Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 01:18

Er is een oud gezegde:

Zo ge doet, zo ge ontmoet!
Dit gaat ook zeker in deze discussie op. Indien ik, terwijl ik te paard zit (en dus erg kwestbaar ben) op redicule wijze wordt ingehaald, afgesneden, de sloot in wordt gedrukt of met honkbalknuppel wordt belaagd, ga ik niet braaf mijn hoed afnemen en "Dank U wel meneer" zeggen. Dan reageer ik op een wijze waarvan ik verwacht dat dit impact zal hebben. En met impact bedoel ik, dat de persoon in kwestie er nog eens even over na gaat denken.

De ene keer zal dat zijn dat ik met mijn paard de weg blokkeer om de betreffende persoon uit te leggen wat een paard is, en hoe een paard kan reageren. Vele snappen niet dat paarden "zomaar door HUN gedrag door een voorruit kunnen vliegen of in een kinderwagen belanden.
Een andere keer laat ik het de paarden oplossen door aso's een koekje van eigen deeg te geven.
Een paar vliegende voorbenen, dikke hengstennek en gebrul zegt bij dit soort types helaas vaak meer dan woorden.

En voor de goede orde: mijn paarden zijn uitstekend verkeersmak, alleen auto's die bewust inrijden op hun achterbenen? Nee, dáár heb ik ze nog niet op getraind!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 01:36

chantal30 schreef:
ik viond dat het verkeer een beetje rekening kan houden met bijv. het te dicht erop rijden en gaan toeteren! mensen snappen het niet. ook wanneer je in paard in de trailer staat houden sommige mensen geen rekening met een lange remweg en langzaam optrekken

Helemaal mee eens.
Sinds ik dit:" A.U.B. afstand houden " op de trailer heb staan in grote gele plakletters, merk ik dat de mensen zodra ze het door hebben gas loslaten en een paar meter achter de trailer blijven rijden. Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:09

Pensionnetje schreef:
Vele snappen niet dat paarden "zomaar door HUN gedrag door een voorruit kunnen vliegen of in een kinderwagen belanden.

Ok, die mensen zijn er, dat is geen punt van discussie, een gegeven, net als dat die er zullen blijven.
Dus?
Pas je aan, wees er op voorbereid, geef voorrang, anticipeer, rij pro-actief.

Al dit soort topics geven zoals ík ze lees alleen inzicht in de mentaliteit van de schríjver.
Als je ergernis hebt over ánderen heb je minimaal; twee problemen:
- negatieve emotie(s)
- frustraties want je bereikt er niets mee

Wat er aan vernaderd kan worden is niet de hele wereld die tegen je is, want die blijft echt zoals die is, maar joúw perceptie.
Er is een érg goed boek http://www.amazon.com/Schooling-Problem ... 0851317863 wat over percépties gaat.

Ík rij in een wereld die níet asociaal is en om de verkeersdeenemers (inclusief ruiters) die negatief in hun wereld staan rij ik ruim heen. Daar kan ik alleen maar van denken dat het jammer voor hen is.

Ruiters die eigen rechtertje te menen moeten spelen realiseren zich niet dat dit weerstand óproept en waarschijnlijk alleen maar tot een negatieve(re) beeldvorming leidt waar dan een andere ruiter de dupe van is. Is dat sociaal, in beide opzichten?
Ik kom die als ruiter ook wel eens tegen; pad blokkeren Gestoord omdat zíj denken dat ze het recht hebben de verkeersregels te overtreden anticiperend op grond van hun vooroordeel-verwáchting dat ik er wel eens in hún perceptie te snel voorbij zou kúnnen komen.
Mijn reactie daarop is dat ik me in mijn integriteit aangetast voel omdat ik helemaal niet van plan was er snel vorbij te komen en voel me in mijn rechten getreden omdat ze mij helemaal niet te blokkeren hébben.
Ik heb geen behoefte aan dit soort negatief gedoe en heb niet de illusie dat ik iets aan hun mentaliteit kan veranderen. Het ís zo; dergelijke aso (onvaardige) ruiters zíjn er. Ik kan daar niets aan veranderen en wil me daar niet aan ergeren: ik rij er van mijn vrolijke paard genietend met mijn hoed in de hand naar hen groetend in een boog door het terrein omheen. Ook daar neem ik dan in de buurtkroeg wel een borrel op met de loonwerkers Cool

