Ruiterbewijs vanaf nu onbeperkt geldig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Ruiterbewijs vanaf nu onbeperkt geldig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:55

Ik vraag mij af........Ik ben WA verzekerd (aansprakelijkheidsverzekering). Ben ik dan dubbelverzekerd met mijn ruiterbewijs van KNHS?

Of is dat specifiek alleen voor wanneer je een eigen paard hebt en of ermee omgaat en er gebeurd wat dat is veroorzaakt door het dier onder jouw hoede/ verantwoordelijkheid.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:30

Het kan zijn dat de verzekering van de KNHS snel uitkeert en dan, afhankelijk van wie schuld heeft, de schade gaat verhalen op de AVP van de betrokkenen.
Maar dit is dus alleen bij schade met je paard op de openbare weg!
En als je een paard van een ander rijdt is die aansprakelijk voor schade die door het paard veroorzaakt is.

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:01

Ragdollcat schreef:
Ik vraag mij af........Ik ben WA verzekerd (aansprakelijkheidsverzekering). Ben ik dan dubbelverzekerd met mijn ruiterbewijs van KNHS?

Of is dat specifiek alleen voor wanneer je een eigen paard hebt en of ermee omgaat en er gebeurd wat dat is veroorzaakt door het dier onder jouw hoede/ verantwoordelijkheid.

Kijk hier even: http://www.ruiterenenmennen.nl/vraagbaak.php?nav=64

De eigenaar van een (huis)dier is te allen tijde aansprakelijk, tenzij anders aangetoond kan worden.
Navraag bij je verzekering of en hoeveel paarden onder je AVP vallen is aan te raden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:30

Morrie schreef:
ik heb net een nieuw pasje van de KNHS, zal blij zijn als ik van die nutteloze blaadjes af ben die ze zo af en toe sturen, heb er niets mee.
Maar..... ik wacht even af wat het Goois Natuur Reservaat gaat doen, want het is niet ondenkbaar dat die weer een ruiterbewijs van precies die club gaan eisen en als ik mijn hek uit ga met een paard, zit ik al op hun terrein

Zo slim was de KNHS hier ook. Mijn ruiterbewijs loopt 15-3-2-16 af en die slimmerikken hadden al snel even een nieuwe opgestuurd..... met een paar weken later de rekening. Heb ze net gebeld en opgezegt, en het mailtje naar de SRR gaat zo de deur uit (moest even het emailadres hier uit het topic halen :D ).

Ik heb geen nut meer voor de KNHS. Ik rijd western, en daarbij ook nog eens voornamelijk in Duitsland aangezien ik daar woon :P Dus al die fijne extra's hebben voor mij geen voordeel om bij hun te blijven. Verzekeren gaat hier sowieso al anders en paardlief is dus echt wel goed verzekerd. Daarbij 8-) mijn eerste ruiterbewijs en alle verlengingen waren allemaal van de SRR (en ze zitten allemaal incl alle verlengingen in een mapje) wil ik gewoon allemaal van hetzelfde houden -:)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:51

Ik heb al jaren verlengingen van de knhs en niet meer srr.

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 01:28

Ik heb mijn menbewijs ook overgezet naar de SRR, dat gezeur met de KNHS altijd...

Ik heb trouwens wel de 'bijbehorende' WA verzekering van Hippo International aangevraagd. Vind het toch wel een fijn idee als ik veel buiten rij.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 01:58

Goed nieuws dit!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:39

Paarden vallen wettelijk onder huisdieren, dus standaard wa verzekerd. Als je hobbymatig wedstrijden rijd en je geen prijzengeld kunt winnen ben je ook gewoon verzekerd. Alleen als je bedrijfsmatig of voor prijzengeld rijd is je paard niet verzekerd.

Wel heb ik begrepen dat sommige verzekeraars even gemeld willen hebben dat je een paard bezit/rijd/ment (waarom is een raadsel) ORAH en Interpolis hoef je niet te melden dat je een paard heb en beide bevestigen dat je paard wa verzekerd is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:37

Kan je ook beide? Hem alvast bij de SSR aanvragen terwijl de KNHS voorlopig nog loopt?

Ik heb hem september ofzo weer betaald, dus voorlopig komt er geen nieuwe rekening.
Zowel ruiter als koetsiersbewijs (en die laatste enkel en 2span). Ben ook via mijn startpas al lid van de KNHS.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:14

Dat vraag ik me ook af Dennis. Kan beide ook?

