Met 15 niet op een tomos het verkeer in, maar wel met paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:40

Huertecilla schreef:
HorseTopShop schreef:
MAAR.......... Ik weet niet hoe het nu zit, maar toen mijn vader nog een jonge knul was en in België woonde, ging hij voor zijn autorijbewijs. Hij slaagde en kreeg er een motorrijbewijs bij. En dat terwijl hij nog nooit een motor van dichtbij had gezien.

Vroegah... kon je ook met blanke sabel aan je zadel door de openbare ruimte paardrijden.
Toen liep er een menneke met een rode vlag voor elk motorvoertuig en dat had geen énkel voorrang.
Dát was nog eens *\o/*

Inmiddels is er veel veranderd in het verkeer.
Alleen mbt de ruiterij niets. Ok, dat van die sabel dan |(

Hahaha :D Zo oud is mijn vader ook weer niet _O-
Ietsje minder terug in de tijd :P

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:46

Adrian schreef:
Dit artikel over de Nederlandse verkeerswetgeving, betreffende ruiters, maakt veel duidelijk.

http://www.rosmagazine.nl/specials/spec ... rkeer.html

Suc6. A3

Bedankt. Ik kon het niet eerder op internet vinden, maar dit bekrachtigd mijn antwoord dat een paard niet in de berm hoort:

Volgens de algemene wet zijn paard en ruiter gelijk aan een langzaam rijdend voertuig en moeten zij daarom op de openbare wegen zo ver mogelijk rechts lopen. Maar niet in de berm!

HorseTopShop schreef:
Brainless schreef:
Juist wel.
Je plek als ruiter in het verkeer is uiterst rechts en waar het mogelijk is, de berm.

Nou nee hoor. Je mag met je paard niet in de berm. De enige officiële plek voor ruiters en hun paarden is op de weg. Geen berm, geen fietspad en geen stoep.

[quote="shetjessweet"
Niet waar. Ik citeer mijn theorieboek voor het rijexamen: [quote]
Plaats op de weg
Ruiters: Gebruiken het ruiterpad. Als het ruiterpad ontbreekt gebruiken zij de berm of de rijbaan.
[/quote

Edit: berm dus.[/quote

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:52

Citaat:
Bedankt. Ik kon het niet eerder op internet vinden, maar dit bekrachtigd mijn antwoord dat een paard niet in de berm hoort:

Volgens de algemene wet zijn paard en ruiter gelijk aan een langzaam rijdend voertuig en moeten zij daarom op de openbare wegen zo ver mogelijk rechts lopen. Maar niet in de berm!

Nee, dat is juist het foutje in het artikel van ROS, want het mag WEL !!

Artikel 8 Rvv.

1.Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2.Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:55

Het wordt meerdere keren vermeld :+ En niet alleen in de ros.
Ik heb mijn ruiterbewijs erbij gepakt en ook daar staat op dat jouw plek als ruiter op de weg is.

Zou het dan na 14 jaar veranderd zijn????

kusmariellee

Re: Met 15 niet op een tomos het verkeer in, maar wel met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:09

maar wat als een ruiterbewijs verplicht wordt?
moet dan de politie gaan controleren?
moeten er dan ook boetes uitgedeeld worden?
volgens mij heeft zo'n verplichting niet veel zin,
je doet alleen je best op het examen en als je echt gaat rijden trek je, je nergens wat van aan..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:37

HorseTopShop schreef:
Het wordt meerdere keren vermeld :+ En niet alleen in de ros.
Ik heb mijn ruiterbewijs erbij gepakt en ook daar staat op dat jouw plek als ruiter op de weg is.

Zou het dan na 14 jaar veranderd zijn????

http://www.srr-nederland.nl/index.php/tips/ruiters
Op de site van de SRR staat :

Citaat:
Tips voor Ruiters

In ons kleine land met een dicht wegennet ontkomen ruiters en koetsiers niet aan het rijden langs of op dan wel het oversteken van drukke wegen.

