Let op voor fanatieke BOA's rond Kootwijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Let op voor fanatieke BOA's rond Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:01

Ik heb drie berichten verwijderd. Eentje van de TS die ze had leeggehaald en twee reacties daarop. En inderdaad ik heb nog geen tijd gehad om even de betrokkenen te informeren :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:01

Tancreda4 schreef:
dierenfan schreef:
Qua wild wat gepakt wordt, nee het hoort absoluut niet!! Echter 10 a 20 jaar geleden zag ik amper een ree. Nu moet ik moeite doen er geen tegen te komen. Logisch dat er meer wild dus gepakt wordt door hond of auto of zelfs wolf maar wolven mogen het dat zijn welkome schatjes. Honden die wild pakken zijn killers en klaar voor inslapen kennelijk. Honden zijn in wezen deels wolf, sommige wat meer en sommige totaal niet meer. Maar volkomen logisch dat diverse honden wild willen killen. Volkomen logisch dat die honden aangelijnd blijven daar waar moet.

Volkomen onlogisch dat men wolven toe juicht en honden wil weren in de natuur..... Leuk andere discussie haha

Dat er nu meer wild wordt gezien is dat omdat het er teveel zijn, of omdat ze niet voldoende stilte gebieden meer hebben omdat recreatie moet worden gevoegd in de natuur? (vraag is mij oprecht af).

Het gaat daarnaast niet om het wild achteraan, ook het struinen, het verstoren van wild wissels. Dat kan ook al een grote verstoring zijn. Een hond die bij je blijft en niet meters van het pas struint, zie ik het kwaad niet in. Maar eerlijk, hoeveel procent van de honden luisterd nog zo netjes? Het gros is niet goed opgevoed, niet goed onder apel, en daarbij zijn dat bonken energie die door de weeks een mini rondje moeten lopen en maar 1x in de week hun ei kwijt kunnen in een bos.

Honden zouden niet geweerd hoeven worden als ze bij hun baasjes bleven en luisterden. Helaas is er echter veel overlast en verstoring van de natuur door loslopende honden.

Het laatste, over de wolf is natuurlijk een beetje bijzondere opmerking. Hoeveel honden zijn er? En hoeveel wolven?

Meer wild te zien omdat er meer is. Waar het jaren geleden bijzonder was hier in de polder een ree te zien daar lopen nu vaste groepen van 12, van 5, van 7 en 2 van 4 plus jaarlijks jong aanwas. In bos ook vast ook zo dat is zo inmens uitgestrekt hier (bergen op zoom, woensdrecht) daar zou ik aantallen niet van weten maar die populatie is absoluut enorm gegroeid. Delen die vroeger wild vrij waren daar zit nu ook wild. De stukken waar ik nog meeste kom daar kom ik nu op zondagen in 5 a 10 kilometer nog maar hooguit 10 mensen tegen en dat is uitzonderlijk. De mensen die normaal nooit in bos kwamen die lopen in eerste 2 kilometer bos een rondje en komen niet diep in de bossen.

Wolven tja... Geen idee hoeveel er nu in NL zijn. In elk geval stukken meer dan 5 jaar geleden. Ze maken nu al inmens veel schade dus wat mij betreft zijn er al veel meer dan genoeg. Als ik foto's voorbij zie komen vanuit omliggende landen dan hoef ik echt geen wolf in NL. Laat ik zeggen dat ik vermoed dat de gemiddelde hond nog netter een dier vermoord dan een wolf... Zag een foto voorbij komen van een paard waar volledige staart plus staart aanzet weg gerukt was. Hoop nooit de onze zo aan te treffen. De gemiddelde hond gaat dat sowieso niet lukken. Net als dat wolven bewust terrein honden aanvallen en vermoorden. Wil graag verhuizen naar boerderij en mijn honden veilig los kunnen laten lopen op eigen terrein achter degelijke omheining.

Laten we het erop houden dat voor mij de wolf gisteren uit NL mag verdwijnen. Net zoals dat men (mogelijk) jagende honden aan lijnt. Mijn honden vermaken zich prima aan een rollijn in het bos. Op ons oud sulletje na maar tja dat is zijn karakter. Een heerlijk soft eitje, de rest had best ook zo mogen zijn. Dat zijn ze echter niet dus passen wij ons gewoon aan

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:02

Apple schreef:
Ik heb drie berichten verwijderd. Eentje van de TS die ze had leeggehaald en twee reacties daarop. En inderdaad ik heb nog geen tijd gehad om even de betrokkenen te informeren :+

Oke. :+

@DuoPenotti; ging er vanuit dat mods de voorbereiding klaar zouden hebben voor ze berichten verwijderen, om verwarring en gaten te voorkomen. Verkeerd gedacht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:07

Volgens mij kunnen mods ook maar 1 handeling tegelijk >;)

Dus eerst 3 keer een berichtje kopiëren. Dat hebben ze later nodig in de pb om te laten weten wat er is verwijderd.
Dan de berichten verwijderen.
Dan iets laten weten.

