Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:01

Balen Sabine als je zo tobt.
Wat zegt de da?

NoNo welkom leuk paardje!

Hier vanmiddag ook weer een lekker rondje gedaan. We gaan hard voor ons doen. We staan al op 225km terwijl we vorig jaar in een jaar nog geen 600km hadden gereden :=

Ze heeft wel echt last van dr vacht heb al een deel geschoren maar doet niet veel. Dus mss moet ze toch tegen mijn zin in helemaal kaal ...

Afbeelding

Afbeelding

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:34

Wat vervelend Sabine dat het niet lekker gaat. Het is wel echt een terugkerend ding hè?

Iedereen gaat lekker hier :D

Ik heb spontaan middag vrij genomen. Het was ontzettend rustig op het werk en de zon scheen. Dus lekker 16 km gemaakt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:14

verzorgster aar pink is veel beter & ze had vandaag vrij van school dus wij hebben een buitenrit gedaan
ging redelijk goed, heb alleen bijna een vliegles van flint ontvangen, we waren aan het galoperen maar ivm snelheid ga ik soms eerst zodat men verzorgster kan voorbij komen gegalopeerd, doet hij normaal niks mee, begint hij me daar ineens te bokken, zat in zijn hals, gelukkig nog in mijn zadel kunnen geraken en draafde hij gewoon door alsof er niks aan de hand was _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:55

Het is inderdaad terugkerend ja, elke herfst gaat het knopje weer om :+

De DA maakt er niks van, die zegt dat hij gewoon karakter heeft en goed in z'n vel zit. Hij is ook al op vanalles getest en buiten wat tekorten is er niks aan de hand. Die tekorten zijn onder controle of ben ik mee op de goede weg maar die waren er in de zomer ook dus spelen voor het gedrag niet mee denk ik.

Voorlopig ga ik eens monnikspeper proberen, als dat niks doet zien we wel weer verder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 21:32

No_No schreef:
[***] schreef:
Hij staat nooit op het gras wegens allergie, magnesium krijgt hij al jaren bij en heb nu sinds 2 weken de dosis verhoogd naar paardendosis (hij is pony). Hij loopt wel fijn soepel maar tussen de oren lijkt het niet te werken..

Verandering van het weer?
Horzellarven?

Sorry, had je reactie even gemist. Bedankt voor het meedenken, verandering van het weer is zeker een optie :j Horzellarven denk ik niet, hier zitten haast geen horzels, heb al jaren geen gele puntjes meer gezien en ondanks dat het de tijd is heeft hij niks van de symptomen die ze beschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 21:34

Hij snoept per toeval niet van bladeren van een boom of struik die nu beginnen te vallen en waar hij een tikje "high" van wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 21:43

Dan zou het al van een paar happen onderweg moeten zijn en dat lijkt me dan straf ;) Er staan gebouwen rond z'n paddock dus kan niet echt wat in, staat wel wat gras en wat ander spul bij de uitgang maar dat is zo weinig..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 21:49

Goed dat je alle medische mogelijkheden overweegt Sabine.
Ik kan me inderdaad ook nog herinneren dat je vorig jaar ook een dip had rond de herfst. Je hebt niet het gevoel dat hij gewoon een betere conditie heeft en wat fitter is en daardoor grenzen gaat opzoeken? Want naast de seizoenen zie ik ook wel een cyclus in: rust - weer opbouwen - gaat steeds langer/sneller/beter - wordt te druk/reactief - rust

Absoluut niet bedoeld om je andere overwegingen weg te strepen, gewoon een observatie van een buitenstaander (En daarom misschien wel helemaal mis).

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 21:52

@tyrcanol ik loop ook tegen die ijsbeer vacht aan... ze heeft nu een jachtpatroon en staat zonder deken, maar krijgt alsnog warmtebultjes. Dus ze moet wel kaal, maar ze kan weer niet kaal naar buiten :+ en vanaf zondag blijft het opeens weer 19 graden dus dan kan er ook geen regendeken op. Erg moeilijk. Iemand hier nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:05

mooney schreef:
Goed dat je alle medische mogelijkheden overweegt [naam].
Ik kan me inderdaad ook nog herinneren dat je vorig jaar ook een dip had rond de herfst. Je hebt niet het gevoel dat hij gewoon een betere conditie heeft en wat fitter is en daardoor grenzen gaat opzoeken? Want naast de seizoenen zie ik ook wel een cyclus in: rust - weer opbouwen - gaat steeds langer/sneller/beter - wordt te druk/reactief - rust

Absoluut niet bedoeld om je andere overwegingen weg te strepen, gewoon een observatie van een buitenstaander (En daarom misschien wel helemaal mis).

