Sentido schreef:alleen over het algemeen als je een beetje netjes dressuur kunt rijden, kun je je paard wel onder controle houden. je weet bijvoorbeeld als het goed hoe je terug rijdt op je zit.
Op zich leuk natuurlijk, maar niet echt nodig volgens mij. Is er een probleem als je het paard terugrijdt op stem/teugelhulp? Ik ben een vreselijk pragmatische ruiter, vooral buiten, en ik zorg vooral dat het paard dat doet wat ik nodig vind: mijn richting, mijn tempo. En dat lukt. Het liefst op een zo vriendelijk mogelijke manier, het liefst zonder uberhaupt aan mijn teugels te komen, maar wat mij betreft is dat echt prioriteit 2.
Citaat:als je dan kan meekomen met je paard is wel zo handig
Is ook zo, maar als je paard onverwacht over een streep springt, kun je ook niet netjes op de sprong afrijden en op tijd in verlichte zit gaan zitten. (En nee, ik rij niet de gehele buitenrit in verlichte zit.

Wil je het echt uittesten dan moet je misschien meer een soort schrikproef doen, rondjes rijden en dan springt er ineens iemand op een meter voor het paard. En eens kijken of je dan op tijd bent geremd, of als het paard wegspringt, of je dat onder controle hebt. Veel realistischer, maar om een of andere reden weer niet echt ethisch verantwoord.

Citaat:ik zou de eis van L dressuur en B springen nog niet eens zo raar vinden, alleen ben ik bang dat veel mensen dan gewoon illegaal gaan..
Inderdaad. Dat zou het voor mij als huis-, tuin- en keukenruiter volledig onmogelijk maken, terwijl ik heel prima verantwoord buiten kan rijden.