''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:34

ik snap het probleem blijkbaar ook nog steeds niet :? er passeren toch ook auto's en dergelijke en die gaan er toch ook vanuit dat jij je paard onder controle hebt? in de bak passeer je mekaar ook en wordt je toch ook verondersteld om je eigen paard onder controle te houden? daar is toch zelfs geen oefening aan; dit hoort gewoon 100 % in orde te zijn om veilig met je paard te kunnen werken?
enig idee hoe vaak ik al door auto's, quads, mountainbikers en andere ruiters (die duidelijk niet konden stoppen :+ ) bijna van mn sokken ben gereden? maar dan is het aan jouw als ruiter om in te grijpen en te zorgen dat jij tenminste jouw dier bij de les houdt of ga je nu werkelijk verwachten dat iedereen altijd extra voorzichtig is in de omgeving van je paard?
ok dat een paard wel eens enthousiast kan worden als hij een ander paard ziet naderen en ok dat ze een keertje huppelen als er een andere langskomt, maar als jij zegt dat hij hier moet blijven, dan moet het over zijn. Het kan toch niet dat je dan al de controle kwijt bent??

het eerste dat ik er bij mijn lesmeiden in hamer als we een rondje gaan buiten rijden is dat ze er vanuit moeten gaan dat auto's en en dergelijke niet opzij zullen gaan voor hun , dus dat zij vooruitziend moeten zijn als ze geen ongelukken willen en dat zij moeten zorgen dat hun rijdier op de juiste plek is en daar blijft (zijnde de juiste kant van de straat en desnoods even aan de kant als je iets ziet aankomen waar je mogelijks problemen bij verwacht)
je kunt immers nooit rekenen op wat 'de anderen' zullen doen; maar je kan er wel voor zorgen dat JIJ geen ongelukken voor hebt. 9 vd 10 zijn ongelukken dan ook een samengaan van beide. Er gebeurt iets onverwachts, meestal door toedoen van iets/iemand anders en JIJ hebt geen idee wat er aan te doen

geweldig vb vind ik nog steeds eentje die ik een tijd terug meemaakte. Ik rijd in een handgalopje op een relatief bochtig pad van ruim 2 m breed; ik hoor plots hoefgekletter van achter de hoek en ga dus vol op de rem. vanachter de bocht komen 3 ruiters (2 naast mekaar en een erachter) in volle galop die zich een hoedje schrokken dat er iemand uit de andere richting kwam. Gelukkig voor mij staat mijn pony stil op een vrij korte afstand; zelfs vanuit galop. zij wisten echter totaal niet wat te doen en vlogen alle richtingen uit. een ging in galop links het pad af de takken en de bomen tussendoor; de andere kon gelukkig rechts naast me langs met veel trek en sleurwerk en diegene die erachter reed volgde. ik keek achterom en zag ze alledrie stuurloos verdervliegen in galop... dat vind ik een perfect voorbeeld van langs een kant zorgen dat je zo'n dingen niet voorhebt en aan de andere kant mensen die totaal niet buiten zouden mogen met hun paard. geen van de drie kon hem stoppen toen er iets onverwachts tevoorschijn kwam en geen van de drie kon iets anders dan met alle macht aan één teugel gaan hangen bedenken op dat moment... punt is dat ik er vanuit ga dat er WEL iemand van achter de hoek kan komen en daarom ten eerste in een handgalop blijf en ten tweede rechts houdt op het pad. van mijn part mochten ze dus gerust in galop passeren, plaats genoeg. hun manier van rijden getuigde echter van onvooruitziendheid en totaal roekeloos rondrennen...

edit: volle gas in galop langsracen doe ik dus ook niet, gewoon uit vooruitziendheid, maar de ts sprak van passeren in draf en daar zie ik geen probleem in eigenlijk

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:41

Ik vind het ook wel weer overdreven dat als je paard gek gaat doen als hij vanachter ingehaald wordt dat dan gezegd wordt niet met het paard naar buiten te gaan.
Vind dat mensen best rekening met elkaar kunnen houden, en dat de andere weggebruikers al vaak geen rekening houden met ruiters wil toch niet zeggen dat ruiters onderling geen rekening met elkaar hoeven te houden?

