Benfan schreef:.. maar he! ik kan in ieder geval het bos in dat kunnen aardig wat ruiters niet meer.
...en dat gaat steeds meer ruiters ´overkomen´ door het gedrag van een niet kleine groep ruiters.
Niet ruiters; wandelaars, hondeneigenaren, parkbeheerders, natuurbeschermers zijn een erg breed politiek draagvlak.
Verboden voor ruiters voor het groen en een mestbepaling in de bebouwde kom scoren steeds beter.
Dat gebéurt al.
Dan is om bewijs van de mening over ruiters vragen pure ontkenning.
Mbt emotie: vanmorgen weer een ´beste ooit ervaring´. Gewoon een stuk wandelen met mijn hengst. Wandelen, dus allebei lopen. Losse lus om zijn hals en de weg op. Van het land af, 1 km. provinciale weg op, naar het dorp. Geen fietspad, geen berm en het is normaal dat je daar als voetganger/fietser/ruiter ook gebruik van maakt.
Door het dorp, door de kerkdrukte (nationale heilige maagd dag of zoiets), en weer naar huis.
Hij deed toch zó zijn best. Hij heeft zeg 80%* mooi verzameld megalangzaam, volledig ontpannen gedraafd en we hadden con-ti-nue een directe liijn ongeacht omhoog dendernde lolluiken, toeterende autos of spiegels die zijn manen kamden.
Uiteraard tíg groeters en ook een handvol autos die naast ons stopten om door het omlaag geschoven portierraam te roepen hoe ´guapo´ hij is.
Hij geniet daar zichbaar van (gaat eventjes nóg mooier lopen), maar geeft wel altijd een neus tegen mijn schouder om míj gerust te stellen denk ik.
Weer tuis bij de wei stond zijn harem luidkeels te gillen in de nachtweide. Omdat ik hen toch op het hele land ging laten, hem de lus afgedaan.
Loopt hij vrolijk met me mee naar het hek. Ik zet dat open, loop naar binnen om met een steen in een voerbak het hek te blokkeren en .... hij loopt mee naar binnen. Wil nog even een knuffel.
De meiden komen óók weer naar binnen. Inderdaad

Ik allemaal aandacht gegeven en de nachtweide uit. Het hele setje bleef achter me aan lopen, gewoon zomaar.
Heb zelf maar een sprintje getrokken en dat was het schetenfeest. Prachtig om te zien en ik bleef dus even kijken naar de over de keien voor een stofwolk uit denderende groep.
Pielemans kwma nog even een neuzel brengen

Weer fris de pup uitgelaten en daar kwam het hele setje weer; even neuzelen met de pup.

Éven want dan jaagt peilemans de meiden weg. Hij is niet gerust op hun ´opdringerige´ enhousiasme.
Uiteraard geníet ik van bergtochten te paard, maar voor mij is dat bovenstaande allemaal ook paard´rijden´. Eigenlijk meer zelfs; ik zou het rijden opgeven als dat zou moeten om de fijne emoties van het bovenstaande te bewaren.
* 10% tempowisselingen aangegeven door míjn tempo en 10% de oefening stop-en-niets-doen, achteruit/links/rechts/troelala dressuur. Ik maak gebruik van de drukste omstandigheden voor dressuur-aandachtsoefeningen. Operante conditionering en wortelschijfjes/appelstukjes in de zak van mijn hesje.