Ik heb daar ook aan zitten denken :j En als je hem gewoon zo bezig zou zien denk je: die heeft gewoon energie teveel, werken met dat beest.

Maar er zit mij teveel spanning en onrust in, iets klopt er niet. Net alsof hij met zichzelf geen blijf weet en daardoor niet weet hoe hij op dingen moet reageren. Soort kortsluiting met momenten lijkt het wel. Vandaag heb ik hem los in de longeerpiste laten werken (met schoenen aan, ze kunnen maar getest worden) want zag het rijden echt niet zitten. Nou, wat daar uit kwam.. gewoon compleet gaan rennen door een auto die voorbij kwam of een mens die passeerde.. En dat doet hij met rijden dus ook, gewoon met dingen waar hij nooit een probleem mee heeft.

Kan een paard reactiever worden als die beter gaat lopen? En hoe los je dat op? Want nog meer, harder of wat dan ook lijkt het alleen maar erger te maken..

Edit; hier is een filmpje ter illustratie.. is van vandaag.
Je ziet dat je enerzijds best moest pushen om hem aan de gang te houden (wat in de longeerpiste wel heel extreem is, hij houdt niet zo van steeds hetzelfde rondje, buiten heb ik dat probleem niet) maar het minste wat er gebeurd is hij weg. Nu is het gewoon rennen, tijdens het rijden dus ook eerst nog eens 180° draaien en vaak spanning. Nu denk ik dat het gisteren misschien ook extreem was door dat nieuwe paard erbij, maar afgaande op vorige jaren komt het tot een punt dat hij het ook doet als we alleen op pad zijn.

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-17 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 22:20

Het kan natuurlijk zijn dat als hij beter gaat lopen en minder snel moe is dat hij de aandacht kan verschuiven van 'wat moet ik allemaal doen met/in mijn lichaam' naar 'oh helpt, dat zijn spannende dingen waar ik eigenlijk nooit goed naar heb gekeken'. In dat geval zou je het op kunnen lossen door nog actiever een leidende rol aan te nemen of hem te laten focussen op andere dingen (dus zijn aandacht bij jou houden door oefeningen te doen onderweg).

Maar volg je gevoel ook hoor. Mijn nu gepensioneerde ruin werd stresserig tijdens het rijden door pijn. Was/is sowieso een neurootje, dus meestal was het niet piepen en door. Maar ik wist wel dat hij artrose in zijn sprong en hoefkatrollen heeft, dus toen het stressen standaard begon na het maken van een gekke beweging (wat best vaak voorkomt bij een spoken-spotter :') ) heb ik hem op pijnstillers gezet en toen hij daarmee normaal deed op de korte spook momentjes na heb ik het rijden gestopt. Als hij niet van zichzelf zo springerig was geweest had het nog wel een tijdje gekund, maar bij zo'n rare sprong schoot de pijn erin en dan sta je daar 3-10 km van huis met een piafferend paard. Dus nu is hij weideversiering en babysitter.
Dat is natuurlijk gelijk het andere uiterste, dus niet gelijk denken dat dat bij jou het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:32

Het kan natuurlijk wel pijn zijn, maar dat zou dan veroorzaakt moeten worden door het slechtere weer ofzo. Ik zat al te denken aan minder bewegen (bij wind/regen kampeert hij vooral in zijn stal) en daardoor stijf of pijnlijke spieren. Maar hij loopt daar eigenlijk te goed voor op dit moment.

Heb nog een filmpje bijgevoegd, misschien is daar voor een kenner (of leek :P ) nog wat uit te halen. Nu is dit niet compleet hetzelfde als wat er buiten gebeurd, maar het geeft een idee denk ik.

Echt aan het werk zetten/laten opletten kan ik proberen maar ben ergens bang dat het dan helemaal escaleert omdat je toch er op die manier veel druk op zet zeg maar. Vorige winter lag ik er tijdens het stappen bijna langs.. toen had ik mij voorgenomen niet terug te gaan totdat de spanning eraf was maar het werd alleen maar erger :=

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:48

Lastig probleem met Cobe (toch?), Sabine.

