Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:40

Sjolvir schreef:
Even de knuppel in het hoenderhok gooien moet het TE paard... kan het niet ACHTER het paard?
Aantal problemen blijft dan uiteraard bestaan en je beperkt de wegen waar je overheen kan, paard aan de hand of onder het zadel kan over kleinere paadjes dan een paard met wagen.
Leren mennen is ook niet makkelijk, maar aangezien je achter het paard zit zit je in iedergeval niet met het probleem dat je niet netjes zou kunnen zitten etc.

Blijven er nog uitdagingen genoeg over om te bedenken hoe je die gaat oplossen en de vraag is of ze allen oplosbaar zijn, maar... voor zo'n afstand zou ik kiezen voor mennen.

2 span voor de wagen met daarachter 2 reserve paarden? Dan kan je ook meer spulletjes meenemen, met wat handigheid en lichte wagen kan je op de wagen slapen en lig je van de grond en droog...

Vind ik lang geen slecht idee *\o/*
Nog steeds enorm veel probleempunten maar een goed deel is dan opgelost.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:42

Je zegt dat je zelf niet in een crisis zit. Later zeg je dat je bij boeren onder weg zou kunnen werken.

Heb je een paar ton op je bankrekening staan ofzo? 8)7

Wat doe je als het paard na 6 maanden een nieuw zadel moet?

Wat doe je als het paar acute koliek krijgt? Zo'n rekening kan al gouw oplopen tot zo'n €2000? of meer??

Ik heb ook een beetje het idee dat vele reacties genegeerd worden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:44

Ik kan je weinig tips geven het lijkt me een hele onderneming voor mensen zonder paarde ervaring.Ik vraag me af of voor zo'n reis muildieren niet beter geschikt zijn,ze zijn wat harder ,sterker en kosten iets minder als een paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:45

beatje schreef:
Ik kan je weinig tips geven het lijkt me een hele onderneming voor mensen zonder paarde ervaring.Ik vraag me af of voor zo'n reis muildieren niet beter geschikt zijn,ze zijn wat harder ,sterker en kosten iets minder als een paard.

En die kunnen ook prima voor de wagen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:48

Mooi plan hoor :j

Als je alle officiële gedoetjes rond kan krijgen dan zal het vast wel mogelijk zijn, maar met 2 mensen ben je toch een heel stuk flexibeler en makkelijker dan wanneer je er 2 paarden bij hebt. Dan komt er nog een heel pakket aan behoeftes bij naast jullie eigen behoeftes. Zie voorgaande berichten van andere mensen :)

Ik denk dat het het meest praktisch werkt als je de hele route op zou knippen in een aantal etappes.
Dat je voor elke etappe goed duidelijk hebt wat je route zo ongeveer zal zijn en wat er nodig is onderweg. En je de etappe afsluit met een bestemming waar de paarden weer een poosje bij kunnen komen en je zelf ook weer kan zorgen dat je weer fris en goed voorbereid de volgende etappe ingaat, op weg naar de volgende bestemming.

Dan kun je steeds weer even alles goed op een rijtje zetten voor de volgende fase van je rit en is het wat beter te overzien allemaal wat je per etappe voorbereid moet hebben :)

Sjolvir

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:50

2 wkn reizen, weekje rust (of andere combi) wel ook heel leuk idee, kan je ook nog ergens van de omgeving genieten, paarden kunnen dan lekker bijtrekken (niet hele week stil zetten uiteraard) en dan weer een etappe.

Jullie hadden toch alle tijd van de wereld dus zou best goed zo kunnen.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:52

Is het verhaal van de huisarts niet te lezen op ponyanddogtrip.com?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:54

Eerst leren rijden en ga dan eens als voorbereiding een paar maanden op een ranch gaan werken in de USA of Australië, waar je dagenlang op een paard zit... En dat zijn dan goed getrainde paarden... Ik denk dat het dan al direct iets realistischer gaat inzien...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:55

Heel veel goede tips zijn er al gegeven. Ik denk dat het zeker wel haalbaar is qua afstand, zeker als je alle tijd neemt. Of het haalbaar is voor een onervaren ruiter ... zal zeker erg moeilijk worden, maar waar een wil is is een weg. Een voorbereiding van 2 jaar lijkt mij persoonlijk veel te weinig en zelfs 5 jaar lijkt mij erg krap voor jullie. Maar waar ik mij het meeste zorgen om zou maken is het visum voor Rusland:

Vraag: Kan ik langer in Rusland blijven dan de geldigheidsduur van mijn visum?
Antwoord: Nee. Probeer dat vooral niet. Verlengen van een visum is normaalgesproken evenmin mogelijk. Ga op tijd het land uit en vraag zo nodig een volgend visum aan.

