Trektocht maken, ervaringen en tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:52

Huertecilla schreef:
Dat je een zadel nodig hebt waar je met je rug in een anatomisch correcte houding rechtop in kan zitten? en wat jouw ruitergewicht over een zo groot mogelijk dragend oppervlak van de ribbenkast van het paard verdeelt?

Voor jou zou het UPS zadel ideaal kunnen zijn:
http://www.militaryhorse.org/upsaddle/
Dat is bedoéld voor treks met tot 20 kilo bagage.

Het is 1 van de grote 3 praktijkbewezen zadels; http://www.nzmr.org/saddles.htm

Kleine kanttekening bij dat 'ideaal zijn': ik heb een trekkerzadel (= te koop ;) ) dat zeer goed ligt op mijn paard en waar ik dus niet zo fijn op zit. Daar wil ik geen trektochten meer rijden omdat ik in dat zadel NIET in een anatomisch correcte houding rechtop kan zitten. Ik moet daar bewust mee bezig zijn en dat is iets dat je op afstanden zeker niet wilt. Andere mensen hebben daar totaal geen last van en vinden hem heerlijk zitten..... Het is dus niet voor iedereen het ideale zadel, het punt blijft dat je voor de combi ruiter, paard en werk het juiste zadel moet zoeken. Voor de lange ritten heb ik nu een Oakfield, dat is perfect voor ons, maar past ook niet op ieder paard en ongetwijfeld ook niet onder iedere ruiter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:30

Waratje schreef:
Kleine kanttekening bij dat 'ideaal zijn': ik heb een trekkerzadel (= te koop ;) ) dat zeer goed ligt op mijn paard en waar ik dus niet zo fijn op zit. Daar wil ik geen trektochten meer rijden omdat ik in dat zadel NIET in een anatomisch correcte houding rechtop kan zitten.

Lees het niet-engels zadel topic eens door.
Ten eerste is een andere rijstijl/zit niet iets wat zómaar gaat.
Ten tweede is de anatomie van de vrouw niet gelijk aan die van de man dus niet elk mannenzadel geschikt voor elk vrouwenbekken.

De vrouwenanatomie maakt de zit van de amazone kritischer mbt de belasting van het onderste deel van de wervelkolom.
De artsen Schusdziarra geven helder en medisch onderbouwd aan dat sommige vrouwen een bekken/rug hebben welke een anatomisch correcte zit uitsluit = rugprobleem verzekerd.
Sla het boek er maar op na. Het is geen ´theorie´ maar medische praktijk.

Het onderwerp is wel zwart-wit maar niet voor elke individu inhoudelijk hetzelfde; het zadel is een interface tussen paardenbovenzijde en ruiteronderzijde.
Het moet passen bij de anatomie, het gebruik en de vaardigheden.
Vandaar mijn formulering ´zou ideaal kunnen zijn´ :)*

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:48

Miss_Malfoy schreef:
Als ik merk dat ze heel scheef loopt (wat ze wel eens wil doen) dan probeer ik dat weer dressuurmatig op te lossen, maar ik merk dat ik dat op buitenrit lastiger vind dan in de bak. Ik rijd ook vaak verplicht in de berm dus heel veel kan ik dan niet....

Ik weet niet hoe vaak je pony scheef loopt en eventueel haar rug eruit drukt, maar een pony die dat geregeld doet tijdens een gewone buitenrit, is misschien nog niet klaar voor een trektocht. Een pony moet z'n rug correct kunnen gebruiken, zeker als je zulke lange tochten gaat maken met bepakking, anders kan het zelfs schadelijk voor hem zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:50

senta schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Als ik merk dat ze heel scheef loopt (wat ze wel eens wil doen) dan probeer ik dat weer dressuurmatig op te lossen, maar ik merk dat ik dat op buitenrit lastiger vind dan in de bak. Ik rijd ook vaak verplicht in de berm dus heel veel kan ik dan niet....

