stap je af of niet als..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Witze

Re: stap je af of niet als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:43

Het ligt idd van de situatie af, maar ik blijf liever toch op mijn paard zitten.

lien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:02

Ik zou er ook op blijven zitten en hem desnoods stil laten staan (waar mogelijk uiteraard), totdat alles weer voorbij is. Als je ernaast staat komt het aan op speirmassa en reken maar dat je paard dat wint. Als je erop zit dan heb je net iets meer te vertellen. Veel succes!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:07

Ik lees en leer ook meer en meer dat erop blijven zitten de betere oplossing is in zulke situaties, maar eerlijk is eerlijk -> ik stap liever af. Heb ik het paard toch nog altijd redelijk in de hand, maar kunnen er al een paar ongelukken minder gebeuren imo. (ik probeer te werken aan deze redenering hoor, geef me nog wat tijd ;)) Maar als ik de angst kan overwinnen om er op dat moment op te blijven zitten, denk ik dat ik net zoals lien05 liever even stil blijf staan totdat alles voorbij is.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:09

Op mijn schimmeltje stap ik af. zijn bokken zijn namelijk niet uit te zitten. en ik kan hem beter kalmeren als ik er naast sta.
Daarintegen op mijn tinker blijf ik liever zitten. dat is wel om uit te zitten.
de schimmel heeft nogal wat slinkse bokken er tussen door.. eerst schuin naar rechts. dan schuin naar links en zo maar door..

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:12

ligt toch aan de situatie,
al is mijn paard rustiger te krijgen aan de hand dan onder het zadel..
onder het zadel wil die er wel is tussenuit proberen te piepen.
aan de hand zoekt hij juist bescherming bij me.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:17

Het hangt bij mij echt van de situatie af en om welk paard het gaat. Ik heb wel meerdere keren gehad dat afstappen toch veiliger was dan blijven zitten. Ik ga op dat soort momenten op mijn gevoel af.

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:28

Ook ik stap af, maar alleen als ik zelf merk dat ik onzeker word en dat overdraag op het paard.
Wel had ik laatst dat ik eraf was gestapt om een hoefschoen weer vast te maken en toen kwam ik er niet meer op... Lastig!!

ingezutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:02

Ik blijf erop, ernaast heb ik niets te vertellen. Probeer haar iets kalmer te krijgen door rustig te praten

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:02

ik blijf er ook op zitten, omdat ik ook een heel lichten klein meisje(ukkepukje) ben, en ik eroop meer te zeggen heb dan ernaast, en als ik er naast sta en hij gaat er vandoor dan ben ik em kwijt waarschijnlijk!
dan heb ik liever dat we samen op hol slaan en ik em gewoon bij de eerste keer dat hij iets rustiger word gelijk 'Hoo' roep en en de bocht om 'scheur' zegmaar.
alleen als iets echt heel eng is dan stap er er wel eens af en dan lopen we een stukje en dan klim ik er weer op.
alleen als ik alleen op buitenrit wil//ga dan kom ik tot het einde van de oprit en verder wil meneer niet :+
het ligt idd ook aan de omstandigheden/situatie

Tessa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:36

Ik heb geleerd om er altijd op te blijven zitten, omdat je dan meer te zeggen hebt. Een ruiter van de vorige stal is zelfs wel eens in de sloot beland omdat zijn paard erin liep (gelukkig was het niet zo gek diep en steil). Toch is hij erop blijven zitten en het paard is er weer netjes uitgeklommen. Daarna heeft zijn paard dat nooit meer gedaan := . In sommige situaties is het misschien veiliger om af te stappen, maar ik stel het zo lang mogelijk uit!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:42

Tja, ik blijf zo lang mogelijk zitten. Maar ik heb liever dat mijn paard alleen weg rent, dan met mij erop en ik er vervolgens afval.
Want bijna altijd als ze er vandoor gaat, dan rent ze door en bokt ze als een gek en dan krijg ik haar niet meer stop dus uiteindelijk zou ik er van af vallen. En daarna stopt ze pas.
Maar dat is dan ook alleen in hele enge situaties.
Ik blijf er zo lang mogelijk opzitten :).