Mijn merrie is erg braaf buiten met verkeer en kijkt bijna nergens voor om. Of het nou een vrachtwagen, bus, auto of wat dan ook inhaalt ook kan goed voorop lopen en als er een paard achter haar verschiet zal ze niks doen, maar toen ik in een rengalop ingehaald werd door 6 ruiters te paard wilde ze toch wel heel erg graag mee.
In de bak zien ze wel dat er een andere paard is, die komt niet ineens ergens vandaan. Dat is toch wel een heel groot verschil

Ik vind dat je fatsoen moet hebben om rustig te passeren, het liefst in stap maar wanneer je achterop kunt in iedergeval kunt vragen of je voorbij kunt draven, wanneer dit niet kan dat de ruiter dan even halthouden zodat jij voorbij kunt stappen.
Ik passeer iedereen in stap, ook voetgangers ed die ik tegenkom, tenzij ik een heel ruim pad heb ( lees minstens 4 meter ruimte tussen de wandelaar en mij ) dan wil ik wel in draf passeren.

Stormchaser

Re: ''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:46

Wat een verhalen voor eigenlijk zoiets simpels. Als jij vanachter nadert en je ziet dat iemand op een paard zit dat een beetje aan het narren is en de ruiter vraagt of je er rustig voorbij zou willen gaan dan doe je dat toch of mis ik dan iets?

Je kunt er nog eens 10 A4tjes over posten vol met argumenten over het wel of niet je paard onder controle hebben, maar volgens mij is fatsoen en de juiste inschatting van de situatie het enige waar het veel mensen aan ontbreekt.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:51

Ik moet zeggen dat ik het altijd erg prettig vind als mensen rekening houden met elkaar in het verkeer. Maar je kunt het niet niet per definitie VERWACHTEN dat iedereen zo denkt als jijzelf. Wat jij normaal vind, vind een ander weer abnormaal.

Ik passeer wandelaars, kleine kinderen die spelen op de weg en andere ruiters met gepaste snelheid en afstand, maar er zijn er inderdaad bij die gewoon rakelings langs je heen komen zetten, waardoor je soms denkt "nou, dat had geen meter naar links of rechts moeten zijn"

Ik rijd langs wegen waar auto's en vrachtwagens komen, traktoren, groot verkeer, soms met 100 km per uur op slechts 2 meter afstand. Ik vind het fijn als ze afstand nemen en een iets grotere boog langs me heen rijden, maar soms gaat dat nu eenmaal niet en dan ben ik toch blij dat ik de controle heb over mijn paard. Je mag er namelijk niet altijd van uit gaan dat een ander het voor je gaat oplossen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:54

San1978 schreef:
Je kunt er nog eens 10 A4tjes over posten vol met argumenten over het wel of niet je paard onder controle hebben, maar volgens mij is fatsoen en de juiste inschatting van de situatie het enige waar het veel mensen aan ontbreekt.

_/-\o_

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:55

Barmat schreef:
Ik moet zeggen dat ik het altijd erg prettig vind als mensen rekening houden met elkaar in het verkeer. Maar je kunt het niet niet per definitie VERWACHTEN dat iedereen zo denkt als jijzelf. Wat jij normaal vind, vind een ander weer abnormaal.

Ik passeer wandelaars, kleine kinderen die spelen op de weg en andere ruiters met gepaste snelheid en afstand, maar er zijn er inderdaad bij die gewoon rakelings langs je heen komen zetten, waardoor je soms denkt "nou, dat had geen meter naar links of rechts moeten zijn"

Ik rijd langs wegen waar auto's en vrachtwagens komen, traktoren, groot verkeer, soms met 100 km per uur op slechts 2 meter afstand. Ik vind het fijn als ze afstand nemen en een iets grotere boog langs me heen rijden, maar soms gaat dat nu eenmaal niet en dan ben ik toch blij dat ik de controle heb over mijn paard. Je mag er namelijk niet altijd van uit gaan dat een ander het voor je gaat oplossen.

voila dat dus!
JA ik ben zelf vooruitziend en zal dus even vertragen als ik zie dat het niet goed gaat bij diegene die ik wil inhalen (of als ik honden los zie of kindjes of noem maar op), maar langs de andere kant moet de ruiter zelf ook wel in staat zijn zijn rijdier onder controle te houden, dus ik zie niet in waarom ik standaard ieder dier in voorzichtig in stap zou moeten passeren als daar geen aanleiding toe is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:00

kynshiri schreef:
ik snap het probleem blijkbaar ook nog steeds niet :?
...
edit: volle gas in galop langsracen doe ik dus ook niet, gewoon uit vooruitziendheid, maar de ts sprak van passeren in draf en daar zie ik geen probleem in eigenlijk

Wij missen ´fatsoen´ ;)

Gelukkig hebben we kennis, kunde en vaardigheid. Vandaar wel begrip dat onzekerheid tot angstagressie leidt, maar ook inzicht in dat dit niet door óns veroorzaakt wordt.

