politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:01

lot189 schreef:
precies!

en in mijn opzicht moeten we die regeltjes gaan aanscherpen, want er gaat te vaak veeel te veel fout gewoon omdat men van een paard en men zelf op het paard vaak niet weet wat wel en niet mag..!
Nog meer regels, nog meer betutteling?! Sorry hoor, maar je kan hier in dit land al geen stap zetten zonder 1000 regeltjes. ik ben absoluut tegenstander van nog meer regels! Neem zelf je verantwoordelijkheid zonder dat dit in een of ander boekje moet komen. Houd je gewoon aan de verkeersregels en houd rekening met andere weg of bos gebruikers.

Over het bekeuringsdeel gesproken. Ik ben ooit aangehouden omdat ik zonder tuig reed. Ik zou geen stuur hebben :D. Na talloze 8jes om de agent die dit beweerde heen gedraaid te hebben, draaide hij bij en kon ik doorrijden.

Ik ben onlangs ook gewoon met mijn 4 jarig zonder zadel (en zonder cap) naar buiten gegaan. Heerlijk dat dat kan toch?! Zou wat zijn als oom agent dan komt zeggen, je moet een zadel op!

trysteffy

Re: politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:16

ik ben nog nooit aan gehouden met me paard en ook al rijd er politie langs je.
ik rij altijd op de fiets pad en als er een klein stukje berm is dan rij ik daar in dat de fietsers geen last van me hebben.

ik steek ook vaak me hand uit als ik afslag ga nemen.
dat zie je ook niet vaak gebeuren net als bij fietsers.

ik ga het van de week aan een vriendin vragen die zelf agent is of er hier echt regels zijn waar ze echt aan houden van te paard

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:21

Een (bitloos)hoofdstel zou van mij wel verplicht mogen worden, dat wel.
Ik heb in de bak ook zonder hoofdstel gereden, gewoon voor de leuk. En buiten vind ik dat dom. Hoe goed je paard ook luistert.
Dat valt van mij dus onder wat ik eerder schreef, een ruiterbewijs heeft geen zin, gezond verstand wel.
En zonder hoofdstel naar buiten is voor mij een teken dat gezond verstand ver weg is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:24

Daarnaast geloof ik ook niet dat de politie het verschil weet van een halster en een hoofdstel. :')

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:27

Halster is voor mij hetzelfde als een bitloos hoofdstel.
Een paard is gevoelig genoeg op de neus om hem te kunnen leiden.
Maar een nekrope, dat vind ik persoonlijk echt niet kunnen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:29

little_king schreef:

Dat begreep ik en ben ik met je eens. :j Ik doelde eigenlijk meer op het gedeelte dat in de ROS zou staan dat je je paard aan de hand met een hoofdstel moet leiden. Alleen staat mijn reactie er een beetje ongelukkig. :=

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:32

Oh maakt niet uit.
nee of ze dat verschil weten?
Maar wel of geen bit zullen ze nog wel over kunnen vallen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:42

little_king schreef:
Oh maakt niet uit.
nee of ze dat verschil weten?
Maar wel of geen bit zullen ze nog wel over kunnen vallen.

Er staat nergens dat een bit verplicht is, je moet alleen je dier onder controle hebben.
Ook staat er nergens dat tuig (wat dan ook) verplicht is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:46

Dat weet ik brainless. Dat bedoel ik ook niet.
Maar ik kan me wel voorstellen dat een agent daar wel wat van zegt omdat hij paardrijden met een bit associeert.

Ik als paardenmens zeg, iets om het hoofd is je gezonde verstand gebruiken.
En dat leer je met geen 1 cursus. En helaas is gebrek aan gezond verstand zowel bij de automobilist die met 300 km per uur voorbij komt geraced als bij de ruiter vaak het ontstaan van de ongelukken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:10

Klopt, maar het verschilt zo hoe en wat.
Mijn paardje bv heeft het liefst dat verkeer (ook heel groot) gewoon doorrijdt en wordt juist zenuwachtiger als trekkers/vrachtwagens achter haar blijven hangen.
Ook las het tegemoet komt heb ik liever dat ze op hetzelfde tempo doorrijden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:13

Maar dan kun je zelf er voor kiezen in een inham te gaan staan, dan rijd iedereen door.

