Aangifte doen? paard krijgt duw van auto ( met poll)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij aangifte doen?

Ik zou wel aangifte doen.
385 (93%)
Ik zou geen aangifte doen.
26 (6%)

Totaal aantal stemmen: 411

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:49

opisop_shop schreef:
Ceesje, als je de wijkagent erop af stuurt ben je heus niet anoniem, tenzij ze die dag nog meer paarden heeft aangereden ;)

Hahahaha ja op die fiets , ik denk dat de interactie met een wijkagent handig is , want dan weet deze in zijn gebied wat er speelt......dan is zij in de picture

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 11:01

Extremist schreef:
mika11 schreef:
Was geen openbare weg. Het is een stuk bospad waar dat vakantiehuisje op staat. En daar mag je dus niet te paard langs. Maar wij dachten dus dat het wel mocht.

Gelukkig allemaal irrelevant :) Eigen terrein geeft een vrijbrief op het reglement verkeersregels en verkeerstekens. Wat zij heeft gedaan zijn misdaden (aanrijden met doel mensen verwonden, bedreiging, poging tot doodslag (?), verlaten plaats ongeluk/delict). Strafbare feiten uit het wetboek van strafrecht. Alleen diplomaten hebben een bepaalde onschendbaarheid, maar deze mevrouw zeker niet :)

Het is alleen jammer dat het niet opgenomen is, dan had ze inderdaad definitief vervolgd kunnen worden. Nu is dat nog maar de vraag, het is het ene woord tegen het andere. Als je ter plekke 112 had gebeld had je misschien sterker gestaan, dan waren er daadwerkelijk sporen te zien van de auto en had een agent met eigen ogen de situatie kunnen inschatten. Ik weet echter uit ervaring dat 112 bellen wel een vrij grote stap is, ik doe dat ook alleen maar als er iemand doodgaat of dood is.

Maar voel je absoluut niet schuldig voor een vergissing. Vergissingen zijn mogelijk, en hoewel ik je schrikreactie goed kan begrijpen hoef jij je nergens druk om te maken. Jullie hebben niet kwaadwillend een regel overtreden, daar jullie in de veronderstelling waren dat het mocht. Zeker als ze nergens bordjes heeft staan dat het privéterrein is, staan jullie sterk.

Of ik aangifte zou doen... Ik denk het niet, maar alleen omdat er dan de rebel in mij naar boven komt die het heft in eigen hand gaat nemen (uiteraard geen geweld/bedreiging). Als dit is hoe zij met voertuigen omgaat, dan is het mij betreft een kwestie van kabeltjes doorknippen om ervoor te zorgen dat die voertuigen niet meer starten. Briefje in de bus met de vorige zin erop, en dan betaalt ze maar een boete in de vorm van eigen risico van haar verzekering.

Echt ontzettend knap van jullie dat jullie de paarden onder controle hebben gehouden, ondanks het gescheld en de woede. Sterk staaltje vakmanschap ;)

Ik zie ons al met nijptangen om de jeep heen sluipen :')
De paarden bleven zelf gelukkig heel rustig, die stonden gewoon om zich heen te kijken.
Leek wel of ze het heel normaal vonden :+

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:03

Geen moment twijfel natuurlijk aangifte.

In hoeverre is er aangeduid dat je er niet mag komen. Volgens de wet als er een bordje eigen weg of eigen terein staat terwijl je de weg gewoon kunt inrijden mag dat ook. Een eigenaar van een weg die voor het openbaar verkeer openstaat en ook toegangelijk is, kan zich niet aan zijn aansprakelijkheid onttrekken door een bordje met "eigen weg" of "betreden op eigen risico"
Dus bordje art. 461 verboden toegang plaatsen of een hek.

