met je paard over de pond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shar_Angel

Re: met je paard over de pond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:14

nou dan word ik waarschijnlijk een mafkees van 16 want ik ga het denk toch proberen ik join de club!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:17

chaaya schreef:
nou dan word ik waarschijnlijk een mafkees van 16 want ik ga het denk toch proberen ik join de club!

Het is een vrije toegang tot de club (wel oppassen met al die loslopende mafkezen) :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:27

chaaya schreef:
nou moet ik eerlijk zijn ik doe Angel nu bijna een jaar en ik heb gekke dingen met haar meegemaakt het gaat nu steeds beter maar ze is een paar maanden terug wel met mij der op naar beneden gesprongen van een oprit en ze schrikt snel doordat zij niet goed behandeld is bij de vorige eigenaren als ze schrikt komt ze al snel omhoog en dat is wat mij ook heel erg tegenhoud, wat wel zo is is dat ze met bepaalde dingen weer omgekeerd is ze geeft niks om knetterende moters iritanten wielrenners die weer eens aan de binnenkant inhalen en bijna in je beugels blijven haken *hoogst iritant Zucht* vrachtwagens autos toeterende vrachtwagens en autos traktors trekers het boeit er allemaal niks

TS wat je vraag betreft. Kun je met een paard op de pont. Antwoord JA hoor waarom niet.

Maar of jij met jouw paard de pont op moet gaan denk ik dat je zelf het antwoord al hebt gegeven in bovenstaande post. Een paard dat van de oprit naar beneden springt, kan dus ook van schrik de pont af springen of omhoog komen enz. Mijn advies zou zijn, nu kan het nog niet, wellicht wel over paar jaar als jullie vertrouwensband goed genoeg is.
Enne dat is dus geen schande. Met één paard zou ik het zo doen van mij, en met de andere (paniekvogel) zou ik het ook niet aangaan omdat ik er niet zeker van ben dat het avontuur goed afloopt.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:30

pien_2010 schreef:
chaaya schreef:
nou moet ik eerlijk zijn ik doe Angel nu bijna een jaar en ik heb gekke dingen met haar meegemaakt het gaat nu steeds beter maar ze is een paar maanden terug wel met mij der op naar beneden gesprongen van een oprit en ze schrikt snel doordat zij niet goed behandeld is bij de vorige eigenaren als ze schrikt komt ze al snel omhoog en dat is wat mij ook heel erg tegenhoud, wat wel zo is is dat ze met bepaalde dingen weer omgekeerd is ze geeft niks om knetterende moters iritanten wielrenners die weer eens aan de binnenkant inhalen en bijna in je beugels blijven haken *hoogst iritant Zucht* vrachtwagens autos toeterende vrachtwagens en autos traktors trekers het boeit er allemaal niks

TS wat je vraag betreft. Kun je met een paard op de pont. Antwoord JA hoor waarom niet.

Maar of jij met jouw paard de pont op moet gaan denk ik dat je zelf het antwoord al hebt gegeven in bovenstaande post. Een paard dat van de oprit naar beneden springt, kan dus ook van schrik de pont af springen of omhoog komen enz. Mijn advies zou zijn, nu kan het nog niet, wellicht wel over paar jaar als jullie vertrouwensband goed genoeg is.
Enne dat is dus geen schande. Met één paard zou ik het zo doen van mij, en met de andere (paniekvogel) zou ik het ook niet aangaan omdat ik er niet zeker van ben dat het avontuur goed afloopt.

neeeee sws niet ik ga met een ander paard die wel wat rustiger is ik ben hard aan het trainen en ze komt al een stuk minder omhoog dan in het begin en ze is ook al braver met het rijden een stuk relaxster maar ik ga dit pas van de zomer doen wanneer ze beter getraind is en in de juiste conditie in de zomer is ze ook rustiger

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:30

Ik heb met veel plezier meegelezen hier :D

Het leek me nou niet zo'n gevaarlijke onderneming, zolang dat pontje maar niet ram vol auto's en fietsers staat, maar ik heb er geen ervaring mee dus las rustig mee.
Altijd prettig om dan reacties te zien van mensen die het gewoon gedaan hebben.

