Buitenritten voor of tegen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Re: Buitenritten voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:35

Zeker weten dat ik voor ben! Genieten op je paard van de mooie natuur, bos, hei, zand. Heerlijk om in volle galop over de hei te crossen of in een ontspannend stapje door het bos te stappen. Heerlijk!!!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:37

[PP] -> [BRT]

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:11

Femkee schreef:
als je een braaf paardje hebt dan kun je best af en toe eens een buitenritje maken , maar als je paard nog niet verkeersmak is zou ik het niet doen, maar het is natuurlijk wel gezond voor je paard om een keer een buitenritje te maken.

hoe moet je je paard dan verkeersmak maken.... Mijn paard is wel verkeersmak aan de hand, maar nog niet 100% als je erop zit, je moet daar toch echt een keer doorheen, bij voorkeur in gezelschap van een ervaren paard...

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:17

Hihi! Dat is eigenlijk hetzelfde als een kind geen boek geven omdat het nog niet goed kan lezen Knipoog.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:58

kleinelinda schreef:
ik vind het gewoon een beetje eng idee. Misschien komt dat ook wel door mijn eigen paard. omdat zij schrikkerig is. Maar asl je dan die ongelukken hoort wat er met de paardengebeuren zo af en toe. Nou ja ben er altijd beetje bang voor. Ik probeer mijn fries van 2 jaar wel al een beetje te laten wennen aan de auto's en trekkers enzovoort dus misschien denk ik er straks wel anders over.En in een bak kan ze niet weg rennen kan wel maar blijft ze binnen de omheiningen. Als je op de weg bent kunnen ze alle kanten op rennen.

ik snap je reden, maar wat je allemaal wel niet hoort over auto-ongelukken, dat is ook erg, en stap je dan ook je auto niet meer in, of begeef je je ook nooit meer in het verkeer?

JWK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:13

Buitenrijden is een zeer goede ontwikkeling voor ruiter en paard. Als je paard eenmaal buiten gewend is heeft dat effect op de rest wat je met je paard doet.
Ze worden rustiger in alles wat ze doen.
Natuurlijk moet je onnodige risico's uitsluiten zodat het paard het wel leuk kan gaan vinden.
Voorkeur eerst op een mooie rustige zomerdag op een plek met weinig verkeer.
En de ene vind open vlakte fijn en de ander de bossen. Ik denk dat dat voornamelijk aan jezelf en het soort paard ligt.
En ongelukken en paarden ja puur pech of onervarenheid. je kan met de fiets ook onder een auto komen.
het paard van mij hebben we gewoon achter een wat ouder paard aangezet en daar lopen ze de eerste keer vaak blind achteraan en zijn na 15 min al bekaf.
Na twee drie keer toen hij wat zekerder werd hebben we hem voorop laten lopen.
Nu wil hij niet anders en is (bijna) nergens meer bang voor.

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:42

Voor of tegen buitenritten.. Nou ik ben zelf voor en rijdt met mijn haflinger ook alleen maar buiten. Als je een paard hebt wat het leuk vindt en braaf is is er toch niets leuker? Tuurlijk kan het meest brave paard ook wel eens schrikken, maar dat kan ik de bak ook gebeuren..

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:21

Didoo schreef:
Ik rij alleen maar buiten, omdat we geen bak hebben Haha! kan wel naar de manege in de buurt maar mn paardje vind dat enger dan buitenrijden!
Als pony's jong zijn vind ik zo wieso dat je veel buiten moet rijden. Jonge pony's/paarden moeten kunnen genieten, en ik denk niet dat ze genieten van rondjes in een bakje zand lopen...
Maar das dan weer mijn mening Schijnheilig

En oudere paarden mogen toch zeker ook lol hebben in het werk? Gewoon naar buiten, met (bijna) ieder paard, en hoe vaker hoe beter, daar worden ze alleen maar makkelijker van.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:06

Sylleke schreef:
[PP] -> [BRT]

Ik begrijp niet waarom dit onderwerp niet bij paardenpraat mag blijven staan. Nu staat het bij buitenrijden en haal je de hele discussie eruit want hier komen alleen maar mensen die buiten rijden...

