rucphense hei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anita1975

Re: rucphense hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:10

Leuk, kan je het hele rondje? En grappig we weten allebei de weg, dan verdwalen we zeker niet. Ik ga zondag een rondje, kan je dan?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:21

Moet ik even kijken, ik laat jou nog iets weten. Zo ja, dan kan ik het hele rondje rijden.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:40

Even een schopje omhoog hier.
De laatste tijd heb ik geen controles (meer?) gezien, het staat ook niet meer op het bord van stal dat we daarvoor moeten oppassen. Misschien is het weer wat gekalmeerd. En ik kom nog steeds overal mensen met loslopende honden tegen, die zijn waarschijnlijk ook niet gecontroleerd.

Ik rij wekelijks op de hei, ik heb eenmaal de ruiterroute gevolgd en daarna nooit meer.
Met een niet al te vlotte koudbloed ben je uren bezig, dat ga je niet elke keer doen natuurlijk. Het rondje is te groot, zeker als ik een officiële toegangsweg moet nemen.

Ik ben altijd een beetje jaloers als ik in andere natuurgebieden kom, waar je prachtige (smalle, kronkelende) ruiterpaden ziet met knooppunten-netwerken waar je uren kunt dwalen zonder hetzelfde rondje te hoeven rijden.
Kunnen ze op de Rucphense Hei nog wat van leren. De ruiterroute volgt juist de paden waar verkeer mag komen, enkel brede en rechte paden (niet interessant), continue kruist het met de mountainbike-route, en je komt niet eens even over de hei zelf (pad gaat er omheen). Je komt zelfs 2x langs een faciliteit van het leger, langs wegen waar ik (OP het ruiterpad dus) wel eens van de weg ben gedrukt door een vrachtwagen van het leger. Vond paardlief niet leuk. Om maar niet te spreken over de rondracende legertrucks op dezelfde paden.

Met andere woorden; ik rij niet over het ruiterpad, ik vind het veiliger en leuker om dat niet te doen en de kleine paadjes te kiezen. En met mij vele andere ruiters op de stallen rond de hei.
Als de gemeente meeleest, doe er graag wat aan (of Natuurmonumenten, er zijn veel bossen van hun te vinden met betere ruiterfaciliteiten) want ruiters rijden niet op het ruiterpad omdat het nu niet voldoet. Niet omdat ze zo graag 'rebels' willen zijn tegen de regels.

Het zou fijn zijn als er de mogelijkheid komt tot een betere oplossing te komen. Ik denk dat er genoeg ruiters in de buurt graag mee willen denken over oplossingen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:05

Ik ben het in grote lijnen met je eens, NoeskaMoos, ben ook van mening dat er in de Rucphense bossen best nog wat verbeterd kan worden. Kijk op dezelfde manier naar andere gebieden...al kom ik na mijn verhuizing naar een andere stal niet meer.
Waar je waarschijnlijk wel tegenaan zult blijven lopen is het feit dat een groot deel van defensie is, en militair oefenterrein, waar andere gebruikers gebruik van MOGEN maken (en niet andersom). Wel dus op de voorwaarden die defensie stelt.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:44

Ik snap dat dit het geval is, al is het gebied ook een heel belangrijk recreatiegebied.
Het bos zit zeker in de weekenden vol kleine kinderen (dankzij de 2 campings en enorme speeltuin met horeca in het gebied), wandelaars, paarden en honden en ook fietsers / mountainbikers zijn veelvuldig te vinden in dit gebied.
Zeker als Natuurmonumenten het overneemt is recreatie een belangrijk deel van de functie (ik weet eigenlijk niet hoe het dan zit met het gebruik van defensie? Het is dus niet hun gebied dan?)

Naar aanleiding van dit topic heb ik vandaag de pijltjes met "Ro" gevolgd, waarna je op een ruiterroute in Visdonk (overigens gebied van Natuurmonumenten haha) uitkomt.
De weg erheen heeft een pad erlangs lopen waar je goed overheen kunt, een soort trekker-pad tussen de akkers en openbare weg in. Ik kwam nog een bewoner tegen die heel vriendelijk groette toen ik daar liep, dus ik denk dat je er wel mag rijden (dat weet ik niet 100% zeker).
Dan kom je op Visdonk uit waar het ruiterpad in het begin super is aangegeven. Daarna waren wij echter compleet de weg kwijt en hebben een klein rondje gemaakt over paden waar het ons wel oké leek, maar ik heb nu een kaart met de route gevonden via de site van Natuurmonumenten. Het is niet 1 rondje maar meerdere paden, waarover je zelf je route kunt uitstippelen.

Ik hoop dat Natuurmonumenten zo een soort paden ook op de Rucphense Hei zou willen maken, lijkt me fantastisch en een stuk afwisselender. Alleen mag er dan nog wat verbeterd worden aan de bewegwijzering ;)

Al met al 3,5 uur weg geweest, dat was dan weer niet helemaal de bedoeling maar paardlief was dankbaar voor de afwisseling (die kent de Rucphense hei nu wel na een paar jaar er rondgedwaald te hebben). In ieder geval een leuke aanvulling op het saaie Rucphense pad.