Wij hebben een eigen weg die heel vroeger doorliep maar meer dan 25 jaar al dood loopt maar wel opgenomen is in fietsroutes etc. en een eigen naambordje heeft. Ik was al die fietser, wandelaars en zelfs auto's behoorlijk zat alle bordjes ten spijt. Scheldend of ik mijn hond op het erf niet vast kon leggen of de draden van de weides openmaken of zij op die manier niet toch verder door konden. Dus hek geplaatst en probleem opgelost. Trouwens altijd vriendelijk gebleven ondanks dat het soms de vijfde keer op die dag was dat ik een verdwaalde kudde fietsers weer de weg moest wijzen. "onze" eigen weg loopt trouwens dwars over ons erf en loop je dus tussen de boerderij en de stallen in en nog hebben mensen niet in de gaten dat je over prive terein loopt.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:09

funnyhorses schreef:
Volgende keer afstappen en te voet met je paard aan de hand erlangs lopen!Dan ben je voetganger laat haar dan maar eens uit dr hut komen,kun je meteen uithalen!

Dat is dus niet waar he. Je bent altijd bestuurder. Ook als je naast je paard loopt.

Ik zou overigens wel aangifte doen.
Je mag namelijk nooit bewust iemand aanrijden.
Of degene die daar liep nu wel of niet op een verboden pad was.
Wat die vrouw deed was gewoon levensgevaarlijk voor ruiters en paarden.
Nu heeft het paard er niets aan overgehouden, maar hij had ook uit kunnen halen en zich lelijk kunnen verwonden.

En een volgende keer misschien toch beter omrijden?

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:11

Aangifte doen! :j

Wat mankeert die vrouw??? >;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 11:16

ponies schreef:

In hoeverre is er aangeduid dat je er niet mag komen. Volgens de wet als er een bordje eigen weg of eigen terein staat terwijl je de weg gewoon kunt inrijden mag dat ook. Een eigenaar van een weg die voor het openbaar verkeer openstaat en ook toegangelijk is, kan zich niet aan zijn aansprakelijkheid onttrekken door een bordje met "eigen weg" of "betreden op eigen risico"

Er staat geen bordje dat het eigen weg is.
Maar vanaf de openbare weg is het pad wel afgesloten met een wit hek.
Daaraan kun je dus zien dat het een eigen weg is.
Maar zelfs als dat hek dicht is, zit ernaast zo'n anderhalve meter ruimte dat je er langs kan.

miss_lizje

Re: Aangifte doen? paard krijgt duw van auto ( met poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:38

Ik weet niet of er nog meer mensen dat pad gebruiken om bij het ruiterpad te komen, maar als dat wel zo is vind ik dat je ook tegenover hen verplicht bent om aangifte te doen. Misshien rijd ze de volgende wel morsdood!! Daarnaast om je vriendin bij te staan. Hoe moeilijk het ook is om je in te houden, ga vooral niet voor eigen rechter spelen. Ik wens jullie veel succes met het oplossen van dit.

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:39

Dan is het wel duidelijk dat het niet de bedoeling is dat je daar mag passeren.
Staat helemaal los van het feit dat ze volledig fout is dus mijn insteek zou zijn wel
aangifte doen. Ik kan me voorstellen dat jullie wellicht net die bekende druppel waren van die overvolle emmer maar in een auto stappen en dan erop inrijden kan echt niet.

Extremist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:56

ceesje schreef:
Kabeltjes doorknippen is vandezelfde  orde als wat mevrouw met de auto naar jullie toegedaan heeft, dat zou bij deze mentaliteit alleen maar olie op het vuur zijn, en gaat volledig buiten proportie van wat je overkomen is.

Dat betwijfel ik zeer sterk. Ze had mensen (en dieren) kunnen doden met haar actie. Dan is het inactief maken van een auto niet iets evenredig. Materialistische schade aan één auto heeft nooit dezelfde waarde als -in dit geval- Mika, haar twee vrienden en drie paarden.

