Vraag aan buitenrijders: omgang honden en hun baasjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is jouw ideale verloop bij confrontatie met een hond?

Het maakt mij niet uit. Hond en mens mogen doen wat ze willen, ik zie wel wat er gebeurt.
29 (5%)
Zolang de hond mijn paard negeert mag iedereen gewoon doorlopen.
194 (39%)
Het baasje roept de hond bij zich en laat het naast zich lopen tot we elkaar gepasseerd zijn.
140 (28%)
Het baasje roept de hond bij zich en houdt de hond even vast tot we elkaar gepasseerd zijn.
115 (23%)
Het baasje roept de hond bij zich en gaat een stuk verderop in de berm/bosjes/veld staan tot we elkaar gepasseerd zijn.
6 (1%)
Anders, namelijk...
6 (1%)

Totaal aantal stemmen: 490

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:23

isabellevv schreef:
Ik maak mij meer zorgen om de hond dan om mn paard. Hij heeft namelijk een hekel aan honden en valt ze ook echt aan.

Tsja, ik vind daar op zich niks mis mee. Ik heb honden, en als ik een daarvan zo dicht bij jouw paard zou laten dat hij gebeten/getrapt wordt, dan is dat mijn fout, niet die van jouw als paarden eigenaar.

VreVrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:47

jazza schreef:
Sinds een paar jaar verzorgen we met een aantal ruiters een 'paardentraining' bij de lokale hondenschool als vast onderdeel van de puppy cursus 1 en 2. Het heeft wat overtuigingskracht gekost, maar inmiddels vindt iedereen het wel een goede actie. We delen met elkaar namelijk een groot 'losloop-gebied' en komen elkaar eigenlijk bij iedere wandeling/buitenrit wel tegen.
Los van het feit dat de dieren aan elkaar wennen, raken ook de hondenmensen met de paardenmensen in gesprek. Dat scheelt al de helft als er onverhoopt in het bos toch even iets niet goed gaat. Bovendien ontstaat er nu langzaam een soort standaard voor 'hoe met elkaar om te gaan' en omdat steeds meer mensen zich ernaar gedragen zijn er steeds minder situaties.

Standaard betekent in ons geval. Paard terug naar stap, rechts houden bij passeren en indien de voetganger van achter wordt benaderd even een seintje. Hond nooit 'meenemen', maar even wachten tot de baas 'm komt halen (of even terugbrengen). Voor de hondeneigenaar: hond bij je roepen/houden, aanlijnen hoeft niet. Op het pad/in het zicht blijven en links aanhouden, niet hurken. Indien de ruiter van achteren wordt benaderd of zeer onstuimig, geef even een seintje.
Voor beide partijen geldt 'rustig blijven, dan gaat het meestal goed'.

We oefenen met verschillende paarden, ook met paarden waarvan we weten dat ze wat heftiger kunnen reageren.
Eigenlijk altijd erg leuk!

Wat goed dat jullie dit doen, lijkt me erg leerzaam voor zowel hond- als paardeneigenaar!

Anoukloves_

Re: Vraag aan buitenrijders: omgang honden en hun baasjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:27

Mijn paard is ooit een keer 'aangevallen' op buitenrit door twee husky honden. Deze honden liepen los en ik kwam samen met mijn vriendin in stap aan rijden. De honden liepen ver bij het baasje vandaan en kwamen richting ons. Ze liepen ons om heen, wat een drijvend effect had. De paarden waren honden gewend en reageerde er dus niet echt op. Totdat de honden te dichtbij kwamen. De eigenaar riep een keer, maar de honden luisterden er niet naar en het baasje vond het ook niet nodig om in te grijpen. Hij liep zelf dan ook steeds verder bij de honden vandaan. Dit terwijl de honden ondertussen al aardig tekeer gingen en veel te dicht bij kwamen. Door het geblaf werd mijn paard aardig zenuwachtig. De eigenaar heb ik geroepen om zijn honden bij zich te houden, maar die vond het blijkbaar nog steeds niet nodig. Uiteindelijk hebben we de honden op afstand gejaagd met de zweep en zijn we snel doorgereden.

