Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:42

Sentido schreef:
alleen over het algemeen als je een beetje netjes dressuur kunt rijden, kun je je paard wel onder controle houden. je weet bijvoorbeeld als het goed hoe je terug rijdt op je zit.

Op zich leuk natuurlijk, maar niet echt nodig volgens mij. Is er een probleem als je het paard terugrijdt op stem/teugelhulp? Ik ben een vreselijk pragmatische ruiter, vooral buiten, en ik zorg vooral dat het paard dat doet wat ik nodig vind: mijn richting, mijn tempo. En dat lukt. Het liefst op een zo vriendelijk mogelijke manier, het liefst zonder uberhaupt aan mijn teugels te komen, maar wat mij betreft is dat echt prioriteit 2.

Citaat:
als je dan kan meekomen met je paard is wel zo handig Knipoog

Is ook zo, maar als je paard onverwacht over een streep springt, kun je ook niet netjes op de sprong afrijden en op tijd in verlichte zit gaan zitten. (En nee, ik rij niet de gehele buitenrit in verlichte zit. Lachen )

Wil je het echt uittesten dan moet je misschien meer een soort schrikproef doen, rondjes rijden en dan springt er ineens iemand op een meter voor het paard. En eens kijken of je dan op tijd bent geremd, of als het paard wegspringt, of je dat onder controle hebt. Veel realistischer, maar om een of andere reden weer niet echt ethisch verantwoord. Bloos

Citaat:
ik zou de eis van L dressuur en B springen nog niet eens zo raar vinden, alleen ben ik bang dat veel mensen dan gewoon illegaal gaan..

Inderdaad. Dat zou het voor mij als huis-, tuin- en keukenruiter volledig onmogelijk maken, terwijl ik heel prima verantwoord buiten kan rijden.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:43

sharonaollie schreef:
Dat zeggen ze al zo lang.Maar is nog steeds niet verplicht.
Mij maak t niet uit ik heb hem al.En ben nog nooit gecontroleerd

Indd, maar ik ben wel gecontroleerd Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:48

Citaat:
Is ook zo, maar als je paard onverwacht over een streep springt, kun je ook niet netjes op de sprong afrijden en op tijd in verlichte zit gaan zitten. (En nee, ik rij niet de gehele buitenrit in verlichte zit. Lachen )

Maar met springen heb je ook wel eens dat je paard eerder afzet dan je verwacht
En dan leer je dus heel goed om toch mee te gaan.
Net zo als hij er ineens naast schiet. Dat is hetzelfde als plotseling van iets schrikken.

Verder leer je bij springen je paard goed opsluiten tussen je benen, zodat hij ergens niet naast kan schieten
Erg handig hoor als je paard loopt te zeiken om iets Ja

Dus ja, ik snap dat nu dus zeker wel Ja

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:51

Citaat:
Wil je het echt uittesten dan moet je misschien meer een soort schrikproef doen, rondjes rijden en dan springt er ineens iemand op een meter voor het paard. En eens kijken of je dan op tijd bent geremd, of als het paard wegspringt, of je dat onder controle hebt. Veel realistischer, maar om een of andere reden weer niet echt ethisch verantwoord. Bloos

waarschijnlijk staart mijn paardje eventjes naar de zogenaamd "enge" dingen en draait zich dan om naar mij van ja en nu? Nagelbijten / Gniffelen
mijne kan namelijk tegen bijna alles op dit moment, tuurlijk heeft ze wel eens een aanstel moment.. maar eventjes toespreken van "doorgaan!" en ze loopt weer keurig verder Lachen
ik rijd marathons dus ik kom nog al wat dingen tegen Knipoog
een vriendelijkere manier dan je paard controleren op je zit is er volgens mij niet?
als ik buitenrij doe ik eerst combi van zit en stem omdat ze nou eenmaal getraind is op stem met het mennen, als ze door dramt (wat nauwelijks voorkomt) geef ik een kleine ophouding.
als je dat leert door dressuur te rijden, mogen ze van mij dat vragen voor het ruiterbewijs.

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:54

dat B springen voor een ruiterbewijs vind ik dus onzin.
Ik heb een Fries van 27 jaar, die kan dus echt niet springen,,
hij wordt altijd buiten getraind, is gewend aan alle soorten verkeer (ook ambulances, brandweer, politie, vrachtwagens, trein),
ik vind dat ik dan gewoon moet kunnen buitenrijden
ik rij ook al harstikke lang, en kan best verantwoord buiten rijden
dus vind ruiterbewijs onnodig
Wietse is idd. ook getraind met mennen, en reageert super op stem en teugel hulp.
als je al tegen hem zegt dat ie links of rechts moet, doet ie dat al.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:59

runningkawa schreef:
Maar met springen heb je ook wel eens dat je paard eerder afzet dan je verwacht
En dan leer je dus heel goed om toch mee te gaan.
Net zo als hij er ineens naast schiet. Dat is hetzelfde als plotseling van iets schrikken.