Ik heb vandaag ook eindelijk weer eens een 9 km in het bos gereden.
Gedoe gehad met m'n zadel, maar het is nu uit elkaar geweest, de boom iets versmald (leuk zo'n barbapapa, 1,5 jaar geleden moest er nog een wintec wide op, zag foto's van 2 jaar terug en toen had hij idd nog echt 0,0 schoft) en de kussens zijn leeggehaald en helemaal voorzien van nieuwe vulling.
Toen ervaarde ik nog een klein probleempje, dus nogmaals controle en de drukpad erop en daarop zijn de kussens nog iets aangepast en ben ik de singel anders vast gaan maken en nu ligt het helemaal fijn.
Dus nu gaan we ook weer lekker opbouwen met rijden.
Helaas wel weer steeds korter wordende dagen, dus na het werk wordt het steeds lastiger om nog te gaan.
Maar gelukkig hebben we de weekends en mijn roostervrije woensdag nog.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 23:08

Filmpje even gekeken, komt op mij over alsof hij zijn eigen ding aan het doen is en wel naar jou luistert maar een beetje wanneer het hem uitkomt. In de 'brave' stukken lijkt de handrem erop te zitten, en dan heb je van die kleine uitbarstingen waar de rem er even afschiet. Snap wel dat dat buiten niet heel fijn is, juist omdat het contrast ook vrij groot is tussen de twee snelheden.
Hij lijkt trouwens de kracht van zijn achterhand niet echt door te geven aan zijn voorhand, is dat zijn normale bewegingspatroon? Hij is ook wel wat ouder toch? Het is niet zo sterk dat ik er gelijk pijn oid achter zou zoeken, maar dat zou wel zijn gebruikelijk lagere tempo kunnen verklaren.

Ik bedoel ook eigenlijk juist niet de druk opvoeren, dan krijg je inderdaad ongelukken. Maar proberen door je rijden de spanning of niet op te laten bouwen, of als dat wel gebeurd weer af te kunnen laten vloeien. Hoe dat voor jullie werkt is erg persoonlijk. Het ene paard heeft er baat bij als je stelling neemt van het enge ding af en even flink doorrijdt, het andere paard laat je juist even stil staan om te kijken. Maar als de actie past/helpt en de actie door jou wordt bepaald dan hoeft jouw paard niet meer zelf op zoek naar een oplossing in moeilijke situaties (wat dan vaak vluchten of stressen wordt). Dat bedoelde ik meer met 'actief' een leidende rol aannemen.
En dat klinkt uiteraard makkelijker dan het is, zoals alles bij de paarden :+ .

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 23:16

Hoe oud is Cobe nu Sabine?
Heb je hem weleens op de glucosamine gehad? Je moet idd erg pushen om hem aan de gang te houden.
Kiet heeft dat ook gehad (vooral in de bak) en dat is opgelost door zoveel te rijden als we nu doen :'). Maar er was echt een periode waar we doorheen moesten := . Maar goed hij heeft het terugkerend. Het stukje dat hij wegsprint ziet er meer uit als blij/ff doen alsof we schrikken (checken of baas wel kijkt <<) ). Voor de rest oogt hij wat stijfjes. Is deze hoofd/hals houding standaard voor hem?

Lastig hoor. Wellicht kan je wat uitproberen qua supplementen of dat wat helpt? Glucosamine voor atrose, devilsklauw, NAF heeft ook wat dingen devil's relief, opkikker e.d. of even bloed prikken om te kijken of hij iets mist? En ook lever/nier waarden meenemen?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 23:47

FelineNanet, ik heb jullie dan onbewust gezien vorige week zaterdag, ik zat als vrijwilliger bij de start! Lekker gereden en leuke foto's.

Lastig Sabine, hoop dat jullie snel weer in een fijne flow komen samen :)

Wij hebben vandaag goed nieuws gekregen. Ik denk/hoop de laatste behandeling dus volgende week weer opbouwen onder het zadel. Tenzij er weer een hoefzweer komt door alle afvalstoffen die eruit moeten, ik heb ondertussen wel geleerd niet al te veel verwachtingen meer te hebben :D

Hier ook weer echt een teddybeer vacht, maar ze staan 24/7 buiten dus hij heeft hem wel nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 07:36

Bedankt voor het meedenken en sorry voor de overname van dit topic, was niet de bedoeling :o

Ik ga het even aankijken en als de monnikspeper niet werkt toch maar weer eens een topic aanmaken, misschien komt daar dan nog wat uit...

Voor nu even nog kort dat er regelmatig bloednames gebeuren, naast het algemene, gericht op vitaminen/mineralen. [***] is nu 21 jaar en heeft al een behandeling met gewrichtssupplementen gehad, maakte geen verschil. Foto's van knie & sprong van beide benen waren ook zuiver. Zijn hoofd/hals-houding is meestal zo (behalve het schudden en moeilijk gedoe, dat is zijn hooikoorts die toch nog wat opspeelt). Achterhand is zijn dingetje :j Daar zit iets niet goed maar diverse mensen vinden niet wat precies. Hij is niet kreupel of dergelijke maar beweegt gewoon raar. Nu denk ik zelf misschien door lang vitamine E tekort, vermoed dat hij daar al langer mee zit dan ik weet (aangezien hij heel anders is gaan bewegen sinds het ok is) en dat hij er op die manier mee heeft leren omgaan, een eigen loopje ontwikkeld zeg maar.