Ik heb er hier gelukkig relatief weinig mee te maken. Doorgaans gewoon vaardiger ruiters. Alleen toeristen op huurpaarden zijn zó vaak stupide bezig dat ik daar tegenwoordig al vanuit ga; een alternatief pad kies of door het terrein omzeil.
Lanbouwmachines zijn normaal en motorcrossers zijn hier ook heel frequent, idem fietscrossers. Ik ben te paard gewoon verkeersdeelnemer. Niet meer niet minder. Míjn taak dat mijn paard daar normaal over doet en ik mij voertuig beheers.
Geneuzel over eigen onvaardigheid is geen probleem van andere weggebuikers; hoort niet op de openbare weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:03

Barmat schreef:
Je mag er namelijk niet altijd van uit gaan dat een ander het voor je gaat oplossen.

:)*

Een paard is op de openbare weg gewoon een vervoermiddel en de ruiter een bestuurder; de wegenverkeerswet normaal van toepassing.
Die is helder. ´Vind´ je wat anders, dan heb je niets op de openbare weg te zoeken, wat het is gewoon de wet voor iedereen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:09

Iedereen wordt geacht zijn auto onder controle te hebben. Als een auto voor mij slipt en van zijn rijvak afgaat, dan vertraag ik om niet op mijn voorganger te knallen.
Iedereen wordt geacht zijn paard onder controle te hebben. Als een paard voor mij hupst en bang wordt van mijn dravende paard, dan vertraag ik om de situatie niet te laten escaleren.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:20

San1978 schreef:
Wat een verhalen voor eigenlijk zoiets simpels. Als jij vanachter nadert en je ziet dat iemand op een paard zit dat een beetje aan het narren is en de ruiter vraagt of je er rustig voorbij zou willen gaan dan doe je dat toch of mis ik dan iets?

Helemaal mee eens, een beetje rekening met elkaar houden hoeft toch niet moeilijk te zijn ;)
Niet alle paarden zijn makke schaapjes en je moet ze daar een beetje over heen helpen.
Je paard niet meer van het terrein halen is ook geen optie, dan went je paard nooit aan het buitenrijden.
Als je een ander paard ziet narren kun je naar mijn mening best even rustig in stap passeren, zeker als dit je vriendelijk wordt gevraagd.
Rekening met elkaar houden is toch de normaalste zaak van de wereld?

@TS het enige wat ik nog steeds niet snap is wat Western hier mee te maken heeft?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:23

Gini, zo denk ik er ook over.

Ben alleen niet zo superieur als meneer HC........ Zal ik ook nooit worden ook, want ik probeer ongelukken te voorkomen en voor betekent dat, dat ik uit fatsoen rekening houd met medemensen en de situaties waar zij zich in bevinden, ondanks dat ik misschien niets verkeerd doe.
Ik eis mijn (zelfverzonnen) recht niet op, dan maar een zielig figuur die volgens bepaalde niets buiten te zoeken heeft.............

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:27

Draaikolk schreef:
Rekening met elkaar houden is toch de normaalste zaak van de wereld?

@TS het enige wat ik nog steeds niet snap is wat Western hier mee te maken heeft?

...en ook niet wat vermeend verplicht altijd alleen maar in stap inhalen ermee van doen heeft anders dan een verwarring daarover bij de ts (en velen hier).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:31

Huertecilla schreef:
Wij missen ´fatsoen´ ;)

Gelukkig hebben we kennis, kunde en vaardigheid. Vandaar wel begrip dat onzekerheid tot angstagressie leidt, maar ook inzicht in dat dit niet door óns veroorzaakt wordt.

