[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:12

Anoniem schreef:
Die klap heeft ie ook zéker gehad....en ik sla niet zacht,als ie me omver loopt.
Enige is,dat hij gewoon ECHT onbereikbaar is.

Nog harder slaan! Net zolang tot ie WEL op je let!

Dit klinkt heel bruut zoals het hier staat, maar uiteindelijk is wel jouw veiligheid in het geding.
In mijn optiek mag je heeeel ver gaan om je eigen veiligheid zeker te stellen.

Om dit op mijn vak te trekken: bedenk dat in de zware industrie 40-50% van het totale werkbudget gebruikt wordt om in enigerlei vorm de veiligheid van de medewerkers te waarborgen.

Anoniem

Re: De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:15

Ik begrijp je wel hoor Ikke.
Lees(als je dat wilt,that is)mijn topic op 'Omgang en Gedrag'anders eens.
Ik zit beetje met handen in mn haar hiermee.
Terwijl hij verder reuze cool en relaxed is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:58

Dan zul je sneller moeten zijn, denk ik. De truc is toch om te zorgen dat je in beeld blijft, ook als het spannend is.
Mijn oude merrie kan enorm showen en blazen naast me en dan hangt het touwtje nog steeds gewoon in een boogje. Had dat een keer met een wandeling, ze vindt wandelen sowieso een flauwe bezigheid, dus toen er een klapperend karretje langs kwam was dat een mooie aanleiding om te gaan showen en de show ging er de rest van de wandeling niet meer af. Loop je daar dus langs een buitenweg met 2x vrijliggend fietspad, stappen fietsers dus op afstand al af om naar de andere kant te "vluchten". Ze doet verder helemaal niets, het ziet er alleen heel erg "woest" uit ~~}>
Maar het is en blijft een punt dat je moet zorgen dat je paard altijd jou blijft zien en daar mag je alle middelen voor inzetten. Bij de ene komt een stem goed binnen, bij een ander moet je de achterkant flink raken, bij nog weer een andere moet je een slinger aan het hoofd geven, soms werkt een combinatie van verschillende dingen, soms een reflex-kunstje, er zijn veel mogelijkheden. In alle gevallen moet je wel snel genoeg reageren.
Mijn jonge paard zou ik als de donder om me heen gaan sturen, dus hoofd naar je toe halen en kont wegjagen. Aandacht bij JOU, want anders.......
Als hij dus zo kan reageren, zorg dan ook dat je geschikte hulpmiddelen bij je hebt en een langer touw/leadrope. Ik wandel standaard met een leadrope van minstens 3 meter, dan heb je ook ruimte om de spanning via lopen wat af te laten vloeien. Jonge paard heeft dan ook een touwhalster om, dan weet ik dat ik voldoende bij haar binnen kan komen, maar als dat het niet zou doen zou ik gerust met een hengstenketting werken om die opvoeding goed erin te krijgen. Want hoe je het ook wendt of keert, een paard mag NOOIT de baas omver lopen of trekken, dat geeft levensgevaarlijke situaties, zeker op straat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:33

Ik wandel ook altijd met leadrope en het touwtje hangt in een boogje.
Strak vasthouden heeft geen zin. Dan wordt hij nog drukker en heter.
Vind het gewoon lastig,en niet omdat ik het niet weet,maar omdat echt weinig bij hem binnenkomt.
Hij kan zich écht compléét afsluiten voor alles.
Of dat nu een bit,halster of touwhalster is.
Maar misschien kijken of iemand me er eens bij kan helpen. Hij heeft 2 gezichten,want meestal is hij juist giga cool en braaf.
met poetsen bijvoorbeeld staat hij los en hij haalt het niet in zijn hoofd te gaan wandelen,hij luistert kéurig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:48

Anoniem schreef:
Ik wandel ook altijd met leadrope en het touwtje hangt in een boogje.
Strak vasthouden heeft geen zin. Dan wordt hij nog drukker en heter.
Vind het gewoon lastig,en niet omdat ik het niet weet,maar omdat echt weinig bij hem binnenkomt.
Hij kan zich écht compléét afsluiten voor alles.
Of dat nu een bit,halster of touwhalster is.
Maar misschien kijken of iemand me er eens bij kan helpen. Hij heeft 2 gezichten,want meestal is hij juist giga cool en braaf.
met poetsen bijvoorbeeld staat hij los en hij haalt het niet in zijn hoofd te gaan wandelen,hij luistert kéurig.