Verbeter je wereld, begin bij jezelf. Het leuke en makkelijk is dat dít binnen joúw invloedssfeer ligt.

hc

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:33

Even een vraagje. Als je met je paard een wandeling maakt, aan het halster. Moet je dan ook over de rijbaan wandelen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:48

Pensionnetje schreef:
Je bent reeds te lang weg uit Nederland vrees ik. Deze hoffelijkheid werkt misschien nog bij een siësta vierende spanjaard op het platteland tussen de olijfbomen. Maar niet bij de gehaaste "lompe Ollander" zoals onze zuiderburen graag mogen omschrijven. En ook aan hoffelijkheid komt een eind nl precies op het moment dat je eigen leven in gevaar komt.

Lees eens kritisch hoeveel aannames en vooroordelen hier in staan! Teveel om serieus op in te gaan.
Haal echter hier tussen de olijven op vakantie liever niet uit met een zweep naar een loonwerkende spanjaard op weg naar zijn siësta Haha! Wees hoffelijk en hij betaalt een bak koffie voor je in de kroeg Pling

Verder lees ík dat er met agressie gereageerd wordt naar diegenen die angst veroorzaken? Klopt dat?
Dat heeft een naam: angstagressie.

Verbeter je wereld, begin bij jezelf.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:49

arans schreef:
Even een vraagje. Als je met je paard een wandeling maakt, aan het halster. Moet je dan ook over de rijbaan wandelen?

Je blijft een bestuurder dus Lijst = ja.

hc

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:24

Huertecilla schreef:
Pensionnetje schreef:
Je bent reeds te lang weg uit Nederland vrees ik. Deze hoffelijkheid werkt misschien nog bij een siësta vierende spanjaard op het platteland tussen de olijfbomen. Maar niet bij de gehaaste "lompe Ollander" zoals onze zuiderburen graag mogen omschrijven. En ook aan hoffelijkheid komt een eind nl precies op het moment dat je eigen leven in gevaar komt.

Lees eens kritisch hoeveel aannames en vooroordelen hier in staan! Teveel om serieus op in te gaan.
Haal echter hier tussen de olijven op vakantie liever niet uit met een zweep naar een loonwerkende spanjaard op weg naar zijn siësta Haha! Wees hoffelijk en hij betaalt een bak koffie voor je in de kroeg Pling

Verder lees ík dat er met agressie gereageerd wordt naar diegenen die angst veroorzaken? Klopt dat?
Dat heeft een naam: angstagressie.

Verbeter je wereld, begin bij jezelf.

hc

Ik kan hier alleen nog op zeggen: Wordt wakker kom uit je droomwereld! En nogmaals ik heb het niet over kleine ergernissen maar over serieuze "levensbedreigende situaties". Om je nog even verder wakker te schudden, in 1,5 jaar tijd op het zelfde kleine stukje weg (dorpsweggetje die door juppen sluiproute wordt gebruikt) 3 dooie paarden! Aangereden! Waarvan twee niet eens per ongeluk maar opzettelijk door domme agressie, want anders zijn ze 5 minuten te laat.

Nee, de wereld verbeteren? Ik zou graag willen, maar sommige mensen zijn eenvoudig niet te redden en rijden ook na veroordeling door de rechter wegens opzettelijk doodrijden van een paard nog even gevaarlijk en associaal. Neem mij vooral niet kwalijk dat ik in dat soort situaties voor mij zelf en mijn paard kies. Ook ik ben een weggebruiker en heb evenveel rechten als plichten.

