Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:44

Ik ben een van de mensen die vaak (bijna altijd) met neckrobe rijd.
Het geeft een mega kick maar zou het niet doen als ik het niet voor 100% zou vertrouwen.
De band en het vertrouwen in je paard is denk ik een sleutel woord.
Denk dat dit als het goed is sterker is dan welk bit of zadel.

Een paard wat vlucht en pijn in de mond krijgt ruk aan het bit zal dat eerder stoppen met rennen?
We moeten onder ogen zien dat een paard een groot sterk dier is en ook nog eens een keer een vluchtdier maar deze risico's hou je altijd maakt niet uit met wat voor optoming.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:00

Lusitana schreef:
Hoe weet een verzekeringsmens wat je paard omhad als je het niet meldt? Ze waren er immers niet bij. Politie of wat dan ook komt ook pas later op draven en dan kun je zeggen dat je het hoofdstel er af hebt gehaald...

Als er schade is aan personen, komt er altijd politie bij te pas.
Als er andere schade is aan derden (bijvoorbeeld een wagen of een fietser) heb je nog altijd getuigen (de bestuurder van de wagen, een toevallige voorbijganger,...)

LDRD schreef:
Een verzekeraar interesseert het niks dat je met een neckrope rijdt om de simpele reden dat hiervan nergens iets in de polisvoorwaarden staat. Ze kunnen er dus NIKS mee en zullen dus gewoon schade moeten vergoeden.

En inderdaad, bij de gemiddelde verzekeraar heeft men ook nog eens geen idee over de gemiddeld optoming van een paard, laat staan van neckropes.
Ik zeg "gemiddelde" verzekeraar, want er zijn ook uitzonderingen met juist zeer veel kennis op dit gebied. ;)

Er zal (bij de gemiddelde verzekeraar) inderdaad niets in de verzekeringspolis staan over de optoming. Maar in de wet (althans in de Belgische wet) ben je met een paard (aan de hand of er op) een bestuurder. Een bestuurder wordt geacht controle te hebben over zijn voertuig (in dit geval het paard). En het lijkt me een interessante discussie om te gaan uitleggen dat iemand al rijdend met een neckrope (of een los handpaard) controle heeft over zijn dier. Denk er aan dat je dit moet uitgelegd/verdedigd/bewezen krijgen aan niet-paardenmensen.

En verzekeringen staan er om bekend om zich terug te trekken als er ergens een ernstig schadegeval is en ze zien er de mogelijkheid toe. Ook al is het dat ze zich verschuilen achter een vage kapstokwet.

zodiacje schreef:
het is een mentale
grens die ik over ging toen ik de eerste keren naar buiten ging met neckrope.
Het gaf voor mij een extra gevoel van vrijheid
.

Ik begrijp je gevoel wel. De band gaat er niet beter of slechter op worden, maar voor jezelf maakt het een verschil in de beleving. Ik moet zeggen dat als ik met neckrope zou kunnen rijden, ik de verleiding ook groot zou vinden om er eens met enkel de neckrope op uit te gaan. (Niemand in Belgisch Limburg waar ik eens met neckrope zou kunnen rijden? Mag natuurlijk in een piste zijn :P )

Een los handpaard, vind ik eigenlijk nog minder verantwoord dan een buitenrit met enkel de neckrope. Ik zou dit niet grappig vinden als ik als menner iemand tegen kom die los een paard bij heeft. Kan me al inbeelden dat paardje wil snuffelen, maar dat die van mij het er niet mee eens is. En snel even vastklikken: in een bos kan je niet zo ver om je heen kijken om op tijd rekening te houden met andere mensen/ruiter/menners in het bos.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:43

b485 schreef:
Lusitana schreef:
Hoe weet een verzekeringsmens wat je paard omhad als je het niet meldt? Ze waren er immers niet bij. Politie of wat dan ook komt ook pas later op draven en dan kun je zeggen dat je het hoofdstel er af hebt gehaald...

Als er schade is aan personen, komt er altijd politie bij te pas.
Als er andere schade is aan derden (bijvoorbeeld een wagen of een fietser) heb je nog altijd getuigen (de bestuurder van de wagen, een toevallige voorbijganger,...)

