Over het spoor met je paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Over het spoor met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:05

Ikke, ik vraag me dan ook wel stellig af wat het wel is. Want ik heb echt een koele kikker, die nergens van op kijkt Maar af en toe schrikt hij dus als hij met ijzer op de rails komt. Loopt er daarna weer gewoon over.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:07

griebels schreef:
Ikke, ik vraag me dan ook wel stellig af wat het wel is. Want ik heb echt een koele kikker, die nergens van op kijkt Maar af en toe schrikt hij dus als hij met ijzer op de rails komt. Loopt er daarna weer gewoon over.

hier hetzelfde probleem, maar mijne durft nu niet meer..

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:34

Erg interessante discussie. Ja
Ik geef het grif toe: ik heb er echt geen benul van. En mijn ervaringsberichten kunnen helaas ook niets bijdragen: slechts twee keer over een spoorwegavergang gereden en beide keren was er niets aan de hand.
Maar ik ben echt benieuwd naar de verklaring van dit fenomeen.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:16

Maar wat ik dus niet begrijp.
als een trein rijdt, komt er een wrijving en dat moet ontladen worden na een tijd, ontladen met auto kan niet (rubbere banden).
wanneer er een wrijving is en dat in contact komt met ijzer? (hoefijzers) dan komt en een schok. door de lading
Het lijkt mij niet dat paarden voor de grap een dansje doen op het spoor als ze het spoor helemaal niet eng vinden, maar toevalig de rails wel.

Ikke, dan ben ik benieuwd naar een meting van wrijving nadat de trein nét weg is?

ik weet niet wat waar is, toch blijf ik mijn logica redelijk logisch vinden

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:21

ik vind jou logica ook heel gepast Ja

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:23

panache schreef:
Maar wat ik dus niet begrijp.
als een trein rijdt, komt er een wrijving en dat moet ontladen worden na een tijd, ontladen met auto kan niet (rubbere banden).
wanneer er een wrijving is en dat in contact komt met ijzer? (hoefijzers) dan komt en een schok. door de lading
Het lijkt mij niet dat paarden voor de grap een dansje doen op het spoor als ze het spoor helemaal niet eng vinden, maar toevalig de rails wel.

Ikke, dan ben ik benieuwd naar een meting van wrijving nadat de trein nét weg is?

ik weet niet wat waar is, toch blijf ik mijn logica redelijk logisch vinden

Ik niet. Ten eerste ontstaat er geen statische elektriciteit door wrijving omdat de trein op stalen wielen staat en die statische lading dus gelijk afvloeit naar de rails (en daarmee naar de aarde). Immers, als jij uit de trein stapt krijg je toch ook geen schok, zoals je bij een auto wel eens hebt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:23

omdat je dan op beton stapt, en niet op ijzer, zoals een paard dat wel doet op de rails...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:25

Silence heeft er helemaal geen problemen mee. Hij loopt er zo overheen (op blote voetjes)
Het enige dat hij eng vind, is als er een auto over die richels rijd, en dan het geluid daarvan.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:26

Ik heb er gelukkig nog nooit last van gehad, pony staat ook niet op ijzers.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:34

Jolliegirl schreef:
omdat je dan op beton stapt, en niet op ijzer, zoals een paard dat wel doet op de rails...

Als je uit de auto stapt, kan dat ook gewoon op een (betonstenen) straat zijn. Kan flink knetteren, weet ik uit ervaring.
Heeft iemand zich ooit gerealiseerd hoeveel spanning er op schrikdraad staat? En hoe reageren paarden daarop? Op schrikdraad staat 8000Volt. Paarden schrikken daarvan (is ook de bedoeling) maar verder niks. Als je dit doortrekt naar dat spoor, dan zou ik morgen dus meer dan duizend volt moeten meten. Immers. Hoe kun je anders een soortgelijke reactie oproepen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:36

Dat volt doet hem niets... dat zijn de amperes.
en 1 ampere is al bijna dodelijk.

Dus dit klopt ff niet wat je nu noemt Knipoog
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 28-12-07 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:36

Het gaat niet alleen om de volt he, de ampere bepaald ook hoeveel stroom erop staat.

Jaren geleden was er bij ons een meisje aangereden met de trein (vertelde stalhouder van de week toevallig) en toen heeft de machinist een ijzeren staaf over bijde rails gelegd om treinverkeer stil te leggen. Hoe zit dat dan?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:39

miss heel erg dom.. maar de hoef moet dan toch ook geleiden? doet een hoef dat wel? en wat hebben ijzers daar uiteindelijk mee te maken, dat maakt dan toch ook niet uit, wel of geen ijzers?