Ik vind dit persoonlijk niet kunnen. Als de hond een trap krijgt oid, dan worden wij erop aangekeken. En die man deed er zelf niets aan. Nou was mijn paard niet bang voor honden, maar wat als je wel een bang paard hebt? Ik heb dan liever dat de hond bij zich laten zitten, zodat je 'zeker weet' dat het goed gaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:37

Meganyr belangrijk is dat de baas de hond onder appèl heeft en hoe hij dat doet wel of niet vasthouden maakt me niet uit. Als de honden de paarden maar negeren.
Ooit heeft een man met drie honden zeer goed onder appèl onze paarden over hun aanval trauma van honden heen geholpen. Hoe, hij liet de honden liggen. Op zijn bevel mocht een er iedere keer een stukje dichterbij en dan weer plat. Toen de paarden rustiger en rustiger werden kwam de tweede en daarna de derde. Totdat paarden en honden aan elkaar snuffelden. Ik zal die man altijd dankbaar blijven want mijn paarden die nooit moeite met honden hadden waren die week van te voren vol aangevallen door twee honden. Ze waren te verbouwereerd toen om te slaan en mijn man en ik heb onze zweep op die honden zowat kapot geslagen totdat ze piepend verdwenen. Die man zag gelijk dat het getraumatiseerden paarden betrof (trainer?) en na mijn verhaal heeft hij een half uur met zijn honden en onze paarden gewerkt totdat het over was. Wij zaten er toen gewoon op.
Het is wel nog steeds zo dat als een hond van achteren te dicht bij komt de paarden nu wel vol slaan en niet meer afwachten tot de hond op hun kont springt en vol bijt.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:47

Ik durf met een gerust hart te zeggen dat Alex echt bom proof is. Zelfs een stel ontsnapte varkens in zijn wei zijn geen probleem. Ik moet over een wandelpad (geen losloopgebied) naar de ruiterpaden. De meeste mensen hebben gewoon netjes de hond aangelijnd en zijn wel gewend aan paarden daar.
Ik blijf ofwel stil staan of ga rustig stapvoets er langs.
Vorig jaar echt had ik zo iets...
Nooit verwacht dat iemand dat zo zou doen. Ik stapte rustig over dat pad richting de stal. Komt er opeens een vrouw aan met 3 labradors. Zij stopt en kijkt mij aan. Ik gebaar en roep dat ze gewoon door kan lopen. Doet ze opeens die honden (die als gekken stonden te trekken) los van de riem. Ik was zo verbaasd dat ze dat deed. Alex snapte er niks van die bleef staan maar 3 honden die om hem af stormde was echt te veel. Ze begonnen rondjes om hem heen te rennen. Hij stapte opzij toen een hond naar zijn hoofd sprong bijna op de andere hond. Heb hem aangespoord en ben naar die vrouw gereden. Heb toen dringend gevraagd om die honden aan te lijnen. Nu luisterde die beesten voor geen meter. En die vrouw was helemaal over de zeik omdat Alex opzij stapte bijna op die hond. Dus die was kwaad op mij. Nu ja een voorbijganger had haar geholpen met die beesten vangen. Begint ze vervolgens mij uit te schelden dat ik op dat pad niks te zoeken heb (mag daar wel gewoon komen met het paard maar alleen in stap) en dat mijn paard haar hond bijna geplet had. Ik heb haar toen toch wel een beetje geïrriteerd gezegd dat zij die beesten niet los moet laten als er iemand te paard rijd en de honden niet luisteren. Die voorbijganger had het van een afstandje gezien en gaf mij gelijk. Heb die vrouw nooit meer gezien in het bos...

Maar gelukkig kan het ook anders.
Kwam een man tegen met 2 jonge honden (eentje van 1 en eentje van een half jaar) die riep of ie door kon lopen ik gebaarde dat het kon. Hij spreekt mij aan en vertelde dat hij uit de stad komt en dat zijn honden geen paarden kennen. Of ze even mochten snuffelen en kijken. Zo gezegd zo gedaan. Ben die man nog vaak tegen gekomen en elke keer mogen de hondjes even snuffelen. Inmiddels lopen ze los langs mij en Alex en langs andere paarden die man was mij heel dankbaar dat ik dat deed.