En hebben ze dan ook nog een hangende telefoon zoals ik net duurt het nog wat langer :P
En komt er een oplettende bokker voorbij net in die tijd :D

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:10

Ik was wellicht wat te snel, maar het is toch niet heel gek om het verwarrend te vinden wanneer berichten ineens weg zijn zonder opmerking? Ben vooral gewend dat ze een groene balk in de opmerking plaatsen. Maar goed, off-topic.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:24

Er is misschien meer wild, maar het verschilt ook erg per gebied, in welke periode en hoe laat je ergens loopt. Ik wist met mijn schatjes wel dat ik niet tijdens de schemer op bepaalde plekken moest lopen waar veel wild zat.

Daarnaast is hun leefruimte echt wel kleiner en worden ze meer opgejaagd/weggejaagd. Het gebied waar wij woonden, mooi bos en hei, maar...........Camping mocht uitbreiden en stuk bos wegkappen. Er zit een motor club midden in het bos waar echt ook veel wild loopt en veel recreatie is.
Dwars door het bos liepen al diverse paden die je vaak moest delen, maar er moest apart een mtb pad komen. Leuk voor de mens, maar weer kappen en dwars overal tussendoor.
En zo kan je wel doorgaan wat allemaal moet wijken voor de mens, ten koste van het wild.

Maar........men wil wel wild zien, want het burlen wordt volop bezocht, dus volop auto's overal in de bermen.

En over gedeelde paden gesproken; Dat delen betekent dus ikke ikke ikke.

Mensen hebben zo weinig begrip voor elkaar. Ik reed weleens over de hei waar het loslopen is. Prima, maar daar was altijd gedoe. Heel veel bijtincidenten met honden. Er liep een ruiterpad en het is een doorsteek naar de rest van de veluwe.
Maar als je dan een stuk wil draven of galopperen en er komt een hond achter je aan, wordt je voor van alles verrot gescholden. Omdat ZIJ hun hond in losloop gebied niet onder controle hebben.

Ik heb al eens geopperd aan iemand die vrijwilliger was in een gebied, dat ze gewoon beter alles aangelijnd kunnen doen en dan op bepaalde plekken een stuk met hekken waar honden los kunnen. Dan kunnen er geen andere dieren bij en kunnen mensen met niet sociale honden daarvan wegblijven of loslaten als het leeg is ofzo.

Je hebt het al in het klein bij woonwijken, maar blijkbaar willen mensen dat overal kunnen doen.

TS, ik snap waar je over valt, maar hoe je het bericht neerzet komt niet fijn over. En je was gewoon fout, dus je gaat daarvoor weinig begrip krijgen.

En ik ben echt vaak verdwaald, waar ik ook op verkeerde paden terecht kwam of uit wanhoop daarvoor koos omdat ik iets herkende en toch terug moest. Nooit iemand tegengekomen en dan moet je een fijn persoon treffen met begrip, maar fout was ik wel, ondanks mijn reden.

Ik vind trouwens dat je in Kootwijk wel echt genoeg modelijkheden hebt om legaal heel mooi te rijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:29

Sandrina schreef:
<knip>
Op de zitting echter hoor ik dat Boa blijft bij de bewering dat ik/wij wel een rechthoekig bord met de mededeling "Verboden Toegang" hebben genegeerd. Ik denk dat die bewering niet klopt. Ik kan daar wel gaan kijken, maar je kunt onmogelijk een foto van een bord maken dat er niet is. Van het bord C1 wit, rond rode rand heb ik bewijs; vriendin maakte van de trektocht waar we midden inzaten een leuke fotoboekje. En dan nog: Waarom zouden er twee soorten verbodsborden staan? De OvJ wilde niet buigen, de rechter heeft het bedrag verlaagd tot de helft.

Tja, je bent niet terug gegaan om te kijken of je ná het negeren van C1 misschien óók nog het bekende 'art 361' bord hebt genegeerd. Dat zou natuurlijk zo maar wél het geval kunnen zijn, en dan heb je dus mazzel gehad, want dan hadden ze je op 2 vergrijpen kunnen pakken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:45

Afbeelding
deze misschien gemist?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:11

dierenfan schreef:
Uhm tja... Ben ook echte natuur barbaar denk ik. Nog nooit daarvoor een boete gehad, goedkoop abonnement.