Ik ben beleefd als het kan, doch zéér duidelijk indien het moet.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:35

helemaal met je eens pensionstalletje!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:50

Het probleem ligt toch echt bij de ruiter in mijn ogen (natuurlijk bevestigd ook hier de uitzondering de regel). Jouw paard is op de openbare weg je vervoersmiddel, net als voor die ander zn auto of zn fiets. Er zijn mensen die stomweg geen ide hebben hoe een paard kan reageren. Logisch toch? Ze hebben zich er nooit in verdiept en zullen dat ook niet gaan doen. Ik heb nog steeds geen idee hoe de buitenspelregels int voetbal gelden, simpelweg omdat het me geen bal interreseert! En ik geloof er overigens niets van dat iemand die niet te laat wil komen opzettelijk een paard aanrijdt, zeker te weten dattie te laat gaat komen. Je paard niet volledig verkeersmak? Dan niet (alleen) de weg op. Zoek goede begeleiding, een ander paard wat voledig bomproof is, en val een ander niet lastig met JOUW probleem! Zal nogmaals mn eerste regel even toelichten, er zijn uitzonderingen, dat zijn de mensen die JOU lastig vallen met HUN asociale gedrag, maar dan maakt het niet meer uit of je op een fiets, in een auto f op een paard zit......

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:00

moet zeggen dat de lamoenen van onze pony kar
al menig kras veroorzaakt hebben
en wij god op onze blote knietjes hebben bedankt dat het zo'n uber verkeersmakke pony is die wel netjes rectdoorloopt
en geen gekke dingen doet
ook als zijn kop der half afgereden word of ze net het lamoen schampen .. die gekken hebben we het over
als jij netjes op je plek op de weg zit , een brave pony of paard hebt maar je dan gevaarlijk ingehaald word idd ivm haast ..
laten we dan de heren critisie maar even van dienst zijn en 80% vd paarden die idd nog wel eens een stapje op zij kunnen zetten ivm dingen langs de weg , onvoorspelbare dingen
die niks met klein of groot verkeer te maken hebben

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:48

nickyu schreef:
moet zeggen dat de lamoenen van onze pony kar
al menig kras veroorzaakt hebben
en wij god op onze blote knietjes hebben bedankt dat het zo'n uber verkeersmakke pony is die wel netjes rectdoorloopt
en geen gekke dingen doet
ook als zijn kop der half afgereden word of ze net het lamoen schampen .. die gekken hebben we het over
als jij netjes op je plek op de weg zit , een brave pony of paard hebt maar je dan gevaarlijk ingehaald word idd ivm haast ..
laten we dan de heren critisie maar even van dienst zijn en 80% vd paarden die idd nog wel eens een stapje op zij kunnen zetten ivm dingen langs de weg , onvoorspelbare dingen
die niks met klein of groot verkeer te maken hebben

Van die gekken noteer je het kenteken en doe je aangifte van asosiaal/gevaarlijk rijgedrag. Dat heeft wel degelijk nut, ook al lijkt dat niet in eerste instantie.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:09

Ik heb het hele topic doorgelezen en er valt voor alle invalshoeken wel wat te zeggen. Zelf mijd ik wegen waar ik weet dat er doorgaans asociaal wordt gereden, anticipeer ik op wat er om mij heen gebeurt en stap af indien nodig.

Wat ik mij nog afvroeg. Er is hier meermalen gezegd dat voor de wet een paard een voertuig is, en dat je als ruiter ook moet zorgen dat het paard zich zo gedraagt en dus ten alle tijden onder controle is. Hier valt zeker wat voor te zeggen, alleen.... het komt niet vaak voor dat andere weggebruikers je paard als voertuig zien en behandelen. Laatst reed ik op een nieuwe weg, max 60 km, netjes aan de kant. Stopt er een auto naast me, en wordt mij redelijk onvriendelijk verteld dat ik helemaal niet op de weg mag rijden. 'Sorry' gezegd en de auto is doorgereden. De manier waarop vaak gepasseerd wordt, de manier waarop sommige weggebruikers doelbewust een vluchtreactie bij je paard proberen op te wekken, al dit soort dingen wijzen er op dat andere weggebruikers het paard niet accepteren als voertuig of medeweggebruiker.