De politie is niet accuut aanwezig, ze staan daar niet te wachten op een ongeval en hetzelfde geldt voor getuigen tenzij het betrokkenen zijn. Dan gaat het dus niet op, maar we zijn er al uit dat het voor de verzekering waarschijnlijk niet zoveel uit maakt.
Ik zie trouwens niet waarom er zo doorgezaagd wordt over ongevallen alsof iedereen die met een neckrope rijdt wel ongelukken móet veroorzaken.
Ik denk dat iemand die met een neckrope naar buiten gaat een veel hogere drempel is overgegaan voordat die dat doet, dan een willekeurige ander en dat de controle over het paard dus wellicht ook veel groter is dan bij een willekeurige ander.

Verzekeringsmensen lijken mij wel te overtuigen met simpel video materiaal van hoe controle met neckrope werkt, mocht het er op aankomen.
Overigens keert een aansprakelijkheid verzekering juist uit in gevallen dat je een moment geen controle had over een dier, lijkt mij. Anders hoef je zo'n verzekering niet af te sluiten en anders was het geen ongeval. Het is toch niet zo dat je bewust een paard voor een auto zet?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:44

Mirel schreef:
Een paard wat vlucht en pijn in de mond krijgt ruk aan het bit zal dat eerder stoppen met rennen?

Die van mij wel eigenlijk ja en anders kun je hem nog als een gek iemands werf in trekken, dat zie ik mezelf met een 'vliegend' paard en een neckrope nog niet doen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:48

Zolang er geen nek aan nek test is van een paard met neckrope en een paard met bit ernaast, kun je niet met zekerheid zeggen wie er het snelst stopt...en dan geldt het nog alleen voor die twee en niet algemeen. Dan zou je duizenden testen moeten doen voor een echt goed beeld....

En, iemand die met een neckrope naar buiten gaat weet dat zijn paard stopt anders doe je het al niet, neckrope rijders zijn geen kamikaze ruiters!!!!

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:51

En, iemand die met een neckrope naar buiten gaat weet dat zijn paard stopt anders doe je het al niet, neckrope rijders zijn geen kamikaze ruiters!!!![/quote]

Ja precies de gene die het hartste valt is de gene die op het paard klimt en die doet dat echt niet als het niet veilig is.

zodiacje

Re: Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:53

wat ik niet snap is dat er eerst wordt gezegd dat er voor een paard totaal geen verschil is tussen het rijden met bit en dan vervolgens heeft iedere tegenstander hier het idee dat je paard niet meer te temmen is met neckrope...
Er was toch geen verschil??? of toch wel dan???

Ik stel voor dat iedereen die hier wat roept over dit onderwerp zelf eerst ervaring opdoet met neckrope. Je kan niet oordelen over iets wat je zelf nooit gedaan hebt.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:09

Buitenrijden op de openbare weg vind ik sowieso gevaarlijk. Er gebeuren de laatste tijd zoveel ongelukken. Als je paard echt op hol slaat maakt het volgens mij niet zoveel uit of je met bit of zonder bit rijd. Maar met een neckrope ben je helemaal nergens. Je kunt het hoofd niet eens opzij trekken.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:19

ik vind niet dat je ze overal los kunt laten en je wel iets bij je moet hebben als er iets is (bv een werkplek waar iets kan gebeuren) maar op een rustig gebied zie ik niet waarom niet (los lopen he) als jij je paard perfect onder comando hebt..echter een paard kan meer schade aanrichten dan een hond als die bang word...maar een hond los als hij goed onder comando zit vind ik ook prima! alleen op rustige stukken als ze nog aant leren is.

wat neckrope rijden! waarom niet!!! of je nu leert een paard met bit te rijden en hem zo onder controle hebt of met een neckrope! als het dier namelijk echt de kolder in zn hoofd krijgt is hij net zo "gevaarlijk" voor de omgeving als eentje met een hoofdstel.

dus wederom, als jij je paard zo onder controle hebt! why not!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:22

Als ik mijn paard een bit in doe en naar buiten ga, ben ik pas een gevaar voor de mede mens in het verkeer :')

Met een touwtje om de nek, is er niemand die zich zorgen hoeft te maken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 07:56

Lusitana schreef:
Overigens keert een aansprakelijkheid verzekering juist uit in gevallen dat je een moment geen controle had over een dier, lijkt mij. Anders hoef je zo'n verzekering niet af te sluiten en anders was het geen ongeval. Het is toch niet zo dat je bewust een paard voor een auto zet?