Vraag: Mag ik op een 6 maands-visum een half jaar in Rusland blijven en op een jaarvisum een jaar?
Antwoord: Nee. Een 6 maands-visum is een visum voor 180 dagen, waarop je maximaal 90 dagen achtereen in Rusland mag blijven. Op een jaarvisum staat - in het Russisch - ook aangegeven dat je per 180 dagen 90 dagen in Rusland mag verblijven. Dergelijke visa zijn bedoeld voor kortere zakelijke bezoeken aan Rusland.
Wil je of moet je langer in Rusland verblijven, vraag dan in Rusland een verblijfsvergunning aan. Houd er rekening mee dat een aanvraag daartoe dermate veel tijd in beslag kan nemen, dat het mogelijk noodzakelijk is om Rusland hangende de aanvraag te moeten uitreizen om te voorkomen dat de maximale verbijfstermijn wordt overschreden.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:57

Waar haal je überhaupt paarden vandaan haha
als ik mijn paard verkoop en hoor dat een onervaren iemand er mee naar Mongolië wilt rijden, dan gaat het mooi niet Door!

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 17:05

Victory-Boy schreef:
Heel veel goede tips zijn er al gegeven. Ik denk dat het zeker wel haalbaar is qua afstand, zeker als je alle tijd neemt. Of het haalbaar is voor een onervaren ruiter ... zal zeker erg moeilijk worden, maar waar een wil is is een weg. Een voorbereiding van 2 jaar lijkt mij persoonlijk veel te weinig en zelfs 5 jaar lijkt mij erg krap voor jullie. Maar waar ik mij het meeste zorgen om zou maken is het visum voor Rusland:

Vraag: Kan ik langer in Rusland blijven dan de geldigheidsduur van mijn visum?
Antwoord: Nee. Probeer dat vooral niet. Verlengen van een visum is normaalgesproken evenmin mogelijk. Ga op tijd het land uit en vraag zo nodig een volgend visum aan.

Vraag: Mag ik op een 6 maands-visum een half jaar in Rusland blijven en op een jaarvisum een jaar?
Antwoord: Nee. Een 6 maands-visum is een visum voor 180 dagen, waarop je maximaal 90 dagen achtereen in Rusland mag blijven. Op een jaarvisum staat - in het Russisch - ook aangegeven dat je per 180 dagen 90 dagen in Rusland mag verblijven. Dergelijke visa zijn bedoeld voor kortere zakelijke bezoeken aan Rusland.
Wil je of moet je langer in Rusland verblijven, vraag dan in Rusland een verblijfsvergunning aan. Houd er rekening mee dat een aanvraag daartoe dermate veel tijd in beslag kan nemen, dat het mogelijk noodzakelijk is om Rusland hangende de aanvraag te moeten uitreizen om te voorkomen dat de maximale verbijfstermijn wordt overschreden.

Dat is inderdaad ook wat mij het meest lastig lijkt om de juiste papieren zoals visum niet alleen voor mij maar ook de papieren voor onze paarden te regelen. Ga niet langer blijven als mag dat is niet verstandig. Moet dan ook goed de route bekijken hoe lang we nodig hebben voor rusland. Maar als het op voorbaat niet mogelijk is om de paarden mee de grens over te nemen dan is de route maken zonde van de tijd natuurlijk.

Het voordeel is wel dat wij in deze 2 jaar max 5 alle tijd hebben om te leren rijden en andere kennis op te doen het is niet zo dat wij alleen het weekend tijd hebben. Als we dit echt willen dan word iedere vrije 10 minuten hier aan besteed zo dat we voorbereid op reis gaan.

eldora1 schreef:
Waar haal je überhaupt paarden vandaan haha
als ik mijn paard verkoop en hoor dat een onervaren iemand er mee naar Mongolië wilt rijden, dan gaat het mooi niet Door!

