Ruiterbewijs WAAROM??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Mel

Re: Ruiterbewijs WAAROM??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:59

Ik weet het niet zeker, maar CAH Dronten haal je hem iig. Weet niet zeker of het verplicht is, dat kan ik na vragen. Maar volgens mij wel.

Mie_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:42

Jolliegirl schreef:
koetjes schreef:
dat klopt..... maar word die schade ook niet gedekt door een "gewone" paarden verzekering?

Wat mij zo verbaasd is het feit dat er zo'n ophef over is gemaakt. Je moest er 1 hebben, anders kon je nergens meer rijden, en het zou verplicht worden voor iedere ruiter..... bla bla bla. Allemaal nonsens! Ik noem dat geldklopperij.....

nou idd!!
ik heb hem in een weekend voor 300 euro gehaald
en zie dat sommige hem in 1 dag voor 50 euro halen..
geldklopperij.. hij is amper ergens verplicht...

baal wel dat ik nooit voorang krijg van rechts..! ze zouden de automobilistens beter moeten inlichten dat een ruiter (of aan de hand stappend) ook bij het verkeer hoort!

das een pak geld .. hier in belgië dacht ik dat het rond de €75 was .. dit vind ik al enorm veel!! daarom heb ik em ook niet .. wel heb ik een verzekering

en ze moeten inderdaad mensen beter inlichten over het verkeer!!!levende dieren/vluchtdieren moeten altijd voorrang krijgen! dit stond in mijn theorie van mijn brommerrijbewijs, maar dit wist ik al ervoor.
mijn pony is als de dood voor tractors/vrachtwagens, zo was ik eens aan het wandelen met haar aan de hand op een boerenwegeltje. ze had net 4maand stilgestaan wegens een peesontsteking .. en dus was ik een wandelingetje aan het maken samen met een vriendin van mij. komt daar wel een tractor af zeker .. wij doen teken van wacht efjes we gaan eventjes terug lopen en daar inslaan zodat jij perfect kan doorrijden. nu we lopen terug en net voor we kunnen inslaan duwt die "tuuut" met zijn tractor op zen gaspedaal .. lientje(mijn pony) trekt haar los en begint te lopen .. ik bijna de gracht in natuurlijk .. dan voorzichtjes achter haar gelopen dat ze niet nog meer in paniek was en khad haar dan weer vast maar die "tuuut" met zijn tractor reedt nog achter me me op te jagen, en ik maar lientje proberen te kalmeren en zelf ook rustig te blijven .. een echte ramp !! dan konden ze eindelijk door hebben ze me eerst nog voor rot en vort uitgescholden .. dan ben ik samen met men vriendin en men pony terug naar huis gegaan met pony daar gezet de politie gebelt en zo kon het spelletje beginnen ..

nu komt het erop neer dat die mensen alleen een waarschuwing hebben gekregen .. later heeft die man me nog komen bedreigen dat hij op mijn gezicht zou komen slaan enzo .. en dat mijn pony ineens op een dag eens ging weg zijn ..

politie uw vriend noemen ze dit dan .. maar ze hebben er wel niks aan gedaan!

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:58

Mie_Pony schreef:
en ze moeten inderdaad mensen beter inlichten over het verkeer!!!levende dieren/vluchtdieren moeten altijd voorrang krijgen! dit stond in mijn theorie van mijn brommerrijbewijs, maar dit wist ik al ervoor.

Dit klopt niet, in ieder geval niet in Nederland. Dieren hoeven helemaal niet altijd voorrang krijgen, dat is onzin. Als je met een paard over de openbare weg wilt rijden, heb je je gewoon aan de verkeersregels te houden en verkeer van rechts en verkeer op een voorrangsweg geef je voorrang. Als jij van rechts komt of op een voorrangsweg zit met je paard, dan zou een andere bestuurder jou voorrang moeten verlenen, maar ook hier geldt: voorrang is een PLICHT, NIET een recht.