Zoals al eerder gezegd is: het verkeer is veel veranderd, er zijn veel auto's bijgekomen (niet voor niets is er in 2007 11% meer file dan in 2006), mensen hebben vaker haast, en het paard is vrijwel volledig uit het werkende leven en dus ook het straatbeeld verdwenen. Dit allemaal zorgt ervoor dat er eigenlijk geen plaats meer is op de rijbaan voor dergelijk langzaam verkeer als een paard. Net zoals traktoren bijvoorbeeld, en die kunnen nog makkelijk de 30km halen. Persoonlijk denk ik dat de wet die stelt dat een paard, bereden of gevoerd aan de hand, een voertuig is, vallend onder langzaam verkeer, en verplicht is op de rijbaan zich voort te bewegen, verouderd is en niet meer voldoet voor de huidige omstandigheden. Het zal nuttig zijn om die eens onder de loep te nemen en na te denken over hoe het wel mogelijk moet zijn voor ruiters om zich veilig op de openbare weg te begeven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:29

Nado schreef:
Persoonlijk denk ik dat de wet die stelt dat een paard, bereden of gevoerd aan de hand, een voertuig is, vallend onder langzaam verkeer, en verplicht is op de rijbaan zich voort te bewegen, verouderd is en niet meer voldoet voor de huidige omstandigheden. Het zal nuttig zijn om die eens onder de loep te nemen en na te denken over hoe het wel mogelijk moet zijn voor ruiters om zich veilig op de openbare weg te begeven.

Euh....
Het feit dat het een voertuig is geeft je toegang tot het verkeer, tot de openbare weg. Het geeft je een positie als volwaardig verkeersdeelnemer. Wees daar liever héél zuinig op!

Streef er liever naar dat de ruiters zelf ook volwaardige, vaardige bestuurders zijn en geen vanuit angstagressie zelfrechterende activisten die zonder kennis van het wegenverkeersreglement op een potentieel ongeleid projectiel op de openbare weg rijden.
Het enige wat veranderen moet is de kwaliteit van de ruiterij als die toegang tot de openbare weg wil houden.
Ruiterij let op uw zaak!

hc

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:52

Nado schreef:
Zoals al eerder gezegd is: het verkeer is veel veranderd, er zijn veel auto's bijgekomen (niet voor niets is er in 2007 11% meer file dan in 2006), mensen hebben vaker haast, en het paard is vrijwel volledig uit het werkende leven en dus ook het straatbeeld verdwenen. Dit allemaal zorgt ervoor dat er eigenlijk geen plaats meer is op de rijbaan voor dergelijk langzaam verkeer als een paard. Net zoals traktoren bijvoorbeeld, en die kunnen nog makkelijk de 30km halen. Persoonlijk denk ik dat de wet die stelt dat een paard, bereden of gevoerd aan de hand, een voertuig is, vallend onder langzaam verkeer, en verplicht is op de rijbaan zich voort te bewegen, verouderd is en niet meer voldoet voor de huidige omstandigheden. Het zal nuttig zijn om die eens onder de loep te nemen en na te denken over hoe het wel mogelijk moet zijn voor ruiters om zich veilig op de openbare weg te begeven.

Ik denk dat daar wel iets voor te zeggen is. Ookal blijf ik erbij dat je als combinatie bepaalde vaardigheden dient te bezitten voordat je de weg op gaat.
Ik zie regelmatig dat mensen en verkeer ook gewoon bang zijn van het paard, en waarschijnlijk daarom 'verkeerd' reageren. Dat zal best te maken hebben met het feit dat een paard minder 'normaal' als verkeersdeelnemer wordt gezien, ondanks dat paardrijden een steeds algemenere hobby wordt.
Asociale weggebrukers hou je altijd, jammergenoeg. Dat daarbij paarden en ruiters verongelukken is ronduit triest en schokkend.
'Onkunde', en angst zijn dingen waar je als ruiter aan kunt werken door je op zo'n manier te gedragen dat het voor beide partijen prettiger is om elkaar tegen te komen. Aanpassing van de wet zou daar misschien bij kunnen helpen, ook al vind ik dat je als ruiter niet de arrogantie moet hebben dat iedereen zich alleen aan jou aanpast. Het moet toch van twee kanten komen, die van het verkeer maar zeker ook van de ruiter.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:55

