Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:18

Ik heb er even uit gelegen. Die van mij had last van lentekriebels en werd me iets te druk aan de hand. Ben inmiddels de rondjes weer aan het opbouwen en uitbreiden so I will be back }:) #Jaarlingissues

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:28

Fijn dat jullie nog aan de wandel zijn!
Hier nog steeds niks .. deels door mezelf, deels doordat we zowat niks meer mogen door de Corona-maatregelen (zit in België). En daar valt buiten wandelen ook onder, mogen enkel in de pistes nog wat doen en dus op het terrein blijven. Weet trouwens niet of ik wel zou gegaan zijn als dit er niet was, dus wil ook niet alle schuld daarop schuiven :+

Intussen heb ik ook een allergietest laten doen (bloedonderzoek) omdat hij al weer aan het schudden en jeuken was en ik het toch wel eens wilde weten. De dierenarts had ook al een paar keer gezegd dat de testen tegenwoordig echt wel een stuk betrouwbaarder waren en uitgebreider en dat je er echt wat aan had, in tegenstelling tot een aantal jaar geleden. Dus die is eens langs geweest voor een onderzoek, wat fimpjes te bekijken, pony te bekijken en dan bloed te nemen. Na het onderzoek was hij er ook van overtuigd dat het allergie-gerelateerd was, hij heeft echt last van de bovenste luchtwegen om het kort te zeggen..

Dit is wat je terug krijgt als je tegenwoordig een test laat doen:
Afbeelding

Waarbij die rode en grijze dus niet goed zijn, de groene in principe wel maar er zitten er toch een paar heel erg tegen de grens aan dus die neem ik ook maar mee voor de zekerheid.

Ben je dan paard voor, voor dit soort allergieën }:0

Dus voorlopig even bezig met uitzoeken wat er kan of niet qua behandelen/hem helpen, de voeding eens (her)bekijken, zien wat wel nog kan en wat niet meer etc. etc. En buiten wandelen .. tja .. ik weet het niet :=

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:34

Allergisch aan brandnetel, nog nooit aan gedacht dat dat kon.

Ik zit hier ook in België, wandelen aan de hand mag wel maar niet te ver maar wat te ver is is niet duidelijk. Wij doen meestal samen met onze hond een blokje om dat is 2 a 4km nu. Dat tikt niet enorm aan in de challenge maar ah. Soms gebeurt het dat wij hier 3 pony's in 1 keer mee hebben en de hond dan zijn het meteen 18 voeten :') .

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:32

Jorex schreef:
Hier heb ik gisteravond gewandeld. Ik ga nu proberen om bij mooi weer dagelijks even te wandelen. Alleen ik heb meteen twee pony's bij me, dus 10 voeten op de grond. Ik doe ook nog niet mee aan de challenge.


Heb ik ook en [***] af en toe ook.

Tellen de km's dan eigenlijk dubbel? O:)

Jorex

Berichten: 10033
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:35

Onali schreef:
Jorex schreef:
Hier heb ik gisteravond gewandeld. Ik ga nu proberen om bij mooi weer dagelijks even te wandelen. Alleen ik heb meteen twee pony's bij me, dus 10 voeten op de grond. Ik doe ook nog niet mee aan de challenge.


Heb ik ook en [***] af en toe ook.

Tellen de km's dan eigenlijk dubbel? O:)

Ik ga wel kijken of ik ze zowel voor deze als voor endomondo challenge kan laten tellen, maar die heeft paardrijden als sport staan en deze wandelen.

Die van mij zetten ook wel 2 keer zoveel stappen als de anderen hier. :')

Gisteravond:

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:42

Afbeelding

Hier ook, grootste is 1m01 maar die doet niet perse onder voor menig grote pony's/paarden van snelheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:43

Lori schreef:
Allergisch aan brandnetel, nog nooit aan gedacht dat dat kon.


