Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:34

Wat een negatieve aannames zeg, Tigra en anderen.... :n

Ts (en anderen) zegt helemaal nergens dat ze zichzelf belangrijker vindt dan de melding. Of dat ze een voorrangspositie denkt te moeten hebben.

Waarom is dat toch, dat zo zuur mogelijk interpreteren van andermans post, kruip je dan achter je schermpje speciaal om even lekker op iemand in te hakken ofzo :?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:40

pmarena schreef:
Wat een negatieve aannames zeg, Tigra en anderen.... :n

Ts (en anderen) zegt helemaal nergens dat ze zichzelf belangrijker vindt dan de melding. Of dat ze een voorrangspositie denkt te moeten hebben.

Waarom is dat toch, dat zo zuur mogelijk interpreteren van andermans post, kruip je dan achter je schermpje speciaal om even lekker op iemand in te hakken ofzo :?

Omdat je gelukkig niet alleen de reet van de TS moet likken. Je mag ook een tegen geluid geven dat je het niet terecht vind. Best leerzaam soms. Bedoel wat is nu eigenlijk het probleem. Niets er is helemaal niet gebeurt. Beetje nuchter blijven kan geen kwaad in zulke situaties.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:42

Shadow0 schreef:
Achterom schreef:
Rekening met elkaar houden, dat is niet meer dan normaal. Maar mijn paard = mijn verantwoordelijkheid. Ik moet zorgen dat ik door met mijn paard de weg op te gaan geen anderen in gevaar breng.

Ok, dat scheelt wel. Ik deed hier in de buurt altijd braaf mijn best om een beetje rekening te houden met ruiters, bv niet te snel inhalen, niet te vlak achter ze blijven rijden, niet ineens optrekken als je nog maar een meter voorbij bent. Fijn om te weten dat dat niet meer hoeft, ik kan vanaf nu gelukkig gewoon vlak langs ze scheuren. Gebeurt er wat: niet mijn verantwoordelijkheid! Mag dat ook met wiebelende kinderen die het fietsen nog moeten leren? Zo wordt het leven van de automobilist wel een stuk makkelijker!

Achterom zegt letterlijk 'rekening met elkaar houden'. Dus hoe kom je bij de sarcastische uitspraak dat je vanaf nu gelukkig gewoon langs ze mag scheuren? Dat is dan gewoon zelfs niet willen lezen en niet willen begrijpen wat de ander probeert te zeggen. Enorm vermoeiend, en dan ben ik nog niet eens de Bokker waar je op reageert.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:03

Eens.
Wat een lichtgeraaktheid weer hier.
Punt is dat je als ruiter/menner/begeleider op de opebbare weg de verantwoordelijkheid draagt over je paard. Als je paard bang is voor sirenes, is dat dus jouw probleem. Net zo goed dat het jouw probleem is als ie bang is voor trekkers. Daar hou je dus rekening mee, desnoods door wegen te mijden zonder brede bermen of inritten. Voor jezelf, voor je medeweggebruikers en last but not least voor je paard.
Dat dat lastig kan zijn, absoluut. Het wordt sowieso steeds drukker op de weg. Maar daar heb je het gewoon mee te doen.

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:06

Tigra_ schreef:
Blij om te lezen dat meerdere mensen het niet oké vinden om hier een melding van te maken.
Vind het eigenlijk een arrogante houding om jezelf op zo'n moment belangrijker te vinden dat de melding waar ze op af gaan.

Ik denk dat niemand graag in zo'n situatie terecht komt. Maar gevaarlijk gedrag van een politie wagen? Dat is toch totaal niet aan de orde hier. Echt raar dat er toch nog mensen zijn die vinden dat je als ruiter/begeleider van een paard een soort van voorrangspositie hebt omdat je met een vlucht dier rijdt/loopt. En helemaal als andere belangrijke mensen onderweg zijn naar een spoedgeval.

_/-\o_

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:10

Het is geen arrogantie. Het is oprechte bezorgdheid om de veiligheid van je paard en ruiter. Dat als het mogelijk is de sirene een paar seconden uitgaat. En natuurlijk bepaalt de politie wanneer dat eventueel kan. Aan extra ongelukken heeft niemand behoefte. Ook de hulpdiensten niet.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:13

Wat een fijne reactie op je facebook berichtje. Er zit een groot verschil tussen ergens over klagen en je ervaring aangeven. Was een prima platform waarop je dit hebt gedaan. Ze kunnen het altijd even meenemen in hun training/evaluatie. Politieagenten die nooit iets hebben gehad met paarden zullen er misschien niet eens over na hebben gedacht. En zonder ongelukken komen ze het snelst bij de noodsituatie, waar ze hard nodig zijn, uit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:32

LadyUrsy schreef:
Wat een fijne reactie op je facebook berichtje. Er zit een groot verschil tussen ergens over klagen en je ervaring aangeven. Was een prima platform waarop je dit hebt gedaan. Ze kunnen het altijd even meenemen in hun training/evaluatie. Politieagenten die nooit iets hebben gehad met paarden zullen er misschien niet eens over na hebben gedacht. En zonder ongelukken komen ze het snelst bij de noodsituatie, waar ze hard nodig zijn, uit.