Ik heb er hier gelukkig relatief weinig mee te maken. Doorgaans gewoon vaardiger ruiters. Alleen toeristen op huurpaarden zijn zó vaak stupide bezig dat ik daar tegenwoordig al vanuit ga; een alternatief pad kies of door het terrein omzeil.
Lanbouwmachines zijn normaal en motorcrossers zijn hier ook heel frequent, idem fietscrossers. Ik ben te paard gewoon verkeersdeelnemer. Niet meer niet minder. Míjn taak dat mijn paard daar normaal over doet en ik mij voertuig beheers.
Geneuzel over eigen onvaardigheid is geen probleem van andere weggebuikers; hoort niet op de openbare weg.

En dit is het verschil denk ik :) De ene ruiter ziet de combinatie paard/ruiter als weggebruiker die zich moet aanpassen aan het verkeer en de ander ziet zichzelf in een bevoorrechte positie waarvoor alles en iedereen moet wijken omdat het een 'vluchtdier' betreft dat elk moment aan de haal kan gaan met je. Persoonlijk ben ik van mening dat de Nederlandse ruiter verwend is mbt het buitenrijden, ze hebben ruiterpaden gekregen en daar mogen alleen zij zich op bevinden als het goed is. Natuurlijk is dat hartstikke mooi, maar men wordt er een beetje 'territoriaal' van heb ik altijd het idee := Als er ook maar iets of iemand is wat daar niet hoort hebben ze het 'recht' om daarover stennis te gaan schoppen. Hoe vaak kom je wel niet topics op bokt tegen van een woedende ruiter die een mountainbiker tegenkwam op het ruiterpad waardoor paardlief schrok? Er wordt nog teveel geaccepteerd van paarden dat ze om van alles en niets aan de kletter kunnen gaan, en natuurlijk is dat altijd de schuld van de ander. Kijk eens naar andere landen, daar lachen ze je vierkant uit als je het over 'ruiterpaden' hebt. Daar zijn de ruiters het gewend om van alles tegen te komen op buitenrit en mopperen daar ook niet over, van andere paarden in een snellere gang tot herten die vlak voor je over het pad schieten of over de andere weggebruikers als mountainbikers, crossmotoren en grote voertuigen. Geen haan die ernaar kraait omdat men elkaar daar gewoon ziet als medeweggebruikers die zich aan elkaar aan hebben te passen omdat zij op dat moment samen gebruik maken van de weg en dezelfde rechten hebben. Misschien zijn de Nederlandse ruiters toch iets te verwend en daardoor ook meteen niets meer gewend?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:31

gr_roos schreef:
Gini, zo denk ik er ook over.

Ben alleen niet zo superieur als meneer HC........ Zal ik ook nooit worden ook, want ik probeer ongelukken te voorkomen en voor betekent dat, dat ik uit fatsoen rekening houd met medemensen en de situaties waar zij zich in bevinden, ondanks dat ik misschien niets verkeerd doe.
Ik eis mijn (zelfverzonnen) recht niet op, dan maar een zielig figuur die volgens bepaalde niets buiten te zoeken heeft.............

Vlot inhalen is normaal.
Rekening met anderen houden ook.
Er vanuit moeten gaan dat je niet vlot in kan halen is niet normaal.
Dat je niet vlot in zou mogen halen is een misvatting en het ruitbewijs in geeft wat dat betreft geváárlijke misinformatie.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:32

Huertecilla schreef:
:)*

Een paard is op de openbare weg gewoon een vervoermiddel en de ruiter een bestuurder; de wegenverkeerswet normaal van toepassing.
Die is helder. ´Vind´ je wat anders, dan heb je niets op de openbare weg te zoeken, wat het is gewoon de wet voor iedereen.

Klopt je bent bestuurder, maar een paard is geen voertuig ;)

Ik ben het wel eens dat je je dier enigzins onder controle dient te houden.
Maar rekening met elkaar houden vind ik niet meer dan normaal.
Op de weg zou je in princiepe rekening moeten houden met de fouten van een ander en zo nodig opvangen.
Helaas doet niet iedereen dat.

Met een auto ga jij toch ook niet met 80 kmh langs een paard?
Een paard dien je rustig te passeren en vooral er niet te dicht langs gaan.
Ook dit staat in WVW.
Als paarden elkaar willen inhalen dien je dit ook gewoon beschaaft te doen.
Zeker als dit je vriendelijk gevraagt wordt, rekening houden met alkaar vergroot ook de veiligheid.
En veiligheid gaat nog altijd boven bepaalde wettelijke regels.

