Hoe 'ruitersluis' passeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Hoe 'ruitersluis' passeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:18

Ah zo, dat was me even ontgaan. Als er dan idd veel bomen staan dan verandert dat de veiligheid wel. Het is te doen, mits je voldoende zicht hebt om te zien of er auto's aan komen. Als dat er niet is dan is het ontwerp nog dommer dan het er al uit ziet :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:51

Shadow: Ja, ik stap inderdaad over bomen.
Soms liggen ze zelfs nog wat van de grond af en dan moeten ze het been niet alleen optillen maar ook wat draaien.
Ik vind dat een paard zo getrained moet zijn dat het die coordinatie heeft.
In het begin vliegen de stukken schors je haast om de oren en struikelt je paard, maar na een paar weken weten ze echt wel waar hun achterbenen zitten. Datzelfde geld ook voor glibberige afdalingen trouwens.
Ik zet wekelijks hoge caveletti's van die hoogte neer waar paard lief overheen moet stappen, draven en galloperen (dus niet springen).
Juist deze oefeningen zijn goed voor de kniebanden (heeft mijn paard ook) dus dat verhaal met die zwakke kniebanden vind ik ook niet erg sterk.
Of zijn paarden in Nederland gemiddeld nu echt zo kapot gefokt dat het enkel nog tussen hekjes kan lopen?

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:00

hahaha wel een goede Sizzle! Die van mij kennen het ook. Alleen het zou niet met iedereen op de rug van deze paarden goed gaan. Als je begrijpt wat ik bedoel, zeker op buitenrit zijn veel paarden net wat frisser en dat in combi met een beginnende ruiter ofzo. Of een kind met shetlander of iets anders kleins.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:41

Het zal je waarschijnlijk nog verbazen wat een shetlander kan.
Hoe kleiner de pony, hoe handiger (en slimmer) is het doorgaans.
En kinderen zullen er ook niet bang voor zijn (sprong vroeger over afluitbalken, dat haal ik nu echt niet meer in mijn hoofd :+ )
Het zijn vooral de volwassen baasjes die doorgaans overal spoken zien.

Maar hoe dan ook is die constructie die hier op de foto te zien is nogal primitief en lijkt me ook nutteloos.
Die 3 meter is dan wel weer over nagedacht denk ik. Dat is 1 drafpas ertussen, of een ruime galop in-uit.
In stap kan het sowieso.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:06

Bijzondere constructie, hoor. Maar ik zie echt het probleem niet van een paard leren om over een balk van 40 cm te stappen. :?
Kleine ponies zullen het inderdaad niet kunnen stappen, maar die zijn vaak handig zat en een kind dat dan niet kan blijven zitten hoort nog niet langs de weg te gaan.
Als je het niet vertrouwt met je paard, oefen het dan een paar keer door je paard aan een langer touw of longe er overheen te laten stappen zonder ruiter. Als het paard snapt wat de bedoeling is kun je het ook met ruiter erop doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:08

Amai, straks mag je alleen nog buiten als je een doodmakke Haflinger van 20 jaar hebt. :?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:12

Hmmmm, Gini, dan zou ik dus kansloos zijn, ik "doe" geen haflingers en doodmak spreekt ook niet echt aan :P
Maar ik neem wel de moeite om mijn paarden op te leiden voor het buitenrijden...... :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:20

Opleiden gebeurt met vallen en opstaan. Of gaat bij jou altijd alles meteen perfect?

In dit topic zijn al verschillende dingen voorbijgekomen: je mag niet naar buiten met een groen paard, je mag niet naar buiten met een rillerig paard, je mag niet naar buiten met een paard met peesblessure, je mag niet naar buiten met een kind dat een noodsprong niet uit kan zitten,...