Mie_Pony schreef:
mijn pony is als de dood voor tractors/vrachtwagens, zo was ik eens aan het wandelen met haar aan de hand op een boerenwegeltje. ze had net 4maand stilgestaan wegens een peesontsteking .. en dus was ik een wandelingetje aan het maken samen met een vriendin van mij. komt daar wel een tractor af zeker .. wij doen teken van wacht efjes we gaan eventjes terug lopen en daar inslaan zodat jij perfect kan doorrijden. nu we lopen terug en net voor we kunnen inslaan duwt die "tuuut" met zijn tractor op zen gaspedaal .. lientje(mijn pony) trekt haar los en begint te lopen .. ik bijna de gracht in natuurlijk .. dan voorzichtjes achter haar gelopen dat ze niet nog meer in paniek was en khad haar dan weer vast maar die "tuuut" met zijn tractor reedt nog achter me me op te jagen, en ik maar lientje proberen te kalmeren en zelf ook rustig te blijven .. een echte ramp !! dan konden ze eindelijk door hebben ze me eerst nog voor rot en vort uitgescholden .. dan ben ik samen met men vriendin en men pony terug naar huis gegaan met pony daar gezet de politie gebelt en zo kon het spelletje beginnen ..

nu komt het erop neer dat die mensen alleen een waarschuwing hebben gekregen .. later heeft die man me nog komen bedreigen dat hij op mijn gezicht zou komen slaan enzo .. en dat mijn pony ineens op een dag eens ging weg zijn ..

politie uw vriend noemen ze dit dan .. maar ze hebben er wel niks aan gedaan!

Wees blij dat jij niet ook een waarschuwing hebt gekregen van de politie. Als je pony zo bang is voor trekkers en vrachtwagens dan heb je niets te zoeken op wegen waar je die met regelmaat tegenkomt. Die chauffeur probeert zijn werk te doen en dan heb je een paar van die grieten die hun pony niet onder controle hebben waardoor je je werk niet kunt doen. Best vervelend, hoor.
Natuurlijk is het fijner als een trekkerchauffeur stopt en wacht tot jij uit de buurt bent, maar je mag ook verwachten dat iemand die een paard meeneemt over de weg capabel genoeg is om het dier onder controle te houden. Het komt erg vaak voor dat vriendelijke chauffeurs andermans fouten mogen oplossen en soms heb je een wat minder vriendelijke chauffeur die je maar eens duidelijker op je fouten wijst. JIJ had je pony niet onder controle, dus JIJ had helemaal niet op dat weggetje moeten lopen. Dat die chauffeur zich daarna slecht gedroeg met uitschelden en dreigen, is een ander verhaal, maar hou wel in de gaten dat jij een flink aandeel had in de situatie.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:04

Citaat:
Wees blij dat jij niet ook een waarschuwing hebt gekregen van de politie. Als je pony zo bang is voor trekkers en vrachtwagens dan heb je niets te zoeken op wegen waar je die met regelmaat tegenkomt. Die chauffeur probeert zijn werk te doen en dan heb je een paar van die grieten die hun pony niet onder controle hebben waardoor je je werk niet kunt doen. Best vervelend, hoor.
Natuurlijk is het fijner als een trekkerchauffeur stopt en wacht tot jij uit de buurt bent, maar je mag ook verwachten dat iemand die een paard meeneemt over de weg capabel genoeg is om het dier onder controle te houden. Het komt erg vaak voor dat vriendelijke chauffeurs andermans fouten mogen oplossen en soms heb je een wat minder vriendelijke chauffeur die je maar eens duidelijker op je fouten wijst. JIJ had je pony niet onder controle, dus JIJ had helemaal niet op dat weggetje moeten lopen. Dat die chauffeur zich daarna slecht gedroeg met uitschelden en dreigen, is een ander verhaal, maar hou wel in de gaten dat jij een flink aandeel had in de situatie.
[/quote]

hmm ik vind dat je wel een klein beetje gelijk hebt, maar hoe wil die pony dan ooit over z'n trauma heen komen? het voor altijd ontlopen en dan uiteindelijk ooit weer een tractor tegen komen en dan er onder rennen in alle paniek?

ik vind dat ze hier in nederland wat meer rekening met dieren mogen houden. mijn paard is redelijk verkeersmak, maar mocht hij ergens van schrikken en onder een auto lopen dan had ik dat niet kunnen voor komen. een paard is een vlucht dier, dat altijd zal vluchten bij angst. hoe goed de ruiter ook mag zijn. auto's kunnen vaart minderen, ruim er om heen rijden en niet met plankgas voor je neus aanrijden...