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:49

Ik stap alleen af als ze iets eng vind en er dus met geen mogelijkheid langs wil, daarvoor heb ik het dan natuurlijk al geprobeerd terwijl ik erop zit. Als ze fris is ga ik er juist op zitten, heb ik ook de kans niet dat ze mij ineens raakt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 21:51

Tessa89 schreef:
Ik heb geleerd om er altijd op te blijven zitten, omdat je dan meer te zeggen hebt. Een ruiter van de vorige stal is zelfs wel eens in de sloot beland omdat zijn paard erin liep (gelukkig was het niet zo gek diep en steil). Toch is hij erop blijven zitten en het paard is er weer netjes uitgeklommen. Daarna heeft zijn paard dat nooit meer gedaan := . In sommige situaties is het misschien veiliger om af te stappen, maar ik stel het zo lang mogelijk uit!

voor het zelfde geld lag die onder en het paard boven.. heb het optv gezien op animal planet ofzo in het buitenland.. paar dvast ruiter vast. wel goed afgelopen na hulp van brnadweer ect.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:59

In principe blijf ik zitten. Maar vorige week kwam ik in een situatie waar ik de volgende keer afstap :o
Tijdens een georganiseerde rit moest ik over een viaduct over de snelweg. Ondanks dat ik tussen paarden liep die daar niet van onder de indruk waren maakte mijn paard toch ineens een noodsprong, omdat ie over de vrachtwagen heen wilde springen die onder hem door reed.
Gelukkig bleef ik goed zitten, maar die relingen zijn maar, wat zal het zijn, 1.20? hoog? Daar kwam ik behoorlijk bovenuit, mijn paard is ca. 1.75
Volgende keer wandel ik er overheen, als ie er overheen gaat, dan toch zonder mij ;)

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:06

Ik stap ook af als ik het niet vertrouw. Hij weet dan dat ik er ben en hem er doorheen help. Geeft hem meer vertrouwen en vind ik minder gevaarlijk voor ons allebei. En hij weet dat ik toch weer opstap. Maar door de angstige momenten moet hij heen. Liever veilig dan dat we samen omklappen. Natuurlijk moet hij het op een gegeven moment gewoon onder het zadel kunnen maar eigen veiligheid voor alles.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:07

Ik blijf erop zitten. Als ik eraf ga kom ik er niet meer op. Ik ben 1.67 en mijn verzorgpaard is 1.78 *D

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:07

Ik blijf er in principe op. Ik heb op mijn paard meer in te brengen als ernaast, als ze een keer haar hoofd hard opzij gooit ga ik erachteraan namelijk. Ook kan ik er anders nooit meer opstappen omdat ze dan helemaal van de kook is.

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:15

Ik blijf er ook vrijwel altijd op. Mijn ene bijrijdpaard is duidelijk stukken rustiger als ik erop zit, als ik eenmaal afgestapt ben gaat hij zich alleen maar sterk maken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:32

Ik denk dat als je paard meer vertrouwen in je heeft als je erop zit dan als je ernaast loopt er iets grondig mis is met de verhoudingen. Mijn paard wil mij juist goed kunnen zien als ze iets eng vind, en het idee hebben dat ze achter me kan "schuilen". Bij de meest enge dingen blijft ze aan de hand, zolang ik er tussen sta, keurig bij me zonder maar te dribbelen of zo, ze wappert hooguit wat met haar oren om aan te geven dat ze het niet leuk vind. Als ik erop blijf zitten heeft zij het idee dat ze er alleen voor staat, dat er geen bescherming is en dan gaat ze juist stuiteren. Kwestie van vertrouwen en opvoeding.

Ik heb haar altijd aangeleerd dat ik tussen de "enge" objecten en haar in blijf en haar zo bescherm. Zowel op stal waar enge trekkers en vreemde karren staan die zomaar aan kunnen vallen als op de weg bij het passeren van groot verkeer weet ze als ik ernaast sta dat ik er echt, helemaal ben en haar bescherm, als ik op haar rug zit mist zij dat beetje vertrouwen, die bescherming van een "tussenlaag" (tenzij die rol door een toevallige passant of ander paard word overgenomen). En zo heb ik haar opgevoed.

Ik heb er vanaf dat ik haar heb aan gewerkt dat ze aan de hand bij me blijft onder alle omstandigheden. Zowel bij het wandelen op de weg als op het erf. Er zijn zoveel momenten dat je er al dan niet per ongeluk naast komt te staan of kan komen te staan en ik heb liever dat een paard bij me blijft en achter me blijft schuilen bij hele enge dingen, ook als ik gevallen ben of zo, dan dat ze met of zonder mij aan de kletter gaan en weet ik niet wat kunnen veroorzaken. Ik hoef trouwens steeds minder vaak af te stappen.