Ik weet niet hoe vaak je pony scheef loopt en eventueel haar rug eruit drukt, maar een pony die dat geregeld doet tijdens een gewone buitenrit, is misschien nog niet klaar voor een trektocht. Een pony moet z'n rug correct kunnen gebruiken, zeker als je zulke lange tochten gaat maken met bepakking, anders kan het zelfs schadelijk voor hem zijn.

Dat vind ik nu een verstandige opmerking ;)

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:54

We maken waarschijnlijk 1 keer zo trektocht
dus ik blijf gewoon bij me westernzadel
En dan weer zo trektochtzadel aanpassen kost ook wat centjes

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:47

Antheman schreef:
Dat vind ik nu een verstandige opmerking ;)

Het is een verstandige vraag voor élke lange tocht.

Een tocht van een week 30 km/dag met een goede ruiter op een goed zadel op een goed getraind paard is een non-probleem.
Een tocht naar Santiago echter?
Hmmm. Dat is bijna onvermijdelijk een overbelasting als je niet veel zelf meeloopt en veel pauzedegen en herstelperiodes inlast.

De Hunnen en Mongolen gingen met twee keer zoveel paarden als eigenlijk nodig per ruiter op pad voor een verre tocht. Ze wisten dat veel paarden het toch niet zuden halen en die hadden dan een dubbelrol als zijnde eten op de hoef.

Ook in westerse cavallerie tekende men met uitval en de specificaties voor de zadelontwerpen bevatten de functieeis dat het zadel ook moest blijven passen of aangepast moest kunnen worden bij het onvermijdelijke conditieverlies tijden de tocht ook al kregen ze nog zoveel hooi en graan.

Bedenk dat paardrijden altijd zwaar belast (25% of zo) gaan waar en in het tempo wat de ruiter wil is. Tel daarbij de geestelijke stress van het rijden bij en je hebt het over een belastingsgraag van 60%.
Geen detal waar je te licht oerveheen moet stappen.
Echt wel beiden op getraind moet zijn en goed spul voor nodig hebt.
De belasting voor het paard bij trekken te paard wordt schromelijk onderschat. Zie de schier eindeloze lijste aan faalverhalen waarbij er ´pech´was....
Pech voor het paard is daarbij de regel. Het is zelden de ruiter die niet rad loopt of zadelplekken heeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Trektocht maken, ervaringen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 10:36

Jazeker ik heb nog nagedacht over het zadel. Maar aangezien ik volgend jaar ga studeren, dus dan stop met Flame te verzorgen, en de centen me niet op de rug groeien, lijkt het me niet realistisch om zo'n zadel te willen. Maar ik onthoud alles zeker, mocht ik in de toekomst ooit in het bezit van een eigen paard komen. ;)

Gister weer op buitenrit getraind, eens gekeken hoe dat ging met zo'n 10 minutenschema. Is best pittig, maar denk ik wel goed om te trainen, iedere week twee buitenritjes ofzo.
Niet veel van scheeflopen gemerkt, een beetje, maar dit zal ik in de bak aan moeten pakken. Ze heeft op buitenrit simpelweg haar koppie er niet bij. Ik kan er aan rijden wat ik wil, maar het is niet te doen. Dan weer hier heen kijken, dan weer daarheen, ze is prima aan de hulpen daar niet van, op m'n zit te rijden aan een lang teugeltje maar ze heeft het gewoon te druk met alles wat ze ziet.

@Senta: Dankje, ik heb bij fitniss nu ook oefeningen gekregen om de boel te stretchen, nou als ik dat gedaan heb voel ik me weer helemaal fit dus dat helpt enorm. :)
Wil er ook nog eens voor langs de dokter want normaal is het natuurlijk niet.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:46

een boomloos kan je meestal wel aanschaffen
Het past op de meeste paarden
En er kan ook een andere boom in

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 11:47

Idd, Flame heeft ook niet zo'n moeilijke rug, weinig schoft, niet hol.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:15

irise456 schreef:
een boomloos kan je meestal wel aanschaffen
Het past op de meeste paarden
En er kan ook een andere boom in

Jij ziet door de bomen het bos niet meer? Als er aan andere boom ik kan is het niet boomloos.