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:21

op sommige plaatsen is het idd. verplicht.

ook als je bij de meeste maneges een paard wil huren en buitenritten maken willen ze dat je een ruiterbewijs hebt.

het is vooral handig om er wel 1 te hebben, stel je voor er gebeurd wel iets onderweg, dan is het met de verzekering aardig wat makkelijker als het goed is.
heb je geen ruiterbewijs, kunnen ze moeilijk gaan doen met uitkeren etc.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:22

Toen ik mijn pony kocht hebben we de verzekering opgebeld om te vragen hoe het zat als mijn pony ergens schade aanbracht (mijn vader nam het voorbeeld van een ontsnapte pony in een moestuin Tong uitsteken) en toen hebben ze mijn pony gewoon bij de verzekering gezet. Pony en eventuele schade door pony worden gewoon vergoed Ja.

Mijn ouders vinden ook dat ik mijn ruiterbewijs nog moet halen. Waarom? Omdat je dan in ieder geval de regeltjes weet en je weet hoe je je buiten moet gedragen. Het is inderdaad een soort geruststelling. Ik probeer mijn ouders ervan te overtuigen dat het onzin is en dat ik de regeltjes echt wel ken (heb ook autorijbewijs) en ook zonder het ruiterbewijs een sprongetje kan maken en buiten kan rijden. Nu zijn ze gelukkig zover dat ze het met me eens zijn Tong uitsteken .

@Jolanda. Dat zou een mooie boel worden zeg Ja. Natuurlijk moet de pony een keer tractrorproef worden, maar dan ga je daar op een verantwoorde manier mee om. Wie verzint het nou om met een pony die heel lang heeft stilgestaan, alleen buiten te gaan wandelen op een pad waar je tractors tegenkomt waar die bang van is. Niet echt verantwoord, vind je wel?

Natuurlijk moet de pony wennen. Nogmaals: op een verantwoorde manier en met mensen die genoeg verstand/ervaring ervoor hebben. Wat hier gebeurde is gewoon levensgevaarlijk Knipoog.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:27

Jolandaa_ schreef:
hmm ik vind dat je wel een klein beetje gelijk hebt, maar hoe wil die pony dan ooit over z'n trauma heen komen? het voor altijd ontlopen en dan uiteindelijk ooit weer een tractor tegen komen en dan er onder rennen in alle paniek?

Je traint dit soort dingen onder gecontroleerde omstandigheden. Bijvoorbeeld op het eigen erf. Bij de meeste stallen is er wel een trekker op het terrein, oefen daarmee. Hetzelfde geldt voor auto's. Verder kun je je pony leren op een betere manier om te gaan met angstige zaken, ga ermee op schriktraining, leer je pony op jou te richten en niet zijn eigen weg te gaan. Zorg dat jij de indruk geeft aan de pony dat je de beste weg uit een situatie weet te vinden. Als het op eigen terrein goed gaat, kijk eens of je ook bij de buurman of de loonwerker in de buurt een keer mag komen op een rustige dag.
Maar niet op een smal weggetje gaan wandelen waar alleen maar een trekker past en geen uitwijkruimte is, ga dan liever over een wat grotere weg, waar plek is, waar elke 10 meter een oprit is waar je in zou kunnen, dat soort zaken.

