.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 23-04-11 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posts samengevoegd, graag alles in 1 bericht plaatsen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:34

Mindim schreef:
Het probleem is dat je niet altijd weet van de andere ruiter wat zijn/ haar paard gewend. Je kunt dan wel aannemen dat..., maar zo werkt het mijns inziens niet.

Ik heb dat probleem met loslopende honden bijvoorbeeld. Mijn hond zit met reden aan de lijn. Een andermans hond niet, maar neemt aan dat mijn hond voor niets aan de riem zit. Verkeerde aanname. Vraag even voor je iets aan neemt.

Ik neem aan dat iemand die aan het verkeer deel neemt een bepaalde basisvaardigheid heeft, dat is ook een vorm van respect...
Ik ga niet bij iedere verkeersdeelnemer informeren of hij/zij misschien een incapabele beginneling is. Als je niet om kunt gaan met een ander paard dat je op een drafje passeert ben je een gevaar voor jezelf en anderen en heb je niets te zoeken buiten de veiligheid van de rijbak. Wat doet zo iemand in een echte noodsituatie?

NB:Je vergelijking met kinderen slaat kant noch wal .

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:41

Sleeper schreef:
manic schreef:
Wat een rare discussie is er hier ontstaan over of je je paard genoeg onder controle hebt of niet, naar aanleiding van langs galopperende ruiters. Daar gaat het toch helemaal niet over? Het is gewoon goed fatsoen om even je paard terug te nemen, netjes te passeren en dan door te rijden... Eventueel nog even achterom kijken of het allemaal goed gaat.

Helemaal mee eens, het is voor sommige ruiters omgekeerde wereld blijkbaar.

Nou, inderdaad!
Ik vind het niet meer dan normaal om anderen in stap te passeren. Ik heb een hartstikke braaf paard, dat ik prima onder controle heb en 2 weken geleden ben ik er toch afgedonderd omdat er een ruiter in volle galop op ons afstormde (ruiter staat in de omgeving overigens bekend als aso bleek achteraf).

@Kugger: Passeren in een drafje vind ik nogal wat anders dan de manier die TS in de OP omschrijft.
En dan nog, ik ga altijd stappen zodra ik anderen tegenkom. Of dat nou ruiters of wandelaars zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:51

Kinderen op de fiets bijvoorbeeld zijn verkeersdeelnemers. Ik bedoel dan geen kleine kinderen, maar kinderen die vanaf een jaar of 8 toch hier alleen fietsen. Ook de kinderen van 13 jaar zijn best gevaarlijk bezig soms op de weg. Dus ik zie niet waarom dat kant nog wal zou slaan?

Je mag idd basiskennis verwachten van andere verkeersdeelnemers, helaas kun je daar tegenwoordig niet meer altijd van uit gaan. Zelfs volleerde en mensen die veel op de weg zijn, handhaven hun basiskennis niet altijd. Ik verwacht niets van mijn verkeersdeelnemers, ik ga er nooit vanuit dat zij het goed doen en dat heeft me al een paar keer een deuk in mijn auto gescheeld.
Je gaat niet aan iedere verkeersdeelnemer vragen of hij capabel is, maar je gaat er wel van uit dat diegene dat is?

Ik ga er niet vanuit dat wanneer een paard bij de weg loopt, het 100% mak is. Mijn paard kan prima tegen groot landbouwverkeer en crossmotoren, wat dat betreft dus verkeersmak. Van een hekje of een opvliegende eend, kan hij dan weer behoorlijk schrikken.
Je kan de basiskennis hebben, maar een paard is nooit 100% onder controle en blijft onvoorspelbaar.

manic

Re: Beleefdheid op de Veluwe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:33

Ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat paarden gevaarlijk zijn op de openbare weg. Ze zijn namelijk heel groot, sterk en soms volkomen onvoorspelbaar... net als kinderen en honden inderdaad.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:48

Mindim schreef:
Je zegt wel dat je daar dan met je paard niets te zoeken hebt. En dat bedoel ik met de schuldvraag neerleggen, als een ander niet zijn fatsoen kan houden, waarom dan tegen de ruiter zeggen die er last van heeft, dat ze dan met haar paard daar niets te zoeken heeft. Zoals je zelf ook weet zijn paarden idd wezens met een eigen wil en als ze echt wat willen heb je er geen mallemoer over te zeggen. En zelfs het meest brave paard kan dat overkomen. Daar zit mijn struikelblok bij je reactie. Want niemand en dan ook niemand kan garanderen zijn paard altijd 100% onder controle te hebben.