De volgende regels zijn daarom van groot belang:

- Ruiters en menners moeten zich altijd aan de verkeersregels houden.
- Op de openbare weg zijn ruiters en menners bestuurders.
- Rij in de berm van de weg, behalve als daar een verbod geldt.
- Geef altijd richting aan door uw hand uit te steken.
- Steek met een groep zoveel mogelijk in linie een weg over, dus allen tegelijk naast elkaar.
- Draag verlichting en reflecterend materiaal in het donker of bij onvoldoende zicht.
- Vraag bestuurders van grote voertuigen langzamer te rijden door uw arm langzaam op en neer te bewegen, let op signalen van uw paard en van ander verkeer.
- Onderschat nooit de kracht, het gewicht en de karaktereigenschappen van paard of pony.
- Draag een veiligheidshelm. Uw hoofd is immers zeer kwetsbaar.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:49

Je hebt gelijk. Ik zie het ook. maar weet jij op welke bermen een verbod geldt? Of anders gezegd. Weet jij waar het verbod niet geldt? Op mijn ruiterbewijs zelf staat niet dat je in de berm mag rijden. Nogal verwarrend. Ik heb op 27-04-2009 weer de verlenging gekregen dus hij is bij de tijd zeg maar :P
Wat is dan waar en wat niet?

Dit staat achterop het ruiterbewijs zelf:

1. U bent gast: volg de aanwijzingen van de gastheer op
2. Maak gebruik van de voor u bestemde wegen
3. Fiets- en voetpaden zijn er alleen voor fietsers of wandelaars
4. Rijd op de zijkanten of in de zachte gedeelten van de onverharde weg
5. jonge aanplant moet bos worden: rijd er niet doorheen
6. Hekken, afsluitbomen, greppels of sloten zijn niet voor het springen bedoeld
7. Laat uw paard niet grazen en ook niet knabbelen aan struik of boom
8. Moet u wandelaars passeren, doe dat dan stapvoets
9. Ook ruiters passeert u in stap
10. Een goede ruiter rookt niet: brandgevaar!

Dus wat is waar? Wel of niet in de berm?

Wat ik ook nog wil toevoegen. Ik lees veel dat je zoveel mogelijk gebruik moet maken van de aanwezige ruiterpaden. Het mooie is dat we hier helemaal geen ruiterpaden hebben.
Dan moeten ze daar ook voor zorgen vind ik.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:56

Ik zie daar nergens staan dat je niet in de berm mag rijden. Waar lees jij dat dan?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:56

shetjessweet schreef:
Citaat:

Lees ik nou zo vreemd? Hier staat toch gewoon dat je in de berm mag / moet rijden.

Je leest het inderdaad verkeerd. Op de zijkanten of in de zachte gedeelten van de onverharde weg
Dus geen berm

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:57

shetjessweet schreef:
Ik zie daar nergens staan dat je niet in de berm mag rijden. Waar lees jij dat dan?

HorseTopShop schreef:
2. Maak gebruik van de voor u bestemde wegen

De voor u bestemde wegen

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:00

Ik denk dat je dat anders moet opvatten, er staat immers later nog wel:
Citaat:

Dan zou je op onverharde wegen opeens wel in de berm mogen?
Ze bedoelen meer: rijd op de plek waar je móet rijden en dus niet op de fiets- of voetpaden.
De verkeersregels zeggen dat je in de berm mag of zelfs moet. Kan me niet voorstellen dat de KNHS daar met hun ruiterbewijs tegenin zal gaan. Zijkanten zijn toch gewoon de bermen?

Edit: ik heb de oplossing!
Heb mijn rijexamenboekje er maar weer bijgehaald. Daarin staat de volgende omschrijving van het begrip wegen:
Wegen zijn:
-Alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden.
-De in de weg liggende bruggen en duikers.
-De tot de weg behorende paden, bermen en zijkanten.
Laatst bijgewerkt door shetjessweet op 26-08-11 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:02

shetjessweet schreef:
Ik denk dat je dat anders moet opvatten, er staat immers later nog wel:
Citaat:

Dan zou je op onverharde wegen opeens wel in de berm mogen?
Ze bedoelen meer: rijd op de plek waar je móet rijden en dus niet op de fiets- of voetpaden.
De verkeersregels zeggen dat je in de berm mag of zelfs moet. Kan me niet voorstellen dat de KNHS daar met hun ruiterbewijs tegenin zal gaan.

Nee, hier bedoelen ze mee dat je aan de zijkanten van de onverharde weg moet rijden of in de zachte gedeelten van de onverharde weg. Dus niet in de berm.
Een onverharde weg is simpelweg een weg van steentjes of zand. I.i.g. niet betegeld of geasfalteerd.