Ik kom zelf oorspronkelijk uit een streek waar al het vee in de lente met platbodems richting wei gingen en ook zo verweid werden , met dat vergeleken, leek me een pontje heel wat veiliger en eenvoudiger.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:33

spatter schreef:
Ik heb met veel plezier meegelezen hier :D

Het leek me nou niet zo'n gevaarlijke onderneming, zolang dat pontje maar niet ram vol auto's en fietsers staat, maar ik heb er geen ervaring mee dus las rustig mee.
Altijd prettig om dan reacties te zien van mensen die het gewoon gedaan hebben.

Ik kom zelf oorspronkelijk uit een streek waar al het vee in de lente met platbodems richting wei gingen en ook zo verweid werden , met dat vergeleken, leek me een pontje heel wat veiliger en eenvoudiger.

ik vind het ook wel leuk het begon met een vraag maar ondertussen ontstaan er al heel veel meningen met aan het begin allemaal negatief en zoals nu aan het eind mensen die zeggen dat ik het wel moet doen aangezien het meerendeel het wel een goed idee vind en mijn moeder het goed vind ga ik het nu ook serieus met de eigenaresse bespreken Angel wil niet de trailer op en aan de overkant is het bos :j

Myrthe_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:42

Koekeroekus schreef:
Heb het nooit gedaan maar ik zou wel afstappen als je erop gaat. Ik zou wel een poging wagen als ik daarmee in het bos zou komen. Goed opletten dat je paard niet in paniek raakt als hij erop staat.

het beste kun je niet van je pony af stappen, dan heb je minder macht.
wel zou ik met een ander paard gaan, en een ruiter die ervaren is...als je pony/paard het eng vind zou ik iemand mee nemen die er ook naast kan lopen met een halster touw

ps. het is mijn menig dat ik er liever op blijf zitten(maar dat ik mijn ervaring, jij kunt het weer anders doen)
ik zelf ben beter in mijn zit, ik ben best sterk maar paarden ook ;).en ik ben een paar bokken en stijger sprongen zeker wel gewend :D... maar het ligt helemaal hoe lang je rijd!

maar mijn zekere tip is met een ervaren ruiter en ervaren pony/paard...en als je pony/paard nou erg nerveus is iemand die er naast loopt!

groetjes Myrthe en (_)(_) van Luna

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:43

Myrthe_Luna schreef:
Koekeroekus schreef:
Heb het nooit gedaan maar ik zou wel afstappen als je erop gaat. Ik zou wel een poging wagen als ik daarmee in het bos zou komen. Goed opletten dat je paard niet in paniek raakt als hij erop staat.

wel zou ik met een ander paard gaan, en een ruiter die ervaren is...als je pony/paard het eng vind zou ik iemand mee nemen die er ook naast kan lopen met een halster touw

ps. het is mijn menig dat ik er liever op blijf zitten(maar dat ik mijn ervaring, jij kunt het weer anders doen)
ik zelf ben beter in mijn zit, ik ben best sterk maar paarden ook ;).en ik ben een paar bokken en stijger sprongen zeker wel gewend :D... maar het ligt helemaal hoe lang je rijd!

maar mijn zekere tip is met een ervaren ruiter en ervaren pony/paard...en als je pony/paard nou erg nerveus is iemand die er naast loopt!

ik ga dr wel af dan is Angel pony rustiger

Myrthe_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:43

Koekeroekus schreef:

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:29

Myrthe_Luna schreef:
Koekeroekus schreef:

Ik zou dus juist wel afstappen. Mocht ie toch per se overboord willen springen, doet ie dat toch echt maar zonder mij.

pien_2010 schreef:
chaaya schreef:

Dit is feitelijk het enige correcte antwoord.