ChiChi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:53

Mij maakt het niet zoveel uit, de meeste paarden die ik buiten heb gereden, schrikken niet van een hond. Het is meer voor de veiligheid van de hond (en natuurlijk paard en mij, mocht hij toch een keer schrikken) dat ik heb gestemd voor bij zich houden totdat ik gepasseerd ben.
En ik moet zeggen dat dat ook 9 van de 10 keer gebeurd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:32

Kuggur schreef:
isabellevv schreef:
Ik maak mij meer zorgen om de hond dan om mn paard. Hij heeft namelijk een hekel aan honden en valt ze ook echt aan.

Tsja, ik vind daar op zich niks mis mee. Ik heb honden, en als ik een daarvan zo dicht bij jouw paard zou laten dat hij gebeten/getrapt wordt, dan is dat mijn fout, niet die van jouw als paarden eigenaar.

Ik ben het met je eens, maar ik vrees dat heel veel hondeneigenaren dat anders zien als hun lieveling een doodsklap heeft gekregen.
Mijn oude merrie is hondveilig, maar ik geef geen garanties over m'n jonge. Die jonge merrie heeft in het verleden diverse honden proberen aan te vallen (ze snapt die taakverdeling roof- en prooidier niet zo goed <<) ). Ze lijkt de laatste tijd wel wat toleranter naar honden te zijn geworden (goed voorbeeld, wellicht?), maar ik heb zo'n idee dat ze niet heel veel nodig heeft om alsnog weer aan te vallen. Dus ik waarschuw hondeneigenaren maar liever ;)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:41

Door een ongeluk rijd ik zelf niet meer, dus schrijf alleen als hondenbaasje.

Als ik met mijn hond in het bos loop, en zie dat er een of meerdere paarden aankomen, dan roep ik mijn hond altijd bij me, en lijn even aan.

Hij heeft nog nooit iets gedaan richting paarden, maar voor zijn veiligheid, en de veiligheid van de ruiters lijn ik gewoon een stukje aan. Wel zo prettig !

Het lijkt me een goed gebruik als alle hondenbezitters dat zo doen, je bent evt. problemen zo voor, want als je denkt 'hij doet niets, dan weet je dat niet zeker,'.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:50

Wat ik graag wil? Communicatie.

Ben een keer, te paard, een meneer tegengekomen die beleefd vroeg of zijn hond even gewoon rustig in de buurt van het paard mocht staan. Want die hond had in Frankrijk jachten gelopen vertelde de meneer, en een paard betekende GO voor die hond. En hij moest leren dat je ook rustig kan doen in de buurt van een paard. Weet zo'n hond veel dat ik op een dikke IJslander zit.

En ook communicatie als in: even vriendelijk bedanken als mensen de hond bij zich roepen. En duidelijke uitleg geven als ze vragen wat ze moeten doen. Of gewoon even vragen of ze de hond bij zich willen roepen als je dat nodig vindt.

Want elke situatie is weer anders, mijn paard kijkt er als hij in z'n normale doen is niet van op of om als er een staffordshire in z'n staart gaat hangen (ik wel!) en als hij ongerust is is een klein hondje verderop in een weiland al te veel voor 'm. En elke hondeneigenaar reageert ook weer anders, je kunt op zo iemand z'n hoofd niet zien of ze verstand van paarden hebben he.

Ik denk dat het allerbelangrijkste is voor de hondenmensen om zich te realiseren dat een paard een prooidier is en een hond een jager. En dat paarden en honden dienovereenkomstig kunnen reageren.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:05

Heb een keer gehad dat ik twee mensen tijdens buiten rijden tegen kwam met 5 honden,allemaal redelijk klein. We liepen tegen over elkaar toevallig dezelfde bocht in.
Was al langzamer gaan stappen zodat ik ze na de bocht kon passeren. Helaas liep een kleine bulldog terug met erachter aan de rest van de honden. Mensen zagen dit maar reageerden niet echt. Bulldog ging handig rondjes om Menno heen lopen en daarna ook nog eens onder hem door en achter langs.
Menno kan honden goed hebben, maar dit werd irritant waarop Menno uithaalde met z'n achterheen en de bulldog hard raakte, die piepte en vloog 3 meter verder.
Schrok er wel van, hoopte dat de hond niets zou hebben. Eigenaren vonden het allemaal niet zo interessant en liepen door. Ben er maar afgestapt en gevraagd of ik eerst even mocht passeren.. Pff stomme situatie.