M.i. hoort dit wel bij paardenpraat!

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:36

Buitenritten zijn een goede afwisseling! Altijd maar in de binnenbak rijden is erg saai en het is bovendien buiten ook nog eens lekker gezond! Je kan er lekker rijden. Als je een pony hebt die verkeersmak is en niet te snel schrikt zou ik het echt geregeld doen!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 19:39

Ik rij wel in de auto. Maar het gaat er om dat als ik er af zou vallen dat mijn paard dan weg gaat rennen, misschien de weg op kan rennen. Dat hij/zij een ongeluk krijgt met de auto.

verography schreef:
kleinelinda schreef:
ik vind het gewoon een beetje eng idee. Misschien komt dat ook wel door mijn eigen paard. omdat zij schrikkerig is. Maar asl je dan die ongelukken hoort wat er met de paardengebeuren zo af en toe. Nou ja ben er altijd beetje bang voor. Ik probeer mijn fries van 2 jaar wel al een beetje te laten wennen aan de auto's en trekkers enzovoort dus misschien denk ik er straks wel anders over.En in een bak kan ze niet weg rennen kan wel maar blijft ze binnen de omheiningen. Als je op de weg bent kunnen ze alle kanten op rennen.

ik snap je reden, maar wat je allemaal wel niet hoort over auto-ongelukken, dat is ook erg, en stap je dan ook je auto niet meer in, of begeef je je ook nooit meer in het verkeer?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 19:39

miss_jumpy schreef:
Sylleke schreef:
[PP] -> [BRT]

Ik begrijp niet waarom dit onderwerp niet bij paardenpraat mag blijven staan. Nu staat het bij buitenrijden en haal je de hele discussie eruit want hier komen alleen maar mensen die buiten rijden...

M.i. hoort dit wel bij paardenpraat!

Mee eens,

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:41

Hoezo tegen zijn Nors opkijken het is toch meer iets van, ik vind het leuk of niet? Zelf vind ik het leuk, omdat het gewoon een lekkere afwisseling is. En als ik he tniet leuk zou vinden, zou ik er niet 'tegen' zijn omdat mensen het zelf moeten weten. ik vind het eerlijk gezegt nogal raar om te zeggen dat je tegen buiteritten bent, maarja, snap wel dat je schrikt van dat berichtje, ik heb het ok gelezen ja.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 19:42

Ja daar schrok ik ook van en dacht ik lijkt me leuk om er een topic over te openen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:55

kleinelinda schreef:
Ja daar schrok ik ook van en dacht ik lijkt me leuk om er een topic over te openen

Dan had je het beter met een ander soort stelling kunnen openen... Bijvb: Buitenrijden en ongelukken o.i.d.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:15

Ik ben zeker voor! Ja
Ik rijd alleen maar buiten met mijn verzorgpony. Die is ook 100% bomproof (zegt natuurlijk niets, maar is toch al minder risico dan met eentje die overal van wegspringt).
Ik snap wel dat mensen met paarden die overal van schrikken minder graag buiten rijden en ik accepteer ook de mening van mensen die buitenrijden niets vinden. Maar zelf zou ik niet anders willen. Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:05

Ik ben voor buitenritten!

Ik vind dat gewoon lekker en dan vooral in de bossen, heerlijk en op open vlaktes lekker de benen strekken, heerlijk. Denk dat de meeste paarden het buiten wel beter vinden dan in zo'n saaie stoffige bak.

@TS: ik snap wel dat jij niet met je paard buiten gaat, dat zou ik ook niet durven en ook zeker niet doen. Als je met zo'n paard naar buiten gaat dan is dat echt wel gevaarlijk.
Je kan wel gaan oefenen aan de hand e.d. als dat goed gaat kan je ook buiten proberen te rijden, als je dat zou willen. Denk dat het voor je paardje ook lekker is om eens buiten te rijden en iet alleen maar in een bak

tazz2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:38

ik rij gewoon buiten, ongelukken gebeurne zowel in als buiten de bak

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:46

Voor buiten rijden. Ik heb zelf geen bak en naar de manege is 3 kwartier rijden, dus dat is al een hele buitenrit. Mijn paard is zeker niet 100% verkeersmak, ze is zelfs ontzettend bang voor vrachtauto's. Maar als je zelf blijft opletten en alert bent, is het echt niet veel gevaarlijker als fietsen op straat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:28

Je kan dit ook fundamenteel benaderen.