HET punt is inderdaad dat je eigenlijk niet wil dat je in de situatie komt dat hij "vertrekt" (in figuurlijke zin). Vandaar ook dat ik van mening ben dat ALS ie zich afsluit, het doel bijna alle middelen heiligt om hem weer bij jou te krijgen.

Maar eerst en vooral moet je opvoeding zodanig in elkaar zitten dat ie ALTIJD bij jou is en dat is juist bij dit soort paarden zo lastig. Immers, als je het in 90% van de gevallen voor elkaar hebt dat ie wel bij je blijft en blijft opletten en daarmee vang je je normale dagelijke omgang en "gebruik" dan is het best heel lastig om in die 10% waar je niet zo vaak komt, ook datzelfde te bereiken. Dat betekend dat je doelbewust kritieke situaties op moet gaan zoeken om het hem te leren. Daar zit een flink risico op het maken van verkeerde inschattingen.

Ik ken wel iemand die je wellicht op het goede spoor zou kunnen zetten, maar die crost ook niet het hele land door, dus beetje afhankelijk van jou woonplek (of bereidheid/mogelijkheid tot reizen) of die iets voor je zou kunnen betekenen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 01:36

Heel lastig DarkChrystal, en extra lastig ook als het net op van die onvoorziene momenten gebeurd. Hier op stal ook een paard waar ik vrij veel mee omga dat zo ontzettend introvert kan zijn, zó moeilijk!

Is er iets wat goed of beter helpt voor jou paard? Hoeft in mijn ogen absoluut niet persé slaan te zijn.. .sommigen reageren beter op stem, of grote bewegingen, of een klein kneepje, of wat dan ook.. als het maar duidelijk is!
Als het duidelijk is dat door je heen lopen sowieso geen optie is kun je nog uitwijden in de kalmeringstechnieken, zeg maar. Liedjes zingen (vond mijn pony hééél raar, en hielp dus :') ), of TTouches/kleine massage-aanrakingen op een bepaalde plek. Reageert mijn extraverte pony enorm op; ik kan létterlijk zijn oortjes naar voren aaien, en het heeft ons veel geholpen om hem te kalmeren als hij dingen vreemd vond.

Ik heb een erg leuk nieuwtje te delen, want ik ben sinds vandaag officieel op zoek naar een tweede paard! *\o/* Vind het zó leuk, zó spannend!
In mijn onderschrift een link naar mijn 'wensenlijstje', als jullie een tip hebben hoor ik het héél graag!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 02:06

Ik meld me ook in dit topic, mijn paard en ik zijn echte kilometervreters. Het liefst ga ik op mijn vrije daagjes gewoon lekker verdwalen en nieuwe routes ontdekken. Mijn trouwe draver-vriend en ik hebben wel af en toe wat onderlinge probleempjes, maar inmiddels kunnen we het weer prima vinden. De plannen zijn om aankomend voorjaar ons endurance-debuut te gaan maken.
Ik hoop aankomend zomer met hem op trektocht te gaan, dat zou mijn tweede vakantie op zijn rug zijn. :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 02:50

Heerlijk he, vakantie op de paardenrug :D
Wij krijgen vanaf zaterdag training in het alleen naar buiten kunnen dus ik hoop komend jaar op die manier ook veel nieuwe plekjes te verkennen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:28

Wauw Raya wat súper gaaf zeg....een 2e paard...mijn grote wens,maar vriendlief wil niet,haha.
Ga eens bedenken of ik een leuke weet.
Wbt mijn pony,ik ga wat grondwerkles nemen,hopenlijk helpt me dat.
Want het probleem zit niet alleen bij hem,ook bij mij..ik weet niet goed hoe te reageren.

