Mobiele telefonie en paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 10:38

anniee schreef:
Overigens vind ik een mobiel niet alleen voor ....
Daar heb je als vrouw denk ik meer last van HC....
Om (onder andere) die reden rijd ik buiten ook altijd met zweep, voel me daar wel iets veiliger bij.

Daar schrijft mijn grote inspirator Dom Durate een paar rake en knappe stukken over in zijn boek Bem Cavalgar (1438).
Deel 3, Sectie 3 - Over Veiligheid
1. Hoe veiligheid te bereiken
2. Hoe zowel angst als haast gebrek aan veiligheid inhouden
3. Hoe ongerustheid, schaamte en traagheid een gebrek aan veiligheid inhouden
4. Hoe te voorzichtig zijn gebrek aan veilgheid inhoudt
5. Hoe we veilig kunnen handelen en het laten zíen
6. Hoe je houding veiligheid kan uitstralen
7. Notities met betrekking tot gedragingen welke de índruk van veiligheid geven

Waardevolle informatie over een belangrijk onderwerp wat veel ruiters terecht bezighoudt en welke je niet op deze manier belicht in énig ander boek in verband met paardrijden tegenkomt. Nu net net zo actueel als toen.
Koning Duarte zou zéker een gsm gebruikt hebben als een vorm van psychologische oorlogvoering door ermee zijn zelfvertrouwen overdreven te illustreren tegenover een tegenstander.

Echter wederom off-topic. Wellicht een afsplitsing waard?

hc

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:42

Normaal gesproken zet ik hem op stil. Heb mijn mobieltje tijdens het rijden n.l. mee voor noodgevallen en niet voor gezellige gesprekken. Zet ik hem helemaal uit dan duurt het te lang voor ie aanstaat en ik kan bellen als er een noodgeval is.
Tijdens mijn vakantie heb ik een keer vergeten mijn telefoon stil te zetten en werd ik gebeld. Toen heb ik niet opgenomen en teruggebeld toen mijn paard weer netjes op stal stond.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 10:56

ROFL

Een vette reclame voor mobieltjes terwijl ik reacties las Haha!

Wat nog ontbreekt is voorlichting van een winkelier die de veiligheidsvoordelen toelicht van de modellen die hij/zij in de winkel heeft. Is het cirkeltje van de paardenwereld ook rond op dít topic Cool
Zouden er boomloze mobiels zijn? Die vallen zachter Go jij! Go jij!

hc

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:59

Huertecilla schreef:
Katja schreef:
... en ik hoop maar dat als ik een keer een doodsmak maakt dat ik nog een beetje ontvangst heb.

Na een doodsmak is dat niet meer zo belangrijk Knipoog

Ik neem het ding al een paar jaar niet meer mee omdat ik er de twee keer dat ik het wilde gebruiken niets aan had. Dan weet ik dat liever vooraf opdat ik me dáár op voorbereid.
Bovendien vind ik het fundamenteel onjuist om een ander op te laten draaien voor de hulp bij mijn avonturen.

Echter staat dit allemaal volkomen los van het topic. Het topic gaat ervan uit dat je een mobiel bij je hebt.
Inmiddels is helder geworden dat je te paard op de openbare weg mag bellen met een gsm aan je oor hoe onverstandig dit ook mag zijn.

hc

Na een doodsmak kan in ieder geval iemand met m'n mobiel 112 bellen. Knipoog

Ik heb pas 1x meegemaakt dat ik m'n mobiel buiten nodig had en dat was ongeveer de enige keer dat ik zonder buitenreed. No Cheer
Laatst bijgewerkt door Katja op 11-08-07 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 12:06

Ik mag niet eens rijden van de eigenaresse zonder dat ding bij me te hebben, dus ik heb hem áltijd mee, als ik me paard langs iets engs moet drijven neem ik niet op, als ik aan het galloperen of draven ben ook niet, alleen als het rustig is en als het even kan. Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 16:07

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:25

op dit moment heb ik niet eens een mobiel meer,maar voorheen reed ik er altijd mee,vooral omdat ik voor het ziekenhuis veel spoeddiensten draaide,en dus opgeroepen kon worden...

daar hadden we eerst een pieper voor,dat was vooral lastig,als je onderweg opgepiept werd,dan moest je dus zo snel mogelijk een telefoon zoeken..

bij de eerste mogenlijkheid een mobieltje te kunnen kopen heb ik dat gedaan Lachen

en daarna er altijd mee gereden,was ook erg handig als je een afspraak had, en dan wat later was oid...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:29

Sinds het opzetten van mijn zaak vorig jaar en de verplichte 300.000 telefoontjes per dag, ben ik dat ding SPUUG en SPUUG ZAT Tong uitsteken
Ik laat hem dan ook regelmatig thuis of in de auto liggen als ik naar stal ga. Als hij toch mee gaat dan gaat het geluid uit en dan kijk is als ik klaar ben met de paarden wel of ik iets gemist heb. Als ik bij de paarden ben wil ik ook met de paarden bezig zijn en niet half afwezig aan de telefoon rondlopen/rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 16:33