Weet je hoe wij (ik laat even in het midden wie 'wij' zijn :+ ) een aansprakelijkheidsverzekering noemen: een stommiteiten verzekering ;) .

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:05

ieder mens doet in diens leven stomme dingen inderdaad, daar verzekeren wij ons voor.
maar bewust die stommiteit opzoeken zou niet verzekerbaar moeten zijn, draai maar op voor de kosten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:06

zodiacje schreef:
wat ik niet snap is dat er eerst wordt gezegd dat er voor een paard totaal geen verschil is tussen het rijden met bit en dan vervolgens heeft iedere tegenstander hier het idee dat je paard niet meer te temmen is met neckrope...

Ik stel voor dat iedereen die hier wat roept over dit onderwerp zelf eerst ervaring opdoet met neckrope. Je kan niet oordelen over iets wat je zelf nooit gedaan hebt.

Hier dan: verschillende paarden gereden zonder optoming, met neckrope, bitloos en met bit.

Hele brave paarden, hele heftige, verreden paarden, groene paarden.... en mijn hele leven buiten gereden, meestal langs de weg. Ook met handpaarden, en ik men ook (is ook weer anders...)

Komt ie: in noodgevallen heb ík ervaren dat je met een besturingssysteem rond het hoofd écht meer inwerking hebt, zowel wat de rem betreft als wat de richting van het paard betreft.
Bit of bitloos verschilt per paard.

Ik heb op mijn 16de ook heus wel eens het hoofdstel van mijn paard getrokken midden in de Drunense duinen hoor, om met alleen de teugel om de hals verder te rijden.... heel spannend en leuk allemaal.

Maar het zal vast wel aan mijn gebrekkige stuurmanskunsten liggen, ik vind echt dat je minder controle hebt op de momenten dat je die nodig hebt, als je met een neckrope rijdt.

Dus persoonlijk vind ik hoofdstelloos leuke experimenten voor in besloten ruimtes waar je geen publiek kan hinderen. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 08:09

Tja in principe is uberhaupt met een paard de weg op gaan dan een bewuste stommiteit?

Trouwens, van een ruk aan bit of touwhalster omdat jij even je evenwicht verliest bij een schrikreactie kan een paard juist aan de kletter gaan.

@randalinpony: Maar dan vergeet je dat de meeste mensen die serieus met neckrope rijden daar lang op geoefend hebben, dat is geen kwestie van zomaar even het hoofdsel eraf trekken. Dat zijn juist de idioten die ongelukken veroorzaken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:42

Waarom wordt er standaard vanuit gegaan dat er een vreselijke situatie ontstaat en alles mis gaat en het paard aan de kletter gaat?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:46

misschien omdat het altijd kan gebeuren?
Altijd...
ik denk niet dat je er met neckrope meer kans op hebt, of met bit minder kans...

Er zijn gewoon heel veel mensen die uiten dat ze zich afvragen of als die vreselijke situatie zich voordoet (en dat kan dus altijd gebeuren) mensen met neckrope deze situatie tot een net zo goed eind kunt brengen als met hoofdstel denk ik?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:16

Miss_Malfoy schreef:
Tja in principe is uberhaupt met een paard de weg op gaan dan een bewuste stommiteit?

Trouwens, van een ruk aan bit of touwhalster omdat jij even je evenwicht verliest bij een schrikreactie kan een paard juist aan de kletter gaan.

@randalinpony: Maar dan vergeet je dat de meeste mensen die serieus met neckrope rijden daar lang op geoefend hebben, dat is geen kwestie van zomaar even het hoofdsel eraf trekken. Dat zijn juist de idioten die ongelukken veroorzaken.

Jij dacht toch niet dat dat nooit geoefend was hoop ik? Alleen wel in een afsloten ruimte. ;)
Om in dat gebied te komen moest ik met mijn doodmakke, zeer verkeersmakke dier langs heel drukke wegen. En ik deed en doe dat dus met iets meer inwerking.

Punt is en blijft dat je met teugels de richting/snelheid van het dier meer kan beinvloeden.