Welkom RusselNuewell,welke omgeving zit je??

Silence, wat voor training??Kon je nog niet alleen naar buiten??

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:34

raya00 schreef:
Ik heb een erg leuk nieuwtje te delen, want ik ben sinds vandaag officieel op zoek naar een tweede paard! *\o/* Vind het zó leuk, zó spannend!
In mijn onderschrift een link naar mijn 'wensenlijstje', als jullie een tip hebben hoor ik het héél graag!

Gaaf zeg! :D Ik weet wel een pony die misschien in jouw straatje zou passen, maar ik weet niet of die nog te koop staat.
Pff, jammer dat ik vandaag tentamen moet maken, heb door een stomme fout van mezelf sinds gisteravond zo'n stress.
Ik zou nu het liefst uren op paardlief zijn rug rond gaan zwerven!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:42

Nee dat lukt helaas niet. Wil daar graag aan werken. Zijn al een eind gekomen, maar het laatste stukje wil niet lukken. Dus eens zien of het zo lukt.
Kan ik op de Veluwe enz ook alleen op pad rij daar nu heel weinig omdat ik afhankelijk ben van anderen.
Thuis precies zo. Of waar we ook mogen zijn.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:48

Anoniem schreef:
Wauw Raya wat súper gaaf zeg....een 2e paard...mijn grote wens,maar vriendlief wil niet,haha.
Ga eens bedenken of ik een leuke weet.
Wbt mijn pony,ik ga wat grondwerkles nemen,hopenlijk helpt me dat.
Want het probleem zit niet alleen bij hem,ook bij mij..ik weet niet goed hoe te reageren.

Welkom RusselNuewell,welke omgeving zit je??

Silence, wat voor training??Kon je nog niet alleen naar buiten??

Ik woon zelf in twenterand, maar hier in de buurt is geen ruiterpad of bos te bekennen helaas, vandaar ook dat ik ben begonnen met het afleggen van zulke afstanden. :o
Ik vind het een goed idee van je om grondwerkles te nemen :) Een paard die zijn baas omver loopt, klinkt voor mij toch als een fout in de verhoudingen tussen jullie, en dan kun je blijven slaan wat je wilt, maar zolang de verhoudingen niet veranderen zal dat weinig nut hebben.

@Silence, mijn beste vakantie tot nu toe, alleen de vorige keer hadden we wel een vaste basis van waaruit we iedere dag gingen rijden, dit jaar willen we echt gaan rondtrekken :D
Wat gaat er tot nu toe mis als je alleen buiten rijd als ik mag vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:17

Ben het wel met je eens wbt verhoudingen...mijn pony is niet altijd zo lief en schattig als hij eruitziet,het kan een fiks dominant dier zijn en hij probeert graag uit hoever hij kan gaan en hoeveel steun hij heeft(en leiderschap).
is alleen erg wisselend,gelukkig gaat het 95% van de tijd erg prima.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:47

Ik kan me het wel voorstellen hoe het op zo'n moment gaat, mijn paard is redelijk braaf, maar op spannende momenten wel echt een leider nodig. Zet er een persoon voor met wandelen die heel iets onzeker is, gaat prima, tot meneer iets spannend vind, dan gaat hij ook trippelen en omver lopen. Als ik ervoor loop dan is meneer braaf en lief, ik voel zijn spanning wel, maar hij blijft op gepaste afstand achter me, en zal me ook zeker niet omver lopen.

