Trekkers rijden veelste hard?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie22

Re: Trekkers rijden veelste hard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:03

Een paar weken reed ik buiten en op een rustige weg kwam er een tractor aan met een grote wagen er achter. Daar schrok de pony waar ik op reed van, we reden in de berm met daarlangs een prikkeldraad omheining, toen kwam ze bijna tegen het prikkeldraad maar ik kwam er net wel tegen aan met mijn onderbeen. Gelukkig had ik laarzen aan, want anders waren mn benen eraan gegaan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:19

Als dit recht op je af komt dan doe je graag een stapje opzij.

Afbeelding

Afbeelding

DemiCruijff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:21

Ben het hier helemaal mee eens!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:29

Klopt, maar ik zie daar voor deze combi ook verdomd weinig mogelijkheden om veilig de berm in te duiken. Vergeet niet dat die combi in het gunstigste geval zo'n 10 keer zo zwaar is als een forse auto, daar zijn de meeste bermen echt niet op gemaakt. En zo'n combinatie komt echt niet uit het niets, die hoor je van verre aankomen. Als je tenminste niet met je Ipod in je oren zit te dagdromen.

En anders zou ik zeggen: Rij eens een dagje mee met een loonwerker die balen maakt en haalt.

Wees verdorie blij dat er beperkte mogelijkheden zijn om te hooien. Nu heb je in een keer een drukte van belang, die je als je de weersvoorspelling hebt bekeken had kunnen zien aankomen. Een paar dagen op rij droog en warm weer = hooien. Kan je er ook rekening mee houden. Of hebben jullie liever dat iedereen het hele jaar door kan hooien? Zodat je dus ALTIJD wel grote combinaties op de weg hebt? En vergeet niet dat ze het vreetwerk van jullie paarden binnen halen! En als ze dat laten liggen, waardoor de kwaliteit slechter wordt, is het ook niet goed want dan staat men de hele winter weer te piepen over de beroerde kwaliteit.

Het leven is geven en nemen, laat die mensen gewoon hun werk doen. Ze doen het ook voor jullie paardenhouders.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:39

Dit is ook weleen kieper waar een "normale" akkerbouwer niet standaard mee rijd...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:40

Dus op dit soort dagen wordt er bij mij niet buiten gereden, de honden en katten worden aan huis gehouden en de pension klantjes met kinderen worden elke keer weer gewaarschuwd.

Kijk uit, het is oogst tijd !!!

En deze stro balen "poeper" is helemaal breed en groot.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GCCZW7B8.jpg

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:12

mick75 schreef:
Klopt, maar ik zie daar voor deze combi ook verdomd weinig mogelijkheden om veilig de berm in te duiken. Vergeet niet dat die combi in het gunstigste geval zo'n 10 keer zo zwaar is als een forse auto, daar zijn de meeste bermen echt niet op gemaakt. En zo'n combinatie komt echt niet uit het niets, die hoor je van verre aankomen. Als je tenminste niet met je Ipod in je oren zit te dagdromen.

En anders zou ik zeggen: Rij eens een dagje mee met een loonwerker die balen maakt en haalt.

Wees verdorie blij dat er beperkte mogelijkheden zijn om te hooien. Nu heb je in een keer een drukte van belang, die je als je de weersvoorspelling hebt bekeken had kunnen zien aankomen. Een paar dagen op rij droog en warm weer = hooien. Kan je er ook rekening mee houden. Of hebben jullie liever dat iedereen het hele jaar door kan hooien? Zodat je dus ALTIJD wel grote combinaties op de weg hebt? En vergeet niet dat ze het vreetwerk van jullie paarden binnen halen! En als ze dat laten liggen, waardoor de kwaliteit slechter wordt, is het ook niet goed want dan staat men de hele winter weer te piepen over de beroerde kwaliteit.

Het leven is geven en nemen, laat die mensen gewoon hun werk doen. Ze doen het ook voor jullie paardenhouders.

Nou idd...Als die combinatie op de foto voor jouw autootje/paard/fiets de berm in moet is de kans groot dat de hele combinatie omrolt, in geval van een plotselinge kuil of zachte berm... Gek he, dat hij niet zo hard aan de kant gaat.