Ik zal nog 1 keer een poging doen daarna hou ik er echt mee :7
Je begint weer neuzelen over een schuld vraag. Dat doet er niet toe het gaat erom dat als het goed mis gaat jij je net breekt je paard zijn nek breekt en met een beetje pech ook nog een omstander die staat te kijken.
Lees je mijn berichten wel?
Daar schrijf ik duidelijk dat ik ook zeg dat niemand zijn paard 100% onder controle heeft? Je moet alleen wel zorgen dat je je paard zoveel mogenlijk onder controle hebt. Als je paard er niet tegen kan als een ander voorbij gallopeerd dan heb je hem eerder 10% onder controle als 100% }:0 }:0

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:11

Onlangs (lees afgelopen weekend) ben ik voor het eerst met mijn tweede paard op de Veluwe geweest.
Braaf dier, altijd onder controle, zet geen pas verkeerd. Maar gewend om tussen 4 hekjes of op Randstad buitenrit te gaan.
Zal geen kik geven bij voorbijscheurende auto's en harleys. Maar de Veluwe is toch weer anders.
Wegschietend wild, laag liggende boomstammen, andere geuren, andere geluiden. Het maakt een paard onzeker en instinctief zal
hij anderen willen volgen. Elk paard zou onder deze omstandigheden wat frisser zijn en ééns moet de eerste keer wezen.

Wel zo prettig als iedereen zich dan aan de geheel normale beleefdheidsregel houdt. Passeren doe je altijd in stap!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:25

sporter schreef:
Lees je mijn berichten wel?

Nee, niet meer, laten we het er maar op houden dat we elkaar niet begrijpen ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:46

Waar was het op de Veluwe? En wanneer precies? Was het een groep met pony's/kinderen?

(De titel is idd een beetje ongelukkig gekozen. De Veluwe is meer dan een natuurgebied. Het is ook een regio waar de mensen over het algemeen vrij conservatief zijn, en waar men (dus) ook nog redelijk beleefd is, vergeleken met bijvoorbeeld de Randstad.)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 09:44

LindyH schreef:
Waar was het op de Veluwe? En wanneer precies? Was het een groep met pony's/kinderen?

(De titel is idd een beetje ongelukkig gekozen. De Veluwe is meer dan een natuurgebied. Het is ook een regio waar de mensen over het algemeen vrij conservatief zijn, en waar men (dus) ook nog redelijk beleefd is, vergeleken met bijvoorbeeld de Randstad.)

Het was te Kootwijk op de zandverstuiving op 10 april. Ik ben niet van die kanten dus voor mij is dat allemaal de Veluwe ;) . Nogmaals het was niet gericht op de Veluwe zelf maar op die groep die daar reed. Ik kan moeilijk "beleefheid in Zeeland" zetten als het in de Veluwe is gebeurt, toch? Het waren allemaal heel grote paarden met de meeste jonge meisje (allé wat ik er van kon zien).

Ik daag nogmaals die bokkers uit die hier hun paarden blijkbaar wel 100 % onder controle hebben om eens tot hier toe komen zodat we met een 20-tal ruiters eens goed voorbij kunnen vliegen. Daarna praten we verder...

@ Kuggur: draven/tölten is toch echt niet hetzelfde als vliegende galop met een groot hoop paarden. Jij hebt blijkbaar wel plek genoeg daar om je galop te oefenen. Maar wij zitten hier echt op elkaar lip te rijden en als je dan geen rekening met elkaar gaat houden...