Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tessa

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:39

In de FAQ van BRT staat een overzicht van ruiter- en menroutes. Hij is nog niet compleet, maar daar wordt aan gewerkt.

Dapper trouwens dat je alleen naar buiten bent gegaan! Zover ben ik nog niet met mijn paard Lachen

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:48

Ik rijd eigenlijk al jaren buiten met mijn ponys. Heel af & toe rijd ik ook met judy buiten met alleen een touwtje om haar nek, & dan zonder zadel. Vaak gaat ireen dan mee als handpony over de weg, wat toch wel een route van 5 min is, en later los mee mag. (dit gebied is volledig afgesloten met hekken, en doe dit alleen op zondagochtend 8.00uur, wanneer er nog geen wandelaars ed zijn ook doe ik dit) Viaducten over snelwegen, hoge bruggen over water, allemaal zonder problemen. Vind het ook heerlijk om met een groepje naar buiten te gaan, maar vaak zijn de ponys/paarden dan wel drukker, en als je alleen bent weet je gewoon meer wat je kan verwachten dan wanneer je met een groep bent en je niet alle paarden 100% kent. Hier in de omgeving gelukkig geen last van vervelende mannetjes, als dat zo zou zijn zou ik niet meer in mijn eentje buiten gaan rijden.
De eigenaar van de ponys heeft uitzicht op het terrein, dus ziet mij altijd wel vertrekken & terugkomen. Als ik een hele lange tocht ga maken meld ik me wel eventjes. Telefoon is altijd mee, zakmes ook. Nog nooit echt problemen gehad, met beide dames heb ik een hele goede band, en ireen loopt al bijna 15 jaar buitenritten door de omgeving & judy zo'n 10 jaar nu.

Matthanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:09

Ik rijd ook meestal alleen buiten. Wel heb ik altijd een mobiel bij me. Maar vaak niet eens bereik. Ik weet dat als ik val, het heel lang kan duren voor er hulp is, maar ik neem dat risico want anders kun je nergens meer heen.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:36

Toen ik nog in de randstad woonde zei ik het vaak wel op de manege als ik naar buiten ging en ook waarheen.
Nu woon ik in Duitsland midden in de polder, dus nu moet ik wel alleen als ik naar buiten wil. En ik vind het heerlijk. 's Morgens vroeg kom je hier veel reën tegen en fazanten etc....
Mijn merrie is nu 5jaar en schrikt overal van, maar als ze schrikt blijft het meestal bij een sprongetje en dan staat ze stil. Voor mij is het een schat van een merrie en vaak is ze alleen buiten nog liever dan met meerdere.

De haflinger is ook ontzettend lief maar is steeds aan het hinneken, en als je bijna thuis bent en je let niet op gaat ze hard draven en stopt pas bij haar stal, dat is wel wat minder, maar als je het weet kan je haar goed inhouden.

Verder neem ik altijd een heuptasje mee met van alles daarin: Rijbewijs, zakmes (met hoefkrabber eraan etc.), geld, mobiel met volle accu,zweep om enge mannen van me af te slaan Vork , en ik rij met een halster-hoofdstel (als je dat tegenwoordig zo noemt Bloos ) met een halstertouw eraan en om haar nek gebonden.
Dat idee van die penning aan het zadel vind ik geweldig. Ga ik ook zeker doen!

Ik heb een keer meegemaakt dat er een enge man achter me aan zat. Gelukkig voelt mijn merrie heel veel aan en heeft ze een bloedhekel aan mannen Knipoog . Resultaat was dan ook dat toen die man naast me kwam fietsen en ik echt bang werd, dat ze uithaalde naar hem en hem beet. Hij is toen heel hard weggefiets Duivel
Wat hou ik toch van mijn paardje Ja

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:44

Boertjes schreef:
Toen ik nog in de randstad woonde zei ik het vaak wel op de manege als ik naar buiten ging en ook waarheen.
Nu woon ik in Duitsland midden in de polder, dus nu moet ik wel alleen als ik naar buiten wil. En ik vind het heerlijk. 's Morgens vroeg kom je hier veel reën tegen en fazanten etc....
Mijn merrie is nu 5jaar en schrikt overal van, maar als ze schrikt blijft het meestal bij een sprongetje en dan staat ze stil. Voor mij is het een schat van een merrie en vaak is ze alleen buiten nog liever dan met meerdere.

De haflinger is ook ontzettend lief maar is steeds aan het hinneken, en als je bijna thuis bent en je let niet op gaat ze hard draven en stopt pas bij haar stal, dat is wel wat minder, maar als je het weet kan je haar goed inhouden.

Verder neem ik altijd een heuptasje mee met van alles daarin: Rijbewijs, zakmes (met hoefkrabber eraan etc.), geld, mobiel met volle accu,zweep om enge mannen van me af te slaan Vork , en ik rij met een halster-hoofdstel (als je dat tegenwoordig zo noemt Bloos ) met een halstertouw eraan en om haar nek gebonden.
Dat idee van die penning aan het zadel vind ik geweldig. Ga ik ook zeker doen!