Oke vele jaren alleen met 6 honden (eigen) in bos gelopen. Er was nergens losloop dan op stuk waar geen bos stond, geen boom stond. Was losloopgebied, ren pad voor paarden, kruiste 2 mountainbike routes en 4 wandelpaden. Was 300 meter breedt, 1 kilometer lang open zicht. Was heel fijn gebied dus tussen tientallen kilometers bos.
Mijn 2 killers liepen nooit los. Killers hou je vast (deze waren/is husky's). De rest keek net zo verliefd als wij al het wild na. Ze zagen het, ze vonden het, ze bekeken het maar 0 reactie en absoluut geen neiging te jagen. Waren ze gewoon de honden niet voor. Mega relaxte roedel.

Nu wel anders. 1 met fikse agressie naar mens en dier. Komt uiteraard niet los. 1 killer leeft nog gelukkig en komt nooit los. 2 jongeren die gerust jagen die komen nergens los waar ik het niet kan voorkomen of geen zicht heb dus ook niet in het bos. 1 loopt overal los, kun je wel aanlijnen maar dan gaat hij dood vind hij. Is een mak lam, 1 van onze oudjes nog. Die kijkt nog niet eens naar wild. Door de strenge regels die wij absoluut begrijpen loopt hij nu bijna dood uhm vast op de doorgaande en drukkere paden. Tussendoor los om ook behoefte te doen. Zal hij nooit aangelijnd doen is hem nooit geleerd.

Overigens inmiddels wel losloopgebied in het bos, ronde van 3 kilometer dus best oke en tussendoor kun je je route uitbreiden in aangelijnd bos. Maarrrr zoals meer mensen al schrijven in losloopgebied loopt ook wild dus ze blijven vast. Daarnaast eet dus 1 hond graag onder andere hond. Niet handig in losloopgebied dus daar blijven we ruim uit de buurt van. Gelukkig veel alternatieven in de omgeving waar loslopen veilig en verantwoord kan. Daar lopen we dus dagelijks en af en toe nog boswandeling ipv andersom. Ik mis het bos absoluut in de winter (zomer ivm teken sowieso geen bos) maar het is gewoon niet leuk meer. Loslopende honden die luisteren heb ik totaal geen probleem mee. Echter wat losloopt en niet luisterd is een ramp bij mijn hond etende hond. Zeker wegens slecht overzicht. Ik muilkorf gerust maar dat lost niets op dan dat het hem frustratie geeft (hij wil met takken spelen, modder happen enz) en hij geen eventuele hond kan verwonden. Relaxt wandelen is weg. Ook mountainbikers die overal langs vliegen EN niet kenbaar maken dat ze er aan komen en niet af remmen. Gewoon een ramp. Overigens ook die zijn kennelijk eetbaar...
Geef dan maar de open polders.

Qua wild wat gepakt wordt, nee het hoort absoluut niet!! Echter 10 a 20 jaar geleden zag ik amper een ree. Nu moet ik moeite doen er geen tegen te komen. Logisch dat er meer wild dus gepakt wordt door hond of auto of zelfs wolf maar wolven mogen het dat zijn welkome schatjes. Honden die wild pakken zijn killers en klaar voor inslapen kennelijk. Honden zijn in wezen deels wolf, sommige wat meer en sommige totaal niet meer. Maar volkomen logisch dat diverse honden wild willen killen. Volkomen logisch dat die honden aangelijnd blijven daar waar moet.

Volkomen onlogisch dat men wolven toe juicht en honden wil weren in de natuur..... Leuk andere discussie haha

Waar als ik vragen mag? Want ik ken geen losloopgebied van 3km in gemeente Woensdrecht of Bergen op zoom.

Zou erg fijn zijn, dan kan ik vaker daar wandelen ipv illegaal los.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:47

Of je kan natuurlijk ook gewoon legaal je hond aan de lijn houden, zodat de rest van Nederland er geen last van heeft.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:11

mvdende schreef:
Waar als ik vragen mag? Want ik ken geen losloopgebied van 3km in gemeente Woensdrecht of Bergen op zoom.

Zou erg fijn zijn, dan kan ik vaker daar wandelen ipv illegaal los.

