bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:36

Adil18 schreef:
Ach en Hc...als laatste, geef me toch eens een antwoord op mijn vraag: Hoe kan je een paard zo dresseren dat hij deze refelxen onderdrukt? Lachen

Daar was ik toch ook héél benieuwd naar Ja

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:37

Ik passeer altijd in stap. Zelden in draf, bv al het druk in het bos is.(denk ook aan fietsers e.d.) Anders blijf je aan de gang. Met honden ga ik altijd terug naar stap. Vind ik de situatie te onduidelijk dan laat ik mijn paard wachten tot de honden mij zijn gepasseerd. simpel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:37

Tranqigel doet ook wonderen, worden ze stukken minder schrikkerig van Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:39

suleilitha schreef:
Tranqigel doet ook wonderen, worden ze stukken minder schrikkerig van Haha!

Jaaaa! op die tour heb ik de reflexen van mijn paard ook onder controle Clown

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:41

Vroeger reed ik met een lange zweep in het bos, niet omdat mijn paard niet wou lopen maar om loslopende en aanvallende honden van mijn paard weg te slaan, ze was namelijk zo'n sul die niet naar bijtende honden trapte. Een keer kwam er weer zo'n keffer achter mij aan en begon naar de benen te bijten, ik heb toen naar de hond uitgehaald. De eigenaar deed helemaal geen moiete om de hond terug te krijgen (riep 1x Nero naar zijn dwergschnautzer), toen hij zag dat ik naar de hond uithaalde werd hij natuurlijk woest, ik zei dus tegen hem: wat heb je liever, een klap van een zweep of een doodgetrapte hond. Hij wist niet hoe snel hij zijn mini-Nero terug moest halen.
Ik had gelukkig mijn reflex niet uitgeschakeld, mijn paard helaas wel.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:43

met je rijbewijs voor paarden leer je dat je mensen voertuigen andere ruiters in stap voorbij gaat passeert etc.
in gallop langs mensen is vragen om herrie ik vind dat echt niet kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:46

Kijk, weten jullie wat ik niet snap? Een paard in het wild dat wordt aangevallen door een roofdier, trapt ook van zich af, dat is het natuurlijke gedrag van het paard. En dan komt de mens in beeld, gaat op het paard rijden en dan mag het zich niet meer verdedigen??

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:48

buster4ever schreef:
met je rijbewijs voor paarden leer je dat je mensen voertuigen andere ruiters in stap voorbij gaat passeert etc.
in gallop langs mensen is vragen om herrie ik vind dat echt niet kunnen

je hebt best gelijk, maar als die mensen (illegaal) op ruiterpaden lopen dan hebben ze toch echt pech.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:49

ach en een blaffende hond bijt niet zeggen ze toch? Meestal komen ze op je af omdat ze bang zijn of nieuwsgierig en zijn ze ook zo weer weg. Het is zaak dat jij gewoon goed je paard onder controle kan houden. En tja, als een wandelaar zijn hond niet wil terugroepen nadat jij hebt gewaarschuwd dat je paard kan trappen dan is het zijn eigen risico maar toch is het dan ook belangrijk dat jij je paard onder controle houdt.

Dat mensen die illegaal op ruiterpaden lopen geeft je nog niet het recht om in galop langs deze mensen te gaan, er is ook nog zoiets als fatsoen. En zeg nou eerlijk...rij jij nou nooit ergens waar je dat eigenlijk niet mag?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:51

Ja, als ik ooit loop in het bos, en dan op een ruiterpad loop, dan houd ik rekening met ruiters die graag willen galoperen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:53

suleilitha schreef:
Kijk, weten jullie wat ik niet snap? Een paard in het wild dat wordt aangevallen door een roofdier, trapt ook van zich af, dat is het natuurlijke gedrag van het paard. En dan komt de mens in beeld, gaat op het paard rijden en dan mag het zich niet meer verdedigen??

Dat bedoel ik dus ook! Hoe achterlijk is dat? Een paard moet zich al heel erg aanpassen, maar zoals ik al eerder zei: Het moet een paard blijven en geen machine worden...

Als we alles van een paard wegnemen, wat blijft er dan van over? Spreekt men juist niet van goed ruiterschap wanneer ook de ruiter compenseert en zich aanpast? Paardrijden is een teamsport, daarbij geeft de een directies, maar dat wil niet zeggen dat diegene alles moet controleren...

Daarmee boots ook geen leider-gedrag na...Een paard gaat echt niet even aan alfa vragen of hij naar die wolf mag uithalen die hem achterna zit (ik noem maar wat).