En petje golfje met 300 km per uur daar zit niemand op te wachten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:17

little_king schreef:
Maar dan kun je zelf er voor kiezen in een inham te gaan staan, dan rijd iedereen door.

En petje golfje met 300 km per uur daar zit niemand op te wachten.

Waarom elke 200m in een inham staan als iedereen gewoon langs kan rijden als ik in de berm rijd?
Dan sta ik op bepaalde plekken meer stil dan dat ik kan rijden.
Ook met de kar kun je niet in elke inham stil gaan staan.
De meeste paarden zijn juist rustiger als ze kunnen lopen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:18

Die van mij vind het ook niets als hij ingehaald wordt met 5 km per uur. :') Doe mij dan maar inhalen met zo'n 30 a 50 km per uur. :j

En autos die stil gaan staan, ohh dan wilt hij er al helemaal niet langs. :')

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:22

Omdat ik niet kan zien dat iedereen dan gewoon langs kan rijden.

Als ik hier in de berm rijd zit een auto nog 30 cm naast me.
Dan vind ik voorbij rijden zeker prettig met 30 km. Maar niet met de gebruikelijke 80 tot 100 die ze leuk vinden op deze weggetjes onder het mom van er komt toch niemand aan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:23

little_king schreef:
Omdat ik niet kan zien dat iedereen dan gewoon langs kan rijden.

Als ik hier in de berm rijd zit een auto nog 30 cm naast me.
Dan vind ik voorbij rijden zeker prettig met 30 km. Maar niet met de gebruikelijke 80 tot 100 die ze leuk vinden op deze weggetjes onder het mom van er komt toch niemand aan.

Maar dan rijden ze te hard, en dat mag van mij best goed bekeurd worden.
Want dan wil je ook niet met je kind fietsen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:28

80 zou mogen. Maar dan komt gezond verstand weer om de hoek, nee verstandig is het niet.
Met een kind hier fietsen is zeker niet aan te bevelen :)
Maar dat vind ik op geen 1 landweggetje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:31

little_king schreef:
80 zou mogen. Maar dan komt gezond verstand weer om de hoek, nee verstandig is het niet.
Met een kind hier fietsen is zeker niet aan te bevelen :)
Maar dat vind ik op geen 1 landweggetje.

Ik woon in het buitengebied dus heb geen keus.
:+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:34

Daar woon ik ook.
Maar zou hier niet graag met een klein kind fietsen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:34

Om even terug te haken op de openingspost.

Als ruiter ben je bestuurder, je hoort je dus hetzelfde te gedragen als overige bestuurders (ook als je je paard aan de hand leidt). Daarnaast is de plaatselijke APV van toepassing (en een beetje gezond verstand van de dienstdoende agent danwel ruiter in kwestie).

In praktijk komt dit er op neer dat je op de rijweg moet rijden als er geen ruiterpad is. Je kunt dus een bekeuring krijgen voor het rijden op een fietspad of een voetpad. Hier komt het gezonde verstand om de hoek kijken: je zult over het algemeen geen bekeuring krijgen als je op een fietspad rijdt naast bijvoorbeeld een 80-km weg. Dan zal de dienstdoende agent ook kijken naar wat er veilig is.

