Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:32

Kebie, dan mogen ze blij zijn in dat gebied, maar hier is dat dus niet aan de orde. En doordat ik mijn paard alleen maar bitloos wil gaan rijden, kan ik op mijn eigen paard niet eens een ruiterbewijs halen. Clown
Dan maar weer illegaal naar buiten (doe ik al jaren) en straks dus ook op mijn eigen paard. Knipoog

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:33

Tja.... ik ga echt geen ruiterbewijs halen. Vind het een beteje onzin als je al genoeg ervaring hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:38

kebie schreef:
Maar als er op maneges een proefje wordt gereden wordt er wel verwacht dat je niet met loszittende kleding komt, en dat je er al enigzins uitziet als een wedstrijdruiter. Het is wel het grote voorbeeld.

Voorbeeld voor wat, voor wie? Ik rij al een behoorlijke tijd als manegeruiter, en ik deel mijn lessen met mensen die niet veel geven om voorbeelden, die rijden omdat ze het leuk vinden om met paarden bezig te zijn, te leren hoe ze daarmee kunnen omgaan, om een beetje lichaamsbeweging te krijgen en om plezier te hebben in de ritten, de oefeningen en de andere dingen. Er uitzien als een wedstrijdruiter staat echt heel laag op de prioriteitenlijst - en terecht. Bovendien, de mensen die dat wel willen kunnen hun enthousiasme toch kwijt in de proefjes zelf? Daar heeft het ruiterbewijs niets mee te maken.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:48

Van de SRR site:
Voorheen was in het Nationaal Park Veluwezoom een Ruiter- of Koetsiersbewijs in combinatie met gele kentekenplaatjes verplicht. Deze verplichting is in 2004 afgeschaft. Met ingang van 1 januari 2005 hebben ruiters en koetsiers alleen een toegangsbewijs (te kopen bij de bezoekerscentra: kebie) voor dit gebied nodig.

En:
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek

Ik heb het nog even nagezocht, maar het gooisch natuurreservaat is eigendom van een aparte stichting. Je hebt dus pech dat dat net jouw uitrijgebied is, want de meeste gebieden van Nederland zijn gewoon vrij. Je zou je eens met een groep ruiters kunnen verenigen en de stichting aanspreken op het probleem dat jij hebt met het ruiterbewijs en voorstellen dat jullie een bedrag betalen voor padenonderhoud Pling

Want zowel in de bossen van Staatsbosbeheer als natuurmonumenten heb je GEEN ruiterbewijs nodig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:55

Kebie, ik snap het niet; je zegt in de tweede alinea dat het ruiterbewijs verplicht is in het Gooisch Natuurreservaat en in je derde alinea zeg je dat het van een aparte Stichting is.

Geloof me nou maar, hier (Gooisch Natuurreservaat) moet je echt met een ruiterbewijs rijden. Hoe het momenteel zit qua Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer of weet ik veel wat weet ik niet precies.

Het Spanderswoud is van Natuurmonumenten en ook daar is een ruiterbewijs echt verplicht. Tenzij dat in het afgelopen jaar veranderd is, maar daar heb ik nooit iets over gehoord.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:01

Nadya schreef:
Kebie, ik snap het niet; je zegt in de tweede alinea dat het ruiterbewijs verplicht is in het Gooisch Natuurreservaat en in je derde alinea zeg je dat het van een aparte Stichting is.

Geloof me nou maar, hier (Gooisch Natuurreservaat) moet je echt met een ruiterbewijs rijden. Hoe het momenteel zit qua Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer of weet ik veel wat weet ik niet precies.

Het Spanderswoud is van Natuurmonumenten en ook daar is een ruiterbewijs echt verplicht. Tenzij dat in het afgelopen jaar veranderd is, maar daar heb ik nooit iets over gehoord.

Dat stukje over die gebieden waar het ruiterbewijs verplicht is heb ik van de SRR site afgehaald. Spanderswoud staat daar niet bij en ik neem aan dat de SRR het toch wel het beste weet waar het verplicht is...

Het Gooisch Natuurreservaat wordt dus niet beheerd door een grote bosbeheerder als staatsbosbeheer oid, maar door de stichting "het gooisch natuurreservaat". Die (relatief) kleine bosbeheerders mogen hun eigen regels stellen voor de toegang. Ben je het daar niet mee eens dan zou je eens kunnen proberen om met het bestuur van stichting te gaan praten.
http://www.gnr.nl

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:05

Spaarnwoude ligt ergens anders, hoor. Haha!
Dat is namelijk geen bos, zoals het Spanderswoud hier in de buurt van Hilversum, 's Graveland en Ankeveen.

Er valt niets te bespreken met het Gooisch Natuurreservaat, zij willen per se dat we d.m.v. het ruiterbewijs betalen voor het onderhoud van de ruiterpaden. Clown
Prima, maar als je er rijdt zie je dat er niets onderhouden wordt en ik heb mijn tegen argumenten voor het ruiterbewijs al genoeg verteld in dit topic.