Vind ik niet hoor. Bij het schrikken zou ik diep gaan zitten, niet in verlichte zit. En daarnaast is het gewoon iets wat je als buitenruiter behoorlijk kunt voorkomen - afhankelijk van welke risico's je wilt nemen. En ik ben een ruiter die niet van enge dingen houdt, en dus heb ik graag stabiele paarden. Je hebt niet alles in de hand, maar in mijn ongeveer 15 jaar met regelmatig buitenritjes ben ik nog nooit iets tegengekomen dat lijkt op het springen van een 60cm hindernis.

(En ik vind het belangrijk dat je die keuzes nog wel een beetje zelf kunt maken. Je hoeft niet enorm goed te kunnen rijden om verwantwoord buiten te rijden. Het kiezen voor een erg mak paard is ook een vorm van verantwoordelijk gedrag, net als het niet te zeer opzoeken van de moeilijkheden.) Ik heb genoeg reserve om veel onverwachte situaties op te vangen en acht mezelf daarom een veilige buitenruiter. Maar L-dressuur en B-springen gaat nevernooit niet lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:59

Dat springen hoeft toch ook niet op je huidige paard
Kawa heeft ondertussen artrose, daar kan ik het ook niet meer mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:01

Dus jou paarden springen nooit over een plas of streep...
wow, ja dan weet je echt makke sufferds uit te zoeken...

verlichte zit hoeft ook niet voor de sprong, alleen op de sprong

Emike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:01

hier in belgeland is dit al een tijdje verplicht zonder A-brevet kom je niet de weg op...
Je kan je ruiterbewijs pas vanaf je 12de doen hier , en dan moet je begeleiding hebe van iemand ouder dan 18 met ruiterbewijs...
Vanaf je 14de of 15de mag je dan zonder begeleider op de weg...

Ik vind dit best wel goed Lachen

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:03

Ik heb het topic niet helemaal gelezen, maar toen ik mijn ruiterbewijs heb gehaald zeiden ze ook al dat het verplicht zou worden. Dat is inmiddels 7 jaar geleden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:05

runningkawa schreef:
Dus jou paarden springen nooit over een plas of streep...

Hmm, nee, inderdaad, wat huppeltjes, wat zijwaarts, maar daar houdt het ook mee op.

Citaat:
wow, ja dan weet je echt makke sufferds uit te zoeken...

Heerlijk Ja En bijzonder veilig! Als iedereen gewoon alleen maar op makke sufferds buiten zou rijden, zouden er ook heel wat minder ongelukken zijn Pling

Het veilig deelnemen aan het verkeer en veilig op pad gaan, gaat niet alleen om het 'objectieve' niveau wat je hebt. Het gaat er ook om dat je weet wat je kunt, wat nog verantwoord is en wat niet. Dat je probleemsituaties kunt vermijden voor ze zich aandoen. En dat kan niet altijd maar heel vaak wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:06

jaaaa en daar rent iedereen weer naar de KNHS om voor heel, heel veel geld een waardeloos stukje papier te halen Lachen Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:08

Kiwiko: ik geloof dat de meesten in dit topic nog niet zo hard rennen hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:08

mm, rij nooit op die paarden blijkbaar
Vind er ook genoeg mak, maar genoeg die toch eens springen.

hoe bedoel je dat kim?

Knhs staat los van dit papiertje Knipoog

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:09

volgens mij haal je je ruiterbewijs inderdaad niet bij de KNHS..
dat is de wedstrijd organisatie.. dit gaat uit van weer een andere organisatie
vreemd genoeg ben ik de naam even kwijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:11

SRR

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:12

runningkawa schreef:

Weet ik, de opvattingen daarover verschillen erg. Ja
Maar dat is de kern van mijn bezwaar. Je zou ook kunnen zeggen dat een paard dat op eigen initiatief gaat springen (zonder dat je hem dat toestaat) niet gehoorzaam genoeg is om de weg op te kunnen. 't Is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Ik vind niet dat ik gedwongen moet worden om me voor te bereiden op dergelijke acties, omdat anderen het leuk vinden om op dat soort paarden te rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:12

Maar RK, als het OOIT al eens echt verplicht wordt (we horen dit al 100 jaar en ik zie het nog niet gebeuren Clown ), wil ik mijn ruiterbewijs echt alleen maar halen op mijn eigen paard. Want hij is de enige op wie ik straks buiten wil en ga rijden. Ik heb geen zin om het op een een of ander manegepaard te gaan halen, daar voel ik helemaal niets voor.