Konden we allemaal maar zo perfect rijden op de perfecte paarden die alleen maar perfecte passen maken. Ja sorry, maar dat gevoel krijg ik erbij. En daar word ik even flauw van. :D

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:34

Sizzle balkjes en cavaletties hoor je mij ook niet over die zijn prima voor paarden met slappe kniebanden. Maar ik zie weinig cavaletties van 40cm..
Heb van de week nog balkjes neergelegd maar onhandig als ze is lagen we zelfs daarbij in draf nog bijna op onze neus.. nou ja paard zelfs helemaal. Daarna tilde ze wel super netjes dr benen op. Ieder zn ding laten we maar zeggen.
Balkjes is een goede training om haar wat minder vlak te laten lopen. Maar 40cm breken onze nek op of ze walst het omver..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:46

Kom op zeg, een "noodsprong" hoort een kinderpony niet te maken over een keurig balkje van 40 cm. :roll:
Je kunt een paard in de bak leren om balkjes te lopen. Als je weet dat er dit soort "hindernisjes" in je rijomgeving zitten, dan doe je dat toch gewoon? Sowieso leer je een paard toch wat lichaamscoordinatie door met balkjes te werken, zowel grondwerk als met rijden?
Tuurlijk gaat opleiden met vallen en opstaan, maar je zorgt toch dat je je omstandigheden zo handig mogelijk regelt? Je kunt heel veel gewoon bedenken en er passende voorbereidingen voor treffen.
Ik ga niet naar buiten met een paard dat over een balkje struikelt, maar ik ga wel naar buiten met een groen paard en zorg dan voor ervaren begeleiding en een aantal basisvaardigheden van dat groene paard en kies een passende route/afstand. Buitenrijden is geen "recht" maar een "voorrecht", dus neem de moeite om te zorgen dat je dat redelijk veilig kunt doen.
Voor de duidelijkheid, ik ben verre van perfect en mijn paarden (zowel de oude als de jonge) zijn dat ook bepaald niet, maar ze hebben wel allebei geleerd om te kijken waar ze lopen en hun pootjes op te tillen als dat zinvol is. En een glad afgewerkte balk op 40 cm is goed voor ze te zien en niet overdreven gevaarlijk om overheen te stappen, dus ik zie werkelijk het probleem niet voor een paard dat voldoende opleiding heeft gehad om het terrein af te kunnen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:05

Waratje schreef:
Kom op zeg, een "noodsprong" hoort een kinderpony niet te maken over een keurig balkje van 40 cm. :roll:

Heb jij nog nooit gezien hoe een pony in stap of een rustig drafje naar een cavaletti'tje loopt waarop pony dan toch beslist om er een mini-sprongetje van te maken waarop het kind zo lekker naar voren getrokken wordt (als een springruiter die achterblijft op de beweging)?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:11

Imo kunnen ook bange paarden leren deze hindernisjes te nemen, als er maar een ruiter op hun rug zit die het durft. Volgens mij is dat vaker het probleem dan het paard.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:28

Vreemde constructie inderdaad. Maar ik zou gewoon afstappen als je niet zeker bent van je paard, zelf over de balk heen komen, paard ook er overheen laten stappen. Zelfs Shetlanders moeten zich er wel over kunnen wurmen zonder te springen, ik ben wel eens met IJslanders van 1,35 over een boom van rond de 80-90 cm heen geklommen aan de hand en dat ging ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:23

Amvbeek: mijn eigen paard is ook een anti-talent met balken, je kunt er dan niet van uit gaan dat je dat met af en toe oefenen klaar hebt.
Ik oefen de hoge constructies zeker 1x per week even een kwartiertje.
En ja, daar is ze in het begin een paar keer van op de knieen gegaan.
Nu is het gewoon.

Wij moeten in de zomer door ern sloot om terug bij stal te komen (zie onderschrift).
Paard was 3 toen ik er mee ging rijden, dus de eerste keer maar kaplaarzen aan, longe aanklikken en oefenen. In het begin viel ze bijna on in de stijle glibberige afdaling en nam ze een noodsprong eruit.
Nu is het doodnormaal.
Ik vind dit soort zaken gewoon bij een basis opleiding horen.
Geef mij liever 30 obstakels dan een drukke 80 km weg met een smal bermpje.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:25

Ja er zijn vast en zeker heel veel ruiters die er totaal geen probleem mee hebben. Ik ook niet, maar je moet je ook kunnen inleven in de mensen die dit WEL eng vinden. Mijn vriend zou dit bijvoorbeeld best spannend vinden, ook met paard die het al 100 keer gedaan heeft. Ook snap ik dat als je met kinderen op stap gaat het best lastig kan zijn. Niet iedereen heeft even veel lef op of Met een paard/pony. Heel leuk voor je dat jij het je paard hebt geleerd Sizzle, maar moet iedereen dit dan kunnen omdat jij het kan?
Ik pak af en toe voor de lol een B cross mee en ken veel springruiters dit misschien wel beter kunnen dan mij, maar toch niet durven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:13

Maar als je niet durft kun je toch afstappen en je paard aan de hand erover heen laten gaan en dan weer opstappen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:16

capopjekop schreef:
Maar als je niet durft kun je toch afstappen en je paard aan de hand erover heen laten gaan en dan weer opstappen?