Ik doe er gewoon niet aan mee.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:52

Het Spanderswoud is gedeeltelijk van natuurmomumenten en gedeeltelijk van goois natuurreservaat. Het gedeelte waar je als ruiter mag komen is van goois natuurreservaat en daar is het ruiterbewijs + ruiterpas (die je kunt kopen) verplicht.

Ik ben daar al verschillende keren aangehouden (had m'n spullen wel altijd in orde hoor)

tyfoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:23

Heel gezellig is het als je net daar wilt gaan rijden en niet in nederland woont maar in Belgie en daar een ruiterbrevet hebt, dan moet je goed zoeken hoe je aan zo een toegangsbewijs geraakt ( het is mogelijk maar ze doen dat liever niet)

flOortje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:23

Wat ben ik blij dat ik m'n ruiterbewijs dan al heb.. Ik vind het opzich wel goed alleen vind ik wel dat andere mensen die deelnemen aan het verkeer ook moeten weten hoe het een beetje met paarden zit. Je hoort bijv. eigenlijk op de weg als er geen andere mogelijkheid is (Je mag niet op het fietspad of wandelpad), toen ik dat dus een keer moest doen, blijft er zo'n auto naast me rijden en zegt: weet je wel wat je aan het doen bent, je hoort op het fietspad hoor!
Vandaar dat ik vind dat de overige weggebruikers de regels ook een beetje moeten weten want zoiets als die man deed kon nog best wel eens gevaarlijk zijn (als m'n pony had geschrokken ofzo).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:32

waarom ben je blij dat je het al hebt?

Ik ben nog steeds blij dat ik het niet heb Haha!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:08

Ik had 'm ook niet gehaald als ik het hier in de buurt niet nodig had gehad.
Alhoewel het toen wel een aardige oefening was voor mijn (toen) jonge paard Haha!

sultannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:12

Ik hoorde dat je in het gooi niet eens op pad kan met een manege paard als je geen bewijs hebt. Krijg je hem gewoon niet mee

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:13

sultannetje schreef:
Ik hoorde dat je in het gooi niet eens op pad kan met een manege paard als je geen bewijs hebt. Krijg je hem gewoon niet mee

Klopt. Hier is een ruiterbewijs verplicht.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:13

runningkawa schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

Ik ook!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:16

Ik doe er ook niet aan mee, ondanks dat het hier verplicht is. Ik rij gewoon illegaal rond op mijn eigen paard straks. Haha!

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:18

ik heb hem net dit weekend gehaald, ik rijd op paarden van iemand anders en vindt het toch gewoon een stukje veiliger.
Dus ik benerg blij dat ik hem heb gehaald hoewel van de theorie boek niks klopte en er ook een hoop onzin in stond.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:23

Bedoel ik niet l*llig hoor, maar WAT heb je dan geleerd?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:25

Ik moest eerst m'n ruiterbewijs hebben voordat ik alleen buiten mocht rijden van m'n moeder.
Achteraf ben ik blij dat ik het toen gehaald heb. Toen was het nog een stuk goedkoper en makkelijker.

Ik zie de meerwaarde er eigelijk niet zo heel erg van. Je bent er wel mee verzekerd, maar dat ben je zowiezo al via je gewone WA verzekering.
Dat examen vond ik ook niet heel veel voorstellen, maar misschien dat dat nu anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:54

wat is er veliger wat betreft rijden op andermans paarden na het behalen van dat bewijs?

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:14

runningkawa schreef:
wat is er veliger wat betreft rijden op andermans paarden na het behalen van dat bewijs?

je hebt wat algemene kennis en een beetje rijkennis bijgeleerd (als je nog niet zo lang paardrijdt en er nog niet zo veel verstand van hebt)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:16

Voor mensen die inderdaad nog "beginnend" zijn en kinderen vind ik het wel een goede zaak. Ben erg benieuwd naar Pressents mening.

tyfoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:08

Lenneke_ schreef:
Ik moest eerst m'n ruiterbewijs hebben voordat ik alleen buiten mocht rijden van m'n moeder.
Achteraf ben ik blij dat ik het toen gehaald heb. Toen was het nog een stuk goedkoper en makkelijker.

Ik zie de meerwaarde er eigelijk niet zo heel erg van. Je bent er wel mee verzekerd, maar dat ben je zowiezo al via je gewone WA verzekering.
Dat examen vond ik ook niet heel veel voorstellen, maar misschien dat dat nu anders is.

In Belgie zit er geen extra verzekering bij maar die kan je wel bij sommige clubs afsluiten voor maar 18,5 euro per jaar. en deze telt ook overal.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:10

Maar in Belgie werkt het toch allemaal anders? Daar heb je toch meerdere diploma's ofzo?

flOortje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:55

runningkawa schreef:

Voor het geval dat het ooit verplicht wordt, dan hoef ik het niet meer te halen want ik heb het al.. en ik vind dat je toch wel een hoop dingen leert, tuurlijk weet ik ook niet alles meer wat er in het boek staat maar een aantal standaard dingen worden toch goed uitgelegt en in het verkeer is het toch wel belangrijk als je een beetje weet hoe het allemaal moet, voor de veiligheid van jezelf, je paard maar ook van anderen.