Je kunt niet zeggen at het wel of niet kan; het kan met sommige paarden en met andere paarden kan het niet.
Ik zou het met mijn ene paard ook niet zomaar durven (binnenvetter die opeens kan exploderen) terwijl ik bij het andere paard er niet eens over na zou denken, die neem ik gewoon mee.
Toch zou het met die binnenvetter ook wel moeten kunnen, maar daar zou ik dan tijd in moeten steken om het hem te leren en om de specifieke, kleine, signalen die ie uitzendt, beter te lezen, waardoor ik 'm kan helpen de spanning af te laten vloeien.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:49

]
Romy1234 schreef:
Lauratje_88 schreef:

En dan ben ik de mafkees van 26 :D
Nog nooit geen problemen gezien hoor met het pontje, gewoon proberen.

Welcome to the mafkezen group

Yeey *\o/*

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:50

Myrthe_Luna schreef:
Koekeroekus schreef:

Nee, ik stap wel af, heb ik wel minder macht maar mijn pony heeft meer vertrouwen als ik hem aan de hand meeneem. En ik ook! Is inderdaad net wat je zelf fijner vind.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 01:16

Ik denk ook dat het wel kan, als je het rustig opbouwd (eerst wennen aan geluid, volgende dag erop zonder varen en daarna met varen ofzo).

Of je erop blijft zitten of ernaast gaat staan hangt helemaal van jou situatie af. Ik bedoel; je hebt paarden die meer hebben aan een leider die ze kunnen volgen (ernaast dus) en sommigen hebben juist meer vertrouwen in een ruiter op hun rug, dat verschild per paard, dus ts, gewoon kijken naar wat voor jou & je paard het beste voelt :)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 01:22

Ik blijf er toch echt bij dat ik zoiets nooit zou doen.
Mij een te groot risico.
Maargoed ieder moet het voor zich weten, ik begin er niet aan. :)

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 08:38

_lies_ schreef:
Ik blijf er toch echt bij dat ik zoiets nooit zou doen.
Mij een te groot risico.
Maargoed ieder moet het voor zich weten, ik begin er niet aan. :)

Het hele paarden verzorgen/rijden is een ricico paard kan.in de bak ook gekke dingen doen. Dan de trailer ik had hiervoor een vz pony die in de trailers stond en een auto kwam ff door rood en knalt tegen.de trailer aan en Angel stond in de trailer toen deceigenarresse ook een Noodstop moest maken.door een.andere auto Allebij willen.niet de trailer meer in ben aan het oefenen.
Nu kijken.oor de pont

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:31

Ik heb het al meermaals gezien, paarden op een pont. Dit op de pont tussen Kinderdijk en Krimpen a/d Lek.

Wat mij wel opvalt is dat ik blijkbaar als enige een ander probleem voorzie. Stel dat het allemaal goed gaat, je bent klaar met je bosrit en je krijgt je paard met geen mogelijkheid meer terug op de pont?
Dit heeft een vriendin van mijn moeder meegemaakt. Door de veranderde stand van het water vertrouwde paardlief het toch niet meer.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:42

Dan zou je nergens meer heen kunnen, hij kan ook wel niet terug de trailer in willen na een strand- of buitenrit, of niet meer terug het viaduct over, of langs die tuin met tuinkabouters ...

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:09

poetser schreef:
Ik heb het al meermaals gezien, paarden op een pont. Dit op de pont tussen Kinderdijk en Krimpen a/d Lek.

Wat mij wel opvalt is dat ik blijkbaar als enige een ander probleem voorzie. Stel dat het allemaal goed gaat, je bent klaar met je bosrit en je krijgt je paard met geen mogelijkheid meer terug op de pont?
Dit heeft een vriendin van mijn moeder meegemaakt. Door de veranderde stand van het water vertrouwde paardlief het toch niet meer.

Das l*llig :D maar dan kan ze als het echt nood is naar IJmuiden rijden en over de sluizen terug.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:33

poetser schreef:

Dan moet je je eens afvragen welke relatie je met je paard hebt.......