Of blijf je ook achter een verhuiswagen wachten die aan het uit/inladen is, terwijl er een doorgetrokken streep licht?
Die verhuizers kunnen nog wel een uur bezig zijn, ga jij dan wachten omdat er een doorgestrokken streep licht en je die volgens de wet niet mag overschrijden?
Of hoort de verhuiswagen dan maar niet op de weg thuis?
Misschien een rare vergelijking maar wel te begrijpen hoop ik ;)

Er zijn nou eenmaal van die situaties...soms moet je gewoon rekening met elkaar houden.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:35

Ik maak het vrijwel nooit mee.
Maar er is eens een enkele keer een man met paard langs mij gegallopeerd op een vrij smal pad. Nou daar was ik ook niet zo mee ingenomen hoor!
Mijn paard was behoorlijk geschrokken en hupste en deed. Vond het gewoon zielig voor mijn merrie. Rustige draf of stap vind ik wel kunnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:37

Miss_Montana schreef:
Misschien zijn de Nederlandse ruiters toch iets te verwend en daardoor ook meteen niets meer gewend?

Dat weet ik wel zeker. Vinden ruiterpaden een recht, gaan op het fietspad naar eigen goeddunken etcetera.

In de openbare ruimte is een ruiter is een bestuurder. Punt.
Als mijn paard zou flippen houdt het verkeer daar echt wel rekening mee doch dat is _/-\o_ en geen recht waar ik vooraf vanuit mag gaan.
De overige weggebruikers mógen ervan uitgaan dat ze me vlot kunnen inhalen. Of ze nu een 10-tonner, brommer of paard besturen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:38

Draaikolk, je wint het toch niet van HC, daarnaast is zijn situatie totaal onvergelijkbaar met de onze en zijn er nu eenmaal ook eigengereide mensen op de wereld............

Ik zal ten alle tijden rekening houden met een ander houden en als dat HC niet aan staat is dat zijn probleem en niet het mijne......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:41

Huertecilla schreef:
Als mijn paard zou flippen houdt het verkeer daar echt wel rekening mee doch dat is _/-\o_ en geen recht waar ik vooraf vanuit mag gaan.
De overige weggebruikers mógen ervan uitgaan dat ze me vlot kunnen inhalen. Of ze nu een 10-tonner, brommer of paard besturen.

Idd, hier ben ik het helemaal mee eens :j

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:42

Huertecilla schreef:
Miss_Montana schreef:
Misschien zijn de Nederlandse ruiters toch iets te verwend en daardoor ook meteen niets meer gewend?

Dat weet ik wel zeker. Vinden ruiterpaden een recht, gaan op het fietspad naar eigen goeddunken etcetera.

Neeen,

Ja een ruiter is een bestuurder maar een paard geen voertuig ;)
Een ruiter mag indien het ruiterpad ontbreekt op de rijbaan!
Daar dient men een paard toch echt rustig en met voldoende afstand in te halen, dus rekening houden met...dat een paard geen voertuig is maar dat een paard een dier is wat net als kinderen onverwachte bewegingen kunnen maken ;)
Er is dus wel degelijk verschil tussen het inhalen van een brommer, 10-tonner etc..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:43

gr_roos schreef:
Ik zal ten alle tijden rekening houden met een ander houden en als dat HC niet aan staat is dat zijn probleem en niet het mijne......

Ik heb geen probleem :D
Niet met in galop ingehaald worden en niet met in galop inhalen, laat staan met draf.
Zoals je hád kunnen lezen hou ik rekening met onvaardige ruiters; vermijdt ze met een gróte boog. Dit opdat hun vaardigheidsprobleem ook niet het mijne wórdt.

De kern van dit topic is dat de ts stelt dat in stap inhalen verplicht is, etiquette etc.
Dát is onzin.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:45

gr_roos schreef:
Draaikolk, je wint het toch niet van HC, daarnaast is zijn situatie totaal onvergelijkbaar met de onze en zijn er nu eenmaal ook eigengereide mensen op de wereld............