En ja, het moet zo groot. Schaalvergroting zorgt er ook in de akkerbouw/landbouw voor dat er nou eenmaal niet meer met schattige kleine trekkertjes wordt gereden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:42

Idd, zo'n gevaartes kunnen ook niet zomaar opzij.

Buiten de combi's die het graan af en aan rijden heb je ook nog deze schatjes die af en toe van het ene veld naar het andere moeten rijden.
Afbeelding

Op het veld vind ik die dingen aan het werk wel stoer, maar op de baan ga ik er niet mee discussieren :D . Al gaan deze sowieso wel via de iets grotere wegen, past niet op een klein landwegeltje.

Simpel, deze tijd is nu eenmaal druk en een oogst haal je niet binnen met een schoffeltje en een kruiwagen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:59

Wat is nu de mooiste tijd voor de boeren ??
Heel het jaar bezig zijn om het gewas te laten groeien en gezond te houden.
Elke dag kijken, gaat het goed ??

En dan in een paar uur tijd alles oogsten en je jaar salaris binnen krijgen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:03

Het valt mij op dat er de laatste dagen ineens een hoop topics tevoorschijn komen over ergenissen aan medeweggebruikers. Nu zitten er situaties tussen dat ik het gevoel heb dat paardrijdend Nederland denkt op een troon te zitten en iedereen maar moet wijken en aanpassen aan de ruiterij. Het is geven en nemen als je aan het verkeer deelneemt, maar mijn inziens hoort veiligheid toch echt bij iedere verkeersdeelnemer voorop te staan. Uiteraard snap ik ook dat de loonwerkers met dit weer snel te werk willen gaan en hun hooi willen oogsten MAARRR verkeersveiligheid blijft voorop staan en als je daar niet aan mee kan/wil werken hoor je m.i. niet in het verkeer thuis. Op boerenlandweggetjes met noodvaart medeweggebruikers (en niet alleen ruiters) passeren is in mijn ogen gewoon not done. Veels te gevaarlijk!! Iedereen wil aan het eind van de dag weer heelhuids thuis komen en ongelukken zitten in een klein hoekje. Ruiteretiquette prima, maar loonwerkers hebben ook hun papiertje moeten halen en weten ook best hoe het wel hoort.

Hoeveel zijn die paar seconden vertraging waard op een mensenleven?? M.i. niets!!

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:29

Elke verkeersgroep denkt dat het nemen is in plaats van geven. Ik doe ook aan wielrennen en als ik zie hoe idioot sommige wielrenners doen, snijden bijvoorbeeld electrische rolstoelgebruikers op het fietspad enorm af enz. Ja, het is vervelend dat je weer behoorlijk wat power moet leveren om weer op snelheid te komen maar je traint toch? Als je nou een time trial of race rijdt okee, maar dat doe je dan niet.

Komt dus overal voor. Wandelaars moeten opsodemieteren van het ruiterpad, fietsers van de stoep, brommers van het fietspad, etc. Ik is belangrijker dan jij blijkbaar. En wat je zegt, een oogst mislukt niet in die ene minuut dat je wellicht langer onderweg bent. De afstanden zijn simpelweg te klein voordat het daadwerkelijk een groot verschil maakt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:01

En hierbij vergeten jullie dat loonwerkers voor meerdere boeren werken, die allemaal de oogst op tijd binnen willen hebben. Dat loonwerkers in oogsttijd dagen draaien van 14 uur of meer en zeer krappe tijdschema's hebben, dat boeren in oogsttijd al nijdig aan de telefoon hangen waar ze verdorie wel niet blijven als de loonwerker 10 minuten te laat is, dat veel landwegen echt heel krap zijn en slechte bermen hebben waardoor ze bijna geen speelruimte hebben om uit te wijken als de combinatie een beetje oogst meevoert... Dat boeren heel veel geld mislopen als een oogst mislukt omdat ze net te laat waren, dat lang niet elke boer alle apparatuur zelf heeft (weten jullie wel niet wat het kost allemaal die apparatuur?) Besef dat loonbedrijven ook aansprakelijk gesteld worden als ze een klein stukje van de berm slopen omdat ze uit moeten wijken voor de zoveelste egoist die het verdomt aan de kant te gaan (en dat ook weer doorrekenen aan de boer, die dat ook weer doorrekent aan de klanten, wij dus). Elke vore die ze trekken moeten ze ook weer repareren met alle kosten en overlast die erbij hoort.