Sinds 2 a 3 jaar lievensberg bos recht tegenover kinderboerderij het appeltje. Daar waar ook het klimbos is. Het brede bospad wat beetje in vierkant loopt is losloopgebied tegenwoordig kennelijk. Het gebied daar in gesloten dus heide terrein en zandvlakte is geen losloop. Enkel het drukke doorgaande pad. Voor ons verre van een optie ivm vele kinderen daar. Achterin zou dan nog betere optie zijn maar wij mijden sindsdien dat stuk bos volledig ivm karakters binnen onze roedel. Geen idee of het tijdelijk was of nog steeds zo is, zou het eerst checken

https://indebuurt.nl/bergenopzoom/gemee ... pen~93792/
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 11-03-21 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:15

Karl66 schreef:
Of je kan natuurlijk ook gewoon legaal je hond aan de lijn houden, zodat de rest van Nederland er geen last van heeft.

Niet van die rare suggesties doen Karl. Je kunt gewoon je hond los laten lopen waar het niet mag want iedereen doet het en dan had er maar meer losloopgebied moeten zijn. Regels hebben alleen zin als die je niet in de weg zitten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:19

Karl66 schreef:

Hahahaha ik hoor meer mountainbikers vloeken en tieren over mijn 8 en 10 meter rollijnen dan vroeger over mijn wel los kunnen lopende honden.
Toen was een "wacht" voldoende om ze stil te laten staan zodat iedereen kon passeren. Nu werkt het wacht ook wel maar gaan er nog lijntjes naar mij. Ik loop niet met de honden aan de lange lijn op mountainbike paden maar mountainbikers komen wel vaak op de wandel paden. Dan heb ik regelmatig niet genoeg tijd om ze allemaal (4) bij mij te krijgen. Vind ik ook niet mijn probleem ik mag ook genieten van het bos en houdt mij aan de regels.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:25

dierenfan schreef:
Karl66 schreef:

Hahahaha ik hoor meer mountainbikers vloeken en tieren over mijn 8 en 10 meter rollijnen dan vroeger over mijn wel los kunnen lopende honden.
Toen was een "wacht" voldoende om ze stil te laten staan zodat iedereen kon passeren. Nu werkt het wacht ook wel maar gaan er nog lijntjes naar mij. Ik loop niet met de honden aan de lange lijn op mountainbike paden maar mountainbikers komen wel vaak op de wandel paden. Dan heb ik regelmatig niet genoeg tijd om ze allemaal (4) bij mij te krijgen. Vind ik ook niet mijn probleem ik mag ook genieten van het bos en houdt mij aan de regels.

Dat is het risico wat de mountainbiker loopt op de wandelpaden. Waarom zou jij je niet aan de regels houden omdat mountainbikers op de verkeerde paarden zitten?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:45

Beeldenker ziet nu fietsen meegenomen worden op de paarden....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 01:15

Pantykous schreef:
Regels hebben alleen zin als die je niet in de weg zitten.

Daar moest ik even smakelijk om lachen....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 02:47

Marjo schreef:
Dat is het risico wat de mountainbiker loopt op de wandelpaden. Waarom zou jij je niet aan de regels houden omdat mountainbikers op de verkeerde paarden zitten?

Omdat je ontspannen wil lopen.

Ik ben echt voor niemand bang en durf ook wel wat te zeggen. Maar als ik alle keren optel dat mtb'ers zich asociaal gedroegen en ondanks mtb paden toch over een smal wandelpaadje over de hei of door het bos kwamen en ons en de honden bijna omver rijden, incl getier, gevloek etc, is dat echt heel vervelend.

Ik open mn mond, maar feit is dat ik ook mn honden veilig wil houden, waar zij niet afremmen en expres raaklings met veel vaart langskomen. En echt; ik liep daar elke dag 5-8 km, afwisselend verschillende plekken, maar wel steeds terugkerend naar iets van 8 plekken. Op de veluwe, dus echt genoeg mogelijkheden en ruimte.

Op bepaalde plekken mogen ze los en als je ontspannen wil lopen, let je wel op, je roept ze bij je, maar op drukke dagen/avonden is het soms geen doen.
En ook vast moet je vaak opzij duiken.

Ik wist wel de tijden en plekken. Ik liep dus wat verder en langer dan veel gezinnen, dagjes mensen en dan ben je vaak de drukte voorbij. Maar de mtb'ers zijn wel echt een serieus probleem daar.

Op het ruiterpad kwam ik ze dan weer weinig tot eigenlijk niet tegen. Wel weer veel wandelaars, maar vooral toeristen die geen idee van regels en vaak fatsoen hebben. Zien ook een eker een bos en houden zich nergens aan. Tijdens droogte voor je neus een peuk wegwerpen..........terwijl je met je kinderen een balletje trapt op het ruiterpad.