De plaatselijke APV: als daar in staat dat je op ruiterpaden moet rijden of als je op bepaalde tijden het strand niet op mag dan betekent dit dat je dus een bekeuring kunt krijgen als je dit niet doet. Om dan gelijk op de vraag toe te komen 'hebben jullie weleens ruiters aangehouden zien worden danwel een bekeuring zien krijgen?'. Ja hoor, vaak genoeg. Ga maar eens in het zomerseizoen buiten de aangegeven tijden op het strand rijden met je paard, kans is groot dat je wordt aangehouden en een bekeuring krijgt. Ook als je een opgang/afgang gebruikt die niet voor paarden is. Noem maar op. Zelf zo 2 keer aangehouden door de politie en 1 keer een bekeuring gehad door Staatsbosbeheer (rijden op een fietspad in het duin).

In sommige gebieden in Nederland mag je alleen rijden als je een ruiterbewijs hebt, als je dan een bekeuring krijgt dan zul je die bekeuring krijgen van Staatsbosbeheer.

Of je al dan niet een cap draagt, zonder zadel rijdt, achterstevoren rijdt dat maakt allemaal niet uit.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:42

Oke... Here goes nothing.

Ik ben een keer aangesproken door een agent omdat ik met mijn paard op het fietspad reed. Aangezien ik bestuurder was van een voertuig (arme bok) en géén fietser, moest ik op de openbare weg rijden. Of in de berm. :+
Ik vind, dat als je met je paard naar buiten gaat, het volgende.
1) wees op de hoogte van de verkeersregels (voorrangssituaties, fietspaden, niet in galop over het voetpad, dat soort dingen).
2) rijdt verantwoord. Daarmee bedoel ik, cap op, je zadel en hoofdstel gelabeld (als je eraf wordt gegooid weten ze waar je paard heen moet, van wie hij/zij is en wie ze moeten bellen). Ook goed zichtbaar dmv hesje vind ik persoonlijk in dit lijstje passen.
3) zorg ervoor dat jíj weet hoe je moet aangeven dat je rechtsaf, linksaf, omdraait of stopt. Dus niet met je been opzij omdat het leuk is, nee, gewoon netjes met je handen en/of zweepje. Je paard zal je ook dankbaar zijn.
4) blijf altijd opletten en hou je afzijdig. Ga sneller de berm in, stop sneller, wees alert. Liever een keer teveel opzij dan ongelukken.

Maar dit is mijn mening. Hier hou ik mezelf wel aan. Ruiterbewijs is hier niet verplicht. Ik heb wel een rijbewijs, dus ben op de hoogte van de verkeersregels. En als je respect voor iedereen op de weg hebt, zal de politie je nooit lastigvallen :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:44

ikke schreef:
Voor de rest: gebruik je gezonde verstand en denk na voordat je iets doet. De wet overtreden om gevaarlijke situaties te voorkomen zijn heel simpel af te troeven tegen oom agent: Je mag namelijk je medeweggebruikers niet in gevaar brengen en als als dat betekend dat je op een andere plek gaat rijden dan waar je wettelijk thuis hoort omdat daar alle andere weggebruikers mee gediend zijn, dan zal geen enkele rechter het in z'n hoofd halen om je daarvoor te bestraffen!

Wat betreft caps, ruiterbewijs en andere zaken: daar is in de Nederlandse wetgeving niks over geregeld, dus dat is ieders eigen verantwoordelijkheid! NEEM die verantwoording, in plaats van die weer af te schuiven op regeltjes!

Ik sluit me hier trouwens 100% bij aan. Ik ben een keer aangehouden op het strand om 21:15 's avonds op de terugweg van een buitenrit. Ik begeleidde toen een groep met manegeklanten/toeristen. We moesten nog 1.5 km voordat we bij de manege waren en dat was toevallig direct voor de boulevard langs. De plaatselijke verordening was toen zo dat je in de zomer niet voor de boulevard mocht rijden.
Ik ben toen aangehouden door een agent die beweerde dat ik niet door mocht rijden en dat ik met de hele groep de boulevard op moest (zie je me al gaan met 12 manegepaarden (niet geheel verkeersmak), toeristen, kinderen, over de boulevard :') :+ )
Ik heb toen telefonisch contact gezocht met de manege zodat ze wisten wat er aan de hand was en heb tegen Oom Agent gezegd dat ik gewoon door zou rijden over het strand en ook waar hij me kon vinden na afloop. Inclusief argumenten waarom.
De week daarop ging de manege-eigenaar weer eens mee en precies hetzelfde verhaal (ook dezelfde agent). Ook gewoon doorgereden.
Nooit meer iets van gehoord en het jaar daarop was de plaatselijke APV zo aangepast dat je 's avonds na 19:30u wel gewoon voor de boulevard langs mocht rijden te paard.