Ons hooigebied ligt in een recreatiegebied. Waar alleen fietspaden zijn. De zware combi's moeten dus noodgedwongen over fietspaden, want dat zijn de enige paden beschikbaar. En die paden zijn precies breed genoeg, als ze hun kleinste materieel meenemen. Uitwijken kunnen ze niet, de bermen zijn echt te zwak. Dan gaan ze om met alle gevolgen van dien. Volgens sommigen moeten we dan maar niet hooien, maar als het gras een meter hoog staat is het ook weer niet goed.

Het is niet dagelijks oogsttijd, hou in die periodes (feitelijk op jaarbasis gaat het om een paar weekjes!) dan een klein beetje rekening met de boeren die zowel ons eigen eten als dat van onze dieren binnen halen! Het is geven en nemen. Helaas beseffen maar weinig mensen hoe moeilijk boeren is vandaag de dag, en dat loonwerkers ook, zeker in oogsttijd, aardig het vel over de oren wordt getrokken.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:52

ik snap absoluut dat de boeren en loonwerkers het in deze tijd zo snel mogelijk moeten doen, en dat voor verschillende bedrijven, maar het lijkt mij voor hun ook fijner om te weten wat zo'n paard gaat doen als je die tegenkomt, zeker in een krappe b-weg.

hiermee bedoel ik dat ik ten alle tijden probeer contact te maken met de bestuurder, om dan, of met gebaren of met stem, te vragen waar hij naartoe gaat, zodat ik uit de weg kan gaan. dan hoeft hij niet te remmen, en kan ik op een veilige plek gaan staan.

maar dit contact is bij het "normale" trekker verkeer makkelijker te maken dan met de loonwerkers en jonge gasten die rond scheuren.
vorige week kwam ik een aantal dagen achter elkaar dezelfde combi tegen, en het is gewoon geen enkele keer gelukt om contact met hem te leggen. en dat is gewoon niet zo handig, zowel voor mij als voor hem niet.

ook ben ik het ermee eens dat we allemaal rekening met elkaar moeten houden in het verkeer, allemaal een beetje geven en nemen.
maar een feit blijft dat 90% van de mede weggebruikers denken dat een paard een fiets is en geen natuurlijke reactie heeft.

ik denk dat het best weleens heel erg zinvol zou zijn als er vanuit de overheid of de anwb eens posters of spotjes zouden komen met info over hoe een paard gepasseerd kan worden en wat je juist wel en niet moet doen, om de algehele veiligheid te verhogen.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:53

Goed gesproken Mick!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:08

mick75 schreef:
Het is niet dagelijks oogsttijd, hou in die periodes (feitelijk op jaarbasis gaat het om een paar weekjes!) dan een klein beetje rekening met de boeren die zowel ons eigen eten als dat van onze dieren binnen halen! Het is geven en nemen. Helaas beseffen maar weinig mensen hoe moeilijk boeren is vandaag de dag, en dat loonwerkers ook, zeker in oogsttijd, aardig het vel over de oren wordt getrokken.

Onderbouw dat laatste eens met cijfers.

Klagers geen nood en vragers geen brood is een vrij bekende uitdrukking in deze context.
Hoe harder de boer klaagt, hoe beter het met 'm gaat.

Het probleem is niet de werkdruk, ook niet de kosten of tijd van het jaar, maar de mentaliteit van het individu. Ik maak het nameklijk met regelmaat mee dat loonwerkers netjes rekening houden met mij, of ik nou met een paard of een grote 4x4 aan kom zetten. Het echter altijd dezelfde gasten die GEEN rekening met mij houden, ongeacht hoe ik verschijn.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:24

En waarom moet Mick75 met cijfers gaan onderbouwen terwijl jij daarna drie stellingen onbeargumenteerd neerzet als zijnde waarheid?

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:11

Ergens geef ik ikke wel gelijk: Het zijn vaak altidj dezelfde die hard rijden!, maar cijfer qua onderbouwing dat het moeilijk is heb ik zo niet.
Maar denk dat jij aan de informatie: Voer kosten stijgen, en de melkprijs gaat nietomhoog toch wel genoeg heb . Geld dan alleen voor veehouders he, over akkerbouwers zou ik het niet weten... Ow en niet alleen voerkosten stijgen, ook dierwelzijn komt meer kosten bij kijken als 10 jaar terug, de consument wil namelijk meer voor het zelfde geld!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:28

Tuurlijk heeft Ikke wel gelijk, dat als je de boeren/loonwerkers in de omgeving kent vaak wel weet wie als een malle in de rondte scheuren en welke figuren wél netjes rekening met je houden, of je nu op de fiets, in de auto of op een paard zit.