Jolandaa_ schreef:
ik vind dat ze hier in nederland wat meer rekening met dieren mogen houden. mijn paard is redelijk verkeersmak, maar mocht hij ergens van schrikken en onder een auto lopen dan had ik dat niet kunnen voor komen. een paard is een vlucht dier, dat altijd zal vluchten bij angst. hoe goed de ruiter ook mag zijn. auto's kunnen vaart minderen, ruim er om heen rijden en niet met plankgas voor je neus aanrijden...

Een paard hoeft helemaal niet altijd te vluchten bij angst, als jij een leider bent voor je paard, zal het paard jouw reactie afwachten.
Het andere verkeer kan inderdaad rekening houden met dieren in het verkeer en weet je, dat gebeurt ook heel veel. De andere kant is dat je als begeleider van een dier de verantwoordelijkheid hebt om veilig deel te nemen aan het verkeer, dus zorgen dat je het dier onder controle hebt. Dat geldt net zo goed voor een hond als voor een paard. Helaas zie je ook met regelmaat dat de hond zijn baas aan het uitlaten is en niet andersom. En dan moeten de andere verkeersdeelnemers maar zien dat ze zorgen dat er geen brokken van komen Verdrietig

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:31

Het ruiterbewijs is alleen maar op bepaalde delen verplicht.. Ik heb hem zelf ook niet nodig, maar bij ons toen op de manege ging het ook rond, je moest je ruiterbewijs hebben anders mocht je nieteens meer met je pony de straat op! Dus ik dacht al van wat is dit dan weer voor prutsmuts, dus ik gemailt naar KHNS en bleek dat het alleen in bepaalde delen, zoals op de site vermeld stond verplicht was. En de manege iedereen het maar wijs proberen te maken, en flink geld ervoor vragen.. Ik geloof 160 dat ze er voor vroegen..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:32

@Waratje, inderdaad. Het is wel lekker makkelijk om het af te schepen op: het is een vluchtdier. Jij rijd het paard, dus jij houdt het onder controle. Is dat niet mogelijk? Dan simpel niet de weg op!

Toch de weg op? Dan gecontroleerd en verantwoord, zodat er niks gebeurd. Er zijn zat mogelijkheden!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:37

ik vond het niet zo héél makkelijk om de praktijk te halen, zeker niet als je een paard hebt wat je niet kent. Ging wel goed, en heb het ook gehaald, maar om nou te zeggen dat je het ff haalt, dat vind ik wel tegenvallen tegenwoordig. we hebben in totaal 3 uur gereden, incl. buitenrit. Als ik nou nog even mijn theorie haal, dan heb ik hem ook, want daar ben ik destijds voor gezakt.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:14

Nou heb ik ook al jaren mijn ruiterbewijs maar heb 'm in al die jaren nog nooit nodig gehad. Ik vond het destijds al een apart gebeuren maar, omdat er geroepen werd dat ie verplicht zou gaan worden, toen toch maar gehaald.

Verlengen doe ik ook nog steeds trouw, just in case...Stel dat ze 'm toch ineens gaan verplichten, dan zou ik dat vodje opnieuw moeten gaan halen als ik het liet verlopen. Aangezien ik tegenwoordig western rij zal dat dus met hoed en westernlaarzen moeten, aii, laat ik die dingen nou net niet in de kast hebben liggen. Het zou mooi zijn als dat tegenwoordig veranderd is en je ook western met een helm zou mogen afrijden. Zo niet dan lijkt me het hele gebeuren écht een farce. Veiligheid? Met een hoed op het verkeer in omdat dat bij western hoort, ipv de ietwat veiligere helm?
Ach, ze zoeken het maar lekker uit, hoor...

Opstijgen doe ik trouwens ook nog steeds totaal verkeerd en het zou me niets verbazen als ik dan er wél op zak. Is serieus bijna gebeurt destijds... Bloos Ik heb er nog steeds een trauma van, want elke keer dat er iets over ruiterbewijzen gezegd wordt moet ik 't gewoon weer uit de kast halen. Alleen al als voorbeeld hoe apart het hele gebeuren is.
Al kun je nog zo goed rijden, krijg je werkelijk elk paard bwv over de weg langs die levensgevaarlijke dubbele combinatie truck (voor de duidelijkheid, is een voorbeeld, zo supergoed ben ik nu ook weer niet) maar kun je niet volgens de richtlijnen opstijgen, dan zak je...