Ideale situatie als de eigenaar de hond bij voorbaat terug neemt of roept en dat de hond dan ook luistert. Elkaar langzaam passeren en bedanken, en hup verder.
Ook een keer achtervolgt door een andere hond tijdens het galopperen. Kwam opeens uit de bosjes gerend waardoor Menno zich een ongeluk schrok en weg wilde rennen. Heb hem gelukkig om kunnen draaien dus kon die de hond zien, die luisterde ook totaal niet..

Iedereen moet aan elkaar wennen in het gebied, maar als je niet weet wat je hond doet, is het fijn als die aangelijmd wordt.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:43

Communicatie is inderdaad het sleutelwoord.

Vorige week een vrouw met 2 héle drukke grote honden. Pony trekt dit echt niet dus ik vroeg, terwijl zij nog 50 meter verderop was of ze haar honden even bij zich wilde roepen. Kwam geen reactie op. Nogmaals geroepen en erbij gezegd dat pony gericht trapt. Haar reactie: 'oh dan moet mijn hond er maar niet achteraan gaan'. Dat ik ondertussen een complete rodeo door het bos heb gehad en een pony die compleet over de zeik is, omdat haar honden als gekken gingen jagen, doet er niet toe.

Dit soort dingen vind ik wel enorm vervelend. Pony is al getruamatiseerd en het ging net wat beter, we kunnen weer opnieuw beginnen

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:47

Ik rij in een gebied buiten waar eigenlijk altijd dezelfde mensen met hun honden lopen, dus na 4 jaar weet ik ook precies bij welke honden ik op moet letten, dan zet ik mijn paard altijd even stil, net als bij 'nieuwe' honden omdat ik niet weet hoe die reageren, maar ik ken ze hier vrijwel allemaal en iedereen houd rekening met elkaar waar nodig, eigenlijk alle honden lopen hier los en degene die zich met paardlief bemoeien worden gewoon even vastgehouden tot we voorbij zijn :)

Er zijn ook wel mensen die echt niet opletten hoor, ik ben er ook wel eens afgevallen doordat een hond ineens voor mijn paard sprong maar over het algemeen gaat het allemaal prima samen :j

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:50

Ik reageer als hondeneigenaar.Wij kunnen paarden keurig passereren indien zij stappen. Ben ik ergens waar paarden zijn en losloop gebied zal ik altijd mijn hond bij me houden als er een paard aankomt. Ik kan aan zijn kop wel zien in wat voor bui hij is. Heb eenmaal gehad dat het paard stapte, ik roep hond en kijk nogmaals en paard is in rengalop in een park waar geen paarden mogen komen. Tja die twee meter die ik nog moest overbruggen waren er twee teveel. Hij ging er achter aan en zij is er afgevallen. Ik het haasje terwijl zij er helemaal niet mag komen. Ik kreeg niet eens een kans om mijn hond bij me te roepen. Als ze stappen lukt het altijd want dat is echt niet interessant.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:43

Koper schreef:
Wat ik graag wil? Communicatie.

Dat is denk ik het sleutelwoord.

Ik ben ooit een stel met een jonge hond tegengekomen en ze vroegen mij of ik even wilde wachten. De vorige ruiter was in galop langsgevlogen en dat prikkelt natuurlijk de jachtinstincten van een hond. Hond over de zeik. Ik heb op hun verzoek uitgebreid gewacht, hond rustig laten kijken/snuffelen bij mijn paard en uiteindelijk zijn we allemaal tevreden ons eigen weg gegaan.

Daarnaast is het fijn als iedereen op de hoogte is van zijn eigen kunnen: is jouw paard niet bang voor honden, dan kan jouw paard honden negeren en kun je in aangepast tempo prima een hond passeren. Is jouw paard angstig als het gaat om honden, geef hem dan ook de tijd om te zien/verwerken wat er gebeurt. Zoek eventueel een veilig plekje. Veel honden kun je overigens terugdrijven naar de baas door simpelweg recht op ze af te rijden en dat geeft een paard ook meer moed, is mijn ervaring.