Een beetje paard gaat niet zomaar aan de kletter (en dan zal een handiger ruiter het vaak ook nog middels inwerking van teugels/lichaam tegen kunnen houden, het idee dat je een paard dan toch niet kan tegenhouden vind ik ook belachelijk eigenlijk), maar ook bij plotseling omdraaien, bang worden voor klapperende bakken van trekkers, auto's die langsscheuren met 80 op smalle polderweggetjes enz kan inwerking met de teugel net het verschil maken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:30

zodiacje schreef:

Waarom niet? je kunt toch iets bekijken en besluiten dat dat je niet ligt? Of met je dat persé gedaan hebben dan?

Ik zie regelmatig zelfde paard en zelfde ruiter met neckrope rijden en merk wel op dat de besturing dan grover is. Niet grof als in: harder trekken maar: grotere bochten, langere remweg. En dan denk ik, mwah in het verkeer niet handig, in de natuur kan dat best. :)Mag ik dat dan niet vinden omdat ik dat zelf nooit gedaan heb?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:32

fransje23 schreef:
Waarom wordt er standaard vanuit gegaan dat er een vreselijke situatie ontstaat en alles mis gaat en het paard aan de kletter gaat?

Nee er wordt ervan uitgegaan dat het kán. Zeker als je in drukke gebieden buiten rijdt. Wij rijden bv vrijwel alles langs de weg in de berm, met vrachtwagens die voorbij denderen enz.
Dat is toch anders dan toen ik vroegah zo vanuit stal de bossen in kon :) Zou dus, topic gewijs gesproken, mijn vroegere omgeving eerder mij prikkelen tot neckrope dan nu.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:38

Als ik vanuit een hutje op de hei vertrok zou ik zelfs met mijn huidige echt onvoorspelbare paard met neckrope van huis durven. :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:47

zodiacje schreef:

ik heb met neckrope greden, dat ging opzich prima, maar ik zou het op de weg echt niet vertrouwd hebben gevonden omdat de gegeven hulpen minder scherp of minder snel werden gehoorzaamd. En dat zal dan wel aan mij hebben gelegen, maar dat is mijn ervaring en ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaring een waardeoordeel geven.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:48

randalinpony schreef:
Als ik vanuit een hutje op de hei vertrok zou ik zelfs met mijn huidige echt onvoorspelbare paard met neckrope van huis durven. :j

In noord amerika joh :D je eerste buur zit toch op meer dan een uur galopperen :P

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:49

Haha gaaf!
Wil ik wel internet anders kan ik niet op bokt. :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:52

Pauline schreef:
Nee er wordt ervan uitgegaan dat het kán. Zeker als je in drukke gebieden buiten rijdt. Wij rijden bv vrijwel alles langs de weg in de berm, met vrachtwagens die voorbij denderen enz.
Dat is toch anders dan toen ik vroegah zo vanuit stal de bossen in kon :) Zou dus, topic gewijs gesproken, mijn vroegere omgeving eerder mij prikkelen tot neckrope dan nu.

Tuurlijk kan het, maar wie schrijft er dat mensen die met neckrope rijden direct een drukke weg en bewust gevaar opzoeken? Daar wordt wel meteen vanuit gegaan maar is een aanname.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:52

de mensen die wanhopig blijven beweren dat je met neckrope even veel controle hebt als met een hoofdstel/halster/bitloos hoofdstel zijn IMO enisgzins naïef. Met een beetje logisch nadenken kom je al wel tot de conclusie dat als het echt echt echt nodig is, je met een hoofdstel veel verder komt dan met een touwtje om de nek.

Ten eerste al omdat het hoofd veel gevoelliger is voor druk dan bv de hals. Ten tweede omdat je meer bewegingsmogelijkheid hebt. Je touwtje kan je wel tegen de hals aan trekken maar het is niet meer dan logisch dat wanneer je aan 1 teugel trekt het paard veel simpeler het hoofd zal ombuigen en op die manier af te remmen zal zijn. :)

Dus ja, ik vind dat je door met neckrope buiten te gaan het bewust gevaarlijker maakt dan nodig. En wat je met jezelf en je eigen paard doet moet je zelf weten maar ik vind het jammer en egoïstisch dat men het blijkbaar normaal vindt iedereen mee te trekken in het risico dat je zelf wil nemen.

En voor degene die ging vergelijken met honden:
Wil je het hebben over een mini/shet vergelijk hem dan ook met een Chichuahua of een Jack russel kwa kracht en grootte. :+ Een Sint Bernard in paardenvorm zou meer richting KWPN oid gaan. :')