
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
griebels schreef:Ikke, ik vraag me dan ook wel stellig af wat het wel is. Want ik heb echt een koele kikker, die nergens van op kijktMaar af en toe schrikt hij dus als hij met ijzer op de rails komt. Loopt er daarna weer gewoon over.
panache schreef:Maar wat ik dus niet begrijp.
als een trein rijdt, komt er een wrijving en dat moet ontladen worden na een tijd, ontladen met auto kan niet (rubbere banden).
wanneer er een wrijving is en dat in contact komt met ijzer? (hoefijzers) dan komt en een schok. door de lading
Het lijkt mij niet dat paarden voor de grap een dansje doen op het spoor als ze het spoor helemaal niet eng vinden, maar toevalig de rails wel.
Ikke, dan ben ik benieuwd naar een meting van wrijving nadat de trein nét weg is?
ik weet niet wat waar is, toch blijf ik mijn logica redelijk logisch vinden
Jolliegirl schreef:omdat je dan op beton stapt, en niet op ijzer, zoals een paard dat wel doet op de rails...
griebels schreef:Het gaat niet alleen om de volt he, de ampere bepaald ook hoeveel stroom erop staat.
Jaren geleden was er bij ons een meisje aangereden met de trein (vertelde stalhouder van de week toevallig) en toen heeft de machinist een ijzeren staaf over bijde rails gelegd om treinverkeer stil te leggen. Hoe zit dat dan?
Jolliegirl schreef:als jij niets voelt komt er ook geen 150 ampere vrij
Jolliegirl schreef:en toch begrijp ik niet waarom ze stond te dansne op het spoor, omhoog springt enz enz enz....
ikke schreef:Jolliegirl schreef:en toch begrijp ik niet waarom ze stond te dansne op het spoor, omhoog springt enz enz enz....
Ik ook niet, temeer omdat ik het nooit heb meegemaakt, terwijl ik toch met enige regelmaat het spoor kruis.
Ik ga een eind breien aan deze dag, ik ga morgen hier eens even testen, jullie horen van mij. Slaap lekker allemaal.
ikke schreef:Met die stalen staaf imiteerde de machinist de aanwezigheid van een trein, waardoor het systeem de seinen op rood zet. Dat maakt gebruik van de eerder genoemde signaalspanning die op de rails staat.