Dan koop ik ze in ieder geval niet bij jou ;)

Maar op het moment dat ik ze koop zal ik al wat ervaring rijker zijn. Zal ook niet zomaar paarden kopen van iemand eerst ook weten wat voor paarden ik ga kopen. En als het klikt met paarden en koper dan zal deze koop rond zijn.

Sjolvir schreef:
2 wkn reizen, weekje rust (of andere combi) wel ook heel leuk idee, kan je ook nog ergens van de omgeving genieten, paarden kunnen dan lekker bijtrekken (niet hele week stil zetten uiteraard) en dan weer een etappe.

Jullie hadden toch alle tijd van de wereld dus zou best goed zo kunnen.

Dit is inderdaad een idee, we willen ook wat van de omgeving zien en denk zelf dat in die eerste 2 weken ook nog een rustdag zou moeten zitten toch? Op deze manier willen we inderdaad reizen en dat zou per etappe natuurlijk net even anders zijn . Nu nog op zoek naar paardrij routes die we kunnen koppelen en zo etapes kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 15-08-16 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 berichten binnen paar minuten geplaatst samen gevoegd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:10

En TS, de suggestie mennen? Kan je daar wat mee?

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:11

Volgens mij is een richtlijn om sowieso na elke 5 dagen 1 rustdag te nemen. Ik heb het hier iemand ook al zien zeggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:11

Ik moet ook wel behoorlijk lachen over reacties van typische bakruiters.

Biks en winterdekens mee :')
Uiteraard ga je niet met je regen ondichte kwpner met roze peesjes zo'n tocht maken :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:12

winterdekens moeten wel mee hoor! Anders zou ik het zelf koud krijgen! Paard gaat die deken dan niet eens van dichtbij zien is ie allang kwijt aan mij :D

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:12

Sizzle schreef:

Uiteraard ga je niet met je regen ondichte kwpner met roze peesjes zo'n tocht maken :=

Niet??? K wilde net een topic gaan openen... K wil nog een keer naar spanje... :+

edit: flauw.... grapje

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:14

Als je rijk bent zal het vinden (en kopen :+ ) van goede en goed getrainde paarden zeker geen probleem hoeven zijn. :) Ook kan je de beste instructeurs betalen en zo vrij snel de juiste basis aanleren qua rijden.

Dan inderdaad een paar weken elke dag met een ervaren hoefsmid mee, een paar weken met een ervaren paardenarts mee en je hebt al veel kennis. En natuurlijk heel veel kilometers buiten maken, het liefst al met de paarden die jullie meenemen. Met geld is onderweg ook veel te regelen, zeker in corrupte landen, haha. Dus als geld geen probleem vormt zal alles een heel stuk makkelijker gaan. :)

In ieder geval veel plezier met de voorbereidingen en ik hoop zeker op een volgtopic van het voorbereiden zowel als de reis zelf. :j

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 17:16

Sjolvir schreef:
En TS, de suggestie mennen? Kan je daar wat mee?

Er is voor ons geen optie met een wagen achter het paard of paarden te gaan. Wij willen namelijk zelf ook regelmatig lopen en dat is niet haalbaar dan.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:18

Ik zou dan wel zeker overwegen om een derde paard mee te nemen! Als pak en reserve paard.. en ook voor de afwisseling van paard goed denk ik

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:19

Omstebeurt 1 van jullie lopen de ander blijft op de wagen zitten :D :+
Zou het wel serieus overwegen, qua paarden haalt dat namelijk best wel aantal problemen weg.

Ook leuk, op pad te paard of naast paard met ieders een pakmuildier erbij.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:20

En de muildieren optie?Ideaal om naast te lopen ook.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:24

Sizzle schreef:

Gelukkig ben ik niet de enige die sommige reacties wat overtrokken vindt...

