Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sporter schreef:Mindim schreef:Sporter, het gaat me niet om een botsing, maar om de onzekere factor van andere medeweggebruikers. Als zij zich asociaal gedragen, dan niet de schuldvraag gelijk bij jou gelegd hoeft te worden.
Om te zeggen dat je dan niets op die weg te zoeken hebt, is natuurlijk larie.
Zeg ik ergens dat je het niet asociaal vind dan? Lees mijn stuk maar eens begrijpend door, eer je mij ervan beschuldigd
Dat heb ik gedaan, had jij maar het zelfde met die van mij gedaan
Het gaat er mij helemaal niet om bij wie er de schuldvraag neergelegd moet worden. Als ruiter mag je verwachten dat andere bestuurders rekening met je houden. Het blijft echter een feit dat dit niet altijd gebeurd. Als ruiter heeft jou voertuig een eigen wil, ik vind dat je daar als ruiter je verantwoordelijkheid voor moet nemen. Ik zeg niet dat als je paard aan de kletter gaat als er een fanfare, een een groep crossmotoren en een rij toeterende auto's langs komt dat het de schuld van de ruiter is, maar in de praktijk is hij wel de gene die met het probleem zit en daarbij zichzelf en omstanders in het gevaar kan brengen.
Mindim schreef:Zoals je zelf ook weet zijn paarden idd wezens met een eigen wil en als ze echt wat willen heb je er geen mallemoer over te zeggen. En zelfs het meest brave paard kan dat overkomen..
manic schreef:Wat een rare discussie is er hier ontstaan over of je je paard genoeg onder controle hebt of niet, naar aanleiding van langs galopperende ruiters. Daar gaat het toch helemaal niet over? Het is gewoon goed fatsoen om even je paard terug te nemen, netjes te passeren en dan door te rijden... Eventueel nog even achterom kijken of het allemaal goed gaat.
Kuggur schreef:Mindim schreef:Zoals je zelf ook weet zijn paarden idd wezens met een eigen wil en als ze echt wat willen heb je er geen mallemoer over te zeggen. En zelfs het meest brave paard kan dat overkomen..
Besef wél dat je met deze redenatie zelf beweert dat paarden inherent gevaarlijk zijn in het openbare verkeer. Daar zou de wetgever wel eens interessante conclusies uit kunnen trekken, zoals bv ruiters en menners de toegang tot de openbare weg ontzeggen (het is tenslotte maar recreatie, weinig grote belangen op het spel.)

Kuggur schreef:Mijn schrijven was gericht tegen de absurde eis dat je iedere ruiter die je tegen komt in stap moet passeren.
Als jouw combinatie gewend is aan galopperende paarden is er toch niets aan de hand. Overigens ben ik erg voor algemene beleefdheid, en rekening met elkaar houden in het verkeer (maar ik ga ervan uit dat anderen op de openbare weg capabel genoeg zijn).
Om nog een andere vraag tot mij gericht te beantwoorden, ik passeer andere ruiters zonder te aarzelen in draf/tölt, galopperen doe ik vrijwel nooit op een buitenrit, genoeg gelegenheid dat te oefenen als er niemand in de buurt is.
Mindim schreef:Het probleem is dat je niet altijd weet van de andere ruiter wat zijn/ haar paard gewend. Je kunt dan wel aannemen dat..., maar zo werkt het mijns inziens niet.
Ik heb dat probleem met loslopende honden bijvoorbeeld. Mijn hond zit met reden aan de lijn. Een andermans hond niet, maar neemt aan dat mijn hond voor niets aan de riem zit. Verkeerde aanname. Vraag even voor je iets aan neemt.
Sleeper schreef:manic schreef:Wat een rare discussie is er hier ontstaan over of je je paard genoeg onder controle hebt of niet, naar aanleiding van langs galopperende ruiters. Daar gaat het toch helemaal niet over? Het is gewoon goed fatsoen om even je paard terug te nemen, netjes te passeren en dan door te rijden... Eventueel nog even achterom kijken of het allemaal goed gaat.
Helemaal mee eens, het is voor sommige ruiters omgekeerde wereld blijkbaar.
Mindim schreef:Je zegt wel dat je daar dan met je paard niets te zoeken hebt. En dat bedoel ik met de schuldvraag neerleggen, als een ander niet zijn fatsoen kan houden, waarom dan tegen de ruiter zeggen die er last van heeft, dat ze dan met haar paard daar niets te zoeken heeft. Zoals je zelf ook weet zijn paarden idd wezens met een eigen wil en als ze echt wat willen heb je er geen mallemoer over te zeggen. En zelfs het meest brave paard kan dat overkomen. Daar zit mijn struikelblok bij je reactie. Want niemand en dan ook niemand kan garanderen zijn paard altijd 100% onder controle te hebben.

LindyH schreef:Waar was het op de Veluwe? En wanneer precies? Was het een groep met pony's/kinderen?
(De titel is idd een beetje ongelukkig gekozen. De Veluwe is meer dan een natuurgebied. Het is ook een regio waar de mensen over het algemeen vrij conservatief zijn, en waar men (dus) ook nog redelijk beleefd is, vergeleken met bijvoorbeeld de Randstad.)
. Nogmaals het was niet gericht op de Veluwe zelf maar op die groep die daar reed. Ik kan moeilijk "beleefheid in Zeeland" zetten als het in de Veluwe is gebeurt, toch? Het waren allemaal heel grote paarden met de meeste jonge meisje (allé wat ik er van kon zien).