De theorie vond ik nog wel interessant, vooral over de verkeersregels. De rest was aardig om te leren, maar gebruik ik nu ook niet echt. Ik had al wat lectuur over ziekten in huis, rassen kende ik al, net als de meeste kleuren en aftekeningen, de namen van de verschillende onderdelen van het harnachement ken ik nog steeds niet (ik kan het in en uit elkaar halen en goed op een paard leggen, maar vraag me in hemelsnaam niet hoe 'dat ene flapje' heet) en de onderdelen van het paard zijn me soms ook nog een raadsel (goh, wat erg eigenlijk Bloos , gelukkig heb ik vingertjes, kan ik het aanwijzen; 'kijk VA, daar is auw').

Maar ach, ik heb het papiertje in één keer gehaald, een hoop lol gehad én een hele goede band met één van de manegeponys aan overgehouden. Alleen dat laatste al was mij het geld wel waard...

Mie_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:06

[/quote]
Dit klopt niet, in ieder geval niet in Nederland. Dieren hoeven helemaal niet altijd voorrang krijgen, dat is onzin. Als je met een paard over de openbare weg wilt rijden, heb je je gewoon aan de verkeersregels te houden en verkeer van rechts en verkeer op een voorrangsweg geef je voorrang. Als jij van rechts komt of op een voorrangsweg zit met je paard, dan zou een andere bestuurder jou voorrang moeten verlenen, maar ook hier geldt: voorrang is een PLICHT, NIET een recht.

hier in belgië moet men stoppen voor een dier en voorrang geven. natuurlijk moeten ruiters de verkeersregels respecteren, maar als de chauffeur ziet dat het dier panikeert of als de ruiter tekens doet moet de chauffeur stoppen en voorrang geven. dit vind ik eingelijk ook maar normaal .. tenzij je liever een dood dier op of onder je auto/tractor/.. hebt

[/quote]
Natuurlijk is het fijner als een trekkerchauffeur stopt en wacht tot jij uit de buurt bent, maar je mag ook verwachten dat iemand die een paard meeneemt over de weg capabel genoeg is om het dier onder controle te houden. Het komt erg vaak voor dat vriendelijke chauffeurs andermans fouten mogen oplossen en soms heb je een wat minder vriendelijke chauffeur die je maar eens duidelijker op je fouten wijst. JIJ had je pony niet onder controle, dus JIJ had helemaal niet op dat weggetje moeten lopen. Dat die chauffeur zich daarna slecht gedroeg met uitschelden en dreigen, is een ander verhaal, maar hou wel in de gaten dat jij een flink aandeel had in de situatie.[/quote]

dus je wilt zeggen dat ik daar waar ik toen stond met mijn pony waar er overal zo'n wegeltjes waar ik maar moest op mijn wei blijven .. van auto's is ze niet bang, het is een kleine moeite om minuutje te wachten als iemand vriendelijk teken doet dat (ik met mijn pony) daar een oprit zal inslaan zodat hij perfect kan passeren. als het een auto was geweest ging hij er toch ook niet over gereden hebben!
ik kan mijn pony best onder controle houden, maar in een situatie waarin een tractor voorkomt is het tamelijk wat paniek dus daarom probeer ik die ook te vermijden door aan de kant te gaan.
ondertussen sta ik nu op een andere plaats nog meer in een "boerengat" om het zo te zeggen, daar leggen tractors en camions hun motor zelfs stil zonder het te vragen!! ook brommers waar mijn pony niet eens bang van is leggen hun motor soms stil .. het hangt er gewoon vanaf welke dikkop van een chauffeur je hebt en in welke gemeente je bent .. waar ik nu sta zijn veel meer mensen met paarden in de omgeving en daardoor hebben veel meer mensen respect en begrip voor dat .. natuurlijk zijn er nog altijd mensen die denken dat iedereen maar moet wijken voor hun zelfs een dier in paniek