Daarbij heb ik al jarenlang gewoon buiten gereden en vind ik zo'n papiertje echt onzin. Ik gedraag me altijd verantwoordelijk, ik wil echt geen ongelukken. Daar hoef ik geen topruiter voor te zijn, hoor. Ik ben gewoon een volwassene en rij al jaren recreatief op een fijne manier. Maar goed, we kunnen er lang of kort over discussieren. Voorlopig is het echt nog niet aan de orde. Haha! Tong uitsteken

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:15

Geen punt, heb ik al jaaaaren Haha! meteen gehaald toen ik twaalf was.

Wij moesten theorie examen doen en praktijk. Praktijk was rondjes door de bak kachelen voor één of ander oud krom menneke, 60 cm springen (draaien we onze hand/hoef niet voor om) en je tuig werd gecontroleerd.

Ik vind het helemaal niet nutteloos! Er komen dingen voorbij zoals giftige planten, verkeersregels enzovoorts, toch best makkelijk voor onze buitenrijdende mederuiter! Ook qua exterieur, ziekten en gebreken, tuigonderdelen, hindernissen enzovoorts, heb ik destijds echt wel dingen bijgeleerd! (als ik ze al niet kende uit de penny, lang leve dierenarts Veronica ROFL ) Ik was er toendertijd echt trots op dat ik dat papiertje had (0 fout bij de theorie, jaja Haha!)

Hoewel ik er nu wel twee keer over zou nadenken. In mijn tijd kostte het 100 gulden (keihard voor gespaard, hihi) maar geloof dat het inmiddels crimineel hoog is geworden Nagelbijten / Gniffelen

Als het verplicht wordt, alleen maar goed, maar dan wel goedkoper aub, eerlijk is eerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:15

ik vind het papiertje ook onzin, want je gaat het halen op een suffe knol en neemt morgen de net zadelmakke gek mee

Maar ruiters die beginnen te miepen over een los sprongetje van 60 cm vind ik ook onzin
Omdat veel paarden (behalve die van shadow) wel eens ergens over heen springen of opzij springen
Spring je eens verbeterd daardoor je zit aanzienlijk.
En aangezien de meeste paarden geen robots zijn is dat toch wel een vereiste een fijne mee gaande zit.
Je ziet vaak genoeg ruiters eraf ketsen als het paard amper iets deed...dat is veilig...

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:17

runningkawa schreef:
Knhs staat los van dit papiertje Knipoog

Volgens mij niet hoor, want ik krijg sinds dat ik mijn ruiterbewijs heb elke keer post van de KNHS en een ledenpasje en zo'n nutteloos tijdschrift.

Ik geloof dat de KNHS ook hier (!!) weer een vinger in de pap heeft.
Die bedruipen zichzelf sowieso al langs alle kanten, maar dat terzijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:18

Shadow0 schreef:
runningkawa schreef:

Weet ik, de opvattingen daarover verschillen erg. Ja
Maar dat is de kern van mijn bezwaar. Je zou ook kunnen zeggen dat een paard dat op eigen initiatief gaat springen (zonder dat je hem dat toestaat) niet gehoorzaam genoeg is om de weg op te kunnen. 't Is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Ik vind niet dat ik gedwongen moet worden om me voor te bereiden op dergelijke acties, omdat anderen het leuk vinden om op dat soort paarden te rijden.

totdat jou paard ook eens uit zijn robot modus komt en dan weet jij niet wat te doen....

Als mijn paard springt is hij wel gehoorzaam, want hij wilde op de rem of er voorbij rennen
Springen betekend bij mij dat hij recht onder me bijft en doorgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:18

is dat zo?
mm oke, dat wist ik dan niet
dacht dat de SRR opzichzelf stond

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:21

Hihi ik rij al jaren alleen maar buiten en dan zou ik bij dat ruiterbewijs moeten opnoemen waar mn beugels zitten *LOL*

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:22

maar RK, je kunt toch ook op je eigen paard examen doen?
als je maar de juiste cursus neemt..
tuurlijk ik snap je punt hoor, het geeft totaal geen garantie of je wel of niet veilig over de weg kunt. het gaat erom dat je zelf verantwoordelijk genoeg bent om te denken dat je met dat paard (nog) niet naar buiten kunt.

en de theorie, tsjah, handig maar ik ben de preciese benamingen die ik allemaal moest leren alweer vergeten hoor.
Als ze dit willen voor meer verkeersveiligheid zullen ze aandacht moeten besteden aan hoe reageer je in bepaalde situaties, hoe houdt je je paard onder controle en de verkeersregels.
dat daar dan wat springen en dressuur tussen door komt kijken vind ik prima maar voor mij hoeft al die theorie niet hoor..