Ik wil het absoluut niet promoten. Maar ik vind wel dat deze vrouw zo snel mogelijk uit die auto verwijderd moet worden. Zij zet een auto in als wapen en wapens moeten ten alle tijden vernietigd worden zodra ze gebruikt worden tegen anderen. Begrijp me niet verkeerd, dit is niet netjes en juridisch 100% verwaarloosbaar. Helemaal mee eens. Maar ik ben er ook één die zegt: nood breekt wetten. Ik moet er niet aan denken dat miss_lizje gelijk krijgt en ze volgende keer wel iemand doodrijdt, en ik niet alles heb gedaan om haar te stoppen.

ceesje schreef:
Hahahaha ja op die fiets , ik denk dat de interactie met een wijkagent handig is , want dan weet deze in zijn gebied wat er speelt......dan is zij in de picture

Dit vond ik wel een heel goed idee trouwens :) Ik heb het even voorgekauwd voor Mika, hier staan de wijkagenten voor haar regio. Alleen zo teleurstellend dat uitgerekend de wijkagent van Elburg weg is :P Wie weet kunnen de andere wijkagenten helpen, of via het twitteraccount wat op dezelfde pagina staat :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 13:03

Woensdag om 16.00 gaan we aangifte doen, dan horen we wel hoe het verder gaat.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:07

Wat een rotmens(laat ik het maar netjes houden),zeker aangifte doen. Zulke personen vragen toch echt om een pak slaag,zinvol geweld in dit geval. _-:(

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:09

Dit is te idioot voor woorden :x Dit is absoluut niet binnen de normen van onze samenleving, dus ik zou zeker aangifte doen! Als is het dan wel alleen voor het idee, want ik ben bang dat de politie de klacht niet erg serieus zal nemen helaas.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:09

Ze mag niet met opzet tegen jullie aanrijden ondanks dat jullie daar niet horen. Zou betekenen dat ik met de auto ook fietsers plat zou mogen rijden die ergens rijden waar ze niet horen en dat mag ook niet. Maar echt vervelend zeg zulke mensen! Gelukkig is het goed afgelopen!

Extremist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:34

Mika, misschien is het een idee om dit nog even door te kijken? http://www.eenvandaag.nl/criminaliteit/ ... ifte_faalt

Dan weet je dat het bestaat en daar beroep op kan doen, als jouw korps daar niet al te moeilijk over doet :) Zo worden jullie adressen niet bekend bij de vrouw :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:36

Ik snap alleen niet hoe ze tegen je paard aan zou kunnen rijden zonder hem te beschadigen. Ik denk dat ze dichtbij gereden heeft maar geen paard geraakt heeft of heeft hij rare wonden? de bumper van een auto zittoch echt niet op hoogte van een paard zijn billen!?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 13:37

Extremist schreef:
Mika, misschien is het een idee om dit nog even door te kijken? http://www.eenvandaag.nl/criminaliteit/ ... ifte_faalt

Dan weet je dat het bestaat en daar beroep op kan doen, als jouw korps daar niet al te moeilijk over doet :) Zo worden jullie adressen niet bekend bij de vrouw :)

Bedankt!

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:38

ik zou zeker aangifte doen! als je daar echt niet langs mocht rijden zouden ze het toch al eerder gezegd hebben? wat denken jullie?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:39

Ik zou aangifte doen en ik lees dat je dat woensdag gaat doen. Dit is te gek voor woorden. Ze had jullie ook op een normale manier aan kunnen spreken, lijkt mij.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:44

Hoewel jullie op eigen terrein waren mag zij nog niet voor eigen rechter gaan spelen.
Als ik een inbreker in mijn huis aantref, is hij fout. Maar als ik hem een klap verkoop omdat ik vind dat hij van mijn spullen af moet blijven, kan ik vervolgd worden wegens mishandeling.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:46

funnyhorses schreef:
Volgende keer afstappen en te voet met je paard aan de hand erlangs lopen!Dan ben je voetganger laat haar dan maar eens uit dr hut komen,kun je meteen uithalen!

