Op openbare weg als op- en/of afstappen problematisch is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: Op openbare weg als op- en/of afstappen problematisch is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:29

Ik wilde het niemand verbieden hoor :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:47

nou er staat regelmatig in dit topic, als je niet kunt opstappen moet je niet gaan buitenrijden. of iets wat er op lijkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:04

Volgens mij staat daar vrij duidelijk bij aangegeven dat dat de mening is van verschillende mensen, niet dat ze een wetsvoorstel gaan indienen waardoor dat officieel verboden wordt.

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:18

Om het officieel te verbieden vind ik het ook een beetje te ver gaan. Maar ik zou het erg onprettig vinden om te weten, dat als ik om een reden even af moet stappen, niet zonder hulp weer op zou kunnen komen. Dat zou mij gewoon geen veilig gevoel geven.

Ook zei ik dat ik het geen excuus vind om uitwerpselen te laten liggen omdat je er niet zonder hulp opkomt. Ik snap dat het voor sommige mensen lichamelijk gewoon niet mogelijk is. Het is alleen dan zo flauw... Mensen in de stank laten lopen van jou paard, omdat jij niet af kunt stappen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:55

Ja maar stel je kunt wel normaal op en afstappen, en je paard mest midden in een woonwijk op straat waar juist een groep kinderen aan het voetballen is... Wat wil je dan doen? Afstappen en de mest in de goot schoppen en weer wegwezen? Daar wordt de straat niet schoner van hoor :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 18:28

Als die kinderen toch aan het voetballen zijn willen zij het misschien wel aan de kant schoppen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:01

F_Orumster schreef:
Als die kinderen toch aan het voetballen zijn willen zij het misschien wel aan de kant schoppen :D

Die ga ik onthouden voor het geval het mij een keer overkomt :))

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:14

Als hij in een woonwijk mest, schuif ik het inderdaad meestal aan de kant. Als het echt op een rotplek gebeurt, schuif ik het in een put. Misschien niet ideaal maar ik vind het beter dan laten liggen. Schoner zal het er niet van worden, maar ik krijg vaak genoeg een duim naar me toe gestoken van de mensen in de wijk, dat ze er blij mee zijn dat ik het doe. Ik vind het dan prima :)

Volgende keer ga ik het de kinderen ook vragen, zullen de ouders blij mee zijn :Y)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:17

Maar met een goed getraind paard en bekende route (dus geen onverwachte obstakels) hoef je toch niet af te stappen? Dus maakt het ook niet uit of je dat kunt onderweg. Ik rij en begeleid veel buitenritten vanuit onze stal maar we stappen NOOIT af. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:51

Ik ga echt niet ergens waar het druk is (dus veel mensen, obstakels ed) afstappen tenzij ik pauzeer voor een drankje/hapje. Erop heb ik veel meer controle. Ervaring leert dat afstappen of stoppen ervoor zorgt dat iedereen een kijkje wil nemen of komt vragen of ze even mogen aaien. Ik zeg altijd maar gelijk dat ' ie bijt, dat klopt nog ook want hij houdt niet van knuffelen. Meeste mensen gaan dan gauw aan de kant.

Natuurlijke opstapjes zoals een boomstam gebruik ik ook om buiten weer op te stijgen (bijv als ik hoge nood heb) maar die heb je in een woonwijk niet of ze staan net op de plek waar ook geparkeerde auto's staan of spelende kinderen zijn. Daar zet ik liever geen paard tussen hoe braaf ook. Ze kunnen altijd even opzij stappen en iets raken.

Mest gelijk opruimen doe ik trouwens wel op stal als hij in de bak mest....daar moet gelijk de mest eruit. Stap ik trouwens ook weer op met een opstapje. Maar buiten stap ik dus nooit af, ik rij altijd off road in het bos of op de hei. Niemand die er dan last van heeft als hij op het ruiterpad iets laat vallen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:56

Onzin.. Mijn paard is erg dribbelig als ik ernaast sta, omdat ze dan onzekerder is, dan als ik erop zit.. Zodra ik erop zit, heeft ze leiding en is het goed en is ze rustig en ook compleet bomproof..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:54

Lees veel in het topic het argument ivm mest opruimen moet men in staat zijn ten alle tijden af te stappen (en er ook weer op).

Maar de regels zijn simpel en duidelijk: mest moet binnen 24 uur opgeruimd zijn.

Als ik met 5 Friezen buiten rij, en ze poepen elk gemiddeld 4x (endasnieoverdreven), dan zou je 20x moeten afstappen tijdens een buitenrit. Lijk wel gek. :+

Wij rijden de route na met de auto en ruimen dan de mest op, en buiten bebouwde kom geen opruimplicht.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 12:57

Super dat je dat doet Chaos!

erica87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:41

Gelukkig hoeven wij de mest niet op te ruimen op de openbare weg. Ik begrijp echt wel dat als er heel regelmatig paarden in een woonwijk rondrijden het een probleem kan zijn, maar ik vind Nederland wel erg ver staan van de natuur langzamerhand.
Wat betreft op en afstappen onderweg: ik begeleid vele tochten maar we stappen echt regelmatig af. Of je zelf zonder kruk of verhoging kan opstijgen is niet belangrijk. Waar het om gaat is of je je paard aan de hand onder controle hebt en vooral dat je hem hebt geleerd stil te staan bij het opstijgen. Dat hoort een paard te leren voordat je op hem gaat rijden!