Mijn ruiterbewijs is net een paar maanden geleden verlengd via de KNHS en krijg vandaag mailtje binnen van de SRR.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 00:16

Ik heb eigenlijk geen idee, de verzekering en bewijs zijn nu aparte dingen. Misschien even een mail sturen naar KNHS? Ik ben ook wel benieuwd.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 08:43

je kan je bewijs bij de KNHS laten lopen en bij de SRR. Dan zeg je hem gewoon niet op bij de KNHS.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:19

Ik ben ook van plan om ze allebei aan te houden, ik ben examinator voor zowel de SRR als de KNHS dus vind eigenlijk dat ik dan bij allebei het ruiterbewijs moet hebben.
En ik ben toch al lid van de KNHS.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:21

Let dan wel op dat je je individuele lidmaatschap bij de KNHS opzegt, waar je ruiterbewijs onder 'hangt'. Anders betaal je dubbel. Als je je individuele lidmaatschap opzegt, komt je 'product' ruiterbewijs automatisch onder je gewone lidmaatschap (via de rijvereniging of FNRS) te hangen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:35

Ik kreeg er ook een vaag en onduidelijk mailtje over. Eerst dit topic maar eens doorlezen. Heb geen zin om dubbel te betalen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 00:26

vrees dat ik ze nu ook allebei heb KNHS en SRR

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:00

Ik heb de SSR betaald, wacht alleen nog op de pas. Ik kreeg na mijn vraag een keurige mail terug met uitleg en dat ik idd wel mijn lidmaatschap bij de KNHS op moest zeggen.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:43

Idem, ik was op net nog op tijd.
voortaan alleen een SSR pas, daar heb ik hem ook gehaald.
Mijn paarden weten toch niet met welke pas ik rij.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:26

Ik twijfel nog wat ik moet doen, ik ruiter- en menbewijs via de SRR gehaald en 1 van de 2 verloopt begin april. De andere volgend jaar, die laat ik nog even lopen...daar is al voor betaald ;)
Met m'n ruiterpaspoort ben ik al lid van de FNRS, die nu samen is met de KNHS. Ik neig er naar om nu m'n ene pas te verlengen, dan kan die iig niet meer verlopen. De andere volgend jaar, dan kan ik nog even nadenken of ik lid van de KNHS moet blijven of dat ook weg kan.
Wat denken jullie?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:17

Ik kreeg vanochtend een brief van de KNHS binnen, dat mijn lidmaatschap in april verloopt en indien ik niet reageer verlengt word voor een jaar (vroeger was het toch echt twee jaar). Geen woord over de SRR, terwijl ik alleen lid ben vanwege mijn ruiterbewijs. En die wil ik toch wel graag bewaren. Geen woord over de kosten ook trouwens, wat een lidmaatschap dit jaar gaat kosten, terwijl er dus echt wat gewijzigd is.

Zowel SRR als KNHS maar even een mailtje gestuurd hoe dit nu zit, maar ik vind het ronduit slordig dat er zo slecht naar de leden toe gecommuniceerd word....

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:39

Ja dat vind ik dus ook, hoezo moet ik lezen op bokt? Waarom krijg ik hier niet gewoon netjes een brief over?!

Ga maar eens goed dit topic doorlezen en dan waarschijnlijk overzetten.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:31

Knhs gaat nu per jaar en kost dan 20 euro, staat op hun site. Wel raar dat dat niet in de brief staat zeg. Overigens vind ik het met name van de knhs slordig, die heeft ahw zich het ruiterbewijs toegeeigend. Hoe je kunt overstappen naar de SRR, staat uitgebreid op hun site.

BoschA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:51

Als ik mijn ruiterbewijs binnenkort wil gaan halen is het dan het handigst om bij de SRR of de KNHS lid te worden? Ik denk niet dat ik hem heel veel zal gebruiken dus ik zit überhaupt te twijfelen of ik het echt noodzakelijk vind om hem te halen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:45

bij mij zit mijn paard gewoon in de WA verzekering, heb dit specifiek nagevraagd toen ik hem aanschafte anders had ik mijn WA overgesloten naar een andere verzekeraar die het wel inclusief zou hebben.

rechtsbijstand heb ik voor mijzelf ook al, en omdat ik aansprakelijk ben voor mijn paard en mijn paard zelf geen rechtsbijstand nodig heeft (is immers geen natuurlijk persoon), zou het ruiterbewijs vanuit die optiek gewoon geen meerwaarde hebben.

levenslange geldigheid is heel mooi, maar of het ook veilig is? zoveel verhuurders staren zich erop blind, maar als je dat ding in je tienerjaren gehaald hebt en vervolgens tot je 30e niet rijd, wat is dan de meerwaarde van het ruiterbewijs? heb zelf een duikbrevet, maar die is momenteel niet geldig, tenzij ik aan kan tonen dat ik een opfriscursus gedaan heb van een halve dag, waarin je toont dat je nog steeds vaardig genoeg bent.. Net als met duiken, kan het zijn dat je de verantwoording hebt over een medemens. Weet daarom niet zo heel goed of het levenslang geldig echt nu zo'n mooi ding is?

bij verlengen mag je er tenminste nog van uit gaan dat het in gebruik is, waarom zou iemand anders jarenlang betalen voor het bewijs. maar met levenslang geldig heb je dat 'inzicht' niet meer.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 19:50

Diezelfde controle heb je bij het ruiterbewijs van de KNHS ook niet. Er zijn geen opfriscursussen voor het ruiterbewijs alleen de KNHS incaseert jaarlijks en de SRR eenmalig.