Zadeltassen do en dont's

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

joxbling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:21

Je hebt ook dekjes waar standaar een zadeltasje op zit! Dat is ook handig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:22

Hihi,ik ben diegene met kleine ringetjes.
Naar als ik daar karabijnhaken aanmaak moet het lukken.
Dan is losse bidonhouder handiger.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:36

Absoluut Stowaway! +:)+ Heb zelf de voortas met bidonhouders, echt perfect! Blijft ook goed stabiel liggen tijdens het rijden. Eventueel op mp kijken voor tweedehands? Tijdens wedstrijd (+/- 35 km) had ik altijd enkel een bidonhouder aan mn zadel hangen, dat werkte ook super! Alleen met langere of rustige ritten had ik de voortassen mee.

Ik heb ook de achtertas van Dabo gehad, maar deze beviel mij niet. Er was toen ook iets mee, wat weet ik helaas niet meer. Maakt ook niet uit, de service van Dabo was in ieder geval heel erg goed. Ook gaf zij de mogelijkheid voor eigen ideeen of afwijkingen aan het bestaande assortiment. Maar een tas aan de achterkant van het zadel vond ik tijdens het rijden niet handig. Het is niet makkelijk om dan even snel iets uit de tas te moeten pakken (bijvoorbeeld eten, drinken, kaart).

Foto met zadeltas voor

Foto met bidonhouder

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 06:42

Anoniem schreef:
Hihi,ik ben diegene met kleine ringetjes.
Naar als ik daar karabijnhaken aanmaak moet het lukken.
Dan is losse bidonhouder handiger.

ik zou de bidonhouder ook los bestellen, wat ik ook veranderd heb aan mijn Dabo tas (mss ook een handige tip voor Dabo zelf ;) Ik heb de lusjes die met velcro dicht gaan, gewoon dicht genaaid en heb een lusje overgehouden waar ik karabijnhaakjes aan gedaan heb.
Ik ben de tas namelijk eens kwijt geraakt onderweg, mijn paard was geschrokken en rodeo als gevolg :+

Dit weekend een 3 daagse gedaan met de tas en ik was wel heel blij dat ik ze meehad, er kon picknick in (4 lange broodjes en 1 banaan) daarnaast nog 1 hoevekrabber, in spuitbusje voor wondjes en 1 roller tegen de vliegen.
Het enige min punt was het scheefzakken van de tas :j

Dabo

Re: Zadeltassen do en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:02

Ja dat scheefzakken is wel een punt waar ik zelf ook tegenaan loop. Juist met die klittenbandjes kun je hem zo strak mogelijk tegen je zadel aantrekken, met musketonhaakjes zit er toch meer ruimte tussen, met nog meer scheefzakken tot gevolg.
Maar musketonhaakjes zijn een optie hoor, die heb ik ook.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:04

Anoniem schreef:
Ik ga toch maar voor voortassen van Dabo, heb op dit moment even geen stowaway budget.

Wie heeft die ook?
Met kaarthouder?

Ik kan je wel vertellen dat zo'n kaarthouder voor TREC geen aanrader is :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:08

Dabo schreef:
Ja dat scheefzakken is wel een punt waar ik zelf ook tegenaan loop. Juist met die klittenbandjes kun je hem zo strak mogelijk tegen je zadel aantrekken, met musketonhaakjes zit er toch meer ruimte tussen, met nog meer scheefzakken tot gevolg.
Maar musketonhaakjes zijn een optie hoor, die heb ik ook.

Iets wat ongelijk belast wordt zal altijd en scheef resultaat geven. Het heeft een reden waarom ik m'n bepakking zorgvuldig weeg voordat ik het op m'n paard knoop.

Ik zou dus zorgen voor een mogelijkheid om de tasjes zodanig te bepakken dat je kunt compenseren voor het gewicht van het drinkflesje.
Ik vind je argument van die teugel namelijk erg zwak. Het komt op mij over alsof je je eigen rijgedrag voor het gemak maar projecteerd op al je klanten. Ik gebruik voor munitietasjes uit het leger en ik heb nooit problemen met teugels die erachter blijven hangen of zo.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:10

Ik ben ontzettend blij met zowel de voortas als de banaan van Dabo's design :j

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:16

Heb niet het hele topic gelezen, maar heb tijdens een week trektocht in Schotland gebruik gemaakt van de Stowaway De Luxe Pommel. Blijft erg goed zitten en paarden hebben er weinig last van. Ook op de Highland Ponies lagen deze prima. Voordeel is dat je 2x 0,75 liter water mee kan nemen. Wij namen daarnaast nog onze lunch en de lunch voor het paard mee in de tas. Had dan nog ruimte over voor zonnebril, zonnebrand creme etc. Water in de bidons bleef trouwens aardig koel, ook op hele warme dagen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:24

ikke schreef:
Iets wat ongelijk belast wordt zal altijd en scheef resultaat geven. Het heeft een reden waarom ik m'n bepakking zorgvuldig weeg voordat ik het op m'n paard knoop.

