Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
chantal30 schreef:ik viond dat het verkeer een beetje rekening kan houden met bijv. het te dicht erop rijden en gaan toeteren! mensen snappen het niet. ook wanneer je in paard in de trailer staat houden sommige mensen geen rekening met een lange remweg en langzaam optrekken
Pensionnetje schreef:Vele snappen niet dat paarden "zomaar door HUN gedrag door een voorruit kunnen vliegen of in een kinderwagen belanden.
Pensionnetje schreef:Je bent reeds te lang weg uit Nederland vrees ik. Deze hoffelijkheid werkt misschien nog bij een siësta vierende spanjaard op het platteland tussen de olijfbomen. Maar niet bij de gehaaste "lompe Ollander" zoals onze zuiderburen graag mogen omschrijven. En ook aan hoffelijkheid komt een eind nl precies op het moment dat je eigen leven in gevaar komt.
arans schreef:Even een vraagje. Als je met je paard een wandeling maakt, aan het halster. Moet je dan ook over de rijbaan wandelen?
Huertecilla schreef:Pensionnetje schreef:Je bent reeds te lang weg uit Nederland vrees ik. Deze hoffelijkheid werkt misschien nog bij een siësta vierende spanjaard op het platteland tussen de olijfbomen. Maar niet bij de gehaaste "lompe Ollander" zoals onze zuiderburen graag mogen omschrijven. En ook aan hoffelijkheid komt een eind nl precies op het moment dat je eigen leven in gevaar komt.
Lees eens kritisch hoeveel aannames en vooroordelen hier in staan! Teveel om serieus op in te gaan.
Haal echter hier tussen de olijven op vakantie liever niet uit met een zweep naar een loonwerkende spanjaard op weg naar zijn siëstaWees hoffelijk en hij betaalt een bak koffie voor je in de kroeg
![]()
Verder lees ík dat er met agressie gereageerd wordt naar diegenen die angst veroorzaken? Klopt dat?
Dat heeft een naam: angstagressie.
Verbeter je wereld, begin bij jezelf.
hc
nickyu schreef:moet zeggen dat de lamoenen van onze pony kar
al menig kras veroorzaakt hebben
en wij god op onze blote knietjes hebben bedankt dat het zo'n uber verkeersmakke pony is die wel netjes rectdoorloopt
en geen gekke dingen doet
ook als zijn kop der half afgereden word of ze net het lamoen schampen .. die gekken hebben we het over
als jij netjes op je plek op de weg zit , een brave pony of paard hebt maar je dan gevaarlijk ingehaald word idd ivm haast ..
laten we dan de heren critisie maar even van dienst zijn en 80% vd paarden die idd nog wel eens een stapje op zij kunnen zetten ivm dingen langs de weg , onvoorspelbare dingen
die niks met klein of groot verkeer te maken hebben
Nado schreef:Persoonlijk denk ik dat de wet die stelt dat een paard, bereden of gevoerd aan de hand, een voertuig is, vallend onder langzaam verkeer, en verplicht is op de rijbaan zich voort te bewegen, verouderd is en niet meer voldoet voor de huidige omstandigheden. Het zal nuttig zijn om die eens onder de loep te nemen en na te denken over hoe het wel mogelijk moet zijn voor ruiters om zich veilig op de openbare weg te begeven.
Nado schreef:Zoals al eerder gezegd is: het verkeer is veel veranderd, er zijn veel auto's bijgekomen (niet voor niets is er in 2007 11% meer file dan in 2006), mensen hebben vaker haast, en het paard is vrijwel volledig uit het werkende leven en dus ook het straatbeeld verdwenen. Dit allemaal zorgt ervoor dat er eigenlijk geen plaats meer is op de rijbaan voor dergelijk langzaam verkeer als een paard. Net zoals traktoren bijvoorbeeld, en die kunnen nog makkelijk de 30km halen. Persoonlijk denk ik dat de wet die stelt dat een paard, bereden of gevoerd aan de hand, een voertuig is, vallend onder langzaam verkeer, en verplicht is op de rijbaan zich voort te bewegen, verouderd is en niet meer voldoet voor de huidige omstandigheden. Het zal nuttig zijn om die eens onder de loep te nemen en na te denken over hoe het wel mogelijk moet zijn voor ruiters om zich veilig op de openbare weg te begeven.