Maar waarom zou Mick moeten onderbouwen dat loonwerkers en boeren zware tijden hebben, terwijl ikke daarnaast (zonder cijfers) beweert dat hoe harder boeren klagen hoe beter ze het hebben.
Misschien heeft hij wel gelijk (ken weinig boeren die nooit klagen, weinig niet-boeren ook trouwens). Maar dit is een beetje de pot die de ketel verwijt dat ie zwart ziet.

Nog even een nieuwsartikel ter illustratie bij het ' zware wagens in de berm' verhaal:

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/schagen/article16776513.ece/Loonwerker-voorkomt-aanrijding-in-Sint-Maarten

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:35

ik denk dat als je paard snel schrikt van trekkers en vrachtwagens dat je buiten de drukken uren om buiten moet gaan rijden.
of natuurlijk lekker naar het bos of naar het strand! daar zie je ze niet:)

de trekkers, vrachtwagens en al het andere grote verkeer zijn onder het rijden allemaal aan het werk.
tuurlijk mogen ze wel wat afremmen, maar bedenk dat vooral trekkers niet zo hard gaan..
maar omdat het groot is en meer herrie maakt lijkt het harder

meestal ook als je even laat merken dat ze moeten afremmen doen ze het wel.
ik persoonlijk rij altijd midden op de weg! zodat ze wel moeten afremmen :)
en ik ken de meeste boeren/loonwerkers in mijn omgeving en die weten dat ze gezeur krijgen als ze heel hard langs me rijden of me afsnijden

ik heb zelf een grotere hekel aan motoren! of scooters!
die erg dicht achter je blijven rijden als ze je niet gelijk kunnen inhalen.
of je heel erg afsnijden!

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:39

Voor mijn pony is het geen probleem en heb ik er ook geen last van. Als een trekker/vrachtwagen wel groot is en ik weet dat mijn pony het spannend vind ga ik gewoon midden op de weg lopen (als de trekker nog ver weg is) en loop dan de eerste de beste oprit op zodat mijn pony wat afstand kan bewaren.

cp112Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:39

Het is oogst tijd, Combines bij de vleet. Straks met de bieten en aardappel rooi ist ook weer feest.

Ook vooral met de maïs. Die jongens zitten dag en nacht op de trekker die paar weken.

Tja, die zien echt niet alles meer. Kan gevaarlijk zijn ja. Maar ik kan het ze niet altijd kwalijk nemen (gewoon lompe onbenulligheid daargelaten).
Het spul moet binnen, koeien moeten vreten zodat de campina weer in de schappen ligt.

Ik vind het net zo iets als wanneer er van die stadsen op het platteland komen wonen, voor de rust. En dan gaan klagen als de buurman moet hooien of er mest uitgereden wordt op het land (Ja nu stinkt mn was er heelmaal naar).
Niet bij stilstaand dat die boeren zorgen dat de spullen in de supermarkt liggen.

cp112Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:42

hinkewal schreef:
Voor mijn pony is het geen probleem en heb ik er ook geen last van. Als een trekker/vrachtwagen wel groot is en ik weet dat mijn pony het spannend vind ga ik gewoon midden op de weg lopen (als de trekker nog ver weg is) en loop dan de eerste de beste oprit op zodat mijn pony wat afstand kan bewaren.

Dit doe ik ook, óf in het midden lopen of even een opritje of dam inrijden.
Als dat niet kan stap ik even af. Afstappe is in 2 seconden gebeurd dus ben je mooi optijd en kan je gewoon je paard even vasthouden.

Rekening houden met elkaar. En echt, de meesten die op een tractor rijden willen ook geen ongelukken hoor, niemand doet het express. Sommigen hebben er gewoon geen erg in hoe of wanneer een paard schrikt.