1. ´Boomloos´ is een veel te vaag en - ruim begrip. De meeste ´boomloze´zadels hebben feitelijk een flexibele ´boom´ maar dat ligt mbt de marketing minder lekker.
2. Boomloos past níet op de meeste paarden, moet net zo goed de juiste maat hebben, is alleen letterlijk en flexibeler mbt de dynamiek en dat is gelijk het nadeel ervan.
3. Het is in principe niet geschikt voor duurlast, in de regel óngeschikt voor bagage.

Dat graag verder op een boomloos topic.

Mbt trektocht is dit al voldoende helder en vaak gepasseerd op dit topic toch?!

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:00

er is bijna niets leukers dan trektochten. ik heb er ook meerdere gemaakt. van primitief (op de bonnefooi) tot goed geregeld en zelfs luxe (elke avond een echt bed en een warme douche).

Toen ik begon ben ik eerst een weekend mijn bepakking gaan uitproberen. Dus alles wat ik ook echt op trektocht mee wilde nemen in de zadel tassen. Zelf heb ik waterdichte zadeltassen van Ortlieb. Ideaal. Het is een investering, maar ik hoef nooit met zakjes te klooien en alles blijft droog en heel. Tassen zijn oersterkt.

Na aantal trektochten wordt je steeds creatiever met wat je meeneemt. Maar het is ook erg paard afhankelijk. Vroeger nam ik altijd een hoefschoen mee. Mijn toenmalige rijpaard liep niet zonder ijzers. Dus ijzer eraf zou stoppen betekenen. De hoefschoen heeft wel uitkomst geboden. Mijn huidige rijpaarden kunnen ook zonder ijzers dus nu zou ik dat nooit meer meenemen.

Vergeet niet dat dagen achter elkaar rijden wat van jou vergt en van je paard. Let ook op jaargetij dat je gaat. Ik had hogzomer altijd een opvouwbare emmer/bak bij me. Zo kon ik onderweg altijd water uit een sloot halen en kon mijn paard 's avonds daaruit eten.

als ik alles hier zo lees heb je al veel info. De NVVR heeft vroeger een boekje uitgegeven over op trektocht gaan. Wellicht is dat nog steeds in de handel.

op de site van hippisch toerisme kan je een boek met overnachtings adressen kopen. Ook erg handig.

zelf had ik trouwens nooit een halstertouw mee. Ik rij op trektocht altijd op halsterhoofdstel. (o.a. te koop bij endurance ruiterzaken www.hippogriff.nl of www.goedhart.nl) en dan 1 lange lijn mee waar ik paard aan vast kon zetten.

Ook ik heb mede trektocht ruiters zien afhaken met boomlooszadel en bepakking.

Veel plezier straks.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:09

Ik had gelezen op de meeste paarden boomloos zadel
Niet alle paarden zeg ik gelijk
Passen moet inderdaad

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:55

irise456 schreef:
Ik had gelezen op de meeste paarden boomloos zadel
Niet alle paarden zeg ik gelijk
Passen moet inderdaad

Je begrijpt toch de essentie niet, met name voor het rijden van langere afstanden met bepakking hebben boomloze zadels voor ieder paard bepaalde nadelen. Zie de info waar HC op wijst.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:39

gerritje schreef:
De NVVR heeft vroeger een boekje uitgegeven over op trektocht gaan. Wellicht is dat nog steeds in de handel.