Huertecilla schreef:
Nado schreef:
Persoonlijk denk ik dat de wet die stelt dat een paard, bereden of gevoerd aan de hand, een voertuig is, vallend onder langzaam verkeer, en verplicht is op de rijbaan zich voort te bewegen, verouderd is en niet meer voldoet voor de huidige omstandigheden. Het zal nuttig zijn om die eens onder de loep te nemen en na te denken over hoe het wel mogelijk moet zijn voor ruiters om zich veilig op de openbare weg te begeven.

Euh....
Het feit dat het een voertuig is geeft je toegang tot het verkeer, tot de openbare weg. Het geeft je een positie als volwaardig verkeersdeelnemer. Wees daar liever héél zuinig op!

Streef er liever naar dat de ruiters zelf ook volwaardige, vaardige bestuurders zijn en geen vanuit angstagressie zelfrechterende activisten die zonder kennis van het wegenverkeersreglement op een potentieel ongeleid projectiel op de openbare weg rijden.
Het enige wat veranderen moet is de kwaliteit van de ruiterij als die toegang tot de openbare weg wil houden.
Ruiterij let op uw zaak!

hc

Precies! Zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven zijn de argumenten van diegenen die de meeste kritiek op andere weggebruikers hebben eigenlijk(en vermoedelijk onbedoeld) sterke betogen voor het wettelijk verbieden van verkeersdeelname door paard/ruiter combinaties...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:12

Misschien is het niet eens een heel gek idee wat hierboven genoemd wordt... Het verbieden van verkeersdeelname door paard/ruiter. Hoe vervelend dat misschien ook zal zijn, maar de mensen wéten niet hoe ze moeten reageren op een paard in het verkeer, daardoor ontstaan problemen. Natuurlijk ook door de agressievelingen onder de weggebruikers. Dus of de andere weggebruikers moeten voorbereid zijn om een paard tegen te komen in het verkeer, of er zal een andere regeling voor paarden in het verkeer moeten komen denk ik.

Ik vermijd zelf altijd drukke en gevaarlijke wegen, alleen de rustige wegen rijd ik, en wil ik rijden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:37

soms zijn ze helaas niet te vermijden om juist bij de rustigere wegen te geraken

persoonlijk zou ik het liefste het wet woordje weg in fietspad willen wijzigen of iig dat dat mag er vnuit gaande dat als het niet veilig genoeg is voor fietsers en brommers
zodat men daar een mooi fietspad heeft aangelegd dat je daar er van uit kan gaan dat het voor je paard niet veel veiliger is en dat je uiteraard zoveel mogelijk van de berm tussen weg en fietspad of andere berm maar als het niet anders kan dan mag kiezen voor het fietspad ipv de weg

het gaat mij dus hoofdzakelijk over de wegen waar geen fietsers over heen mogen ivm de veiligheid en dar waar je nu met je paard over zou moeten ..

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:14

_Kiki_ schreef:
Misschien is het niet eens een heel gek idee wat hierboven genoemd wordt... Het verbieden van verkeersdeelname door paard/ruiter. Hoe vervelend dat misschien ook zal zijn, maar de mensen wéten niet hoe ze moeten reageren op een paard in het verkeer, daardoor ontstaan problemen. Natuurlijk ook door de agressievelingen onder de weggebruikers. Dus of de andere weggebruikers moeten voorbereid zijn om een paard tegen te komen in het verkeer, of er zal een andere regeling voor paarden in het verkeer moeten komen denk ik.

Ik vermijd zelf altijd drukke en gevaarlijke wegen, alleen de rustige wegen rijd ik, en wil ik rijden.