Is dus niet waar!! Als leider van een dier ben je nog steeds bestuurder!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 13:46

suuzepuus schreef:
Ik snap alleen niet hoe ze tegen je paard aan zou kunnen rijden zonder hem te beschadigen. Ik denk dat ze dichtbij gereden heeft maar geen paard geraakt heeft of heeft hij rare wonden? de bumper van een auto zittoch echt niet op hoogte van een paard zijn billen!?

Ze kwam hard de bocht om rijden, toen hoorden we haar aankomen.
Toen moest ze nog een stukje over het pad, om bij ons te komen.
Mijn vriendin zat bijna achterste voren op haar paard, en riep iets van: ze komt naar ons toe.
Volgens mij heeft ze ook nog geroepen naar die vrouw, iets van: Stop
Die vrouw is niet in volle vaart op het paard ingereden natuurlijk, dan was het sowieso niet goed afgelopen.
Ze minderde natuurlijk vaart tot ze bij ons was, en het paard van mijn vriendin kreeg een duwtje.
En ondertussen zat ze door het open raampje maar te tieren naar ons.
Het paard heeft er niks aan overgehouden, dus hard is de duw niet geweest.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:46

Semra schreef:
Hoewel jullie op eigen terrein waren mag zij nog niet voor eigen rechter gaan spelen.
Als ik een inbreker in mijn huis aantref, is hij fout. Maar als ik hem een klap verkoop omdat ik vind dat hij van mijn spullen af moet blijven, kan ik vervolgd worden wegens mishandeling.

eerlijk gezegd vind ik het wel raar dat je een dief geen klap mag geven! hij is fout en als je heel vriendelijk vraagt of hij weg wil gaan lacht hij je uit! en als je de politie belt kan hij je gaan mishandelen en het duurt altijd nog wel een poosje voordat de politie er is.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:57

Lotte1990 schreef:
funnyhorses schreef:

Is dus niet waar!! Als leider van een dier ben je nog steeds bestuurder!!

Tenzij er staat dat het om bestuurders van motorvoertuigen gaat. Dan mag het wel.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:00

Zeker aangifte gaan doen, nu zijn de paarden rustig gebleven, maar wat als hij achteruit trapt, er vandoor vliegt oid?
Nee ik had hier zeker aangifte van gedaan....

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:01

mika11 schreef:
ponies schreef:

Er staat geen bordje dat het eigen weg is.
Maar vanaf de openbare weg is het pad wel afgesloten met een wit hek.
Daaraan kun je dus zien dat het een eigen weg is.
Maar zelfs als dat hek dicht is, zit ernaast zo'n anderhalve meter ruimte dat je er langs kan.

Persoonlijk zou ik in me achterhoofd houden dat je niet teveel moet focussen op: jullie wisten niet dat je daar mochten rijden/het was niet duidelijk. Jullie reden daar te goeder trouw dan neem ik aan? Maar goed, daar gaat het in feite niet om, en je zegt zelf ook al: we weten het nu, en een eventuele boete willen we best betalen. Jullie doen dus niet moeilijk.
Het gaat om het feit dat zij tegen jullie paard(en) aanreed. Dat zijn 2 verschillende aspecten van het gebeuren, en moet je echt apart zien.

Zij heeft BEWUST het recht in eigen hand genomen, en dat mag in Nederland gewoon NIET. Je mag iemand hoogstens staande houden als je iemand op heterdaad betrapt. Het enige goede dat zij mag doen is jullie aanspreken op de onrechtmatige daad (over een 'eigen weg' lopen/rijden) en eventueel daarna de politie bellen als zij wil dat er iets gedaan wordt. Het is dan verder aan de politie om te bepalen of ze er wat aan doen. Maar in een auto express tegen jullie aanrijden, nee. Het is ook geen noodweer of iets in die trent, want het gebeurde niet direct. Er is dus bewust door haar over nagedacht.

Aangifte doen kan altijd. Je kunt het daarna ook intrekken en ze heeft echt niet meteen een rechtzaak aan der broek hangen volgens mij. Je naam wordt echter wel bekend zodra je aangifte doet, dus die weet zij dan waarschijnlijk ook, houdt dat goed in je acherhoofd.