Ik zou dus zorgen voor een mogelijkheid om de tasjes zodanig te bepakken dat je kunt compenseren voor het gewicht van het drinkflesje.
Ik vind je argument van die teugel namelijk erg zwak. Het komt op mij over alsof je je eigen rijgedrag voor het gemak maar projecteerd op al je klanten. Ik gebruik voor munitietasjes uit het leger en ik heb nooit problemen met teugels die erachter blijven hangen of zo.

Pardon?? Mijn eigen rijgedrag?? Als ik (lange) teugels om het flesje heb elke keer vind ik dat lastig ja. Dus leek het mij handiger om die fleshouder links te naaien. Wat heeft dat met mijn rijgedrag te maken?
Als de klant 2 fleshouders op de tas wil kan dat hoor :D

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:31

hmm mijn teugels liggen dan weer rechts en dan weer links dus daarvoor zou dat geen keuze bepalend iets zijn.
Ik heb zelf wel graag meer vakken en niet 1 groot vak.
Alles gaat dan toch meer schudden en sneller irriteren bij het paard en zelf vind je de spullen niet snel meer terug.
Verder in de TREC is een kaart houder op je tas echt totaal niet praktisch, probeer maar eens secuur te lezen terwijl je draaft en de kaart op je paard vast zit.
Nee dat werkt niet, die heb je gewoon in je hand vast en dan is dat dus geen meer waarde.
Maar mijn voorkeur zit dan ook echt bij Stowaway.
Zowel voor de voor als achter tassen.
Laatst bijgewerkt door Gilbey op 14-08-13 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:32

Dabo schreef:
ikke schreef:

Pardon?? Mijn eigen rijgedrag?? Als ik (lange) teugels om het flesje heb elke keer vind ik dat lastig ja. Dus leek het mij handiger om die fleshouder links te naaien. Wat heeft dat met mijn rijgedrag te maken?
Als de klant 2 fleshouders op de tas wil kan dat hoor :D

Nou, je zegt het zelf, zie vet gedrukt.
JIJ naait die houder links omdat JIJ je teugels rechts voert. Dat is wat je letterlijk zegt. JOUW rijgedrag dus, wat je projecteerd op je produkten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:07

Dat is een beetje kort door de bocht want Dabo is juist heel bereid mee te denken.
Als je de tas iets anders wilt kan dat.
Ondanks dat ga ik toch voor stowaway,even een hap uit mijn maandbudget..
Maar denk dat die toch het beste aansluit bij mijn wensen voor trec in de toekomst en lange ritten ..

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:15

Ik denk als ik andere tassen koop (huidige zijn erg groot voor gewone ritten) ook dabo, busse of stawaway te koppen. Enkel stowaway zou ik 2dehands moeten tegen komen is een te grote hap uit het budget.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:25

Ik zie ze nooit tweedehands eigenlijk dus die hoop heb ik opgegeven, moet ze toch binnen nu en enkele weken hebben.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:38

Ik kijk ook even mee. Ben nog benieuwd naar de foto's van Ikke mbt. de munitietasjes, want die vind ik qua prijs en kwaliteit wel erg gunstig lijken. Ik ben benieuwd of dat inderdaad niet gaat klapperen, maar ik heb denk ik al een oplossing gevonden mochten ze dat wel doen. Een tas die echt over de schoft gaat lijkt me niet prettig, want dan zit hij toch echt in de weg voor mijn handen.

Verder heb ik een bidonhouder van Dabo, ik ben er supertevreden over! Het jammere is alleen dat ik hem na de eerste keer rijden meteen sloopte met het afstappen, omdat ik er aan bleef hangen. Gelukkig kon ik zelf het bandje weer vast stikken en heb ik hem nu zo gemaakt dat ik hem rechts kan vastmaken :) Mijn teugels hangen namelijk altijd links, dus voor mij alleen maar beter zo :D

Heeft iemand hier enig idee wat ongeveer een schappelijke prijs is als je extra D-ringen aan je dressuurzadel wil laten maken?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:40

ikke schreef:
JIJ naait die houder links omdat JIJ je teugels rechts voert. Dat is wat je letterlijk zegt. JOUW rijgedrag dus, wat je projecteerd op je produkten.