Mie_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:16

[/quote]
Je traint dit soort dingen onder gecontroleerde omstandigheden. Bijvoorbeeld op het eigen erf. Bij de meeste stallen is er wel een trekker op het terrein, oefen daarmee. Hetzelfde geldt voor auto's. Verder kun je je pony leren op een betere manier om te gaan met angstige zaken, ga ermee op schriktraining, leer je pony op jou te richten en niet zijn eigen weg te gaan. Zorg dat jij de indruk geeft aan de pony dat je de beste weg uit een situatie weet te vinden. Als het op eigen terrein goed gaat, kijk eens of je ook bij de buurman of de loonwerker in de buurt een keer mag komen op een rustige dag.
Maar niet op een smal weggetje gaan wandelen waar alleen maar een trekker past en geen uitwijkruimte is, ga dan liever over een wat grotere weg, waar plek is, waar elke 10 meter een oprit is waar je in zou kunnen, dat soort zaken.

[/quote]

niet alle plaatsen hebben een tractor of iets in die naard, daar dus niet en waar ik nu sta jammer genoeg ook nog niet
denk je dat ik niet oefen? dat ik haar zomaar op wandeling berijdt en denk van ja we zien wel .. niet dus !! maar het is en blijft een vluchtdier ..

je moet ook kunnen gaan naar een grotere weg .. en opritten waren er! ik wou zelfs inslaan op 1, 50meter verder maar die vent had duidelijk geen tijd/zin om te wachten

[/quote]
Een paard hoeft helemaal niet altijd te vluchten bij angst, als jij een leider bent voor je paard, zal het paard jouw reactie afwachten.
Het andere verkeer kan inderdaad rekening houden met dieren in het verkeer en weet je, dat gebeurt ook heel veel. De andere kant is dat je als begeleider van een dier de verantwoordelijkheid hebt om veilig deel te nemen aan het verkeer, dus zorgen dat je het dier onder controle hebt. Dat geldt net zo goed voor een hond als voor een paard. Helaas zie je ook met regelmaat dat de hond zijn baas aan het uitlaten is en niet andersom. En dan moeten de andere verkeersdeelnemers maar zien dat ze zorgen dat er geen brokken van komen Verdrietig[/quote]

ik heb mijn pony onder controle, maar op zo'n moment jammer genoeg niet. en het is een kleine moeite als chauffeur eventjes te vertragen of stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:16

kunnen jullie aub de quotes goed maken?
Zo is het erg verwarrend Lachen

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:25

TessxSchatje schreef:
Het ruiterbewijs is alleen maar op bepaalde delen verplicht.. Ik heb hem zelf ook niet nodig, maar bij ons toen op de manege ging het ook rond, je moest je ruiterbewijs hebben anders mocht je nieteens meer met je pony de straat op! Dus ik dacht al van wat is dit dan weer voor prutsmuts, dus ik gemailt naar KHNS en bleek dat het alleen in bepaalde delen, zoals op de site vermeld stond verplicht was. En de manege iedereen het maar wijs proberen te maken, en flink geld ervoor vragen.. Ik geloof 160 dat ze er voor vroegen..

160 is nog weinig, bij ons moet je hem in 3 delen doen. was totaal ruim 400 euro! Bloos!
ik ga me ruiterbewijs waarsvchijnlijk nog dit jaar halen in zo'n weekend (weet niet meer bij welke manege)