Weet je als hondenbaasje dat je hond paarden negeert, dan hoef je hem van mij niet aan te lijnen. Weet je dat je hond paarden wel érg interessant vindt, roep hem dan tijdig bij je. Als je hond al stuiterend achter het paard aan gaat, ben je te laat.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:06

mijn paard is honden gewend en er ook absoluut niet bang van.
van mij mag een goed opgevoede hond mij wel los passeren als deze mijn paard met rust laat, absoluut geen probleem mee.

als ik een loslopende hond als ruiter tegenkom sta ik meestal eerst stil om de situatie in te schatten. is het een brave en rustige hond? kan ik voorbij lopen zonder achtervolgd te worden enz.. de eigenaar heeft dan ook de tijd om zijn hond bij hem te roepen. als de hond mij negeert en voorbij wandelt dan ga ik ook verder.

als ik op een draf/galoppad ben dan doe ik dit ook en vraag ik de eigenaar of het oke is dat ik weer draaf/galoppeer als ik hem voorbij ben. ik doe dit ook bij aangeleinde honden.

ik denk dat ik wel een beleefde ruiter ben, en ik heb een goed opgevoed paard, dat honden kent.
helaas wel al situaties tegengekomen waar de baasjes niet zo beleefd zijn, en de honden niet opgevoed. al 2maal echt schrik gehad dat mijn paard echt gewond ging raken.. voor de rest kom ik bij die voorallen meestal gewoon honden tegen die blaffen en niet luisteren naar hun baas, maar doordat ik stilsta kunnen zij hun hond wel weer aanleinen

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:10

Heb zelf geen paard en rijd niet meer, maar heb wel 3 herders.
Roep mijn honden bij me als ik ruiters zie aankomen en lijn ze aan en dan eis ik hun aandacht op d.m.v een brokje.
Ze zullen ze niets doen, masr zowel paard als hond blijven beesten en kunnen altijd iets doen wat je niet verwacht.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:13

Pff gister; ik was aan het wandelen met mijn pony (blessure) en het waaide enorm dus
we hoorden allebei weinig. Opeens komt er uit het niets een hond keihard langs gerend (rakelings
langs mijn pony)en mijn pony schrok natuurlijk.

Ze is heel mak dus na een rondje om de as draven en keer goed snuiven was
het over. 200 meter later komt er een vrouw langsgefietst, dus ik zeg; handig hoor !
Zegt ze; oh het geeft niet hoor mijn hond is gewend aan paarden hoor ! :+

Ik liep gewoon langs een weg waar honden niet eens los mogen.. Echt belachelijk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:26

Ligt eraan hoe de hond is. Als de baasjes schrikken, hun hond snel proberen terug te roepen, verminder ik vaart en geef ik die ruimte en tijd. Komt de hond, ondanks het roepen, direct naar mijn paard stormen zet ik haar stil. Als ze teveel bij de achterbenen gaan of ik vertrouw de hond niet omdat hij in aanval achtige positie gaat, hou ik het hoofd naar de hond, en hoop ik dat de baas hem snel pakt :P Als baasjes niet reageren, en de hond doet ook weinig, dan stap ik gewoon door (niet draf/galop), ga er dan vanuit dat de hond niets doet. Doet hij wel wat, vraag ik of ze hem kunnen roepen omdat mijn paard kan trappen. Ik snap dat je baasjes soms overvalt, en geef ze daarom ook wel tijd om de honden te roepen. En dat het niet altijd 123 lukt, so be it, als ze maar hun best doen, dan wil ik ook wel rustig wachten. Mijn paard trapt niet heel snel, behalve als ze haar echt aanraken.