Maar zelfs als ze dit wel mee krijgen in een training zou het in deze situatie alsnog verstandig zijn om wel alles aan te houden.
Auto's aan beide kanten geparkeerd, 25 meter van een kruising? Dat zijn juist punten waar je je wilt laten zien en horen vanwege de veiligheid. Dat is geen plek waar je het uit zet vanwege een paard, omdat die kruising er is en geparkeerde auto's. Je wilt dus wel zorgen dat de rest je blijft horen en zien.

Ts kan wel zeggen dat de politie agenten haar al ruim van te voren hadden kunnen zien, maar andersom geldt dat ook. Zij hoorde ze toch ook al lang aankomen. Er is verder ook niks gebeurd. Dus ik vind het gevaarlijk gedrag noemen dus helemaal niet terecht en dan ook nog een tip geven? Dat vind ik een rare bewoording, vraag dan of er in trainingen ook wordt stilgestaan bij dieren bijvoorbeeld. En ik geloof zeker dat dat zo is, bij mijn kennissen bij de politie in ieder geval wel, maar de veiligheid van een dier staat niet boven de veiligheid van andere weggebruikers. Het moet dus wel kunnen en dat klinkt niet zo in deze situatie.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:21

Fijn dat TS dit gebeuren als tip heeftbenoemd naar de politie, en daar een nette reactie op terug heeft gehad. Situatie lezend denk ik ook dat de politie gelijk had sirenes aan te laten. Gas erop doen ze idd ook met een reden.

Verder is niet alles trainbaar in het leven. Met mijn oude paard nooit hulpdiensten in spoed tegen gekomen, met mijn jonkie nu al 2 x. De eerste keer met al het geweld aan, en volle vaart. Kwamen van achter me, hoorde ze al aankomen, en kon heel snel plan de campange maken (want zelfs als je ze van ver komen: met die vaart heb je secondes de tijd...) Ik liep al met pony aan de hand aan de goede kant van de weg richting stal, ben zo ver mogelijk de berm in gegaan, en als pony zou gaan rennen zou ik haar laten gaan. Ik hoefde ook alleen maar op mijn pony te letten, die ambu zou wel op zichzelf letten :j
Pas naast ons ging de sirene kort uit. Pony vond het wel even spannend, heeft paar dribbelpasjes gemaakt...en dat was het. Braaf beestje, gewoon door gelopen. :')
De tweede keer ging sirene eerder uit,en wat later aan. Keek pony totaal niet van op.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:33

sterregoud schreef:
Het is geen arrogantie. Het is oprechte bezorgdheid om de veiligheid van je paard en ruiter. Dat als het mogelijk is de sirene een paar seconden uitgaat. En natuurlijk bepaalt de politie wanneer dat eventueel kan. Aan extra ongelukken heeft niemand behoefte. Ook de hulpdiensten niet.

Ik vind het eerlijk gezegd een vorm van domheid en egoïsme.. Je denkt alleen aan jezelf en denkt niet aan het grotere plaatje.
Ik denk eerlijk gezegd dat er in die training wel wat ogen zullen rollen... Heb je er weer zoeen..

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:49

Billy schreef:
sterregoud schreef:

Ik vind het eerlijk gezegd een vorm van domheid en egoïsme.. Je denkt alleen aan jezelf en denkt niet aan het grotere plaatje.
Ik denk eerlijk gezegd dat er in die training wel wat ogen zullen rollen... Heb je er weer zoeen..

Nou Billy, ik rijd zelf al heel wat jaren geen paard meer door een ongeluk. Dus mijn post is geen eigenbelang of zoiets.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:06

Het is toch alleen maar goed om even iedereen scherp te houden op het mogelijk voorkomen van ongelukken waar dat prima zou kunnen. Dat is alles dat de TS voor ogen heeft. Politieagenten zijn ook maar mensen.

Wonderlijk weer hoe een onderwerp zoals dit zo negatief mogelijk uitgelegd moet worden, alsof TS weet-ik-wat voor viswijf is die de meest bizarre verwachtingen heeft -O-

Er staat werkelijk nergens dat ze "alleen aan zichzelf" denkt...wat òntzettend flauw om dat er van te maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:12

pmarena schreef:
Het is toch alleen maar goed om even iedereen scherp te houden op het mogelijk voorkomen van ongelukken waar dat prima zou kunnen. Dat is alles dat de TS voor ogen heeft. Politieagenten zijn ook maar mensen.