En alle zwijnen op de parkeerplaatsen, omdat ze op het afval af komen.

Maar het is wel echt waar dat ik in 8jr daar dagelijks lopen heel veel kapot getrapte borden en palen heb gezien. Vaak de bosjes in gegooid, gesloopt of gewoon weg. In al die jaren zag je nooit nieuwe borden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:48

Kuggur schreef:
Pantykous schreef:

Het is gewoon heel erg to the point wat betreft de mentaliteit van bepaalde mensen.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:18

Askja schreef:

Het is gewoon heel erg to the point wat betreft de mentaliteit van bepaalde mensen.[/quote]

Idd, wat mij betreft héél erg in de categorie: "Regels gelden voor iedereen, behalve voor mij". Hoe Nederlands wil je het hebben?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:23

5 pagina's en nog steeds geen reactie van TS. Knap werk.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:28

Sandrina schreef:
Ik heb wat losgemaakt met mijn topic. Ja ik heb een domme fout gemaakt: ben door een "Verboden in te rijden" bord gereden. Wit rond bord met rode rand zg C1 bord behorend bij de wegenverkeerswet. De Boa vertelde niet eens waarvoor hij ons (ik was met nog iemand die te paard was, ik zat op karretje met paard. Allebei bestuurders, ik ken de regels) een prent gaf. We schikten ons in ons lot. We waren fout, klaar uit! Ik wist niet beter; ik zou beboet zijn door dat verbodsbord dat ik negeerde. TOT de boete op de mat lag. Daarin stond dat we volgens het STRAFRECHT beboet werden en een bord "Verboden toegang" Art 461 genegeerd zouden hebben. En dat is absoluut niet zo. Een correcte boete had ik zonder morren betaald. Niet een die volgens een (IMO) verkeerde wet is gesteld. Daar tegen heb ik mij verzet! Op de zitting echter hoor ik dat Boa blijft bij de bewering dat ik/wij wel een rechthoekig bord met de mededeling "Verboden Toegang" hebben genegeerd. Ik denk dat die bewering niet klopt. Ik kan daar wel gaan kijken, maar je kunt onmogelijk een foto van een bord maken dat er niet is. Van het bord C1 wit, rond rode rand heb ik bewijs; vriendin maakte van de trektocht waar we midden inzaten een leuke fotoboekje. En dan nog: Waarom zouden er twee soorten verbodsborden staan? De OvJ wilde niet buigen, de rechter heeft het bedrag verlaagd tot de helft.

Voor de mensen die de reactie gemist hebben....

Anoniem

Er moet gewoon logica in de regels zitten en ze moeten fair zijn. Ik wil best netjes op de ruiterroute blijven. Maar als ze tijdens het bosbeheer de ruiterpaden aan gort rijden, de ruiterroute verleggen zonder nieuwe bordjes te zetten, de ruiterroute niet onderhouden waardoor de takken je rond de oren zwiepen, of de ruiterroute over een geasfalteerd fietspad laten lopen terwijl er een zandpad is dat je kan nemen waarbij je niet op dat fietspad komt (weet jammer genoeg mijn weg niet langs daar), dan creeer je onwil om de paden te volgen. En dan heb ik nog het geluk om in een provincie te wonen waar men beseft dat men de paden beter moet organiseren en er een project is opgestart om dat te realiseren.

Ibbel

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:29

Oops jullie hebben helemaal gelijk. Overheen gelezen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:42

SVRL schreef:
Er moet gewoon logica in de regels zitten en ze moeten fair zijn. Ik wil best netjes op de ruiterroute blijven. Maar als ze tijdens het bosbeheer de ruiterpaden aan gort rijden, de ruiterroute verleggen zonder nieuwe bordjes te zetten, de ruiterroute niet onderhouden waardoor de takken je rond de oren zwiepen, of de ruiterroute over een geasfalteerd fietspad laten lopen terwijl er een zandpad is dat je kan nemen waarbij je niet op dat fietspad komt (weet jammer genoeg mijn weg niet langs daar), dan creeer je onwil om de paden te volgen. En dan heb ik nog het geluk om in een provincie te wonen waar men beseft dat men de paden beter moet organiseren en er een project is opgestart om dat te realiseren.

Hier rond Kootwijk hebben een aantal mensen een werkgroep opgezet in combinatie met staatsbosbeheer, ik dacht dat ze 2 of 3 per jaar de paden proberen te onderhouden met het materiaal van staatsbosbeheer, op deze manier zijn de paden altijd aardig goed begaanbaar, wellicht iets om over na te denken en zelf op te zetten in de eigen regio?