Wat ís paardrijden eigenlijk?
Het je van A naar B verplaatsen met het paard als vervoermiddel!

Dressuur is het zelfstandig naamwoord van dresseren, het aanleren van specifiek gedrag op specifieke signalen, wat nodig is om veilig en betrouwbaar te kunnen paardrijden.

Tijdens de leerfase is het verstandig om zo min mogelijk niet beïnvloedbare externe factoren te hebben en is een omheide bak met fijne ondergrond makkelijk voor een paard.

Fundamenteel bekeken is het aanleren in een rijbak simpel een eerste en voorzichtige aanloop in het beleren van paarden voor het paardrijden.

In het huidige paardrijden is het 'rijden' in een bak doel op zichzelf geworden. Net als een ringdressuur-proef ooit een proéf was voor echt, in het terrein, paardrijden en nu een doel op zich is.
Deze feitelijkheid maakt dit echter nog niet inhoudelijk correct.

Als het om reden van begrip en vaardigheid veiiger is om in de rijbak te blijven, dan is dat exact waar dat ding voor ís! Het is het paard achter de wagen spannen om doel en startpunten om te draaien.
Het startpunt van paardrijden is het beginnen met beleren onder gecontroleerde omstandigheden. Het eindpunt van paardrijden is het van elk willekeurig punt A naar elk willekeurig punt B rijden via elke route op elk tijdstip onder alle omstandigheden.

Toelichting. Dat voor een bepaalde individuele ruíter de persoonlijke bevrediging een andere inhoud heeft staat hier volledig los van.

HC

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:11

Maar voor sommige paarden geldt het andersom: mijn pony is haar hele leven veel makkelijker in het bos te rijden geweest dan in een bak, nu op haar 13e nog steeds trouwens.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:13

huh, als ik niet meer buiten zou kunnen, is het gelijk gedaan met rijden. Haha! Mijn verzorgpony's hebben nl geen bak aan huis.

De ene is doodbraaf, als die al eens bokt is het uit joligheid, de andere is een bloedkikkertje die niet 100 % verkeersmak te noemen is. Met haar ga ik niet alleen buiten, steeds in 't gezelschap van andere paarden. Als ik haar nooit buiten zou nemen, kan ze toch ook niet verkeersmak worden ??

Ik zoek de problemen natuurlijk niet op hé, straten waarvan ik weet dat er loslopende honden wonen, vermijd ik, evenals grote banen met druk verkeer. Als ik langs de kleine banen een vrachtwagen tegenkom, tja dan moet ik het eerste (onbewerkte) veld in dat ik tegenkomen. Maar ze moet het maar leren, en dat gaat niet door alleen in een afgesloten ruimte te rijden.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:25

Ik ben vóór buitenrijden. Het is een goede afwisseling voor je paard en ook voor jezelf.
Zelf lijkt het me hartstikke saai om alleen maar in de bak te rijden, ik van de natuur en ook van lekker ontspannen buitenrijden.
Ik ben begonnen met m'n pony (nu 3) om lekker aan de hand te stappen buiten in het bos. En langzamerhand kon ik op rijden.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:11

buitenrijden is voor paarden meestal een stuk ontspanning.
Ik zelf vind buitenrijden heel belangrijk omdat vooral het paard zich dan ook fijner gaat voelen omdat er veel afwisseling in z'n werk is.
Als je zo'n schrikachtig paard hebt, zal ik vaker met groepen mee gaan zodat je paard kan wennen aaan allerlei "obstakels".
Je kunt ook als je paard echt bang is er gewoon naast gaan lopen om hem te kalmeren Lachen

Succes iig Vork

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 19:37

heb ik ook al eens gedaan maar ja ik doe het in ieder geval niet meer met deze pony misschien op den duur met het andere paard