Sorry vroeg het me opeens even af..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:46

griebels schreef:
Het gaat niet alleen om de volt he, de ampere bepaald ook hoeveel stroom erop staat.

Jaren geleden was er bij ons een meisje aangereden met de trein (vertelde stalhouder van de week toevallig) en toen heeft de machinist een ijzeren staaf over bijde rails gelegd om treinverkeer stil te leggen. Hoe zit dat dan?

Met die stalen staaf imiteerde de machinist de aanwezigheid van een trein, waardoor het systeem de seinen op rood zet. Dat maakt gebruik van de eerder genoemde signaalspanning die op de rails staat.

Het gaat ook om de Ampères, dat klopt, maar als jij de twee polen van een autoaccu vastpakt, voel je toch ook niks. Beetje accu levert 150 Ampère. 12 Volt, weet je nog............

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:55

nope geen idee... Heb dan ook nog nooit die 2 polen vast gepakt, ben uiterst voorzichtig met dingen die stroom kunnen geven. Heb namelijk al ooit een flinke optater gehad die ik door mijn hele rechterkant voelde gaan. Was niet zomaar even stroomdraad

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:56

als jij niets voelt komt er ook geen 150 ampere vrij Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:18

Jolliegirl schreef:
als jij niets voelt komt er ook geen 150 ampere vrij Knipoog

Dat klopt, maar datzelfde geldt voor een paard ook. Er zal stroom moeten lopen om die schok te bewerkstelligen. Daarvoor is om te beginnen spanning nodig en vervolgens vermogen om voldoende stroom te leveren. Aan dat eerste ontbreekt het.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:23

en toch begrijp ik niet waarom ze stond te dansne op het spoor, omhoog springt enz enz enz....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:26

Jolliegirl schreef:
en toch begrijp ik niet waarom ze stond te dansne op het spoor, omhoog springt enz enz enz....

Ik ook niet, temeer omdat ik het nooit heb meegemaakt, terwijl ik toch met enige regelmaat het spoor kruis.
Ik ga een eind breien aan deze dag, ik ga morgen hier eens even testen, jullie horen van mij. Slaap lekker allemaal.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:27

ikke schreef:
Jolliegirl schreef:

Ik ook niet, temeer omdat ik het nooit heb meegemaakt, terwijl ik toch met enige regelmaat het spoor kruis.
Ik ga een eind breien aan deze dag, ik ga morgen hier eens even testen, jullie horen van mij. Slaap lekker allemaal.

ben benieuwd!
Zal eens kijken of ik dr zondag nog eens over het spoor kan jagen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:35

les is afgezecht, dus ik ga zo rijden, en ga t spoor over als het lukt...
Kan ik ook nog eens mooi op de heide rijden...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:05

ben benieuwd wat er uit komt het neemt een intresante wending aan. Hier in dit stuk helaas geen sporen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:31

Of het logisch is of niet, zelfs niet als het uit te leggen valt.
Als een paard de lucht in springt, doet hij dat niet zonder reden.
Zeker niet als hij normaal zo braaf en rustig is en er eigenlijk geen aanleiding LIJKT te zijn.
Er moet "iets" zijn waarop het paard zó reageerd.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:50

ikke schreef:
Met die stalen staaf imiteerde de machinist de aanwezigheid van een trein, waardoor het systeem de seinen op rood zet. Dat maakt gebruik van de eerder genoemde signaalspanning die op de rails staat.

Die staaf is behoorlijk wat jaren geleden vervangen door een kabel met aan weerszijden een sterke magneet. Dat is dus de kortsluitkabel!

Ik kan helaas het artikel niet zo snel vinden, er stond in ieder geval wel in dat er nog enkele trajecten aangepast moesten worden. Dat er dus veel mensen met hun paarden het spoor kunnen passeren zonder dat ze ergens last van hebben kan dus wel kloppen. Ik woon op 50 m afstand van een overweg waar dagelijks paarden overheen komen en ik heb nog niet gehoord dat het hier gebeurd is.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:12

Dat wist ik al. Ik ga redelijk veel over de spoorweg en 1keer kwam ze op de rails en sprong vooruit. Ik stond rect in mijn beugels en met mijn handen op haar nek,ik zweer je dat ik het ook voelde hoor. Zolang ze niet op de rails zelf stappen is er niets om bang van te zijn. Daarna ging mijn paard er gewoon terug over.