Mie_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:44

runningkawa schreef:
kunnen jullie aub de quotes goed maken?
Zo is het erg verwarrend Lachen

sorry 'tis ik die der niks van kan Bloos

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:03

Emytje schreef:
Ik heb dat ding geloof ik ook alweer een jaar of 8 en het koetsiersbewijs alweer 4 jaar. Mennen heb ik na het examen nog maar 1 keer gedaan en paardrijden doe ik de laatste anderhalf jaar nog maar zeer sporadisch, moet je dus nagaan hoeveel het zegt over mijn niveau... Knipoog Omdat ik nog nooit ergens mijn Ruiterbewijs heb moeten laten zien, heb ik ook bewust niet gekozen voor het Ruiterpaspoort (of heet het Paardenpaspoort?). Daarvan werd bij de manege waar ik toen reed gezegd dat dat verplicht ging worden voor weet ik veel wat allemaal, maar dat werd eerder ook gezegd van het Ruiterbewijs...
Het Ruiterpaspoort is ook verplicht, bij maneges die zijn aangesloten bij de FNRS. Je mag daar dus alleen maar meerijden als je een ruiterpaspoort hebt (15 euro per jaar ofzo?). Hiermee kun je dan ook meedoen met wedstrijden (de F-proeven) en je ruiterbewijs halen in drie deelcursussen.

Is het geld wat je voor het Ruiterbewijs betaalt niet gewoon het lidmaatschapsgeld voor de KNHS?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:00

Ach, volgens mijn vader zeggen ze al 30 jaar dat het verplicht gaat worden (in België).

Ik ken mensen zat die een ruiterbewijs hebben behaald, maar bij het minste beginnen gillen en roepen. Of als het beest eens schrikt (lees 20 cm opzij springen), dat zij ernaast zitten. Tja...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:09

Ik heb vanmorgen heerlijk op de hei en in het bos gereden!! Onze allereerste buitenrit (ik heb een jonkie) zonder ruiterbewijs (al is het hier verplicht Haha! ). Van mijn staleigenaresse mocht ik zo'n label lenen voor aan mijn hoofdstel, helemaal vergeten Haha! . Mijn bosritgenootje heeft haar ruiterbewijs wel en was ook het labeltje vergeten. Ach ja.........

Overigens stond ik af en toe verbaasd van de asociale automobilisten die gewoon even langs scheuren, even snel tussen jouw paard en een vluchtheuvel rijden, ongelofelijk. Boos!
Zijn die mensen nou echt zo dom????
Maar gelukkig zijn de meeste weggebruikers heel vriendelijk en begripvol geweest. Zeker toen ze hoorden dat ik naast een jong paard liep. Lachen

(Ben namelijk naar het bos gewandeld en er daar pas opgegaan). Knipoog

Nou, ik geniet nog lekker na van deze geweldige ervaring....... Doei!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:53

Ruiterbewijs Waarom NIET?
Van de bijdrage van het verlengen worden de ruiterpaden bekostigd, wisten jullie dat? En niet uit algemene middelen, zoals velen denken. Denk daar maar eens aan als je weer fijn hebt gereden op ruiterpaden.
De regioconsulenten die ervoor zorgen dat er goed communicatie is met de ruiters en de boseigenaren als zaken even mislopen, hek blijft dicht of de ruimte tussen palen is te klein om een koets door te laten etc. doen hun werk echt goed. Zij zijn vrijwilligers en krijgen slechts onkostenvergoeding. Daar o.a. is de bijdrage voor.
Het is in de nabije toekomst heel goed mogelijk dat het CBR alle rijbewijzen gaat afnemen! Daar is al jaren sprake van. Dan is er grote kans dat het ruiterbewijs evenals de menbewijzen verplicht gaan worden, net zoals het vaarbewijs ook door het CBR wordt afgenomen. Ik heb begrepen dat het sindsdien stukken moeilijker is geworden .
En dan gaat het verplicht worden. Als je hem nu al hebt en niet verlopen, schiet je er nog goed bij in. Als je hem hebt laten verlopen, zou het nog wel eens heel wat moeilijker kunnen gaan worden, want dan wil iedereen hem gaan halen. Kijk maar hoe druk het was bij het CBR toen het brommerrijbewijs werd ingevoerd!
Heb je hem laten verlopen en je betaalt nu toch, heb je kans dat het hersteld wordt en je hem toch opgestuurd krijgt.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:44