Paarden op de wei zullen zich onderling ook schoppen...HC zal me wel vermoorden, maar ik kijk vol trots toe hoe mijn kleine jaarling een grote gemene Friese ruin van zich aftrapt Haha!

Wanneer ik erbij ben is dat anders, dan hebben paarden niet naar elkaar te schoppen want dan kom ik in gevaar...En weet je hoe ik dat aanpak: Ik vermijd dat de paarden zich besnuffelen en ik rij niet de dicht achter een ander paard...Vermijden! Ja! Maar geen reflexen willen onderdrukken...

Nogmaals HC, hoe wil je dat doen? Dresseren is een spel van straffen (of corrigeren) en belonen, hoe wil je een paard straffen voor een reflex die hij waarschijnlijk zelf niet eens helemaal onder controle heeft (net als jij je armen zo strekken om jezelf op te vangen als je struikelt en valt). Hoe zou jij het vinden als iemand jou bestraft omdat jij iets uit reflex hebt gedaan???
Laatst bijgewerkt door Adil op 05-11-08 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:53

ik vind dat men in het verkeer ten alle tijden andere verkeers deelnemers in stap moet passeren,gewoon voor de veiligheid!
Maar in een bos op een zandpad of ruiterpad vind ik dat men daar best in een rustige draf of galop tempo iemand langs kan rijden.
Wij ruiters moeten ons al door alle bochten wringen om maar met alle verkeer rekening te houden mogen we dan tenminste op een bospad lekker op eigen manier genieten van het buitenrijden!!!
Ik zie het echt niet in om steeds maar degene te zijn om met alles en iedereen rekening te moeten houden,laat anderen ook maar es fatsoen tonen.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:54

Sanniejj schreef:
Ja, als ik ooit loop in het bos, en dan op een ruiterpad loop, dan houd ik rekening met ruiters die graag willen galoperen.

we moeten gewoon ALLEMAAL rekening houden met elkaar toch? is dat nou zo moeilijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:55

Je kunt ook bij nacht de bergen door crossen, dan heeft niemand last van je Pling maar neem wel een lantaarntje mee! Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:56

suleilitha schreef:
Je kunt ook bij nacht de bergen door crossen, dan heeft niemand last van je Pling maar neem wel een lantaarntje mee! Haha!

En pas op voor HC, die kan daar ook nog ergens liggen Huilen van het lachen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:57

Als ik in het bos wandel dan ga ik juist NIET op de ruiterpaden lopen omdat die te zwaar zijn.

Verder geeft ik, voordat ik een bosrit ga maken, mijn paard Resque, nervolet, sedalin, en een flinke dosis valium, dan blijft ze tenminste rustig als ze door een paar wolven wordt aangevallen. ROFL

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:58

Ikima schreef:
Als ik in het bos wandel dan ga ik juist NIET op de ruiterpaden lopen omdat die te zwaar zijn.

Verder geeft ik, voordat ik een bosrit ga maken, mijn paard Resque, nervolet, sedalin, en een flinke dosis valium, dan blijft ze tenminste rustig als ze door een paar wolven wordt aangevallen. ROFL

Kijk, dat noemt zich nou goed ruiterschap: een ruiter die alles geeft om zijn paard onder controle te houden! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:58

Liggen???
Maar zonder gekheid. Ik ben een keer gebeten door een geflipte hond die niet los wilde laten en echt, ik heb het beest met volle kracht een maat 39 westernlaars verkocht!!! Had ik mezelf onder controle moeten houden?

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:00

Adil18 schreef:
suleilitha schreef:

Dat bedoel ik dus ook! Hoe achterlijk is dat?

Veel achterlijker vind ik dat de ruiter het toelaat dat het paard zijn instinct te volgen. Wat nou als er naast dat hondje een kind staat? Die van mij mag absoluut geen dreigementen uiten als ik erop zit, wat hij in de wei doet moet hij zelf weten en hier zijn geen roofdieren die hem willen aanvallen in het bos dus die stelling vind ik wel aardig zwak. Natuurlijk ga ik ook niet akkoord met wandelaars die niets doen om hun hond die al blaffend of niet op een paard afgaat bij zich te houden. Communiceren met diegene die j etegenkomt is altijd nog het beste. Als wandelaars weten dat ze de hond gewoon kunnen laten lopen als ik dat aangeeft en als zij aangeven dat de hond ook niets doet dan is dat een fijne situatie. een situatie die bedreigender is heb ik nog nooit meegemaakt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:01

suleilitha schreef:
Liggen???
Maar zonder gekheid. Ik ben een keer gebeten door een geflipte hond die niet los wilde laten en echt, ik heb het beest met volle kracht een maat 39 westernlaars verkocht!!! Had ik mezelf onder controle moeten houden?

