En dat herken ik hier ook wel wat je zegt .. dat hij soms wel moe is/zwaar ademt, maar ook weer binnen no time hersteld, dus dan valt het al bij al nog wel mee .. (want zweten doet hij niet
).Ik heb vandaag dit eruit gekregen (dat beginstuk even negeren, mijn gps deed raar..):

Beviel me toch een stuk beter .. Het is niet persé sneller, maar ik heb wel 90% (of 95%) minder kracht moeten gebruiken dus aan het einde van de rit was ik wat vrolijker dan de vorige keer
Wat mij ook heel erg opviel is dat hij geen enkele keer gestruikeld is, en dat hij mooi in het midden van het pad liep, vooral in galop was dat anders eergisteren, toen ging hij echt zwalpen en in de bermen lopen (omdat hij niet wilde?) en dat deed hij nu niet.
en ze weet ook pressies wanneer we op de helft van ons rondje thuis zijn, dan gaat halverwege het gas er weer op
), misschien working equitation .. en verder gewoon lekker rondtrekken, af en toe wat grasjes eten en eens pauzeren en dan weer verder ... Dat vindt hij volgens mij het leukste. Afstand maakt hem niet zo uit, doelen moeten er zijn, maar de snelheid is een ander verhaal 

Vorig jaar al uitgebreid trailerlaadcursus gehad, misschien nu overwegen om dat te herhalen maar dan op vreemd terrein, thuis is er nu nooit iets aan de hand. Vervelende afsluiting dus van wat een makkelijk leuk dagje had moeten worden.