Ik heb nooit echt nare situaties gehad. 1x een hond die maar bij de achterkant bleef blaffen, baasjes op enorme afstand hun best aan het doen die hond te roepen en kwamen aanrennen (op het strand) en heb ik even geholpen door mijn paard om te draaien en in volle draf achter de hond aan te gaan die met staartje tussen pootjes naar de baasjes terug ging. Baasjes waren daar wel blij mee :Y) En een keer dat een hond echt te dichtbij kwam bij de achterbenen, ik vroeg of ze hem kon roepen; 'maar hij doet niets' - 'mijn paard eventueel wel want hij komt veelte dichtbij (bijna tegen achterbenen)' maar dat vond ze niet nodig. TOT mijn paard het zat was en uittrapte (ik ben verder gaan stappen ipv halt houden) Toen was baasje opeens geschrokken en ging ze WEL haar hond terug roepen. Maar ja, dan is het al eigenlijk te laat; hij mocht immers in eerste instantie wel gewoon bij mijn paard. Gelukkig niets gebeurd verder, maar wel een vorobeeld dat niet alle hondenbaasjes het gevaar inzien dat je hond misschien niets doet, maar een paard het wel zat kan worden of eng kan vinden, en dat een trap heel hard kan aankomen...

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:43

xloveladyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:48

Mijn pony zo lief tegen hondjes

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:34

Als ik met mijn hond een paard tegenkwam hield ik hem altijd even vast. Hij blaft nimmer naar paarden of zal agressief zijn, hij is juist heel enthousiast richting paarden omdat hij ook mee gaat naar mijn paard en dan daar op stal lekker los rond huppelt tussen de paarden. Maar dit kan voor de betreffende ruiter vervelend zijn, dus daarom altijd even vastpakken en wachten tot de ruiter gepasseerd is. Tegenwoordig is hij doof en hou hou ik hem altijd aangelijnd. Ik krijg hem gewoonweg niet meer teruggeroepen nu en hij hoort de paarden ook niet meer aankomen en schrikt dan.

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:18

Ik ben zelf geen hondeneigenaar, maar kom wel eens als amazone op buitenrit. Ik heb gekozen voor het vierde antwoord, maar dat kan wat mij betreft ook de derde zijn. Waar het mij om gaat is dat de hond onder appèl van zijn/haar baas staat. Hoe dat precies gebeurd, met of zonder aanlijnen, maakt mij dan weinig uit. Ik zal altijd in stap passeren en mijn tempo aanpassen, en verwacht omgekeerd dat de hondeneigenaar ook mijn ruimte/die van het paard respecteert. Het blijft immers prooidier versus jager en je weet bij beiden nooit of het instinct door een onverwachte situatie over zal nemen. Als we elkaar beiden respecteren en rekening houden met elkaar, kan zowel hondeneigenaar als ruiter/amazone genieten van het buiten zijn en dezelfde ruimte met elkaar delen.

Zo heb ik zelf op een georganiseerde buitenrit van de manege ook al eens niet zo handige hondeneigenaren meegemaakt :+ . We waren met iets van acht ruiters. Bij de manege achter begint een ruiterpad dat deels langs een plas loopt en deels door een stukje natuurgebied met vooral gras/zand en wat heuveltjes. Op sommige stukken komt het ruiterpad in de buurt van het fiets- en/of wandelpad dat door hetzelfde gebied loopt. We kwamen na een bocht van bovenaf een heuvel uit in de buurt van het water en konden vanaf een afstand zien dat er met het warme weer een groepje mensen met de honden in het water aan het spelen waren. Heel begrijpelijk natuurlijk met het warme weer. Het dichtstbijzijnde stuk zouden we op zo'n 5 meter elkaar moeten passeren, waarbij het ruiterpad met wat lage begroeing op een iets hoger stukje van de heuvel ligt dan het voetpad. We hebben even ingehouden tot duidelijk was dat zij ons ook hadden opgemerkt. Ze leken in eerste instantie ook begrip te hebben en even te wachten met het gooien van de ballen en spatteren in het water. Maar toen onze groep ongeveer halverwege gepasseerd was, was er een hondeneigenaar die besloot dat hij lang genoeg gewacht had en weer verder ging. Gevolg: hond rende opeens met veel opspattend water(geluid) het water in, de andere honden begonnen in enthousiasme te blaffen en het groepje mensen ging luid joelend de honden aanmoedigen. Onze groep was redelijk rustig...maar dàt was een aantal paarden toch echt iets teveel van het goede. Eén paard ging er echt vandoor en wat anderen (waaronder ikzelf) maakten toch echt even een sprong opzij. Nu was ik erop bedacht, maar we vonden het vooral erg onbeleefd hoe er werd gehandeld op dat moment. Ik was degene die precies ter hoogte van de honden was toen het gebeurde en vond het al netjes van het sensibele paard waar ik op zat, dat hij met één sprong opzij te bedaren was. Het had voor een aantal van ons toch echt anders kunnen aflopen.