Een grotere onzin heb ik nog niet gelezen, het verbieden van combinaties die voor zichzelf en anderen een gevaar vormen is een ander verhaal. Maar dan zou je het ruiterbewijs rechtsgeldig moeten maken. Ik denk dat dat op korte termijn niet kan en gaat gebeuren. Maar jij wilt dus de grote groep recreatie/endurance/trec etc ruiters gewoon maar gaan vebieden om naar buiten te gaan om dat jij wel in je veilige binnenbakje blijft. Sorry, maar hier gaan mn haren van overeind staan en stoom uit mn oren, en rook uit mn neus).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:26

Pluizebolpum schreef:
'Onkunde', en angst zijn dingen waar je als ruiter aan kunt werken door je op zo'n manier te gedragen dat het voor beide partijen prettiger is om elkaar tegen te komen. Aanpassing van de wet zou daar misschien bij kunnen helpen, ook al vind ik dat je als ruiter niet de arrogantie moet hebben dat iedereen zich alleen aan jou aanpast. Het moet toch van twee kanten komen, die van het verkeer maar zeker ook van de ruiter.

Wat je nu schrijft is werderom als een scheermes waarmee je jezelf snijdt voor je het voelt. Een simpele aanpassing van de wet; verbieden van paardrijden op de openbare weg is dé oplossing.
Er is verder geen enkele reden waarom de niet-ruiter in meer begrip en kunde mbt paardrijden moet investeren. Het hoeft helemaal niet van twee kanten te komen Pling
De ruiter op de openbare weg is een piepkleine minderheid en bovendien een hobbyist. Zoals ík het zie weegt het verkéérsbelang (let op!) van die éne vrachtwagenchauffeur die voor zijn brood 50.000 km./jaar rijdt zwaarder dan dat van 100 pennies die voor de lol met hun pony willen galopperen.

De wet zoals die nu is geeft je de grootste vrijheid die de ruiterij zich maar kan wensen: die van een volwaardig verkeersdeelnemer. Gooi dat niet te grabbel. Diskwalificeer jezelf niet, door hard te roepend te onderbouwen dat je die verantwoordelijkheid niet aan kan....

De ruiter in Nederland is een goudhaantje. Volwaardig verkeersdeelnemer (zonder énige vaardigheidsverplichting!), ruiterpaden, het recht in de berm te rijden en zelfs gedoogd begrip voor misbruik van fietspaden. Wat wil je in vrédesnaam nog meer?!
Tel je zegeningen verdorie. Toon je die positie waardig.

hc

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:48

Huertecilla schreef:
Ruiterij let op uw zaak!

hc

Ik heb een ruiterbewijs en ken de regels en hou me er ook aan. Wat geeft dan die automobilist het recht mij van achteren op te drukken/jagen? Ik zeg niet dat elke ruiter zich goed gedraagd maar de genen die zich wel gedragen worden ook van alle kanten afgesneden en gedaan. Is dat dat ook hun fout?! Sorry hoor maar dit gaat hoe langer hoe meer nergens meer over..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:54

Kuggur schreef:
Nee, je kunt niet van anderen in het verkeer verlangen dat ze met je paard omgaan "alsof het je kind is". Belachelijk idee; In het verkeer is je paard je voertuig, niet meer niet minder.
Jouw verantwoordelijkheid met dat voertuig capabel aan het verkeer deel te nemen. Kun je dat niet dan moet je fijn in de bak blijven.

Er zijn al duidelijke regels wat betreft verkeersdeelname als ruiter, als je die niet ként, of zoals vele bokkers in dit soort topics al hebben aangeven, je er niet aan wíl conformeren (voorbeeld "ik vind dat ik op het fietspad mag met m´n knol want ik vind dat veiliger...is dus illegaal) dan hoor je nogmaals niet thuis op de openbare weg met je combinatie.

Andere verkeersdeelnemers horen niet "te begrijpen hoe paarden reageren", ze moeten ervan uit kunnen gaan dat ruiter en paard verkeerscapabel zijn.

Kort en goed ik vind dat paardenliefhebbers wel eens wat meer naar eigen (wan)gedrag mogen kijken ipv de zwarte piet altijd bij die rotvrachtwagenchauffeurs/stinkmodder/ eikels van automobilisten etc,. neer te leggen. Altijd gemakkelijker de schuld van problemen bij "de ander" te leggen.