Er staat een paard bij ons op stal, dat is een draak met laden; volgens de eigenaar.
Andere stalgenoot wilde dat paard gebruiken voor trailerladen in het kader van een studieproject. De bijrijdster van het paard zou helpen.
Je raad het al: paard loopt zonder enig probleem zo de trailer op.........

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:02

Toch vind ik, ook al heb ik hetzelfde plan (zelfde pont andere pony), dat er niet te lichtzinnig over gedacht moet worden.
Ik krijg bij mijn pony een hoop gedaan als alles maar goed voorbereid is. Dus als ik hem vertrouwd heb gemaakt met de route naar de pont, daarna vertrouwd heb gemaakt met geluid en geur en daarna met het dek.
Met mijn pony, ook al is het 'maar' een shetje zoals velen zeggen, kan ik echt niet plompverloren zomaar die pont oplopen en naar de overkant gaan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:11

Ik ben zo'n vijftien jaar geleden ook met de pont gegaan (van Velsen naar IJmuiden). Ik wilde toen ook heel graag een keer in Spaarnwoude gaan rijden. Was niet zo'n braaf paard, maar die pont is heel veilig, heb er toen nauwelijks over nagedacht eigenlijk :+
Ik heb wel even overlegd met de schipper. Ik mocht er op als er weinig autos waren. Enige wat je even moet overleggen, is dat als je paard zenuwachtig wordt, dat ze dan soms de hele boel ondermesten :D
De schipper besloot toen ter plekke het schoon te spuiten, dat vond mijn paard echt een stuk minder dan die hele pont :D :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:14

AmyII schreef:
Toch vind ik, ook al heb ik hetzelfde plan (zelfde pont andere pony), dat er niet te lichtzinnig over gedacht moet worden.
Ik krijg bij mijn pony een hoop gedaan als alles maar goed voorbereid is. Dus als ik hem vertrouwd heb gemaakt met de route naar de pont, daarna vertrouwd heb gemaakt met geluid en geur en daarna met het dek.
Met mijn pony, ook al is het 'maar' een shetje zoals velen zeggen, kan ik echt niet plompverloren zomaar die pont oplopen en naar de overkant gaan.

Als ik tegen je zeg: op de bovenleiding van de trein staat 1800V, pak 'm maar vast; doe jij dat dan? Ik durf erop te wedden dat je dat niet durft te doen.

Toch kun je, met de juiste voorzorgmaatregelen, die bovenleiding gewoon vastpakken; er zelfs aan werken. NS (prorail) doet dat namelijk al jaren. Door gebruik te maken van houten ladders kun je veilig aan de bovenleiding werken terwijl de spanning er gewoon op staat.

Voor paard op de pont geldt precies hetzelfde: neem de juiste voorzorgmaatregelen en dan kun je veilig over de pont.

@sanne83: _O- _O-

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:17

Levensgevaarlijk. Wat dacht je van uitglijden. De vloer van de pont is van ijzer. Een paard in paniek dat nergens naartoe kan dan alleen maar op zn kont gaan. Hij is niet eens trailermak zeg je, hoe zal hij dan op dit gaan reageren?! Ik vind het echt compleet debiel dat je dit wil gaan proberen. Je neemt gigantische risico's. Niet alleen voor jezelf maar ook voor (ik hoop) de enkele (!) automobilist of fietser die er op staat.
Weten je ouders hier uberhaupt van af?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:21

Dat zèg ik toch Ikke. Ik zeg het alleen maar omdat er lacherig en makkelijk over gepraat wordt door sommigen in dit topic.
Dús zèg ik, dat er wel een goede voorbereiding moet zijn om drama te voorkomen.
Je hoeft echt niet overal een goed weerwoord op te hebben hoor...

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:22

Haha, heel slecht van mij, maar ik krijg bijna zin om het gewoon een keer te proberen. Om te bewijzen dat het prima kan. Is maar goed dat de dichtstbijzijnde pont meer dan een dag rijden is :Y) nu krijg ik vast heel bokt over me heen :j