Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
mick75 schreef:Klopt, maar ik zie daar voor deze combi ook verdomd weinig mogelijkheden om veilig de berm in te duiken. Vergeet niet dat die combi in het gunstigste geval zo'n 10 keer zo zwaar is als een forse auto, daar zijn de meeste bermen echt niet op gemaakt. En zo'n combinatie komt echt niet uit het niets, die hoor je van verre aankomen. Als je tenminste niet met je Ipod in je oren zit te dagdromen.
En anders zou ik zeggen: Rij eens een dagje mee met een loonwerker die balen maakt en haalt.
Wees verdorie blij dat er beperkte mogelijkheden zijn om te hooien. Nu heb je in een keer een drukte van belang, die je als je de weersvoorspelling hebt bekeken had kunnen zien aankomen. Een paar dagen op rij droog en warm weer = hooien. Kan je er ook rekening mee houden. Of hebben jullie liever dat iedereen het hele jaar door kan hooien? Zodat je dus ALTIJD wel grote combinaties op de weg hebt? En vergeet niet dat ze het vreetwerk van jullie paarden binnen halen! En als ze dat laten liggen, waardoor de kwaliteit slechter wordt, is het ook niet goed want dan staat men de hele winter weer te piepen over de beroerde kwaliteit.
Het leven is geven en nemen, laat die mensen gewoon hun werk doen. Ze doen het ook voor jullie paardenhouders.

. Al gaan deze sowieso wel via de iets grotere wegen, past niet op een klein landwegeltje.mick75 schreef:Het is niet dagelijks oogsttijd, hou in die periodes (feitelijk op jaarbasis gaat het om een paar weekjes!) dan een klein beetje rekening met de boeren die zowel ons eigen eten als dat van onze dieren binnen halen! Het is geven en nemen. Helaas beseffen maar weinig mensen hoe moeilijk boeren is vandaag de dag, en dat loonwerkers ook, zeker in oogsttijd, aardig het vel over de oren wordt getrokken.
hinkewal schreef:Voor mijn pony is het geen probleem en heb ik er ook geen last van. Als een trekker/vrachtwagen wel groot is en ik weet dat mijn pony het spannend vind ga ik gewoon midden op de weg lopen (als de trekker nog ver weg is) en loop dan de eerste de beste oprit op zodat mijn pony wat afstand kan bewaren.
. Ik zeur er verder niet over, ik ga gewoon niet buitenrijden als ik zie/hoor dat het druk is met landbouwverkeer. mick75 schreef:En hierbij vergeten jullie dat loonwerkers voor meerdere boeren werken, die allemaal de oogst op tijd binnen willen hebben. Dat loonwerkers in oogsttijd dagen draaien van 14 uur of meer en zeer krappe tijdschema's hebben, dat boeren in oogsttijd al nijdig aan de telefoon hangen waar ze verdorie wel niet blijven als de loonwerker 10 minuten te laat is, dat veel landwegen echt heel krap zijn en slechte bermen hebben waardoor ze bijna geen speelruimte hebben om uit te wijken als de combinatie een beetje oogst meevoert... Dat boeren heel veel geld mislopen als een oogst mislukt omdat ze net te laat waren, dat lang niet elke boer alle apparatuur zelf heeft (weten jullie wel niet wat het kost allemaal die apparatuur?) Besef dat loonbedrijven ook aansprakelijk gesteld worden als ze een klein stukje van de berm slopen omdat ze uit moeten wijken voor de zoveelste egoist die het verdomt aan de kant te gaan (en dat ook weer doorrekenen aan de boer, die dat ook weer doorrekent aan de klanten, wij dus). Elke vore die ze trekken moeten ze ook weer repareren met alle kosten en overlast die erbij hoort.
Ons hooigebied ligt in een recreatiegebied. Waar alleen fietspaden zijn. De zware combi's moeten dus noodgedwongen over fietspaden, want dat zijn de enige paden beschikbaar. En die paden zijn precies breed genoeg, als ze hun kleinste materieel meenemen. Uitwijken kunnen ze niet, de bermen zijn echt te zwak. Dan gaan ze om met alle gevolgen van dien. Volgens sommigen moeten we dan maar niet hooien, maar als het gras een meter hoog staat is het ook weer niet goed.
Het is niet dagelijks oogsttijd, hou in die periodes (feitelijk op jaarbasis gaat het om een paar weekjes!) dan een klein beetje rekening met de boeren die zowel ons eigen eten als dat van onze dieren binnen halen! Het is geven en nemen. Helaas beseffen maar weinig mensen hoe moeilijk boeren is vandaag de dag, en dat loonwerkers ook, zeker in oogsttijd, aardig het vel over de oren wordt getrokken.
Ik stap dan ook altijd even af als ik ze hoor aankomen en duik even snel een weiland o.i.d. in.