Ik heb een keer meegemaakt dat er een enge man achter me aan zat. Gelukkig voelt mijn merrie heel veel aan en heeft ze een bloedhekel aan mannen Knipoog . Resultaat was dan ook dat toen die man naast me kwam fietsen en ik echt bang werd, dat ze uithaalde naar hem en hem beet. Hij is toen heel hard weggefiets Duivel
Wat hou ik toch van mijn paardje Ja

Fille houdt niet van kleine kindjes Vork Maar dat is niet echt handig

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:53

Haha zo had ik mijn vorige haflinger, die hield er niet van als er iets of iemand hem inhaalde.
Hij gaf dan eerst een bok naar de zijkant en begon als ze voorbij waren er achter aan te rennen.
Zo heeft hij dus menig keren met zijn kont in auto's gezeten, vaak naar brommers gesteigerd, en veel gillende vrouwen op de fiets de stuipen op het lijf gejaagd als hij er weer eens achter aan ging.
Gelukkig was ik goed verzekerd Clown

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:13

Boertjes schreef:
Haha zo had ik mijn vorige haflinger, die hield er niet van als er iets of iemand hem inhaalde.
Hij gaf dan eerst een bok naar de zijkant en begon als ze voorbij waren er achter aan te rennen.
Zo heeft hij dus menig keren met zijn kont in auto's gezeten, vaak naar brommers gesteigerd, en veel gillende vrouwen op de fiets de stuipen op het lijf gejaagd als hij er weer eens achter aan ging.
Gelukkig was ik goed verzekerd Clown

*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* WHAHAHAHA Haha!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:56

Was idd erg lachen altijd als hij achter fietsers aanging. De rest was wel wat minder, maar kon het altijd nog ten goede keren als het zover was.
Het was echt een ontzettende ondeugende haflinger en ik mis hem nog steeds.....ik vond het altijd net een clown, altijd in voor de gekste dingen.
Maar nu maar weer even on-topic.....
Ik denk dat je pas alleen op buitenrit moet gaan als het in de bak goed gaat en je paard goed onder controle kan houden. Sowieso nooit zonder mobiel de deur uit, natuurijk kun je niet bellen als je knock out op de grond ligt, maar toch als je paard zonder jou verder gaat is het toch erg handig.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:17

Boertjes schreef:
Was idd erg lachen altijd als hij achter fietsers aanging. De rest was wel wat minder, maar kon het altijd nog ten goede keren als het zover was.
Het was echt een ontzettende ondeugende haflinger en ik mis hem nog steeds.....ik vond het altijd net een clown, altijd in voor de gekste dingen.
Maar nu maar weer even on-topic.....
Ik denk dat je pas alleen op buitenrit moet gaan als het in de bak goed gaat en je paard goed onder controle kan houden. Sowieso nooit zonder mobiel de deur uit, natuurijk kun je niet bellen als je knock out op de grond ligt, maar toch als je paard zonder jou verder gaat is het toch erg handig.

Zit de technologie nu ook niet zo ver dat men personen kan opsporen dmv hun gsm?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:08

Tuurlijk kan je iemand opsporen via gsm, maar als je daar zo op de grond ligt is de hulp sneller nodig dan dat er pas na een paar uur iets komt. Neem aan dat er niet gelijk grote zoekacties worden opgezet in zo'n geval. Tenzij het paard zonder ruiter natuurlijk gevonden word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:11

Nog niet alles gelezen, maar niet alleen een mobiel meenemen maar ook een briefje met je naam en adres. Wat als je even niet in staat bent om te bellen?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:23

af en toe doe ik het wel eens ja, gisteren bijvoorbeeld. gewoon altijd je mobiel bij je!

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:51

Ik ga zoals de meeste hier ook gewoon alleen naar buiten met mijn pony, maar dit doe ik omdat ze echt voor 200% betrouwbaar is en ik kan haar ook goed aan. Ik neem wel altijd mijn telefoon mee voor het geval dat.
Met een paard wat niet braaf is of onbetrouwbaar buiten zou ik echter niet zomaar alleen gaan.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 07:55

Nou het meeste is al wel gezegd he? Ik rijd al vanaf mijn 13e in mijn eentje overal en nergens heen (ben nu 28) meestal wegens gebrek aan andere idioten Tong uitsteken

Hang ook een label met je naam/adres/telefoonnummer, nr. voor noodgevallen en de naam van je paard aan het zadel! Dan ben jij niet alleen bereikbaar, maar weten ze ook waar ze met je paard heen moeten....
Meldt even aan iemand dat je gaat buitenrijden en wanneer je ongeveer (komt niet op een uurtje meldde ik er altijd bij Knipoog )denkt terug te zijn. Mobiel mee, ik heb in het hoesje van mijn mobiel een briefje met naam en adres. Portemonnee heb ik ook altijd bij me maar dat is meer omdat ik her en der nog wel 'ns wat te snaaien kan kopen (uitspanning in 't bos etc.) als ik onderweg ben, yammie Vork

Als je een betrouwbaar paard hebt, vind ik alleen buitenrijden niet onverantwoord. Dan zou je ook niet meer alleen met de fiets ergens heen mogen? Ik heb overigens ook altijd een zakmes en een touwtje bij me voor je-weet-maar-nooit. Heb een keer gehad dat de neusriem van de hackamore brak (was gewoon een ondeugdelijk ding, niet kapotgetrokken hoor) en toen was ik blij met dat touwtje om 'm op te lappen en mee thuis te komen OK dan!

Veel plezier!
Licorne

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:40

Heb pas geleden nog hier gepost dat ik altijd alleen buitenrij, maar voorlopig weet ik dat nog zo net niet.
Ben vanmiddag voor de tweede keer gevallen in het bos. Paard in paniek van loslopende honden, en dan is een ongeluk zo gebeurt. Heb het braafste paard onder mijn kont dat je je kan voorstellen, maar zélfs hem werd het even te veel. Vorige keer dat ik viel lag ik alleen in het bos, flauwgevallen. Ben toen wel nog zelf naar huis gekomen. Vanmiddag viel ik weer, en mijn moeder heeft nou toch wel de bibbers. Ze wil niet meer dat ik alleen buiten ga rijden, alleen nog als er iemand meegaat. Scheve mond Ik begrijp haar bezorgdheid, maar dat betekend ook gelijk dat ik nog amper kan rijden in de winter. Op stal moet ik in de wei rijden, maar dat is in de winter niet mogelijk (te nat). Dus moet ik altijd naar buiten. En tja, er wil echt niet elke keer iemand mee, heb geen stalgenoten dus ben op mijn ouders aangewezen.
Moet er nog maar even goed over nadenken wat ik nu voortaan ga doen.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:44

Ik rij wel eens alleen in het bos/buiten etc. Ligt er een beetje aan welk paard. Maar over het algemeen doe ik er niet zo moeilijk over. Ik neem wel weggetjes dat iemand anders kent voor als er iets gebeurd en bijv. mensen niet weten waar ik ben, en ik zorg dat ik mijn mobel en zweep bij me heb...

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:45

ik vind het met vriendinnen erbij altijd gezelliger.. maar ik ga regelmatig alleen naar het bos.. niks niet gevaarlijk, mn pony is veel rustiger.. met andere erbij wil ze alleen maar rennen en bewijzen dat ze de snelste is Tong uitsteken
Soms vind ik het ook wel even lekker, alleen met je pony! Lachen

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:47

Ik rij regelmatig alleen buiten met mijn paard lekker het bos in.
Wij gaan ook wel eens met meerdere personen rijden.
mijn paard vind het buiten heerlijk rijden in de bak kan ze soms wel eens druk zijn.
heb ook weinig keuze moet ik zeggen heb geen bak dus moet wel in een weiland of buiten.
buiten rusitg galopje maakt haar niks uit.

bruutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:08

m'n pony is bomproof dus of ik nou in het bos of in het dorp rijd geen probleem maaaruh me telefoon gaat altijd mee!!!
als je je paard of pony voor 100% vertrouwd alleen buitenrijden waarom niet!

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:05

ik rij altijd alleen buiten, zou niet weten hoe ik anders moest gaan. en heb er eerlijk gezegd ook nooit over de eventuele gevaren nagedacht. heb ook nooit een telefoon bij me ofzo Bloos
maarja op zich denk ik dat als er iets gebeurt er wel iemand langskomt, want de bossen e.d. bij mij in de buurt zijn wel druk.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:03

ik ga meestal alleen naar buiten. ik zorg alleen dat ik altijd een cap op heb en mijn telefoon bij me heb. ik maak em er eigenlijk nooit druk om. ik ga al anderhalf jaar zo'n 3 x per week naar buiten en t is altijd goed gegaan. t kan natuurlijk een keer foutgaan maar dat is geen reden om niet te gaan.

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:57

Als ik binnekort mijn pony krijg , ga ik zeker weten buitenrijden! Gewoon mobieltje mee.

indianspirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:48

ik rijd ook wel vaak alleen...
Op Dana(van Emmelske) Rijd ik Dan...
Ik rijd altijd zonder zadel...
Ik Vertrouw Dana heeeel erg goed..
het is een heel mak paardje,,,
marja je weet het toch nooit met paarden...
maar van dana kun je dat echt niet verwachten ofzo hoor..ze is hartstikke braaf

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:49

Je hebt van die paarden die niet alleen buiten kunnen rijden, opzich logies omdat het een kudde dier is. Maar nie taltijd waarneer jij buiten wilt rijden kunnen andere. Ik vind het dus noodzaeklijk dat ik gewoon alleen op mijn paard buiten kan rijden Ja

Emike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:27

Wrm zou dit niet kunnen?En als je paard eens wat frisser is vraag je toch gwn iemand mee die met de fiets ofzo komt als je niemand anders met een paard kent =D