Natuulijk niet....! Wat hebben we aan reflexen die ons kunnen beschermen als we deze moeten onderdrukken?

Deze hond had in dit geval beter afgericht moeten worden of op een dusdanige mnaier gehouden moeten worden dat hij geen bedreiging vormde voor andere mensen....

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:06

Sul, dat was gewoon je beenreflex. Je schopt toch ook de dokter als hij met zijn hamertje net onder je knie tikt.

Misschien ligt het wel aan onze type paarden, die van mij voert geen muildier bloed, maar is half engels volbloed, verder krijgt ze ook nog eens krachtvoer.

de_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:07

wie weet of je in Apeldoorn in paleis het loo of berg en bos mag rijden??

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:07

Montignac schreef:
Veel achterlijker vind ik dat de ruiter het toelaat dat het paard zijn instinct te volgen. Wat nou als er naast dat hondje een kind staat? Die van mij mag absoluut geen dreigementen uiten als ik erop zit, wat hij in de wei doet moet hij zelf weten en hier zijn geen roofdieren die hem willen aanvallen in het bos dus die stelling vind ik wel aardig zwak. Natuurlijk ga ik ook niet akkoord met wandelaars die niets doen om hun hond die al blaffend of niet op een paard afgaat bij zich te houden. Communiceren met diegene die j etegenkomt is altijd nog het beste. Als wandelaars weten dat ze de hond gewoon kunnen laten lopen als ik dat aangeeft en als zij aangeven dat de hond ook niets doet dan is dat een fijne situatie. een situatie die bedreigender is heb ik nog nooit meegemaakt.

Kijk, dan heb je niet alle posts gelezen, want wij hebben het over mensen die hun onder los hebben terwijl ze niet onder appèl staan.

Hoe weet het paard dat de hond die achter hem aanzit geen roofdier is? Dat kan hij niet weten! Hij kan alleen reageren door ofwel te vluchten of zichzelf te beschermen...Waarom zou men dat willen onderdrukken? Hoe kun je dit überhaupt onderdrukken...

Dat met dat kind...hmmm...kan gebeuren, maar het is aan de ouders het kind in te laten zien dat een paard gevaarlijk kan zijn en daarom mag een kind niet in de buurt komen...

Een paar jaar geleden is hier in en buurt een jongen van drie doodgetrapt die op de wei kwam bij een merrie en veulen. Waarschijnlijk wilde het kindje naar hat veulen toe en de moeder heeft het kindje ter verdediging van haar veulen doodgetrapt....

Moet je dan zo'n paard laten inslapen omdat zij niet onder controle is? Hoe zou dat paard moeten weten dat het kleine hummeltje haar of haar veulen niks doet?

Dat kan ze niet weten...
Laatst bijgewerkt door Adil op 05-11-08 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:15

Het is onverantwoord van die ouders om met een klein kind op een ruiterpad te lopen, de kans is daar erg groot dat je een paard tegenkomt en net als bij hondenbezitters en hun honden hebben veel ouders hun kinderen ook niet onder controle.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 21:50

haffylover schreef:
mm volgens mij over zien de meeste hier ook iets. Ok ik moet toegeven ik stap ook niet altijd iedereen voorbij. Maar ik weet wel bij wie ik dat kan doen. En bovendien ik krijg vaak ook de vraag waarom ik voorbij stap. dat ik voorbij galopper vind ik vet zeggen ze vaak. Ik denk dan bij mezelf van dat kan wel amar stel dat je paar omdat moment schrik ergens anders van en die persoon om ver rent??

En wat honden betreft tjaa niet alle honden bezitters hebben hart voor mede dieren liefhebber heb ik uit ervaring gemerkt. Want mijn verzorg pony is 2 keer aangevalle door een hond terwijl ik in stap naderde en zelfs halt hield en de honden bezitter netjes verzocht om de hond aan te lijnen. tjaa en asl ze dat dan neit doen en de hond komtop me af geloof me dan galopper ik liever voorbij puur wegens veiligheid want anders dan vlucht die van mij.

Maar zoals juud in de begin post zij dat vorbij draaft of galoppeerd tjaa ik denk dan dat moet je zelf weten is neit bepaald sociaal naar de mede mens toe maar onthoud wel als jou paard schrikt en hij vlucht en rend wandelaars of honden omver dan heb jij meer schuld dan wanneer een hond een paard bijt.

maar goed dat is mijn mening

maar je zegt zelf dat je ook niet altijd voorbij stapt! :S dus we doen t zelfde.....