:D

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:46

Miss_Montana schreef:
Huertecilla schreef:
Wij missen ´fatsoen´ ;)

En dit is het verschil denk ik :) De ene ruiter ziet de combinatie paard/ruiter als weggebruiker die zich moet aanpassen aan het verkeer en de ander ziet zichzelf in een bevoorrechte positie waarvoor alles en iedereen moet wijken omdat het een 'vluchtdier' betreft dat elk moment aan de haal kan gaan met je. Persoonlijk ben ik van mening dat de Nederlandse ruiter verwend is mbt het buitenrijden, ze hebben ruiterpaden gekregen en daar mogen alleen zij zich op bevinden als het goed is. Natuurlijk is dat hartstikke mooi, maar men wordt er een beetje 'territoriaal' van heb ik altijd het idee := Als er ook maar iets of iemand is wat daar niet hoort hebben ze het 'recht' om daarover stennis te gaan schoppen. Hoe vaak kom je wel niet topics op bokt tegen van een woedende ruiter die een mountainbiker tegenkwam op het ruiterpad waardoor paardlief schrok? Er wordt nog teveel geaccepteerd van paarden dat ze om van alles en niets aan de kletter kunnen gaan, en natuurlijk is dat altijd de schuld van de ander. Kijk eens naar andere landen, daar lachen ze je vierkant uit als je het over 'ruiterpaden' hebt. Daar zijn de ruiters het gewend om van alles tegen te komen op buitenrit en mopperen daar ook niet over, van andere paarden in een snellere gang tot herten die vlak voor je over het pad schieten of over de andere weggebruikers als mountainbikers, crossmotoren en grote voertuigen. Geen haan die ernaar kraait omdat men elkaar daar gewoon ziet als medeweggebruikers die zich aan elkaar aan hebben te passen omdat zij op dat moment samen gebruik maken van de weg en dezelfde rechten hebben. Misschien zijn de Nederlandse ruiters toch iets te verwend en daardoor ook meteen niets meer gewend?

Wanneer een paard iets dagelijks meemaakt zal hij het als een normale zaak zien.
Als ik bijvoorbeeld met mijn paard op een drukke weg rijd zal ze niet schrikken van een passeerde auto, fietser of wat dan ook. Wanneer ik op een rustige landweg rijd en er komt een fiets langs of een auto die ze niet gehoord heeft schrikt ze daar weleens van. Dan hebben wij zelf toch ook, het onverwachtte daar schrik je van.

Bovendien om het paard langs het verkeer te laten lopen zonder dat het zich daar om bekommert is ook aangeleerd moeten worden. Wanneer je een jong paard die nog nooit een auto heeft gezien of gehoord ineens een auto met 80km langs laat rijden springt deze echt wel opzij ( of weet ik veel wat hij doet ). Gelukkig zijn de meeste mensen in mijn omgeving wel oplettend tegenover de paarden en wachten ze op een teken van jou dat ze langs kunnen of letten ze op zijn minst op de reactie van het paard. Bij een braaf paard zullen ze eerder passeren als bij een zenuwachtig paard. Ook 9 van de 10 boeren hier met tractor minderen vaart, en als ze zien dat het paard zenuwachtig wordt stoppen ze of zetten ze zelfs de motor uit. Dit hoeven ze niet te doen, maar het is toch wel heel erg prettig is hierop gelet wordt!

fl0wer

Huertecilla schreef:
gr_roos schreef:

Ik heb geen probleem :D
Niet met in galop ingehaald worden en niet met in galop inhalen, laat staan met draf.
Zoals je hád kunnen lezen hou ik rekening met onvaardige ruiters; vermijdt ze met een gróte boog. Dit opdat hun vaardigheidsprobleem ook niet het mijne wórdt.

De kern van dit topic is dat de ts stelt dat in stap inhalen verplicht is, etiquette etc.
Dát is onzin.

Dat klopt maar als de situatie daarom vraagt dan kun je het toch maar beter in stap doen.

Stormchaser

kynshiri schreef:
Barmat schreef:

voila dat dus!
JA ik ben zelf vooruitziend en zal dus even vertragen als ik zie dat het niet goed gaat bij diegene die ik wil inhalen (of als ik honden los zie of kindjes of noem maar op), maar langs de andere kant moet de ruiter zelf ook wel in staat zijn zijn rijdier onder controle te houden, dus ik zie niet in waarom ik standaard ieder dier in voorzichtig in stap zou moeten passeren als daar geen aanleiding toe is.

Uiteraard, daar ben ik het ook zeker mee eens, maar als de ruiter zelf op een normale manier aangeeft dat je beter even in stap kunt passeren dan doe je dat neem ik aan wel. Dat heet goed fatsoen en het enige wat ik zeg is dat het daar bij veel mensen nogal eens ontbreekt helaas (maarja, eigenlijk is dat weer een andere discussie ;) ).