Ik ook niet :+ Of ja, wel dat het kon natuurlijk, want het is gewoon een plant, maar niet dat mijn pony dat zou hebben ... Want weet je, ik ben al jaren geleden overgeschakeld van standaard krachtvoer (granen) naar 'natuurlijke' voeding, omdat hij ook gevoelig is op suikers en dat was gewoon beter. Maar weet je in hoeveel van die natuurlijke voeders, slobbers & snoepjes brandnetel verwerkt wordt? Dat heb ik nu ontdekt. Naast het feit dat ze dus gewoon weelderig rond de paddock en in het veld/bos groeien. Heel fijn iets om allergisch aan te zijn :7


@ Onali: neen hoor .. ik zou niet durven :')
Wel apart .. en dus 2x op een dag een rondje, maar niet samen, wel eens geprobeerd maar het is niet zo'n groot succes. De ene is ronduit asociaal en de andere is bang van de ene ... is zeer gezellig wandelen :))

@ Jorex: ik doe (of deed) dat ook, het voor beide challenges laten meetellen. Je kan de activiteit op de juiste sport zetten voor de ene challenge en dan exporteren en nog eens toevoegen voor de andere sport. Dus ik heb alles wat ik doe dan dubbel staan, zowel als wandelen als paardrijden.

Als je het niet vindt wil ik wel even een betere uitleg geven ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-20 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:49

Afbeelding

Bam is 107 cm en Liberty is vorig jaar gemeten op 100, maar die wordt over een maand 3 jaar.
Die groeit dus nog wel even.
Maar inderdaad lopen kunnen ze wel.

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:11

Heerlijk duo Onali! <3

Jorex

Berichten: 10033
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:14

Hoe is het met jullie paardjes?
Hier heb ik eergisteren met vriendlief en beide pony's gewandeld en zojuist alles geëxporteerd wat ik de afgelopen maand gewandeld heb met de pony's. Best wel aardig wat opgeteld zit nu al boven de 20 km en ga waarschijnlijk morgenavond weer even als het weer wat opknapt (en Alex mag van de fysio). Als Alex niet mag dan ga ik alleen met het vervelende klierbeest genaamd Jorie lopen, die is heel ernstig aan het puberen nu. Mijn vriend liep zondag met hem, Jorie probeerde constant te grazen, beet in mijn vriend zijn arm, beet in zijn touw etc. Lekker uitproberen wat wel en niet mag. Hij is nu bijna 5 jaar en ik vermoed dat ie in zijn tweede puberteit zit, want als wij zeggen dat ie ons niet mag vervelen dan pakt ie Alex tijdens het wandelen. En dat laatste mag ook niet, dus het wordt eens tijd voor een strenge heropvoeding van het beest, want hij heeft ooit wel manieren geleerd. :')

Wij lopen trouwens gemiddeld 4-4,5 km/h.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:15

Hier gaat het maar matig.
Baal ervan dat ik niet met mn jongens op vakantie kan dus heb ik thuis zoiets van waarom zou ik dan überhaupt trainen.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:02

Zo leuk ik heb voor deze blog: https://outdoormeisjes.nl/ net een interview gegeven over wandelen met je paard! Ze gaat het schrijven en dan publiceren zal er hier wel iets over delen! Ben ondanks de corona nog steeds aan het trainen voor de elfstedentocht :D

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:37

Ik ben weer opgestart!!

lovelucydan

Berichten: 2070
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:21

En hoe gaat het met alle wandelaars?

Ik ben geïnspireerd geraakt door jullie verhalen en zou graag willen beginnen met wandelen.
Samen met mijn shetlander bartje. Maar hoe kan ik het beste beginnen. Pony heeft een beetje conditie. Wat is een mooie begin afstand? Laten jullie je pony in de berm lopen? Ze heeft geen ijzers. Wat nemen jullie mee onderweg? Ik dacht aan een rugzak? Halster/hoofdstel/touwhalster/halster touw/leadrope?
Wie helpt mij op weg?

Alle andere tips natuurlijk ook welkom
Bartje is wel verkeersmak gelukkig

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:52

Ik sta direct aan het bos net als de meeste hier dus weinig berm om in te lopen.

Als ik langer dan 10 km ga neem ik water en evt iets te eten voor mezelf mee. Dat doe ik dan in de zadeltassen die de pony's dragen.

Verder lopen ze bij mij met halster en aan lange halstertouwen of aan de leadrope.