Pas trouwens wel op met het stuk weg: ik liep dus op het pad langs de weg, maar er liep iemand met een jong paard op de weg zelf toen er een pick-up van het leger aankwam. Vriendin van mij was met de fiets dus die ging een beetje naar het midden van de weg om de auto te dwingen af te remmen, waarna deze toch keihard doorkwam en het jonge paard goed schrok. Jammer dat ik dit soort zaken iets te vaak heb zien gebeuren met die legerauto's daar in de buurt, ze scheuren ook op de openbare weg (dit is een 60-zone) erg hard. Pak dus dat pad langs de weg maar.

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:55

Welk pad langs welke weg bedoel je precies?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:49

De verbinding tussen de Rucphense en Roosendaalse ruiterroute, de Langedijksestraat.
Dit is ergens midden op de weg, de pijl is het pad wat naast de weg ligt. Er zijn maar 3 of 4 plekken waar je over de sloot heen kunt overigens, maar je kunt je voorstellen dat het fijner is om daar te rijden dan op de weg.

Afbeelding

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:09

Het gebied is voor een groot deel van defensie. Alle anderen zijn gebruiker omdat defensie dat toestaat, en helaas niet andersom.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:02

Ik heb vandaag een update gekregen vanuit de gemeente Rucphen over de ruiterroute: (namen zijn verwijderd)
Citaat:
...Op zeer korte termijn gaat het beheer van de recreatieroutes in de Rucphense Bossen van de gemeente Rucphen over naar Natuurmonumenten. Omdat de ruiterroutes op dit moment niet naar wens zijn, zullen deze worden herzien. Planning is dat Natuurmonumenten begin volgend jaar aan de slag gaat met een inventarisatie van alle knelpunten ter verbetering/actualisering van deze ruiterroutes. Ik heb uw mailtje dan ook doorgestuurd naar *iemand* van Natuurmonumenten. *Iemand* zal uw aanbod om mee te denken mee nemen bij de knelpunten-inventarisatie. De gemeente Rucphen zal hierbij actief betrokken zijn...

Zodra ik meer hoor volgt een update.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:00

Dat is leuk om te horen! Hoera voor Natuurmonumenten *\o/*

Laatst heb ik weer een stuk ruiterpad gevolgd, mistten er een paar paaltjes. Dan wordt het wel moeilijk volgen (ondanks dat ik ongeveer wel weet waar de route ligt) :')

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:14

Hopelijk gaan ze dan ook verbindingspaden maken met de Buisse hei en Horendonk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:21

Even een schopje, we hebben een mailtje gehad van Natuurmonumenten. Er is dus binnenkort een bijeenkomst tussen natuurmonumenten West Brabant en ruiters in de omgeving om te praten over ruiterroutes in de Rucphense Bossen. Tijdens die bijeenkomst kan iedereen zijn voorkeur ook aangeven in een kaart. In het mailtje staat dat ze tussen Roosendaal en Zundert een netwerk aan ruiterroutes willen aanleggen, zou leuk zijn als ze dat voor elkaar krijgen. Zoveel natuur hier in de omgeving wat ze nu voor ruiters veel aantrekkelijker gaan maken, ik ben benieuwd!

Zelf ga ik niet naar de bijeenkomst trouwens, maar ik word al vrolijk van deze plannen *\o/*

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:23

Klinkt goed,zou fijn zijn als het zo wat uitbreid!

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:28

Klinkt goed :j

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:40

Top!

Ik reed laatst nog in dat gebied met de auto, toen dacht ik inderdaad bij mezelf "Hier kan toch best een verbinding of extra pad aangelegd worden...."

Nou, mooi dat ik niet de enige ben die dat denkt *\o/*

Littlejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:27

Hallo allemaal,

Goed nieuws voor iedereen :j !!!!

De concept-knooppuntroute rondom Zundert staat al op de digitale kaart van Ruiteren en Mennen ingetekend.
Verder is hun streekmanager in dat gebied aardig actief geweest en bestaan er ook al goede verbindingen tussen Zundert, Rucphen en Roosendaal.
Kijk maar naar deze link";
http://www.ruiterenenmennen.nl/stap4.ph ... =480#stap4
Als je links op het scherm even "full screen" aanklikt heb je meteen een goed overzicht van het gebied.

En natuurlijk is Ruiteren en Mennen die dag als belangenbehartiger aanwezig op de bijeenkomst van Natuurmonumenten in Rucphen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:47

Littlejoo schreef:
Hallo allemaal,

De concept-knooppuntroute rondom Zundert staat al op de digitale kaart van Ruiteren en Mennen ingetekend.
Verder is hun streekmanager in dat gebied aardig actief geweest en bestaan er ook al goede verbindingen tussen Zundert, Rucphen en Roosendaal.
Als je links op het scherm even "full screen" aanklikt heb je meteen een goed overzicht van het gebied.

En natuurlijk is Ruiteren en Mennen die dag als belangenbehartiger aanwezig op de bijeenkomst van Natuurmonumenten in Rucphen.