Goed oriënteren, TS.
Eerst op haalbaarheid van de hele papierhandel en daarna komen andere dingen wil in beeld.
Trektochten gaan voor het merendeel in stap, grotendeels lopend naast je paard. Trainen met endurance ruiters is dan wel leuk, maar die trainen uiteindelijk om afstanden op snelheid af te leggen. Een totaal ander doel dan ene trektocht, mijns inziens.
Mennen vind ik wel een leuke suggesties. Wel lijkt me dat de route enorme beperkingen opleggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:26

Mennen lijkt me dan weer helemáál niks, door allerlei terrein holderdebolderen met zo'n kar...dan ben je weer een heel groot stuk flexibiliteit kwijt en ben je helemaal erg gebonden aan toch goed begaanbare wegen. Lijkt me erg frustrerend onderweg.

Inderdaad wel prettig als je vanalles mee wilt slepen en graag in de kar wilt slapen, maar als TS en vriend van het licht reizen zijn en tevreden zijn met een zeiltje dan lijkt een kar me meer ballast dan gemak geven :)

Als ik zo'n tocht zou maken dan zou ik gewoon lekker in die etappes denken, dat je van paardenbedrijf naar paardenbedrijf trekt, en dat dan tijdelijk je thuisbasis wordt waar iedereen weer lekker bij kan tanken en om de laatste puntjes voor de volgende etappe voor te bereiden, juiste papieren en benodigdheden voor het betreffende terrein, gegevens van lokale vakmensen qua paardenzorg enzo :)

Dat is ook wat makkelijker tijdens de voorbereidingen lijkt me, eerst langs grofweg de hele route een aantal plekken bedenken waar je graag naartoe wilt, en adressen verzamelen waar je een poosje kan verblijven zodat je zo gaandeweg een plan krijgt en het geheel wat tastbaarder en haalbaarder wordt omdat je altijd een "thuisbasis" in de buurt hebt waar je terecht zal kunnen als je tegen problemen aan loopt...bovendien kunnen de mensen van die locaties een beetje met je mee denken en tips geven over een fijne route / vakmensen die kunnen helpen bij problemen onderweg / dingen waar je rekening mee moet houden qua papierwerk en wat je in hun regio zoal tegen kan komen :)

Sowieso natuurlijk genoeg rust inbouwen tussen die bestemmingen in :j

Je zal misschien wel eens een heerlijk plekje tegenkomen waar de paarden lekker een poosje bij kunnen komen en je bvb. een meertje hebt waar je even lekker kan onderdompelen met zijn allen op een warme dag.... van die romantische tussendoortjes :P

Ik vraag me wel af hoe je het handig doet met paarden zo onderweg, ze zullen toch heel wat uurtjes moeten kunnen eten en lijkt me niet praktisch om ze aan een boom te binden aan een touwtje, kan je elk uur dat touwtje gaan verzetten omdat het gras weer op is, dat slaapt ook niet echt lekker :=

Zou je dan aan ouderwets kluisteren doen (lijkt me ook niet prettig naast een weg ofzo) of materiaal meenemen om een paddockje af te zetten ofzo? Of paard leren aan een pin te staan of iets :?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:33

Ik wilde net zeggen, je kan ze toch gewoon aan een pin zetten?
Ik zie dat echt als kleinste probleem.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:34

dereizger schreef:
Shirley schreef:
En doe dat dan gewoon alleen.
Of samen.

Maar betrek geen onschuldige dieren in je plannen, die vragen er niet om om met een stel beginners op pad te gaan.

Zal geen één paard jaloers op zijn ;)

Dit doe ik samen en niet alleen. En waarom zou een paard niet met ons op pad willen? Wij geven meer om dieren dan de meeste mensen zullen doen. Vandaar dat wij ook eerst ruimvoldoende informatie willen voor wij hier aan gaan beginnen. We hebben de tijd en het is niet 1 paard met het zullen 2 paarden zijn die meegaan.

Als je zoveel om dieren geeft weet je dat dit geen diervriendelijk plan is. Ik zou zeggen ga de uitdaging aan en rij van nederland naar de ardennen en kijk hoe wat de perikelen zijn onderweg. En besef dat je dan nog in luxe landen vertoeft. Ik het het idee dat je dit wil doen voor de kick. Als het nomaden leven je zo erg aanspreekt waarom ga je dan niet voor een jaar in mongolie leven bij de mongoliers. Dat zou ik een heel eerlijker plan en realistischer vinden dan wat jij nu gaat uitspoken.

En wat voor paard had je in gedachten ? Ben ik echt benieuwd
naar.