Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) Maar als ik de angst kan overwinnen om er op dat moment op te blijven zitten, denk ik dat ik net zoals lien05 liever even stil blijf staan totdat alles voorbij is. 
. In sommige situaties is het misschien veiliger om af te stappen, maar ik stel het zo lang mogelijk uit!
. Tessa89 schreef:Ik heb geleerd om er altijd op te blijven zitten, omdat je dan meer te zeggen hebt. Een ruiter van de vorige stal is zelfs wel eens in de sloot beland omdat zijn paard erin liep (gelukkig was het niet zo gek diep en steil). Toch is hij erop blijven zitten en het paard is er weer netjes uitgeklommen. Daarna heeft zijn paard dat nooit meer gedaan. In sommige situaties is het misschien veiliger om af te stappen, maar ik stel het zo lang mogelijk uit!
De eigenaar wandelt bijna nooit met hem en zat er dus altijd op als ze naar buiten ging. Ook als er dan wat 'engs' was stapte ze echt niet zomaar af (voor zover ik weet). Misschien associeert hij afstappen ook wel juist met gevaar. Wanneer hij aarzelt om ergens langs te gaan, dan moedig ik hem vriendelijk aan, eerst met mijn stem, vervolgens met mijn zit. En tot nu toe gaat dat prima.Suzeltje schreef:Zo is mijn bijrijdpaard dus niet opgevoedDe eigenaar wandelt bijna nooit met hem en zat er dus altijd op als ze naar buiten ging. Ook als er dan wat 'engs' was stapte ze echt niet zomaar af (voor zover ik weet). Misschien associeert hij afstappen ook wel juist met gevaar. Wanneer hij aarzelt om ergens langs te gaan, dan moedig ik hem vriendelijk aan, eerst met mijn stem, vervolgens met mijn zit. En tot nu toe gaat dat prima.
Hij schrikt niet snel ergens van dus ik kom ook zelden in een vervelende situatie.

)