Handige website ja, had hem al op facebook voorbij zien komen. Alleen 1 puntje over de kaart van de rucphense heide, de routes/paden die jullie op jullie website hebben staan zijn in de meeste gevallen geen ruiterpad. Buiten de ruiterpaden is het verboden om met je paard te komen en riskeer je nog steeds een boete.

Tenzij dat ineens veranderd is, ik weet daar alleen niets vanaf dan.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:53

Ik weet niet of het hier al staat, maar als je in de Ruchpense bossen komt blijf dan vooral op de ruiterpaden. Ik wist niet eens dat er speciale ruiterpaden zijn en ik kom er al een paar jaar. Sinds vorig jaar zijn er echt strenge controles, ik kreeg een keer een waarschuwing en mn vader een boeten van 100 euro.

Als je het ruiterpad volgt ben je zo'n 3 uur onderweg, wel zijn er veel verharde wegen via de ruiterroute.

Littlejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:58

@Marloes,

Dat ga ik meteen doorgeven aan hun streekmanager, zodat dat gelijk op die bijeenkomst opgeheldert kan worden.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:18

Als die site weergeeft wat het plan wordt, ben ik voorstander. *\o/*

Maar wat __Marloes al zegt, op dit moment is er maar 1 ruiterpad bij de Rucphense heide en daar mag je absoluut niet buiten. Er wordt veel buiten de paden gereden, dus ik kan me voorstellen dat het niet helemaal duidelijk is. De paaltjes die er nu staan zijn ook niet bijster groot ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:27

Ik ben een van die ruiters die nooit over de ruiterroutes rijd, puur omdat het rondje me veel te groot is en de paaltjes inderdaad ongeveer onvindbaar zijn. Ik zou het idd ook heel leuk vinden als het word zoals de site, gewoon alle paden... Als iedereen rekening houd met elkaar moet dat ook mogelijk zijn.

Volgende boktmeeting, paaltjes knalroze gaan verven zodat ze opvallen :))

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:05

Littlejoo schreef:
Hallo allemaal,

Helaas zijn de meeste paden welke rondom zundert staan aangegeven normale verharde wegen waar dus gewoon verkeer rijd..... leuk idee maar het zou nog beter zijn als zandpaden een andere kleur zouden krijgen dan de verharde, normale verkeerswegen.
Ik train graag km's maar wil dan wel over zoveel mogelijk zand rijden en niet in bermen langs 80km wegen.

Littlejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:33

@Risky

De concept-route Zundert zoals op de routeplanner aanwezig, is samengesteld door 'n werkgroep van lokale ruiters en menners. Om een knooppuntroute samen te stellen is het gebruik van verharde wegen
onvermijdelijk want Nederland ligt daar helaas vol mee.
Alles staat nog in concept, dus als je beter verbindingen weet kun je ze alsnog doorgeven.
Kijk even op de site van Ruiteren en Mennen voor de voorwaarden waaraan routes moeten voldoen.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:17

__Marloes schreef:
Even een schopje, we hebben een mailtje gehad van Natuurmonumenten. Er is dus binnenkort een bijeenkomst tussen natuurmonumenten West Brabant en ruiters in de omgeving om te praten over ruiterroutes in de Rucphense Bossen. Tijdens die bijeenkomst kan iedereen zijn voorkeur ook aangeven in een kaart. In het mailtje staat dat ze tussen Roosendaal en Zundert een netwerk aan ruiterroutes willen aanleggen, zou leuk zijn als ze dat voor elkaar krijgen. Zoveel natuur hier in de omgeving wat ze nu voor ruiters veel aantrekkelijker gaan maken, ik ben benieuwd!

Zelf ga ik niet naar de bijeenkomst trouwens, maar ik word al vrolijk van deze plannen *\o/*

Misschien zou je willen plaatsen waar en wanneer die bijeenkomst gehouden wordt? Ik wil daar eigenlijk wel bij zijn.

gringorsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:50

Beste ruiters en menners,

Ik ben momenteel bezig voor Ruiterenenmennen.nl om het gebied rond Roosendaal te digitaliseren. De route op de Rucphense hei is niet digitaal en staat alleen op de borden rond de hei.
Ik heb net een medewerker van de gemeente Rucphen aan de telefoon gehad die bevestigde dat er nog steeds boetes kunnen worden uitgedeeld als je niet op de ruiterroute rijdt. Dit is mede voortgekomen uit het feit dat een groot gedeelte van de hei militair oefengebied is en men wil voorkomen dat je met je paard over "oefenende/verstopte " militairen heen rijdt in hun oefengebied. Buiten het militaire terrein, dat is aangegeven met borden op de toegangswegen, zijn openbare (zand)wegen in het gebied wel toegankelijk voor ons. Ik zal de huidige digitale kaart op ruiterenenmennen aanpassen naar de routekaart die is gemaakt door de forumleden. Ik ga zelf naar de vergadering van Natuurmonumenten en zal zeker mijn best doen om wat meer routes te krijgen op deze prachtige heide waar ikzelf ook regelmatig te vinden ben met mijn aanspanning.

Gerrit