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:04

Ik heb niet alles gelezen maar wil toch even reageren.
Om op de openbare weg te kunnen rijden vind ik dat je je paard onder controle moet hebben. Dat betekend dat hij ook moet kunnen stil staan. Zelf stap ik altijd op via... wat er ook maar in de buurt is. Heb mijn paard dan ook aangeleerd dat hij overal naast moet kunnen stilstaan zodat ik op kan stappen. Afstappen is nooit een probleem. Als je een paard beheerst moet kunnen laten draven en galoperen moet je hem ook kunnen laten stilstaan.

Verder vind ik dat als je op plaatsen rijds die niet zo natuurlijk zijn (woonwijk bv) het een kleine moeite is om het minimaal even naar de kant te vegen/schoppen etc. hondenpoep vinden we vies en dat is toch wel fijn als dat wordt opgeruimt maar paardenmest laten we gewoon liggen....

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:52

Ik heb meer controle naast mij paard als die 'gek' doet dan erop (lig ik snel naast :o ) dus komt voor dat ik afstrap en 10m later weer op stap. Gelukkig rijd ik nu bijna altijd in bermen. Maar toen wij nog door woonwijken heen gingen schopte we het of in de bosjes of zoals chaos er met de auto achteraan.

Dit lijkt me dan ook een optie voor mensen die om wat voor reden niet meer op paardlief kunnen komen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:54

Ik stap liever met krukje op hoor... Veel beter voor de rug...
Plus als ik een klein rondje buiten aan het lopen ben en mijn vzp zou mesten dan ga ik een halfuurtje later wel terug hoor... In die tijd gaat er vast niemand dood van :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:58

F_Orumster schreef:
Super dat je dat doet Chaos!

Nu onze pensionklanten nog!! :P

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:12

ja idd chaos!

als ik naar buiten ga ruim ik het meestal meteen op, voor die enkele keer dat ik binnen de bebouwde kom rijd.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:56

F_Orumster schreef:

Haha, die is goed!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:40

Ik ben het helemaal met de TS eens, ik vind dat ook altijd zo'n loos argument. Als je niet kan opstappen, moet je niet naar buiten. Ik snap best dat een paard wel eens wat drukachtig kan zijn waardoor ze niet willen stilstaan, maar ook dan moet je de controle gewoon hebben en kunnen opstappen toch?? Desnoods wat later pas, of desnoods dat ze al wat doorlopen als ze maar bij je blijven. Mijn merrie is met sommige dingen ook best hupsepups, dat is dan ook vaak de reden dat ik er naast moet (iets engs), maar dat doe ik heel makkelijk. Ik sta er zo naast, dan loopt ze gelijk braaf mee langs 'iets engs' bijvoorbeeld, en desnoods lopen we eerst nog een stukje zo door tot ze rustiger is en ik er weer rustig op kan stappen. Ik stap thuis ook altijd met opstapjes op, maar met een beetje creativiteit vind je die 'in de natuur' ook wel hoor!! Anders loop ik even wat verder, of stap ik zonder opstap op, daar gaat ze die ene keer ook niet dood van.

Ik ga niet veel door woonwijken heen, dus hoef niet zo vaak mest te ruimen, maar als we wel zo'n poep-ongelukje maken gelijk even afstappen en opruimen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:09

Ik vind dat je wel moet kunnen op en af stappen buiten, vind ik ook een stukje opvoeding..

Ook ik ben niet zo lenig en heb wel een merrie van 1,68, mijn simpele oplossing om mijn beugel lekker lang te maken, op te stappen en als ik er weer opzit, mijn beugel weer op de juiste lengte te doen.

Er kunnen zich zeker situaties voordoen dat je moet afstappen, hoe vervelend dit mischien ook kan zijn, maar dit vind ik toch echt een stukje opvoeding. En ik blijf er ook liever opzitten, maar als het een keer voorkomt, is er bij mij geen nood aan de man.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 07:48

In een noodzaak kan het meestal wel bij de meesten denk ik. Maar of je het daarom ook maar steeds moet doen is een tweede.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:06

Poep opruimen op plekken waar het NIET hoort is gewoon noodzaak vind ik. Dan moet je op en af kunnen stappen. Als je het dan niet doet omdat het 'teveel moeite is' ben je gewoon lui en asociaal :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:16

Nu zou ik sowieso niet voor mijn lol in een woonwijk gaan rijden :o maar als ik bijna terug op stal ben dan fiets ik daarna even terug oid.

Beetje offtopic, maar zag laatst een kat luid knorrend rondrollen in de balletjes :o zal het baasje blij mee zijn geweest...