Ik ga dan ook niet buitenrijden met een paard dat aan de hand niet goed bij me blijft (georganiseerde ritten op maneges daargelaten, maar dan vertrouw ik op de begeleiding en het feit dat de paarden de weg kennen, plus dat het manegepaarden zijn waarvan je een bepaalde mate van gehoorzaamheid mag verwachten).

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:40

Zo is mijn bijrijdpaard dus niet opgevoed :) De eigenaar wandelt bijna nooit met hem en zat er dus altijd op als ze naar buiten ging. Ook als er dan wat 'engs' was stapte ze echt niet zomaar af (voor zover ik weet). Misschien associeert hij afstappen ook wel juist met gevaar. Wanneer hij aarzelt om ergens langs te gaan, dan moedig ik hem vriendelijk aan, eerst met mijn stem, vervolgens met mijn zit. En tot nu toe gaat dat prima.
Hij schrikt niet snel ergens van dus ik kom ook zelden in een vervelende situatie.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:35

Suzeltje schreef:
Zo is mijn bijrijdpaard dus niet opgevoed :) De eigenaar wandelt bijna nooit met hem en zat er dus altijd op als ze naar buiten ging. Ook als er dan wat 'engs' was stapte ze echt niet zomaar af (voor zover ik weet). Misschien associeert hij afstappen ook wel juist met gevaar. Wanneer hij aarzelt om ergens langs te gaan, dan moedig ik hem vriendelijk aan, eerst met mijn stem, vervolgens met mijn zit. En tot nu toe gaat dat prima.
Hij schrikt niet snel ergens van dus ik kom ook zelden in een vervelende situatie.

Maar als het zo simpel is te regelen als je er op zit, dan hoef je ook niet af te stappen. ;)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:42

Op mijn donkerbruine wil ik wel eens afstappen ( net als jou situtaie TS ) bij een groep paarden aan het galopperen tracktor en die ging aan de race en dat liep ( voor mij ) niet fijn af. Wanneer zij in blinde paniek raakt wordt het springen bokken stijgeren en echt gemeen vals. Paardje hield er niets aan over. Als ik ernaast had gestaan was ze niet als een wilde vandoor gegaan. Dan is ze veel makkelijker te kalmeren.

Bij mijn zwarte merrie blijf ik om alle omstandigheden zitten. Die is wel terug te krijgen en die bokt eigenlijk sporadies en stijgeren kent ze eigenlijk ook niet echt. Dus van die merrie heb ik dan niets te vrezen zeg maar.
Deze heb ik ook beter onder controle als ik erop zit

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:52

Ik blijf er ook altijd op zitten. Als ze eenmaal aan de kletter gaan zit ik er liever op dan dat ik wordt mee gesleurd of mn paard moet weg zien rennen.
Als ik naast de weg sta stap ik al helemaal nooit af, dadelijk gaat ie over de weg rennen ofzo als ie het in zn bol krijgt.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:52

ik blijf altijd zitten!, heb 1 keer de vergissing gemaakt om af te stappen, toen we letterlijk aan twee kanten tegelijk werden "klem" gereden door landbouwmachines. was gewoon domme actie van mezelf, want paard en ik konden maar 1 kant op...richting sloot.....ondanks dat ik haar normaal goed bij me kan houden (zowel erop als ernaast) was dit te heftig. ze maakt een grote sprong en om zelf niet in de sloot te vallen, heb ik haar los moeten laten :o
dan liever samen met haar de sloot in /over of wat dan ook dan paard alleen in paniek aan de kletter.

ik ben echt een buitenrijder en met al dat verkeer zou ik meer aan het afstappen zijn, dan nog genieten van de rit...het laatste dus maar ;)

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:54

Ik ga altijd naar mijn paard kijken en bedenk dus of hij nog rustig genoeg is om weer normaal te kunnen op stappen..
in deze situatie was ik blijven zitten.

laatst wou mijn paard ergens niet langs lopen dus stapte ik af en stapte later weer op (zonder resultaat trouwens :+ )
later liep er een ander paard voorop om hem erlangs te krijgen :roll: