buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paradox_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 08:21

buiten hoeft Paradox niet aan de teugel van mij maar hij moet niet zijn eigen gangetje gaan hij moet wel op mij gericht blijven

Bino_Pino

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:55

van mij mag ze gewoon lopen hoe ze wilt! maar ik houd uiteraard genoeg contact met haar mond.. je weet maar nooit meestal als ze verschiet of bang is van iets staat ze gewoon stil.. op springt ze 2cm opzij niets erg meestal moet ik er zelf om lachen
ik vind dat buitenrijden ontspanning is tussen ruiter & paard dus waarom hem/haar dan laten dressuren? eens een boomstammetje springen ofzo, is natuurlijk anders Dressuren zal ik nooit op een buitenrit gaan doen

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:12

Buiten mag hij lopen zoals hij wil
Meestal rijd ik hem buiten ook met een halster

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:37

Het ligt er maar net aan met welke bedoeling ik naar buiten ga.
Als ik dressuurmatig wil trainen wil ik graag dat hij netjes loopt.
Dit voor de training i.v.m de buitenwedstrijden.
Soms ga ik ook lekker voor de ontspanning, in stap geef ik hem dan wel eens volop de ruimte.
Maar in draf en galop hou ik wel het zekere contact, het is dan dus niet helemaal "stofzuigen".

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:44

Als ik ga buitenrijden is dat ontspanning voor beiden dus dan hoeft het paard niet netjes aan de teugel te lopen, wel hou ik enigszins altijd een ieniemienie klein beetje contact in draf en galop, omdat ze nogal heet kan zijn.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:37

het interessert mij echt niet of mn paard aan de teugel loopt of niet als we buitenrijden. ik rijd gewoon met een losse teugel en als ze wat te heet wordt gewoon aannemen en weer lossen...
ik wil graag genieten van het buitenrijden en mn paard ook

Jeaninee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:59

Een buitenrit is voor mij en mn paard ontspanning dus.. nee ik heb gewoon contact maar ze hoeft niet netjes aan de teugel, maar ze moet wel op mij letten

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:12

Wij wonen aan de rand van het bos en rijden hierdoor het gehele jaar relatief veel buiten. Dit is een aangename afwisseling op het rijden in de bak, ook voor de paarden. Het varieert, we trainen buiten ook wel serieus aangezien de ruiterpaden zich er prima voor lenen om recht gericht te rijden zonder steun van een bakrand. Maar buiten is het niet altijd werken, we wisselen het ook af met lekker lang aan de teugel rond stappen, een pauze tussen door waar ze even kunnen grazen en dan weer verder...

Careano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:16

Gewoon lange teugel en ontspannen

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:29

Ik wissel het een beetje af, vooral omdat het een verschrikkelijk watje is en zich heel snel stijf houdt als hij iets engs ziet/hoort oid.
Maar het liefst aan een ontspannen teugeltje en hij wil zo hard mogelijk, dus maak me ook niet erg druk over hoe hard we gaan. Hoe meer ik hem tegen hou, hoe feller hij wordt, totdat we recht overeind staan. Dan liever beetje te hard

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:34

Wij hebben geen bak (zand) en alleen maar weide waar ik in kan rijden. Dus als het even een tijdje geregent heeft, dan staat het land hier blank (kleigrond)

Daarom rij ik vrij vaak buiten, en gebruik die rit dus ook als training.

Maar dat is alleen in eigen omgeving, en het "betonpad" van die mensen waar ze staat + buren. als ik echt de weg over ga, dan is ze iets vrijer, tenzij ik zelf besluit te trainen.

Verder is het zo: In het bos: altijd lol maken! dus, teugeltjes vieren, en gaan met die banaan! en dat weet ze

en, als ik van te voren tegen haar zeg (en reken maar dat ze het snapt!) dat we lekker op buitenrit gaan, dan hoeft ze ook niets te doen

miilou_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:36

ik rijd mijn vezorgpaardje op de stukken waar het kan gewoon lekker met lange teugel, ze geniet van het naar buitengaan en ze is dan ook lekker ontspannen.
dus waarom zou ik haar aan de teugel gaan rijden en stelling laten nemen buiten ik persoonlijk vind dat op een buitenrit altijd een beetje onzin...

Snadder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:09

Gewoon ontspannen... maar wel opletten als ie een keer weg wil springen

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:44

Een goede reden om je paard ook buiten goed in de hand te rijden is om hem beter op de achterhand te laten lopen, waardoor je een beter verdeling van het gewicht krijgt en de voorhand dus minder wordt belast. Met hete en schrikachtige paarden is het fijn om ze zo beter op jou geconcentreerd te kunnen houden. "Let jij nou maar op mij, dan let ik wel op de rest"
Met die stuiterbal van mij moet je meestal wel aan het werk buiten, omdat je anders al kanten op vliegt of alleen maar aan het jagen bent . Gisteren en vandaag heb ik overigens super heerlijk gereden en heeft ze lekker lang en laag gelopen en dus ook hele stukken aan een los teugeltje kunnen lopen. Met mijn vroegere verzorgponies liet ik de teugel ook rustig los op de hals liggen, maar dat doe ik met Gwendolyn niet, want die kan ineens wegschieten en dan wil ik niet naar de teugel hoeven zoeken Daarbij is de bak ook nog regelmatig te nat of te droog (en dus stoffig) wat weer een reden is om toch buiten te trainen.

bakkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:02

ik wissel af, momenten laat ik ze gewoon lopen, momenten neem ik m'n teugels. Op een grasveldje waar meestal enkel gecrost wordt is er niets dat mij tegen houdt om een paar passen te wijken of enkele wisseltjes en overgangen te rijden. Zo heeft ze haar ontspanning, maar hebben we toch 'iets' gedaan. Het grappige is dat op dit soort veldjes alle oefeningen plots veel beter lukken (waarschijnlijk omdát ze ontspannen is) en ik toch met een gevoel van voldoening naar huis ga

Myrte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:39

als ik naar buiten ga, dan rijd ik altijd gewoon lekker met een teugeltje los,
lekker ontspannen en als hij iets eng vind, dan neem ik me teugel erbij en leid ik hem een beetje af en laat hem er ook goed naar kijken.
buitenrijden doe ik altijd voor de ontspanning, maar snap wel dat mensen soms ook wat vragen bij een buitenrit!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:18

Niet de hele tijd aan de teugel, maar hij moet natuurlijk wel netjes wenden en alles, dus niet gewoon maar crossen (mijn pony loopt trouwens wel snel uit zichzelf aan de teugel, als ie goed losgereden is )

Appelflapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:21

Het ligt eraan hoe je een buitenrit ziet.

Als je het als ontspanning ziet, zou ik mijn paard niet aan de teugel laten lopen, maar lekker losjes.
Maar als je het vaker doet, vanwege een gebrek aan ruimte in een bak, moet je toch meer gaan oefenen met de dressuur buiten.

Ik vind wel dat ookal hoeft je paard niet aan de teugel, hij moet wel altijd op jou blijven letten, vooral buiten, omdat het anders gevaarlijke situaties kan opleveren!

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:24

Als ik buiten rijd doe ik dat voor de ontspanning voor mezelf (en het paard) en om het paard eens niet te hoeven rijden in een voor een paard vaak "saaie" bak. Daarom gaat de zin "als ze maar lopen" grotendeels voor mij op, maar je moet dat natuurlijk niet te breed zin, een paard moet bij mij tijdens het buitenrijden wel netjes naar mij luisteren, niet klieren, niet gaan draven en galopperen zonder dat ik het zeg en de situatie moet altijd veilig zijn. Kortom: lekker hobbelen, maar wel gecontroleerd zodat het veilig blijft.

karton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:00

Nee hoor, buitenrijden is voor ons gewoon echt ontspanning.
Gewoon lange teugel, ik zit er gewoon lekker op.
Natuurlijk moet het niet zo zijn dat hij maar doet wat hij wil, ik moet wel gewoon halt kunnen houden wanneer ik dat wil en dat soort dingen. Maar nageeflijk hoeft hij echt niet te lopen. Al doe ik wel eens gewoon stukjes door een keertje vragen, een keer toch wat meer contact, maar verder, nee hoor

Pardon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:57

Voor mij is buitenrijden lekkere ontspannen afwisseling van het andere werk. Pardon mag dan lopen zoals hij wil..als hij maar aan de hulpen staat. Is hij heel fris hou ik wat meer contact, maar ik merk dat de meeste paarden alleen maar drukker worden van het aan elkaar rijden buiten.
Dus voor mij geld: hulpen zijn het belangrijkst, die houding zal me dan een worst wezen

Anders_Amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:50

Als ik buiterij doe ik zelf de neusriem wat losser, geen sporen geen zweep lekker ontspannen.
Geen strakke teugel lekker laten uitrazen

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:21

Licht der aan als ik langs de weg rij korter ook al vertrouw ik me paard dat ie niks doet maja je weet nooit dan lig ik der liever af in het bos dan naast een drukke weg dus ja langs de weg kort en in het bos gaat ie ze gang maar lekker tenzij die een trip bui heeft en hele tijd gek en achterlijk loopt tedoen dan vast dan kan die het ekijken ook dan maar lopen maar dan heeft ie het echt voor ze eigen verpest haha

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:01

buiten is buiten.. en dus niet in bak. buiten moet leuk zijn, al trainen we buiten bijvoorbeeld afstanden en conditie. Maar dat gaat het allemaal met een lang teugeltje, op één hand. Paard is bom-proef en ijskoud, dus we rijden lekker rond. Gaat ze draken, dan komt de teugel er even bij, maar die gaat al snel weer los. Hoe langer ik haar vast houd, hoe meer ze zich opfokt namelijk.

Nee, buiten is echt voor de leuk, en het nageeflijk lopen, buiging en andere westernoefeningen doen we wel in de bak al zijn sommige trail onderdelen bijzonder makkelijk buiten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:42

Buitenrijden is ook voor mij werken aan conditie en vertrouwen op straat, maar vooral ontspanning natuurlijk! Op een zandpadje wissel ik dan wel eens af, soms even de paarden een sprintje laten trekken, dan weer diep instellen en lekker een beetje laten galopperen. Daar schijnen ze geen van allen problemen mee te hebben.

Vind buitenrijden vooral ideaal als afwisseling, niet de hele tijd dat geestdodende rondje in de bak, maar weer even lekker paard zijn. Buitenrijden is dan voor mij ook vooral te zien als lol maken. Dus een paard rondrijden tijdens de buitenritten...nee, dat hoeft voor mij niet