Maar zie je hoe verwarrend het is?
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 26-08-11 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:03

@ Horsetopshop

Het ruiterbewijs is geen officieel document. Op de openbare weg heeft het geen bewijskracht is ook nooit erkent door de overheid. Het is alleen van toepassing op priveterreinen, als de eigenaar of beheerder dat eist. Het lijstje wat jij opsomt, geld op die prive terreinen en NIET op de openbare weg. Daar is namelijk de Wegenverkeerswetgeving van kracht en op de openbare weg heb je je te houden aan de wet en niet aan regeltjes achterop een niet erkend document.(Ook al is het goed bedoeld)

HG.A3

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:04

Heb mijn rijexamenboekje er maar weer bijgehaald. Daarin staat de volgende omschrijving van het begrip wegen:
Wegen zijn:
-Alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden.
-De in de weg liggende bruggen en duikers.
-De tot de weg behorende paden, bermen en zijkanten.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:13

Lol, dus ook met een ruiterbewijs zijn de regels helemaal niet duidelijk. Ik heb echt altijd gedacht dat je niet de berm in mag.
Toch zie ik dat op veel websites staan. Zo ook op de website van VVN.

Toch blijf ik mooi op de weg rijden. Dit doe ik al 18 jaar en voel me er prettig bij. Ik heb meer ruimte en niet het probleem met mooi weer van de vele fietsers etc.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:30

Er is nog een reden om de twijfel te vergroten: Je mag geen schade aanrichten aan eigendommen van derden. Of dat nou lokale boeren zijn of de gemeente. Dat betekent dus ook dat je niet in de berm mag, want paardenhoeven hebben de neiging hetgeen waar ze lopen om te ploegen, zeker als het harder gaat dan een stapje. Ook die wilgenteen die precies op de hoogte van je paard z'n mond hangt heeft ie af te blijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:41

Adrian schreef:
@ Horsetopshop

Het ruiterbewijs is geen officieel document. Op de openbare weg heeft het geen bewijskracht is ook nooit erkent door de overheid. Het is alleen van toepassing op priveterreinen, als de eigenaar of beheerder dat eist. Het lijstje wat jij opsomt, geld op die prive terreinen en NIET op de openbare weg. Daar is namelijk de Wegenverkeerswetgeving van kracht en op de openbare weg heb je je te houden aan de wet en niet aan regeltjes achterop een niet erkend document.(Ook al is het goed bedoeld)

HG.A3

_/-\o_

Het lijstje is zelfs niet serieus te nemen.
Alleen 2. en 3. zijn ´hard´.

Overigns toont de discussie over wat nu wel/niet de regels zijn wel HEEL erg duidelijk aan dat er een onacceptabel probleem is.
Op A3 na is er hier geen poster die weet waar hij/zij zich in de openbare ruimte aan moet houden.
Dat is in strijd met de uitgangspunten van de spelrgels; dat iedere deelnemer ze kent en zich eraan houdt.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:55

Hoezo weet alleen A3 dat? Ik post hier ook en weet heel goed wat wel en niet mag. Alleen zijn er veel onduidelijkheden. Zoals ik in een ander topic al aangaf:

Wat als er een ruiterpad naast het fietspad loopt. ruiterpad stopt en gaat circa 1km verder. Naast fietspad is een 80km weg met vangrails. Nu zou ik officieel op de autoweg moeten maar ik zie de pony met zn korte beentjes echt niet over die vangrails stappen hoor. Om nog maar te zwijgen over de veiligheid...

Betekend dit dat ik niet weet hoe het hoort? Nee, want ik weet het wel alleen lijkt het me verdomd lastig en onveilig om te doen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:53

Er zijn op zich best redelijke regels. Het grootste probleem is dat een private landeigenaar daar vanaf mag wijken, en dat er ook nog plaatselijke verordeningen bestaan die per gemeente verschillen. En daardoor kan het voorkomen dat je in gemeente A nog niet naar de berm mag kijken bij wijze van spreken, en gemeente B zegt dat als er geen ruiterpaden zijn je de berm in MOET, ondanks dat de landelijke wetgever dat niet bedoeld heeft. Ga daar allemaal maar eens wijs uit worden, het is in de praktijk zo'n chaotische lappendeken van regeltjes, verordeningen en andere bepalingen die mekaar vrolijk op alle fronten tegen spreken dat je zo'n beetje raketgeleerde moet zijn om er nog uit te komen. Een ding is zeker: De toezichthouders weten het zelf ook allemaal niet.

Helemaal grappig word het als je op buitenrit gaat en daarbij meerdere gemeenten doorkruist die elk een andere APV hebben. Dan moet je het ene stuk dit en het andere stuk dat.

Eigenlijk word het tijd dat iemand eens een proefproces aanspant om eens eenduidig de plaats en positie van ruiters op de weg te bepalen, en dat dan ook definitief tenzij een APV zeer duidelijk aangeeft daarvanaf te wijken. Wie heeft de zin, tijd, geld en interesse?