Boekje heet "bepakt en bezakt" en is niet meer in de handel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:53

Een boekje met een paar interessante denkwijzes die fundamenteel correct zijn is ´De Wanderreiter und Sein Pferd´ van S.G.Solinski.
Het is ooit geschreven in opdracht van Ursula Brunn, uitgever van Freizeit im Sattel en pionier voor/van IJslanders in Duitsland.
Ook dit is niet meer in druk doch via een zoekopdracht bij Amazon.de vrij snel te koop.
Solinski had een trektocht-rijschool in zuid Frankrijk.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:12

Je wilt zonder begeleiding?

In ieder geval, de spullen zou ik door iemand over laten brengen van plaats naar plaats. Want het is erg moeilijk omdat alles op het paard mee te nemen.

www.horse-trek.com
is een nederlandse vrouw in frankrijk. Zij heeft ontzettend fijne paarden, en daar kan je ook trektochten doen!

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:19

Hoe veel zou dat dan kosten??
Ik en mijn vriendin hebben het ook laatst erover gehad om een trektocht te maken xD

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:16

bobbylover schreef:
Hoe veel zou dat dan kosten??
Ik en mijn vriendin hebben het ook laatst erover gehad om een trektocht te maken xD

Kijk maar bij de vele operators in het aanbod:
http://paarden-vakanties.startpagina.nl/

Een georganiseerde tocht in het buitenland kost snel 100 euro per dag.

Daarbij wordt er wel vanuit gegaan dat je meerderjarig bent. Als je 14 bent is dat bepaald een punt.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:43

Ik ben lekker aan het rondsnuffelen naar een mooie uitrusting voor trektochten, en op zoek naar de beste combinaties van lichtgewicht, compact en niet absurd onbetaalbaar. Ik ben daarom wel benieuwd wat de mensen gebruiken die vaker trektochten rijden, vooral de tent, slaapmaterialen en indien van toepassing kookgerei.

Ik heb de Thermarest NeoAir op het oog op om te slapen, ben alleen benieuwd naar gebruikerservaringen m.b.t. het kraken van dit bed.

Verder hoor ik héél graag informatie over slaapzakken. Heeft iedereen een mummy ofzo? Ik vind een mummy te opgesloten en wil dus dekenmodel, maar wel warm genoeg voor nederlands voorjaar/najaar in een tentje. Dons is een geweldige optie voor wat betreft de warmte, gewicht en compactheid, de prijs echter is minder leuk en belangrijker nog; niet zelf te wassen en een ramp mocht hij toch nat worden! Iemand tips over dekenslaapzakken met een goede warmte/gewicht verhouding??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:59

Kijk eens op google bij light/ultralight hiking. Staan zat oplossingen, al moet je er wel kritisch naar kijken. Komt nl ook een flink stuk ervaring bij kijken om een aantal dingen weg te kunnen laten/door het minimale te vervangen.

Ponytrekking waar ik lang geleden gereden heb had niet vocht doorlatende dekjes onder de gewone dekjes liggen ivm minder inwerking zweet op tuig en langer goed houden van de "echte" dekjes. Als je zoiets kan vinden kan je ook een goede wollen deken onder je zadel gebruiken. Dat maakt een combi van dunne, lichte (bv fleece + zijde lakenzak) slaapzak met deken eromheen mogelijk.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:25

Alwiene schreef:
Ik ben daarom wel benieuwd wat de mensen gebruiken die vaker trektochten rijden, vooral de tent, slaapmaterialen en indien van toepassing kookgerei.

Wat ik heb, is inmiddels verouderd, op de Neo Air na.
Gewoon de Bever, of de Zwerfkei bezoeken. ;) Dan heb je t nieuwste vh nieuwste.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:46

Antheman, in hoeverre valt het gekraak van de NeoAir mee/tegen in gebruik??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:07

Alwiene schreef:
Antheman, in hoeverre valt het gekraak van de NeoAir mee/tegen in gebruik??

Hij kraakt :D

Ik gooi er altijd rosé in en dan slaap ik snel in. Heb er geen last van.