Nu, moesten jullie nog verder willen, en dat mag zeker, stuur gerust een pb, dan kunnen we hier weer ontopic ;) En nogmaals sorry.. hopelijk komen er nog fijne ritten voor iedereen :)

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:17

Bliksem schreef:
FelineNanet, ik heb jullie dan onbewust gezien vorige week zaterdag, ik zat als vrijwilliger bij de start! Lekker gereden en leuke foto's.

Lastig Sabine, hoop dat jullie snel weer in een fijne flow komen samen :)

Wij hebben vandaag goed nieuws gekregen. Ik denk/hoop de laatste behandeling dus volgende week weer opbouwen onder het zadel. Tenzij er weer een hoefzweer komt door alle afvalstoffen die eruit moeten, ik heb ondertussen wel geleerd niet al te veel verwachtingen meer te hebben :D

Hier ook weer echt een teddybeer vacht, maar ze staan 24/7 buiten dus hij heeft hem wel nodig.

Hi Bliksem, vond je t ook geen gek idee dat we toen gereden hebben in Zeewolde waar dat meisje is gevonden? Zoiezo vind ik het belachelijk dat je blijkbaar niet meer alleen kan fietsen of schuilen als f regent.

Hier nog geen auto, dus we oefenen wat dressuur ik de bak. Volgend weekend wel 4 dagen naar de Eifel toe, heb er zin in.l moet nog wel de reserve onderdelen van m'n hoefschoenen binnen krijgen.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:24

Geeft niks toch Sabine. Wel zo fijn dat iedereen ideeën heeft en wilt helpen.
Dat zou heel goed kunnen bliksem! Zat je een beetje droog :D? Fijn dat Rolo aan de betere hand is!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:37

Ik debk dat dr meeste dingen wel genoemd zijn sabine. Lastig gevalletje dus. Het zou natuurlijk ook door het steeds veranderende weer kunnen komen.

Ik ga vandaag en morgen weer een rondje rijden. We nemen het ervan nu het nog kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:37

Sabine, al eens geprobeerd om tijdens het longeren allerlei oefeningen met bakjes te doen? Cobe moet zich dan bewust bezig houden met zijn achterhand en plaatsing van de voeten + het is billentraining. Je kan dat zo intensief maken als je zelf wil.

Ik gebruik het vaak om bijvoorbeeld het rekken tijdens verruimen te stimuleren/trainen of om iets meer bergopwaartse sprong in galop te krijgen.

Morgen mag ik ook weer kilometers vreten *\o/* Ga een georganiseerde rally/buitenrit meedoen in de bossen van de Vlaamse ardennen. Zal een rit van 2km zijn ongeveer. Kijk er naar uit!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 09:33

Balkjes is idd mss wel een goed idee.

Oef varekaj dat is wel een hele lange rit :D

Hier vandaag een dagje rust. Mss morgen weer.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 09:53

Geeft toch niets sabine. Hopelijk kom je er nog eens achter wat het veroorzaakt.

Zie weer leuke ritten op de planning staan. Ze geven er ook wel heel mooi weer.

Hier komen er geem kilometers bij. Ik heb rijles in de bak vandaag.
Vertrouwen opbouwen tussen mij en mutsje. En aangezien ik bijna een jaar geleden voor het laatst echt op haar gereden heb voor alle problemen begonnen. Is er genoeg om aan te werken.

Iedereen genietse van de paardjes en het mooie weer :D

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 10:37

Feline nee we zaten niet droog haha, maar het viel in de ochtend nog wel mee dus ik was vooral koud en niet heel nat. Maar ach hoort erbij :D

Ja xxVon ik krijg er echt de kriebels van ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:00

Als jullie het niet erg vinden is het voor mij ook ok maar omdat het niet echt ontopic is ;)

Longeren doe ik eigenlijk nooit, mag op zich wel maar beperkt. Hij is nu goed qua lopen dus dat willen we graag zo houden. Of echt trainen nog wat gaat oplossen voor zijn gedrag betwijfel ik. Het lijkt echt iets hormonaals/mentaal of dergelijke te zijn. Ik hou jullie op de hoogte :Y)

Zag nog fijne rijplannen voorbij komen, altijd leuk als je ergens naar kan uitkijken!

Jij toch weer aan de gang tinker_sally?