Huertecilla schreef:Nado schreef:Persoonlijk denk ik dat de wet die stelt dat een paard, bereden of gevoerd aan de hand, een voertuig is, vallend onder langzaam verkeer, en verplicht is op de rijbaan zich voort te bewegen, verouderd is en niet meer voldoet voor de huidige omstandigheden. Het zal nuttig zijn om die eens onder de loep te nemen en na te denken over hoe het wel mogelijk moet zijn voor ruiters om zich veilig op de openbare weg te begeven.
Euh....
Het feit dat het een voertuig is geeft je toegang tot het verkeer, tot de openbare weg. Het geeft je een positie als volwaardig verkeersdeelnemer. Wees daar liever héél zuinig op!
Streef er liever naar dat de ruiters zelf ook volwaardige, vaardige bestuurders zijn en geen vanuit angstagressie zelfrechterende activisten die zonder kennis van het wegenverkeersreglement op een potentieel ongeleid projectiel op de openbare weg rijden.
Het enige wat veranderen moet is de kwaliteit van de ruiterij als die toegang tot de openbare weg wil houden.
Ruiterij let op uw zaak!
hc
_Kiki_ schreef:Misschien is het niet eens een heel gek idee wat hierboven genoemd wordt... Het verbieden van verkeersdeelname door paard/ruiter. Hoe vervelend dat misschien ook zal zijn, maar de mensen wéten niet hoe ze moeten reageren op een paard in het verkeer, daardoor ontstaan problemen. Natuurlijk ook door de agressievelingen onder de weggebruikers. Dus of de andere weggebruikers moeten voorbereid zijn om een paard tegen te komen in het verkeer, of er zal een andere regeling voor paarden in het verkeer moeten komen denk ik.
Ik vermijd zelf altijd drukke en gevaarlijke wegen, alleen de rustige wegen rijd ik, en wil ik rijden.
Pluizebolpum schreef:'Onkunde', en angst zijn dingen waar je als ruiter aan kunt werken door je op zo'n manier te gedragen dat het voor beide partijen prettiger is om elkaar tegen te komen. Aanpassing van de wet zou daar misschien bij kunnen helpen, ook al vind ik dat je als ruiter niet de arrogantie moet hebben dat iedereen zich alleen aan jou aanpast. Het moet toch van twee kanten komen, die van het verkeer maar zeker ook van de ruiter.
Huertecilla schreef:Het enige wat veranderen moet is de kwaliteit van de ruiterij als die toegang tot de openbare weg wil houden.
Ruiterij let op uw zaak!
hc
Kuggur schreef:Nee, je kunt niet van anderen in het verkeer verlangen dat ze met je paard omgaan "alsof het je kind is". Belachelijk idee; In het verkeer is je paard je voertuig, niet meer niet minder.
Jouw verantwoordelijkheid met dat voertuig capabel aan het verkeer deel te nemen. Kun je dat niet dan moet je fijn in de bak blijven.
Er zijn al duidelijke regels wat betreft verkeersdeelname als ruiter, als je die niet ként, of zoals vele bokkers in dit soort topics al hebben aangeven, je er niet aan wíl conformeren (voorbeeld "ik vind dat ik op het fietspad mag met m´n knol want ik vind dat veiliger...is dus illegaal) dan hoor je nogmaals niet thuis op de openbare weg met je combinatie.
Andere verkeersdeelnemers horen niet "te begrijpen hoe paarden reageren", ze moeten ervan uit kunnen gaan dat ruiter en paard verkeerscapabel zijn.
Kort en goed ik vind dat paardenliefhebbers wel eens wat meer naar eigen (wan)gedrag mogen kijken ipv de zwarte piet altijd bij die rotvrachtwagenchauffeurs/stinkmodder/ eikels van automobilisten etc,. neer te leggen. Altijd gemakkelijker de schuld van problemen bij "de ander" te leggen.
Kuggur schreef:Nee, je kunt niet van anderen in het verkeer verlangen dat ze met je paard omgaan "alsof het je kind is". Belachelijk idee; In het verkeer is je paard je voertuig, niet meer niet minder.
Jouw verantwoordelijkheid met dat voertuig capabel aan het verkeer deel te nemen. Kun je dat niet dan moet je fijn in de bak blijven.