Ik zie mijn jonge paard niet als mijn kind (alleen mijn eigen dochter is mijn kind Knipoog ), dus ik verlang dat ook niet van andere weggebruikers. Feit is wel dat ik mijn jonge paard graag wil leren gewend te raken aan alles wat er op de weg gebeurt. Ik wandel veel en straks wil ik dat ook rijdend kunnen. Aangezien ik mijn en mijn paard's veiligheid zeer belangrijk vind, kies ik er wandelend al voor hier en daar op de stoep of op een fietspad te gaan lopen, aangezien het verkeer graag 2x zo hard rijdt hier als is toegestaan (lange, rechte weg waar je maar 50 km mag rijden).

Dus omdat mijn paard nog niet betrouwbaar genoeg is op de weg, mag ik daar met hem niet lopen? Hij moet het toch ooit een keer leren. Nogmaals, ik ben naar mijn idee een zeer verantwoordelijke weggebruiker, maar wat ik af en toe meemaak aan aso's op de weg is echt schandalig. Mensen beseffen niet hoe gevaarlijk zij bezig zijn. Ik heb helemaal geen problemen met mensen die zich aan de snelheid en regels houden, die even oogcontact zoeken van 'joh, kan ik er langs?' Maar helaas barst het van de aso's, die toeteren, langs je heen razen, afremmen en gas geven vlak naast je, schreeuwen uit het raampje en ga maar zo door. Ik woon in een ietwat toeristisch dorp, in de zomer zijn er veel toeristen met vette auto's die wel van een sprintje trekken houden. Ga mij dan maar afblaffen, hoor, dat ik er voor kies om met mijn paard even over het voetpad of fietspad te gaan. Haha! Doei!
Ik blijf hierom toch echt niet in een saaie bak rijden, mijn paard en ik willen ook wel eens wat anders. Tong uitsteken

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:02

@iepsel; sorry, ik was straks denk ik iets teveel tegelijk aan het doen, heb het er een beetje krom neergezet. Bloos Zo jammer dat ik mijn gedachte niet mee kan sturen in een berichtje, want de helft heb ik niet opgeschreven en daardoor denk ik dat de stoom uit je oren komt Knipoog Sorry. Ik vind het niet erg dat er ruiters aan het verkeer deelnemen, maar ik vind wel dat zoals de regels en het verkeer nu zijn, het niet goed op elkaar is afgestemd waardoor er ongelukken gebeuren. Het verkeer zoals dat op dit moment in Nederland is, is niet geschikt om met een paard in te rijden vind ik. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Dus ik vind wel dat er regels aangepast zullen moeten worden. Want alleen aan agressieve weggebruikers ligt het niet. Hmm, ik geloof niet dat ik het helemaal onder woorden krijg zoals ik wil, sorry.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:04

Feit is dat er bij het rij-examen amper aandacht wordt besteed aan ruiters en paarden. Je leert alleen maar dat een ruiter een bestuurder is en that's it. Beetje weinig, hoor, met al dat drukke verkeer tegenwoordig..... Scheve mond

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:04

Kuggur schreef:
Nee, je kunt niet van anderen in het verkeer verlangen dat ze met je paard omgaan "alsof het je kind is". Belachelijk idee; In het verkeer is je paard je voertuig, niet meer niet minder.
Jouw verantwoordelijkheid met dat voertuig capabel aan het verkeer deel te nemen. Kun je dat niet dan moet je fijn in de bak blijven.

ik neem toch aan dat mensen wel een beetje na kunnen denken in de zin van dat een beest onberekenbaar is, hoe braaf het dier ook. Bij honden doen mensen toch ook niet zo achterlijk, waarom dan wel bij paarden?!

En over dat capabel deelnemen aan het verkeer.. Wat nou als je een goede poging doet van jou kant maar het door anderen wegens opstoken en afsnijden gewoon weg onmogelijk word gemaakt?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:05

Een paard is misschien een voertuig, maar wel een hele speciale dan. Want in nood kan je niet even het sleuteltje eruit trekken!