Bij ons in de Amsterdamse waterleiding duinen kun je geen (verplichte) duin jaarkaart kopen zonder ruiterbewijs (stal grenst aan dit duin en andere ruiterpaden zijn alleen te bereiken via smal fietspad). Dus vandaar dat ik hem nog steeds trouw verleng.
Ik denk persoonlijk dat de KNHS van het geld dat ze hiervoor vangen niets doen aan het onderhoud van de ruiterpaden. (want van deze gebieden is de KNHS niet de eigenaar en volgens mij is de eigenaar verantwoordelijk hiervoor.. maar kan het mis hebben hoor!)
En die verzekering.... tja zou niet weten hoe dat zit. Ik heb destijds bij het behalen van mijn bewijs geen polis ontvangen o.i.d. terwijl ik van mijn WA (en andere) verzekeringen jaarlijks een overzicht ontvang.
Heeft iemand uberhaupt wel eens bij schade de verzekering ,die bij het ruiterbewijs zou horen, gebruikt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:52

allegro schreef:
Bij ons in de Amsterdamse waterleiding duinen kun je geen (verplichte) duin jaarkaart kopen zonder ruiterbewijs (stal grenst aan dit duin en andere ruiterpaden zijn alleen te bereiken via smal fietspad). Dus vandaar dat ik hem nog steeds trouw verleng.
Ik denk persoonlijk dat de KNHS van het geld dat ze hiervoor vangen niets doen aan het onderhoud van de ruiterpaden. (want van deze gebieden is de KNHS niet de eigenaar en volgens mij is de eigenaar verantwoordelijk hiervoor.. maar kan het mis hebben hoor!)
En die verzekering.... tja zou niet weten hoe dat zit. Ik heb destijds bij het behalen van mijn bewijs geen polis ontvangen o.i.d. terwijl ik van mijn WA (en andere) verzekeringen jaarlijks een overzicht ontvang.
Heeft iemand uberhaupt wel eens bij schade de verzekering ,die bij het ruiterbewijs zou horen, gebruikt?

Dat hoef je niet te denken, dat IS zo. Het is tevens het zwakke punt van het ruiterbewijs; het levert de landeigenaar niks op, behalve nog meer werk.

Daarnaast kan het CBR misschien wel ruiterbewijzen af willen nemen, maar hoe wil je een ruiterbewijs juridisch dichttimmeren?? Een boot doet wat jij opdraagt, ook al is het resultaat misschien niet wat de stuurman wenste; een paard heeft een onvoorspelbare factor. Die onvoorspelbaarheid laat zich niet in regels vangen.

Sorry, Sandrina; mooi verkoopverhaal, alleem het waarheidsgehalte is 0%

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:53

@Sandrina
hier zijn geen ruiterpaden...we mogen "gezellig" over de weg...
En het enige bos hier, daar mag je alleen als wandelaar in..niet eens met de fiets...dus ook niet met een paard.

dus laat maar....

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:46

Sandrina schreef:
Ruiterbewijs Waarom NIET?
Van de bijdrage van het verlengen worden de ruiterpaden bekostigd, wisten jullie dat?

Ik weet dat dat NIET zo is Duivel
De terreineigenaar is verantwoordelijk voor het onderhoud van de (ruiter)paden en krijgt daarvoor misschien wel ergens subsidie van als hij geluk heeft, maar zeker niet van de SRR (of KNHS).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:57

Sandrina, hoe oud ben jij? Ik hoor al eeuwen (vanuit de jaren 70) dat 'ie verplicht gaat worden. Clown
En de rest van je verhaal klopt ook niet helemaal. Knipoog

Ik rij heerlijk zonder ruiterbewijs door de natuur, hoor. Haha!
Krijg het labeltje van mijn stalbazin om aan mijn hoofdstel te hangen. Ja
Zij neemt ruiterbewijzen af zelfs, maar ziet voor mij niet het nut daar geld aan te spenderen.
Ok, ik heb geen boskaart, wat hier ook verplicht is, aangezien ik weiger mijn ruiterbewijs te halen. Word ik aangehouden, ach, dan betaal ik die boete wel, hoor, als het moet. Tong uitsteken