Kwa conditie, 3 tot 5 km lijkt me makkelijk genoeg. Zeker op vlak terrein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:33

Wat leuk lovelucydan! Gewoon doen, veel heb je niet nodig ;)
Hier ook een halster met lang touw en zolang we onder de 10 km blijven neem ik niks extra mee (heb een tasje met mijn mobiel en wat snoepjes), tenzij ik iets nieuws heb en dat wil testen op schuurplekken of stevigheid of dergelijke.

Qua beginafstand zou ik met een Shet eens een rondje van 2-3 km doen, gewoon om te kijken hoe het gaat. Hier kan ik bv. een rondje van 2.5 km in het veld doen, doe ik dan ongeveer een half uurtje over. Gebruik ik vaak om er weer in te komen als het een tijdje geleden is, en dan van daaruit weer verder zien.

Dat gezegd zijnde heb ik besloten om ook weer te beginnen *\o/*
Het is nog even kijken hoe ponylief het doet met zijn hooikoorts, maar ik denk dat hij soms liever gaat wandelen met last dan bakwerk, want in de buitenbak heeft hij ook last en de binnenbak is ook maar binnen... We hebben besloten dat we liever buiten bezig zijn, haha. Dus ik ga vandaag het veldrondje proberen en even zien hoe het gaat, kijken we van daaruit wel weer verder :)

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:33

Hier ook nog steeds aan de wandel, maar wel gecombineerd met mennen. Dat gaat nou eenmaal wat vlotter, en dan kunnen we ook wat grotere afstanden in minder tijd afleggen :)

Helaas gaat de Eper Paardenvierdaagse niet door dit jaar. Ik zou in plaats daarvan graag een wandeltrektocht gaan doen met de pony. Maar dit idee verder nog niet uitgewerkt. Eerst moet alles maar weer eens normaler worden :)

Ik wandel overigens ook met een shet - wel 89 hele centimeters hoog ^^ Ons record staat op 14-15km. Samen met Onali, ook van dit topic, en haar pony gelopen.

lovelucydan

Berichten: 2070
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:31

Nou ik ga morgen denk ik me eerste rondje doen. Gewoon door het park. Ik woon in Amsterdam dus echt veel bos is hier niet dicht bij. Wel de polders gelukkig. Dus stukje polder en rondje park en weer terug. Ben benieuwd.
Zal het wel laten weten hoe het gegaan is.
Had nog een zadeltasje voor voor het zadel gevonden in mijn rommel bak dus dat is wel handig voor een flesje water.
Bedankt iedereen voor de tips!!

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:28

Ongepland 18 km erbij.

Was bedoeld een stuk minder te doen, maar er kwam een medisch probleem in het bos tussen.

Niet van ons gelukkig.

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:06

Ik las het op FB - heftig! Alles goed met je?

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:35

Ja nog wel.
Ben bang dat ik het straks ga krijgen als ik ga slapen.

Morgen gaat een stalgenootje mee het bos in zodat ik even niet alleen ben.

Had de eerste paar km's wel dat ik aan elke boom iets zag en wilde er zo snel mogelijk uit.

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:46

Je weet me te vinden als het nodig is! :)

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:48

:+:

Lugea

Berichten: 1671
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:54

Oh, bah, dat klinkt niet heel prettig. :(:) Sterkte Onali.

Ik hoop het wandelen aankomende week weer op te gaan pakken. Mijn lijf werkt me momenteel even tegen, maar hoop maandag weer een stukje te kunnen gaan.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:12

Bix schreef:
Hier ook nog steeds aan de wandel, maar wel gecombineerd met mennen. Dat gaat nou eenmaal wat vlotter, en dan kunnen we ook wat grotere afstanden in minder tijd afleggen :)

Helaas gaat de Eper Paardenvierdaagse niet door dit jaar. Ik zou in plaats daarvan graag een wandeltrektocht gaan doen met de pony. Maar dit idee verder nog niet uitgewerkt. Eerst moet alles maar weer eens normaler worden :)

Ik wandel overigens ook met een shet - wel 89 hele centimeters hoog ^^ Ons record staat op 14-15km. Samen met Onali, ook van dit topic, en haar pony gelopen.


Super leuk een wandeltrektocht! Ik ben daar nu ook mee bezig met de voorbereidingen voor de elfstedentocht van 200 km :D