Overigens is dit al zeker 14 of 15 jaar terug denk ik zo.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:49

Ik vind eigenlijk dat cap op wel verplicht moet zijn. Waarom moet je in de auto wel een gordel om voor je eigen veiligheid maar op een paard geen cap? Zonder ruiterbewijs vind ik niet een heel groot probleem eigenlijk. Zonder zadel achterstevoren doe je maar in de bak of in je eigen tuin. Vind ik niet heel verantwoord in het verkeer. Alleen zonder zadel vind ik nog wel kunnen, mits je dit gewoon kan. Maarja waar ligt de grens dan? Kun je ook weer over discussieren..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:51

Op een motor zijn handschoenen en een pak ook wel erg verstandig maar ook niet verplicht.
Een fietshelm voor kinderen is ook wel verstandig, maar ook in Nederland niet verplicht.
Zo kun je alles wel verplichten maar zo kun je ook zelf zeggen ik zet die cap op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:54

little_king schreef:

little_king schreef:
En buiten vind ik dat dom. Hoe goed je paard ook luistert.
Dat valt van mij dus onder wat ik eerder schreef, een ruiterbewijs heeft geen zin, gezond verstand wel.
En zonder hoofdstel naar buiten is voor mij een teken dat gezond verstand ver weg is.

Dat is net zoiets als iemand die gewend is een koord om de onderkaak te binden en zegt dat een bit wel heel dom moet zijn, want dat zit niet eens vast in de mond...

Elke methode is verschillend en paarden reageren goed op verschillende methodes.
Deze methodes zitten over het algemeen ook nog eens vast aan een bepaalde opleiding. (http://www.homocaballus.eu/NL/welkom.php , bv)
Zomaar een keer zonder hoofdstel gaan rijden is natuurlijk geen vergelijking.
Denk je dat een ruiter zich op de weg gaat begeven met een paard alleen aan een nekrope als die ruiter dat paard niet onder controle heeft?

Een ruiter hoort pas de weg op te gaan als het paard onder controle staat of dat nu is met of zonder hoofdstel, dat maakt echt niet uit.
Sterker nog, over het algemeen staan de paarden die zonder hoofdstel gereden kúnnen worden, beter onder appél dan een paard waarbij teugels nódig zijn om het te laten gehoorzamen... doordenkertje. :)*

Een hoofdstel om hebben is geen bewijs dat er controle is!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:22

Lusitana schreef:
Een hoofdstel om hebben is geen bewijs dat er controle is!

Er is geen enkel "bewijs" voor het onder controle hebben van een paard, maar als er brokken gebeuren moet je wel aannemelijk kunnen maken aan de rechter dat je je paard onder controle hebt/had. En die ziet iets om het hoofd van het paard waarschijnlijk wel als aannemelijk en een touwtje om de hals waarschijnlijk niet als aannemelijk voor controle over het paard. En dan is het mogelijk per rechter nog verschillend hoe ze aankijken tegen de verschillende optomingen.
Punt is dat pas als er brokken gebeuren dit punt aan de orde komt en maak jij achteraf maar eens duidelijk dat jij je paard met een touwtje om de hals beter onder controle had dan met een hoofdstel. Wie zegt dat die brokken ook (of eerder) waren gebeurd wanneer je een hoofdstel om dat paard had gehad? Het gros van de mensheid zal denken dat je met hoofdstel misschien wel had kunnen voorkomen dat de brokken ontstonden.......