Precies en kleine kinderen zijn niet alleen op pad dus dan kan ook de begeleider even de pony vasthouden lijkt mij. En ook aan de hand met paard ergens overheen is te oefenen thuis.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:34

Alles kan uiteraard. Ze kunnen de balken ook gewoon wegnemen. :D

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:41

Sizzle: Die 80km weg met smalle berm heb ik dan weer nul moeite mee! Paardlief is niet onder de indruk van
(groot) verkeer.
We rijden gewoon lekker dressuurmatig en af en toe buiten. En een balkje voor de afwisseling. En goed verkeersmak van tractor tot vrachtwagen ten allertijde vind ik weer belangrijker voor de basisafrichting dan sloten lopen, al denk ik dat ze daar weer niet zo'n moeite zou hebben. Ze is dapper en nuchter genoeg.
Maar waar het in dit topic over gaat is dat ik geen vaste hindernissen wil nemen. Zeker niet buiten. In de bak heb ik staanders met balken die ze er gewoon af kan tikken bij een hindernis op cavaletti hoogte..
Ieder zijn ding toch ;) Is maar goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:41

Ik heb met dergelijke balken op zich niet veel moeite. Maar hoe hoog nog goed haalbaar is weet ik niet, het moet wel echt vanuit stap te doen zijn zonder springen. Dan is ook het probleem van een vaste hindernis een stuk minder. Inderdaad weet ik hoe verkeerd het uit kan pakken als een paard of pony vanuit stilstand springt.

Daarnaast denk ik wel dat het eenvoudig veiliger te maken is door in elk geval te zorgen dat er we voldoende ruimte is tussen de balk en de weg. Dan hebben ruiter en paard nog even de tijd om zich te herpakken. En dat is iets dat misschien ook wel goed te bespreken is met de beheerder.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:43

Ik vind inderdaad dat de ruitersluis wel heel dicht op de weg zit. De 2 balken vind ik ook minder, want als ze echt zo hoog zitten dat een paard daar overheen springt in plaats van stapt moet je maar net uitkomen qua ruimte tussen de 2 balken zelf en dus de weg.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:44

Miss lizje, dat kan niet, een KWPN'er van 1,70 of een Shetlander van 1 m komen nietnhet zelfde uit. Dus dan moet je heel goed kunnen meten haha!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:53

eclair98 schreef:
Miss lizje, dat kan niet, een KWPN'er van 1,70 of een Shetlander van 1 m komen nietnhet zelfde uit. Dus dan moet je heel goed kunnen meten haha!

Dat bedoelde ik ook te zeggen :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:18

Ik kan ook wel springen, veel gedaan ook.
Maar ik dacht ook altijd dat elk paard wel kon springen..
Nou madam tilt haar benen gewoon niet op negen van de tien keer, echt kansloos. (fries)
Dit in-uit effect zou ze al helemaal niets mee doen, misschien tilt ze bij 1 haar benen op en bij 2 net niet.
Dit zou ik dus echt niets vinden..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:28

Als je het echt een probleem vindt dan zoek je toch gewoon even contact met de eigenaar / beheerder van het terrein?

Je kan altijd vragen of er overleg mogelijk is, om de situatie wat aan te passen.
Maar ik kan me voorstellen dat deze constructie er niet voor niet is neergezet.

Wellicht is de keuze wel deze afsluiting zodat paarden er nog kunnen komen, of een totale afsluiting zodat niemand er nog kan komen.

Dan is het natuurlijk jammer wanneer er enkele ruiters klagen en men het zat wordt en de hele boel gewoonweg dichtmaakt.

Ik kan me ook voorstellen dat de eigenaar / beheerder van het terrein zoiets heeft van: paarden / ponies die dit obstakel niet kunnen nemen heb ik liever niet op mijn terrein omdat die verderop wellicht ook in de problemen komen.

Je weet niet welke gedachtegang er achter zit :)

Maar informeren kan natuurlijk altijd :j