Speciale maatregelen voor winterse ritten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

Re: Speciale maatregelen voor winterse ritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:59

troi schreef:
Vanochtend een poging tot buitenrit gedaan, maar zonder dat we het door hadden was de weg vlak naast de stal beijzeld. 1 paard met ruiter onderuit en 1 helemaal in de stress (durfde geen been meer te verzetten) en 1 die heel relaxed stond te staan (waar ik op zat..). Gelukkig niks ergs gebeurd (uitgegleden paard krabbelde zelf weer overeind en ruiter enkel blauwe plekken) maar we zijn linea recta terug gegaan! Paardjes verzorgd en aan de warme choco.. Dat had veel erger kunnen aflopen...

oeioeioei, dat had heeeeel anders kunnen aflopen. Gelukkig niets verder gebeurd. Hadden jullie toen je naar de stal ging niet in de gaten dat het spek-en spekglad was??
Geef die blauwe ruiter maar arnicatabletjes die stelpen de zwellingen na zo'n val. Smeren met Arnicazalf helpt ook op de plekken hé?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:26

Dat is schrikken.

Ik heb vandaag ook heerlijk in het bevroren bos gereden. Mooie 'buitenland' training voor ons met al die harde, ongelijke paden. Alleen een beetje jammer dat het zo druk met wandelaars was.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:05

Sandrina schreef:
troi schreef:
Vanochtend een poging tot buitenrit gedaan, maar zonder dat we het door hadden was de weg vlak naast de stal beijzeld. 1 paard met ruiter onderuit en 1 helemaal in de stress (durfde geen been meer te verzetten) en 1 die heel relaxed stond te staan (waar ik op zat..). Gelukkig niks ergs gebeurd (uitgegleden paard krabbelde zelf weer overeind en ruiter enkel blauwe plekken) maar we zijn linea recta terug gegaan! Paardjes verzorgd en aan de warme choco.. Dat had veel erger kunnen aflopen...

oeioeioei, dat had heeeeel anders kunnen aflopen. Gelukkig niets verder gebeurd. Hadden jullie toen je naar de stal ging niet in de gaten dat het spek-en spekglad was??
Geef die blauwe ruiter maar arnicatabletjes die stelpen de zwellingen na zo'n val. Smeren met Arnicazalf helpt ook op de plekken hé?

Sterker nog, over diezelfde weg zijn we met de auto aan komen rijden! Zonder ook maar iets door te hebben (en mijn stalgenootje precies hetzelfde).. Soms moet je niet teveel nadenken over de risico's die je loopt (maarruh terugweg met de auto heb ik wel extreem langzaam gereden)..

Ik zal het van de arnicatabletjes doorgeven!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:21

Hadden de paarden dan ijzers om? Want anders is het toch niet snel glad voor ze?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:10

Met ijzel is het glad, dan maken ijzers of blote voeten niet meer uit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:10

Inderdaad.. hoogstens kun je er, als je ijzers hebt, kalkoenen instoppen, maar ja dan ga je dus bewust rijden als het glad is (wat bij goede voorbereiding natuurlijk ook prima is) en dat was niet wat wij van plan waren...

onze paarden droegen trouwens geen ijzers

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:11

sjemig troi, wat zullen jullie geschrokken zijn!
Over die blauwe plekken: Traumeel schijnt ook wel te helpen :) (de meeste mensen hebben dat toch al op stal staan) :D
NU heeft dat geen zin meer natuurlijk, het is te lang geleden.

Ik kon al die tijd met dat ijs niet naar buiten, want mijn merrie vind die schaatsers echt DOOD eng, dus dat is vragen om ongelukken. Nu is het eindelijk aan het dooien, en het is mooi weer, is mijn zadel stuk, en ligt bij de zadelmaker ;( pfff
Nouja, er komen nog genoeg mooie dagen he :D

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:41

Dabo schreef:
sjemig troi, wat zullen jullie geschrokken zijn!
Over die blauwe plekken: Traumeel schijnt ook wel te helpen :) (de meeste mensen hebben dat toch al op stal staan) :D
NU heeft dat geen zin meer natuurlijk, het is te lang geleden.

Ik kon al die tijd met dat ijs niet naar buiten, want mijn merrie vind die schaatsers echt DOOD eng, dus dat is vragen om ongelukken. Nu is het eindelijk aan het dooien, en het is mooi weer, is mijn zadel stuk, en ligt bij de zadelmaker ;( pfff
Nouja, er komen nog genoeg mooie dagen he :D

Dikgedrukte tekst: Wat Dabo zegt klopt: die arnicatabletjes of de creme moet je snel na het gebeurde innemen of opsmeren, dan heeft het zin.
En als je de tabletjes gebruikt die dagen geen koffie drinken dat antidateert de werking van de arnica. Alles homeopoatische zaken heben dat als ik de info mag geloven.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:58

Mijn paarden gaan meestal in december gelijk op sneeuwbeslag. Zonder ijzers is 't voor mijn paarden niet te doen. Ze lopen dagelijks ongeveer 1,5 uur op 't wegdek. Het prettige van sneeuwbeslag is dat het wat stroever is, waardoor ze veel minder snel uitglijden. Bij ijzel gaan we zowiezo niet de weg op!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:35

Hoe ziet dat sneeuwbeslag er uit Tessa? Heb je een foto ervan? En wat zijn de kosten zo'n beetje? Ben je veel duurder uit dan met standaard beslag?

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:48

Ir111, het sneeuwbeslag is een stuk gevulcaniseerd "rubber" dat net als een zooltje onder je gewone ijzers gedaan kan worden. Het heeft een beetje de vorm van een ijzer en heeft twee "rolletjes" dat tegen de takken van het ijzer liggen. Deze "rolletjes" drukken bij elke pas de sneeuw uit 't ijzer. Deze "rolletjes" steken iets onder 't ijzer uit waardoor de paarden meer grip op t wegdek hebben. Je kunt de straal en de zool van de hoef zien en dus de hoef gewoon uitkrabben. Voor mijn paarden ben ik naast 't gewone beslag ongeveer 35 euro per paard kwijt. Het rubber kun je meerdere beslagbeurten gebruiken!!! Ik gebruik een setje per winterseizoen. Ps In de bak kun je er ook gewoon mee rijden.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:08

En zijn jullie allemaal blij met het winterse weer??

Ik ben er echt klaar mee, nu is alles gelukkig ontdooid, de waterleiding, de wasmachine en de straten, bak en wei....Nee doe mij maar de zomer!!! Lekker lang licht en deze ellende niet!!!

Maar hebben jullie mooie winterse ritten kunnen maken??
Hier kon ik het erf niet af hoor....

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:57

de eerste week nog wel (nog niet zo glad en geen schaatsers e.d.) maar dat werd al snel minder.. Het is nu geen ijs meer, maar nu overal bagger.. doe mij inderdaad ook maar zomer! :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:58

@ Tessa; dank voor je uitleg! Dat is wellicht wel een oplossing voor een stalgenootje, dit beslag. :)