Bijv een vrachtwagen of auto die netjes aan de kant gaat maar dan takken raakt wat een vreemd geluid maakt, of die ribbels naast de weg. Tja, dat weet de bestuurder niet, die denkt dat aan de kant gaan netjes is. Mensen weten ook niet alles. Daar hoor jij ook rekening mee te houden als ruiter op de openbare weg!

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:47

en mensen vergeet niet! jij rijdt op een paard! die kunnen schrikken! dus jij moet extra opletten.

tuurlijk kunnen boeren ook afremmen! maar jij moet aangeven van hey mijn paard kan hier van schikken!
en als je paard dan schrikt is het niet de boer zijn schuld want hij heeft niet op de toeter gedrukt of iets wat je paard bang kan maken

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:54

Ik maakte vanmorgen een wandeling met de hond, toen ik werd ingehaald door zo'n Vredo injecteur. M'n haar waaide nog net niet van m'n hoofd. Ik was al de berm ingegaan maar ik vond het echt niet fijn. Hij remde niet af en op onze wegen hier in het buitengebied is niet echt veel ruimte (aan beide kanten staan bomen).
Overal zijn aso's, te paard en op trekkers e.d. En aangezien je op je paard een stuk kwetsbaarder bent moet je gewoon uitkijken en je gezonde verstand gebruiken.
Had er vorig jaar nog een gesprekje over met de loonwerker. Hij kwam bij ons mest injecteren met de Vredo. Hij vond dat als mijn paard bang was voor dat ding, ik niet met haar op de weg moest komen. Waarop ik zei: "maar ik krijg ook niet de kans om haar te laten wennen, want als ik jou tegenkom met dat ding, dan heb je altijd haast". Daar gaf hij me gelijk in :D . Ik zeur er verder niet over, ik ga gewoon niet buitenrijden als ik zie/hoor dat het druk is met landbouwverkeer.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:59

mick75 schreef:
En hierbij vergeten jullie dat loonwerkers voor meerdere boeren werken, die allemaal de oogst op tijd binnen willen hebben. Dat loonwerkers in oogsttijd dagen draaien van 14 uur of meer en zeer krappe tijdschema's hebben, dat boeren in oogsttijd al nijdig aan de telefoon hangen waar ze verdorie wel niet blijven als de loonwerker 10 minuten te laat is, dat veel landwegen echt heel krap zijn en slechte bermen hebben waardoor ze bijna geen speelruimte hebben om uit te wijken als de combinatie een beetje oogst meevoert... Dat boeren heel veel geld mislopen als een oogst mislukt omdat ze net te laat waren, dat lang niet elke boer alle apparatuur zelf heeft (weten jullie wel niet wat het kost allemaal die apparatuur?) Besef dat loonbedrijven ook aansprakelijk gesteld worden als ze een klein stukje van de berm slopen omdat ze uit moeten wijken voor de zoveelste egoist die het verdomt aan de kant te gaan (en dat ook weer doorrekenen aan de boer, die dat ook weer doorrekent aan de klanten, wij dus). Elke vore die ze trekken moeten ze ook weer repareren met alle kosten en overlast die erbij hoort.

Ons hooigebied ligt in een recreatiegebied. Waar alleen fietspaden zijn. De zware combi's moeten dus noodgedwongen over fietspaden, want dat zijn de enige paden beschikbaar. En die paden zijn precies breed genoeg, als ze hun kleinste materieel meenemen. Uitwijken kunnen ze niet, de bermen zijn echt te zwak. Dan gaan ze om met alle gevolgen van dien. Volgens sommigen moeten we dan maar niet hooien, maar als het gras een meter hoog staat is het ook weer niet goed.

Tuurlijk heb ik daar begrip voor, maar moet dat ten kosten gaan van de veiligheid van anderen?? Ik dacht het niet!!

Overigens heb ik nog nooit geen problemen met trekkers gehad. Mijn vorige paard was zo mak als een lammetje en met mijn huidige paard ga ik de weg niet op als het druk is met groot verkeer. Mocht ik ze onverhoopt op een rustige dag eens tegen komen dan zien ze aan haar reactie maar al te goed dat ze beter even af kunnen remmen :o Ik stap dan ook altijd even af als ik ze hoor aankomen en duik even snel een weiland o.i.d. in.

Moet zeggen dat het met haar buiten steeds beter gaat en ik tegenwoordig vaak zelfs kan blijven zitten als ik de ruimte neem/krijg .