Heeft heel veel ook te maken met de lichaamshouding van de persoon die ervoor loopt. Sommige mensen hebben van nature een 'dominante' houding, anderen moeten het leren en er iedere keer op letten, en denk dat je dat wel heel goed leert met grondwerkles :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:56

Klopt zeer zeker hoor.
Zodra er iets meer dooi is, en onze buitenbak goed te doen,plan ik een les in.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:06

Les jij nog steeds bij Equi Libra, DC?
Ik heb met haar ook grondwerkles gedaan met Jip, veel van geleerd!
Wel lastig als je paard zich zo afsluit van je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:07

Nee, daar les ik al bijna een jaar niet meer.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:20

Jeetje wat verveld DC :(:)
Onderweg doet ie van mij niks, maar hier ligt het probleem met uit de wei halen; dan gaat ie nog wel eens gericht trappen (1x in de 2 maanden krijgt ie is zoon aanval..)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:30

Dat ie besluit er echt geen zin in te hebben om alleen te moeten lopen of voorop te mogen.
Komt niet zelden voor dat iemand ons uit de bosjes, van een akker of uit een sloot moet komen halen.
Niet zo'n ramp op een uitstaprondje, maar als ie dat op vakantie bedenkt en je bent bijna 10km van de camping af is dat stukken minder leuk....das een eind lopen :P

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:37

ach, ik had een hele reactie getypt, maar nu is 'ie weg. Jammer is dat toch.
Nou ja.

Darkchrystal, ja!! Ik vind het ook echt supergaaf! Was hier ook al heel lang een wens, maar mag nu ineens werkelijkheid worden. Ik vind het zo spannend! Bailey is bijna letterlijk op m'n pad gaan liggen, was niets te zoeken aan, hihi! En wereldpaard dat ik er aan heb, ik vind zo'n zoektocht als ik nu gestart ben ook wel iets hebben.
De reacties zijn wel echt overweldigend. PB-box overstroomt haast, en zitten superleuke paarden tussen! Nu al dingen waar ik zelf nog niet eens aan had gedacht!
Over je pony... ergens klinkt het wel herkenbaar. Alleen hebben wij het wel zo af kunnen spreken dat ik degene ben die bepaald. Bij mij een braaf ding, oogt soms zelfs traag, zo loom als hij soms op de poetsplaats staat, maar ik zou 'm niet met iemand anders mee durven geven ;)
Hoop dat jullie er samen uitkomen!

Josien_, vertel, wat voor pony heb je in je hoofd? Ik ben heel benieuwd!

Dancer, dat is ook geen klein probleem zeg! Hoop dat jij daar ook uit kunt komen.

RusselNuwell, leuk dat je hier ook bent! Jammer, geen ruiterpaden in de omgeving. Maar zo te horen kun je wel vaak genoeg op pad?
Hoe jij het omschrijft met je paard in moeilijkere momenten herken ik me wel, die van mij zou me ook zeker niet omver lopen, hoe fjord hij ook is.
Wat een gave plannen heb je voor volgend jaar! Dat gaat een topjaar worden zo te horen :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 09:06

raya00 schreef:
Josien_, vertel, wat voor pony heb je in je hoofd? Ik ben heel benieuwd!

Dancer, dat is ook geen klein probleem zeg! Hoop dat jij daar ook uit kunt komen.

Nou ik dacht natuurlijk meteen aan de Welsh Cob :D !
Ik rijdt er zelf ook een voor een man die zelf af en toe met ze fokt en dus ook een hoop mensen kent in dat wereldje.
Tot voor kort stonden er ook wat familie van de pony waar ik op rijdt te koop, ik weet alleen niet of ze dat nog staan.
Maar ik geloof dat je al een hele hoop reactie op je topic daarover hebt gekregen ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 09:11

Nou straks de training ..... Ben benieuwd of dat het begin gaat zijn van vele ritten met z'n tweetjes :j

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 09:49

Ik weet wat hij van plan is, maar veel kan ik er niet aan doen, ik moet m echt onwijs mn best doen omhet dan te ontwijken. Maar die dag erna is het weer over :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:54

Mijn pony was een klier vanochtend met buitenrijden. Wel goed afgesloten. Morgen nog maar eens een poging wagen

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:22

Buitenrit op Ollie was erg leuk! :D
had een groot rondje in me hoofd , zodat ik ook nog kon galopperen .
was ik op de helft moet ik zo nodig naar de WC..... niet normaal :')
dus toen maar een stukje afgesneden :P