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:55

Dit zinnetje bevreemd mij zeer op de site van de SRR en schept verwarring;

Het Ruiterbewijs is voor ruiters wat het rijbewijs is voor automobilisten.

Het autorijbewijs is verplicht bij het besturen van een auto op de openbare weg. Het ruiterbewijs niet voor de ruiter, dus is het zo ie zo al niet hetzelfde. Ook is het geen wettig identiteitsbewijs.

Ze hadden beter de naam Ruiterdiploma en Koetsiersdiploma kunnen gebruiken, lijkt mij.

Citaat:
Heb ik een ruiterbewijs nodig voor recreatief paardrijden?
Dat ligt aan de plaatsen waar u wilt paardrijden.

Op de volgende plekken is een ruiterbewijs voor recreatief paardrijden verplicht:

de bossen van de gemeente Arnhem;
de Amsterdamse Waterleidingbossen;
het Goois Natuurreservaat;
de bossen van de gemeente Soest;
het Landgoed Nienoord (gemeente Leek).

In de rest van Nederland is het ruiterbewijs niet verplicht, maar het wordt wel aanbevolen voor paardrijden op de openbare weg.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:26

Adrie, dat noemen ze ook wel "wishful thinking" van de SRR. Ze streven er al vanaf het begin naar dat ze serieus worden genomen, maar door de uitvoering van dat ruiterbewijs maken ze zichzelf niet helemaal geloofwaardig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:29

Boven de 16 heb je nog steeds geen macht over het paard hoor... Beetje kromme vergelijking :)

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 01:42

Over onduidelijkheden gesproken. Ik vraag me nog altijd af waar je moet rijden wanneer er een verplicht fietspad naast de weg ligt, maar je fietst met een paard aan de hand. Paard mag niet op het fietspad, fiets moet op het fietspad en mag niet op de weg. Ben je nu een fietser of een geleider van vee. Moet je op het fietspad of moet je op de weg? :?

Overigens rijd ik ook wel eens op het fietspad. Simpelweg omdat de weg ernaast erg gevaarlijk is en het fietspad juist heel ruim en breed. Als je op de weg gaat rijden krijg je allemaal kwaaie automobilisten achter je die naar je toeteren en vinden dat je de boel ophoudt. (Wat natuurlijk ook zo is, een pony gaat nu eenmaal niet zo snel.) Op het fietspad rijden niet veel mensen en ik wijk altijd netjes uit als er wel eens iemand aankomt. Ben nog nooit een fietser tegengekomen die daar geen begrip voor had.

Ja, het is tegen de regels, daar ben ik mij bewust van. Maar het is wel veiliger.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:32

shetjessweet schreef:
Over onduidelijkheden gesproken. Ik vraag me nog altijd af waar je moet rijden wanneer er een verplicht fietspad naast de weg ligt, maar je fietst met een paard aan de hand. Paard mag niet op het fietspad, fiets moet op het fietspad en mag niet op de weg. Ben je nu een fietser of een geleider van vee. Moet je op het fietspad of moet je op de weg? :?

Overigens rijd ik ook wel eens op het fietspad. Simpelweg omdat de weg ernaast erg gevaarlijk is en het fietspad juist heel ruim en breed. Als je op de weg gaat rijden krijg je allemaal kwaaie automobilisten achter je die naar je toeteren en vinden dat je de boel ophoudt. (Wat natuurlijk ook zo is, een pony gaat nu eenmaal niet zo snel.) Op het fietspad rijden niet veel mensen en ik wijk altijd netjes uit als er wel eens iemand aankomt. Ben nog nooit een fietser tegengekomen die daar geen begrip voor had.

Ja, het is tegen de regels, daar ben ik mij bewust van. Maar het is wel veiliger.

Simpel: Je mag geen hinder veroorzaken voor het overige verkeer.
Wanneer jij dus op dat fietspad rekening houdt met andere weggebruikers (en die dus niet hindert) zal men je weinig kunnen maken. Immers, op de weg (waar je strikt genomen inderdaad hoort te fietsen als geleider van een rijdier) veroorzaak je onnodige hinder aan het overige verkeer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:23

ikke schreef:
Simpel: Je mag geen hinder veroorzaken voor het overige verkeer.
Wanneer jij dus op dat fietspad rekening houdt met andere weggebruikers (en die dus niet hindert) zal men je weinig kunnen maken.

Nóg simpeler: Je mag er gewoon niet komen met je paard en een bon is terecht.