Wonderlijk weer hoe een onderwerp zoals dit zo negatief mogelijk uitgelegd moet worden, alsof TS weet-ik-wat voor viswijf is die de meest bizarre verwachtingen heeft -O-

Er staat werkelijk nergens dat ze "alleen aan zichzelf" denkt...wat òntzettend flauw om dat er van te maken.

Inderdaad, zo mee eens.

Ik zou het zelf niet gemeld hebben, maar dat ts het even onder de aandacht brengt is ook weer niets verkeerds aan.
Niemand heeft wat aan een paard op de motorkap van een voertuig dat met OGS rijd. Of in paniek op hol slaat en een ongeval veroorzaakt.
En dan kun je van alles roepen over training, dat is gewoon flauw. Ja mooi als je langs de ambulance garage woont dan komt dat vast goed, maar de meeste komen gelukkig niet zo vaak voorrangsvoertuigen tegen.

In training is er dan zeker ook aandacht voor het onvoorspelbare karakter van paarden, bij sommige vast door slechte ruiters en training, maar andere paarden zullen best heel verkeersmak zijn, maar net dan niet...

Loop toch niet zo op elkaar te katten.
Ts hangt nergens deze hulpverleners op aan de hoogste boom, vraag zich alleen af, wat zouden jullie doen...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:14

pmarena schreef:

Zo mee eens. Ik ben verbijsterd over de reacties. Paardje merens Nala, is een tof en bomproof paard en heeft een leuk baasje. Baasje maakt mee dat een auto met sirene op een weg waar geen escapes zijn hard langs rijdt. Gelukkig is er niets gebeurd, maar bomproof paardje normaliter schrok zich een hoedje (net als bomproof merens Hercule ooit) en neemt een sprintje. De TS wil sparren of het nu zinvol is om hier iets mee te doen. Niet uit verwijt, niet vanuit boosheid, maar vanuit veiligheid. Als ik de situatie voor me ziet, was het een lange rechte weg, had de auto even de sirene uit kunnen zetten en verder gewoon langs rijden en sirene weer aanzetten. Veiligheid voorop en wellicht was dit de veiligste situatie geweest. Misschien ook niet. Maar de melding vind ik een hele goede, de vraag→ een leuke→ want jôh we zitten toch op een paardenforum waar dit soort vragen thuis horen wordt dus gesteld of dit wel of niet melden zinvol kan zijn → niets meer en niets minders→ en de TS krijgt echt wel hele zure reacties en nare ook.
Ik vind dat niet te begrijpen en ik vind het naar en onnodig. Volledig eens met pmarena dus en met anderen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:19

25 meter van een kruising vandaan? Met geparkeerde auto's aan beide kanten? Dat lijkt mij nu juist een situatie waar je vanwege de veiligheid de sirenes niet uit zet.

Als je de situatie wilt voorstellen moet je dat wel meenemen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 19:20

Dankjewel pmarena en Pien :D

Het lijkt soms inderdaad een wedstrijdje "wie kan de berichten zo negatief mogelijk opvatten om maar zo veel mogelijk te kunnen katten" te worden, en dat lijkt iets van de laatste tijd, wat ik echt heel jammer vind.

Nogmaals: of het in deze situatie mogelijk was om hem uit te zetten durf ik niet met zekerheid te beweren, maar ik dacht dat het bij de politie onder de aandacht brengen geen kwaad kon.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:20

Ik ben zelf werkzaam bij de hulpdiensten en elke training word ons wel verteld dat indien mogelijk de sirene uit mag MAAR dat je op dat moment dan ook GEEN voorrangsvoertuig meer bent.
Het is een afweging die je maakt en heel vaak kan en gaat hij uit maar helaas zijn er situaties waarin dit niet mogelijk is of dat het dier te laat gezien wordt. Maar bij ons is het elke training onderwerp van gesprek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:21

MyWishMax schreef:
25 meter van een kruising vandaan? Met geparkeerde auto's aan beide kanten? Dat lijkt mij nu juist een situatie waar je vanwege de veiligheid de sirenes niet uit zet.

Jij je zin, ik vind dat ook goed. Zoals ik het ook goed vind om het vluchtdier paard uit te leggen bij de politie. Kan nooit kwaad.
Een niet bomproof paard stort zich wellicht voor de auto, ben je nog verder van huis.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:26

Heeft niks met ook goed te maken. Als je een voorstelling maakt moet je wel alle feiten gebruiken. Er is nogal een verschil tussen een lange weg of vlakbij een kruising.