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 16:43

LCharlotte schreef:
Sinds het opzetten van mijn zaak vorig jaar en de verplichte 300.000 telefoontjes per dag, ben ik dat ding SPUUG en SPUUG ZAT Tong uitsteken

Ik verkeer al bijna 10 jaar in bewust gekozen zalige directe onbereikbaarheid en ik ga dat niet veranderen.
Blijf dat ik dagelijks in mijn eentje pittige crossritten door zwaar bergterrein maak. Als er een voor dat gebruik daadwerkelijk functionele 'man-down' noodsignalering is, dan zal ik zeker de investering daarin overwegen.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:26

Huertecilla schreef:
Als er een voor dat gebruik daadwerkelijk functionele 'man-down' noodsignalering is, dan zal ik zeker de investering daarin overwegen.

Je kan altijd de joon uitgooien natuurlijk Knipoog
Maar er bestaat iets goed voor zeilers (en alpinisten) wat 'een Epirb' heet. Geeft bij het aanzetten van het noodsignaal een satelietbericht door naar de dichtsbijzijnde alarmdiensten. Die zien dan in hun computer via een code dat het ding zendt om wie het gaat en zo. Niet goedkoop maar prima materiaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 17:33

Nah, dat stuitert zo achterop.
Heb een noodvuurpeil overwogen, maar dan denken ze hier alleen maar dat er weer feest is Haha!

hc

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:35

Ik heb hem 9 van de 10 x op stil staan... tenzij ik echt een belangrijk telefoontje verwacht dan neem ik ff op.. Maar als ik aan het rijden ben met het paard ben ik ook echt aan t rijden.. Dus neem ik niet op!

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:39

Ik heb hem altijd bij me en staat altijd aan.
tijdens het rijden pak ik mijn telefoon alleen op als het
belangrijk is, maar dan hou ik het kort.
Tijdens een buitenrit gaat ie sowieso mee voor het geval dat!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 17:41

Bandida schreef:
Maar er bestaat iets goed voor zeilers (en alpinisten) wat 'een Epirb' heet. Geeft bij het aanzetten van het noodsignaal een satelietbericht door naar de dichtsbijzijnde alarmdiensten. Die zien dan in hun computer via een code dat het ding zendt om wie het gaat en zo. Niet goedkoop maar prima materiaal.

Dat kan ook met gsm tegenwoordig. Eventueel kompleet met nav. systeem omdat de gps chip er toch al inzit.
Heb je feitelijk een TomTom waarmee je kan bellen en een alarmfunctie. De Twig-locator van Benefon is al een jaar op de markt. Kost helaas 500 euro... Misschien als er veel gasten het Casita boeken Knipoog

hc

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:47

Als ik in de bak rijd, ligt m'n telefoon in de kast. Ik heb hem dan ook niet nodig, en als ik gebeld zou worden/smsje zou krijgen, kan ik er toch niet naar kijken. Want ik ben met het paard bezig.

Op buitenrit. Op stil, stel je voor (als je je telefoon op geluid zou hebben staan) dat je paard schrikt van het geluid? Maar heb 'm wel altijd bij me. Voel me dan ook een stuk veiliger. Als ik van Misty zou vallen, en het paard ging er van door (ze gaat wss toch wel naar huis, maar daar kan je niet 100% zeker van uit gaan Knipoog ) dan ben ik mooi de pineut.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:56

Huertecilla schreef:
Kost helaas 500 euro... Misschien als er veel gasten het Casita boeken Knipoog

Scheve mond ja helaas, en die epirb-dingen zijn nog wat duurder..
Maar eerlijk gezegd zou ik het in jouw omstandigheden zelf wel overwegen. Gsm = waardeloos, je hebt geen betrouwbaar signaal op veel plaatsen, en helemaal niks wat hogerop. Een vuurpijl is een idee, maar aan land snapt niemand dat dat een alarmsignaal is. Bovendien loop je het risico dat je de hele streek per ongeluk in de fik steekt als je dat afschiet Clown
Ik heb zelf altijd de gsm bij, in een zakje aan de voorkant van mijn rijbroek, dus het moet al heel vreemd gaan als ik daar bovenop op val.

gatsby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 19:18

Huertecilla schreef:
Wie 'belt' wanneer en waar?