En zo blijkt dat een mens nooit te oud is om te leren! Ik ga toch al wat jaartjes mee, maar heb altijd (echt waar!!) gedacht dat het standaard is dat je de teugels aan de rechterkant hebt hangen. :o
Zo standaard is dat dus niet!
Voortaan zal ik vragen aan de klant of ze de fleshouder links of rechts willen hebben :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:52

Snadrem, volgens mij zitten die voortasjes (van dabo, of van stowaway)niet echt in de weg?
prijs voor D ringen geen idee, mijn zadelmaker deed het als extra service.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:57

Dabo schreef:
ikke schreef:

En zo blijkt dat een mens nooit te oud is om te leren! Ik ga toch al wat jaartjes mee, maar heb altijd (echt waar!!) gedacht dat het standaard is dat je de teugels aan de rechterkant hebt hangen. :o
Voortaan zal ik vragen aan de klant of ze de fleshouder links of rechts willen hebben :D

Met als uitbreiding: biedt de optie "beide zijdes" ook aan.

Dat zou mijn persoonlijke voorkeur hebben, zodat je eenvoudiger in balans kunt bepakken.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:02

Dabo schreef:
ikke schreef:

Niet zo vreemd hoor, ik heb het ook zo geleerd. Ik kreeg op mijn kop als ze links hingen!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:08

Hier ook altijd rechts geleerd vroeger, ik rij nu met reins dus die hangen aan beide kanten.
Het gebeurt dat ze erachter blijven hangen maar dat stoort me niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:33

Dabo staat open voor veel,twee tasjes erop kan ze ook maken.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:52

Jahoor, al wil je er 3 ;)

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:58

Ik heb zadeltassen van Cashel en die bevallen erg goed. Zijn er zowel voor western- als voor Engelse zadels te krijgen, voor en achter en in verschillende maten.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 03:55

Ik heb zowel de voortas mét kaarthouder van Dabo als de achtertas van Stowaway met bidons.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik als ik slechts één zadeltas meeneem (en dat is meestal zo), ik steevast kies voor de Dabo tas. Maar dat is ook wel omdat ik het bij een voortas gewoon makkelijker vind om onderweg iets uit de zadeltas te halen. De drinkbussen uit de stowaway halen om op je paard even iets te drinken is geen probleem, maar iets anders uit de zadeltas halen is toch wel even een ander paar mouwen. En verder vind ik de kaarthouder aan de Dabo tas een enorm gemakkelijk iets! Ik heb vroeger nog gewoon met stafkaarten gereden die je dan steeds als je de kaart moest bekijken uit je zadeltas moest vissen, opnieuw openvouwen etc... Een heel gedoe... De kaarthouder van de Dabo tas zit gewoon met klitteband vast en kan je snel even lostrekken, kaart raadplegen en hop rijden maar! Héél handig vind ik. Kaarthouder is hier al wel 1000 x losgtrokken van de tas denk ik. Ik ben dan ook een echt kaartlees talent :') Alhoewel het al veeeel verbeterd is. Nu af en toe moet je de kaart wel eens opnieuw vouwen omdat je uiteraard niet de volledige stafkaart kan zien als hij in de kaarthouder zit, maar dat valt allemaal heel goed mee vind ik en kan ook gemakkelijk te paard. Dus ik begrijp niet goed waarom de trec ruiters de kaarthouder niet handig vinden? Hoe doen jullie dat dan als jullie de kaart moeten raadplegen?
Ik moet wel zeggen dat ik de bidonhouder van de Dabo tas meestal niet meer als bidonhouder gebruik, maar als fototoesteltas. Mijn fototoestel past er namelijk precies in en is zo goed beschermd en snel binnen handbereik als we weer eens door een prachtig landschap rijden :D Heel handig. Verder heb ik ook karabijnhaken aan de tas vastgemaakt omdat de klitteband alleen niet sterk genoeg was en loskwam bij een stevige galop. De tas durft dan inderdaad ook naar achter klappen maar daar heb ik niet echt last van. Ik vind het een hele fijne tas voor een zeer redelijke prijs :j

De stowaway tas is ook wel fijn, maar ik zou toch in de toekomst toch eerder kiezen voor een voortas ipv een achtertas. Er kan wel heel veel in en de bidonhouders zitten heel handig, dus de drinkbussen zijn binnen handbereik. De stowaway die ik nu heb klappert wel op de rug als ik draaf of galoppeer, dat is wel een nadeel. Ik moet wel nog eens bekijken of ik de lusjes niet wat strakker moet aantrekken om dat euvel te verhelpen, dat heb ik nog niet getest...