Het wordt ook uitgelegd, zoals polly aangeeft maar ook wat ik hoor van vrienden en kennissen bij de politie. maar je moet ook rekening houden met andere weggebruikers en zeker bij een kruising zo dichtbij is het toch belangrijker dat iedereen je aan hoort komen. Want nee je hebt er niks aan als dat paard voor de auto springt, maar ook niet als een andere auto of fietser je niet aan hoort komen en die kruising nog op gaat.

Dat je eens navraagt of er aandacht voor is kan ik nog inkomen, maar een tip geven en dit meteen bestempelen als gevaarlijke situatie en of het de moeite waard is om te melden vind ik nogal apart over komen. Er wordt niet voor niks met alles aan gereden, juist ook om iedereen te waarschuwen en het dus veilig te maken.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 10-07-21 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:27

Hulpverleners die met sirene rijden houden wel degelijk rekening met paarden.
Bij een menmarathon kreeg iemand hartstilstand waardoor er 2 ambulances en ook 2 politieauto's ter plaatse kwamen. De ambulances en eerste politieauto deden steeds sirene uit wanneer ze paarden passeerden. De tweede politieauto kwam wat later en hield sirene aan. Daar kregen de betreffende agenten van hun collega commentaar op. Zolang de situatie het toelaat sirene uit anders kan je nog meer hulp verlenen wanneer een paard op hol slaat zei de agent tegen zijn collega's. Die bleken geen ervaring te hebben met paarden en hadden er dus niet bij stilgestaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:52

Ik denk dat de titel ook bijdraagt aan de reacties die TS krijgt. Zwaailicht en sirene gebruiken is natuurlijk geen gevaarlijk gedrag. Maar door dat wel in de titel te zetten, geef je wel gelijk een bepaalde lading aan de discussie.

Ik denk dat niemand er moeite mee heeft dat je via facebook een tip aan de politie hebt gegeven. Maar tegelijkertijd heb je zelf als ruiter/menner ook de verantwoordelijkheid om een veilige verkeersdeelnemer te zijn en onderdeel daarvan is je realiseren dat je voorbereid moet zijn op situaties waar je niet op voorbereid kan zijn.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 20:04

Karl66 schreef:
Ik denk dat de titel ook bijdraagt aan de reacties die TS krijgt. Zwaailicht en sirene gebruiken is natuurlijk geen gevaarlijk gedrag. Maar door dat wel in de titel te zetten, geef je wel gelijk een bepaalde lading aan de discussie.

Ik denk dat niemand er moeite mee heeft dat je via facebook een tip aan de politie hebt gegeven. Maar tegelijkertijd heb je zelf als ruiter/menner ook de verantwoordelijkheid om een veilige verkeersdeelnemer te zijn en onderdeel daarvan is je realiseren dat je voorbereid moet zijn op situaties waar je niet op voorbereid kan zijn.

Het was misschien inderdaad niet de meest handige formulering :')

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 20:47

Nala , misschien een hele andere insteek. Je hebt melding gemaakt en de spoeddiensten gaan het meenemen in hun training. Helemaal top!
Ik weet niet of je bij een ruiterverening zit, of meerdere stalgenoten hebt. Maar misschien kunnen jij/jullie, en de spoeddiensten de training combineren. Dan heb je direct een mooie schriktraining, maar de hulpverleners kunnen ook leren anticiperen op de reactie van de paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 20:59

Shadow0 schreef:
Achterom schreef:
Rekening met elkaar houden, dat is niet meer dan normaal. Maar mijn paard = mijn verantwoordelijkheid. Ik moet zorgen dat ik door met mijn paard de weg op te gaan geen anderen in gevaar breng.

Ok, dat scheelt wel. Ik deed hier in de buurt altijd braaf mijn best om een beetje rekening te houden met ruiters, bv niet te snel inhalen, niet te vlak achter ze blijven rijden, niet ineens optrekken als je nog maar een meter voorbij bent. Fijn om te weten dat dat niet meer hoeft, ik kan vanaf nu gelukkig gewoon vlak langs ze scheuren. Gebeurt er wat: niet mijn verantwoordelijkheid! Mag dat ook met wiebelende kinderen die het fietsen nog moeten leren? Zo wordt het leven van de automobilist wel een stuk makkelijker!

Je snapt zelf toch wel dat dit een nogal treurige drogreden is, mag ik hopen?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 21:01

Ik doe heus niet mijn best om zo negatief mogelijk te zijn. Integendeel. Ik kan er alleen echt met mijn hoofd niet bij dat je een melding zou maken van een politie auto met sirenes, die ergens heel snel heen moet, en waar jij last van hebt onderweg omdat je paard schrikt. Je gaat toch niet klagen om hulpdiensten die ergens naar toe moeten...? Die gedachtegang snap ik echt niet. :=