Het is helder dat veel ruiters geen idee hebben waar ze horen te rijden en dat nog meer flexibel met de regels omgaan, maar hoe zit dit met bellen.
Nagenoeg elke ruiter schijnt een gsm mee te hebben. Hoe wordt die gebruikt? Staat het ding uit? Neem je op als hij aanstaat en afgaat? Wat doe je als je wil bellen? Waarom bel je?
Híer zie ik ruiters met een dingus aan hun oor door het dorp rijden. Afgelopen weekeinde nog, compleet in vaquero-uitmonstering, miep in stippeljurk achterop ....

hc

Je kunt wel een gsm op zak hebben maar dan alleen voor noodgevallen en niet om er de hele rit mee te gaan bellen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 21:56

gatsby schreef:
Je kunt wel een gsm op zak hebben maar dan alleen voor noodgevallen en niet om er de hele rit mee te gaan bellen.

Ja, kan.
De voorgaande 5 paginas maken duidelijk of, hoe en wat.

@Bandida
Ik zal eens gericht een route kijken of er bereik is.
Ik heb op zich geen gsm nódig, alleen de alarmfunctie. Dat is ook een mogelijkheid die geboden wordt. Een gsm thuis en een alarm-melder mee. Met de gsm kan de melder wel gebeld worden.
Op het moment is het echter een heel goede 'stok-achter-de-deur' om op ruige ritten een helm op te zetten.
Vanavond heb ik een rit gemaakt die door het zálige weer en gewéldige paard dubbel zo lang uitviel als bedoeld. Dat is op zich niets ongewoons en dus maakt het thuisfront zich niet druk, maar echt gerust zijn ze ook niet en daarbij hebben ze op geen 10 kilometer nauwkeurig een idéé van waar ik ben en dat is een minder goed idee want ik reed nu ook nog 2 uur in het donker.
Een gsm-gps met volg-functie mee en thuis is dan ideaal. Hoef je zelfs niet te bellen Knipoog
Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Eerst maar eens het bereik controleren, voor ik me over een ontbrekend budget zorgen maak Haha!

Nóg een oplossing is een satelliet-gsm-gps-telefoon = altijd bereik. Daar is verrassend gunstig aan te komen. Helaas zijn de abonnementen ondoorzichtig en prijzig. Thuraya is een voorbeeld.

Maar goed, voorlopig soms een helm met kinbeugel Haha!

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:47

Huertecilla schreef:
Maar goed, voorlopig soms een helm met kinbeugel Haha!

Voorlopig mijn vriend mee, ook lekker veilig Haha!
@ LCharlotte, daar kan ik goed inkomen, ik kan ook echt bel-moe zijn. Veel mensen waar ik mee werk doen regel-telefoons tijdens naar huis rijden. Net als je na het werk rustig even op je paard kruipt..

Sienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:50

ik heb hem soms bij en dan staat hij geheel op stil: idd enkel en alleen voor noodgevallen of om tijdens de pauze even te bellen/sms'en.
Mijn lesgeefster heeft hem altijd bij en laat hem gewoon op luid staan, ze belt ook vaak tijdens het rijden. Paarden kijken er niet meer van op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 17:59

Sienie schreef:
Mijn lesgeefster heeft hem altijd bij en laat hem gewoon op luid staan, ze belt ook vaak tijdens het rijden.

Fijn voorbeeld. Doet twijfel rijzen over de rest...

Alle beltijd tíjdens een les zou ik van het lesgeld af willen. Dan is ze niet bij de les, krijg jij dus geen les.

hc

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:05

Huertecilla schreef:

Alle beltijd tíjdens een les zou ik van het lesgeld af willen. Dan is ze niet bij de les, krijg jij dus geen les.

hc

dat was ook mijn eerste gedachte!

het idee dát ik iets bij me heb in geval van nood, vind ik erg prettig, maar wanneer ik met de paarden bezig ben of met mijn werk, zit dat ding gewoon in mijn zak en als er gebeld wordt kijk ik op een geschikt moment even wie het was.
heb ik het idee dat het belangrijk is, kies een juist moment uit om terug te bellen, dat is niet ter paard of tussen de kids op mijn werk.

Sienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:28

Huertecilla schreef:
Sienie schreef:
Mijn lesgeefster heeft hem altijd bij en laat hem gewoon op luid staan, ze belt ook vaak tijdens het rijden.

hc

tijdens het lesgeven neemt ze niet op tenzij het echt dringend is en dan duurt de les ook gewoon langer. Nuja ik heb altijd priveles en vaak loopt die uit. Ik hoef dus niet te klagen over minder lestijd.
Ik bedoelde met het rijden: de tijd wanneer zij met haar paard buiten gaat wandelen. Haar man belt vaak om te vragen waar we zitten en hoe lang het nog duurt wanneer we terug zijn.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:27

En toch zou ik niet blij zijn als mijn lesgeefster opneemt tijdens een les. Is mij gelukkig niet overkomen. Bij mijn huidige instructrice zou ik ook letterlijk mee kunnen luisteren aangezien zij gebruik maakt van een microfoontje en ik dus een zendertje met oortje krijg.