De meeste mensen die in die omgeving lopen/fietsen/paardrijden weten dat de groepen ruiters vaak van de manege komen en niet elke ruiter al even bekwaam is in onverwachte situaties. Maar net zo goed als dat wij allemaal in stap gingen en hadden gewacht tot zij ons ook hadden gezien voordat we wilden passeren, verwachten wij omgekeerd een duidelijke communicatie. Het liefst even wachten tot iedereen gepasseerd is voordat je zo luidruchtig aan de gang gaat. Maar in elk geval niet halverwege herrie gaan lopen maken...dat komt voor de meeste paarden en ruiters veel onverwachter dan als het geluid continue door was gegaan.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:35

Hoewel honden en paarden hier samen lopen, gelden buiten andere regels. Ik roep mijn honden altijd terug als er paarden komen, en laat ze aan de kant wachten zodat de ruiter of koets lang kan. Soms moeilijk want dan kennen de honden ruiter/koetsier en willen die gaan begroeten, maar dat wil ik gewoon niet.
De paarden gaan wel goed met honden om, maar mijn merrie is een keer in haar gezicht gebeten tijdens een buitenrit. Daarna was ze uiteraard minder gecharmeerd van loslopende honden, maar met dank aan een hondenbaasje (die ik ook ken van het wandelen met de honden) hebben we daar mooi op kunnen oefenen en gaat dat ook beter.
Soms zijn mensen wel onhandig. Laatst ging ik de paarden naar de wei brengen, en het pad waar we langs lopen is eigenlijk wel breed genoeg. KOmen drie dames, alledrie met hond en de dames raakten in paniek toen ze de paarden zagen (honden niet). dus ik vraag, wat ze het liefst willen, dat ik wacht en zij langslopen of omgedraaid. We stonden in een brede bocht, dus ruimte genoeg. Ze wilden in de bocht wachten, dus ik de twee paarden rechts van mij en begin door te lopen. Besluit op het laatste moment één van de dames om ook aan de rechterkant te gaan staan. Dan wordt het pad toch wel krap. Mijn ruin vond de hond wel interessant, en keek er even naar. dacht dat die dame aan de andere kant van het riempje een appelflauwte kreeg, ik moest mijn paard bij me houden, hij wilde haar hond bijten.... Vermoeiend.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:44

Hier gaat vaak een van de 3 stalhonden mee als je naar buitengaat, maar die luisterd echt heel goed naar me. Dus als ik andere paarden of honden of mensen met kleine kinderen aanzie komen roep ik haar naast me en zorg dat ik met paar tussen haar en de anderen in sta en wacht tot ze voorbij zijn.
werkt prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:48

Ik wil dat een hond aangelijnd wordt tenzij hij écht onder uitstekend appèl staat. Jammer genoeg is dat hier zelden het geval. Vaak roepen mensen "hij doet niks hoor", de hond zit netjes naast hun en wanneer je hen dan passeert vliegt plots die hond naar de buik, hals of achterbenen van je paard. "Dat doet ie anders nooit!" is volgens mij de meest gehoorde uitspraak omtrent honden en paarden.

Dus ik vraag altijd om aan te lijnen. Met mijn oudste merrie was een loslopende hond ook geen probleem, maar die had wel het lef om gericht te trappen als ze irritant werden. Mijn jongere merrie, die ontplofte gewoon, ging gericht trappen en vluchten (slechte ervaring met drijvende border collie). Mijn huidige paarden? Als hij al eens schrikt is het tot nu toe nooit meer geweest dan een pas opzij. Al vrees ik dat hij bij een aanvallende hond gewoon de tegenaanval in gaat. Zelfs een kat in de weide of paddock gaat hij als een bezetene achterna.
Mijn tinkertje daarentegen, van die verwacht ik wel dat hij bij té enthousiaste of agressieve honden het hazenpad durft kiezen.