Hard galopperen op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:26

rommulus schreef:
frangelica schreef:
heel toevallig vandaag nog (in de duinen zonder zadel) zo hart hij maar wilde !!! _/-\o_

dit kan ik dus niet zonder zadel :+
in ren galop wisselt sil niet zo soepel en dat doet ie nog wel eens :+

het probleem is wel hij gooit dan nog hoger op dan normaal...dus is wel spieren kweken.....spierpijn ja want heb niet een keer gedaan maar 4 keer.....maar wel lekker :j
hij ook hij vind dat zo fijn..... :j
oke ff foto dan
Afbeelding

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:30

Tja, het enige 'lange' zandpad dat ik ken eindigt aan de ene kant op een weg, de andere kant is een scherpe bocht. Ik wil als ik een keer ga de pony ook echt even laten gaan, en niet een klein stukje (daarom doe ik dat pad alleen rustige galop) Misschien kan ik met iemand afspreken die de omgeving goed kent en verantwoord hard kan gaan.

Citaat:
Ik ben van mening dat je het ergens wel aan je paard verplicht bent :j Waar en wanneer kan je paard anders helemaal los gaan? De bak is overduidelijk te klein voor een paard om zich volledig te geven... en de meeste weilanden zijn ook niet dusdanig lang dat ze echt helemaal kunnen knallen!

Dat denk ik dus ook, in het weiland kan hij zich niet helemaal laten gaan, en in de bak al helemaal niet. Laatst deden we estafette in de les, op de terug weg mocht je galopperen. Hij ging best hard en vond het volgens mij ook heel erg leuk, daarom wil ik het ook een keer buiten proberen :j

Ikwashier

Re: Hard galopperen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:30

Wat een foto! @frangelica

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:06

Mijn pony's mogen alleen voluit als ze in de rit ervoor hebben bewezen braaf te zijn. Soms zijn ze de hele rit al zo slecht aan het bit te rijden dat ze niet eens mogen galopperen, soms kan ik ze met los leidsel rijden en dan mogen ze als beloning wel lekker voluit. Anders is een handgalopje prima. Voluit gaan ze trouwens rond de 35-40 km per uur. Ik heb met de wagen wel een paar 100 meter nodig om ze weer fatsoenlijk terug te hebben in stap.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:51

connie64 schreef:
frankiej leuk voor je paard en goed voor zn pezen hoor!in volle zand in rengalop.....

Mijn paard is de afgelopen 8 jaar niet één dag kreupel geweest. Hoe zit dat met de jouwe? Aan zijn pezen mankeert helemaal niks! :P

Slechts één ding gaat bij de mijne niet op: Hij houdt niet op als hij moe is. Daarom zorg ik altijd dat hij met mate gaat. Gewoonlijk één keer voluit en dan weer gas terug. Zoals hij gaat, raakt hij het zand nauwelijks. :')

Met mobieltje is wel gaaf om te doen idd. Nadeel: Ik vind het eng om hem onderweg te verliezen. Ga dan maar eens zoeken! :') Grote voordeel van op het zand is wel dat er nauwelijks verkeer is. En ja, mijn paard is buiten volledig bomproof en volledig onder controle. Maar als hij met zo'n gang over het zand gaat, heb ik hem één twee drie niet zo maar terug. Dan moet hij echt even rustig gas terugnemen. :')

Gisteren was ik met onze dochter. Die vindt het zand nog eng. Gelukkig is haar pony niet echt bekend met zoveel zand en bleef hij rustig naast me lopen. :+ Hij keek wel zijn ogen uit!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:55

Heel af en toe pik ik een stukje rengalop mee, maar dit doe ik enkel op paden die ik ken, en zelfs daarvoor rijd ik eerst even heen in stap of draf om nog een keer te controleren op kuilen e.d. :j
Ik ga zeker niet altijd hard op buitenritten, ik wil ook gewoon een normaal handgalopje kunnen meepakken en ik wil absoluut niet dat hij galop gaat koppelen met hard gaan op buitenritten.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:14

Ik doe zo vaak even een lekker sprintje... Ik vind het een machtig gevoel als je hem ineens 20cm onder je voelt zakken om voluit af te kunnen zetten.

Maar paard komt altijd weer gewoon terug, kan ook gewoon een handgalopje maken... zie het probleem niet zo.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:00

Heerlijk even een lekker sprintje. Doen we ook vaak met een groepje. Op een pad dat bekend is, als we er een tijdje niet zijn geweest of het weer is erg slecht geweest dan rijden we eerst het bospad naar beneden om te checken hoe het erbij ligt en dan draaien we om, lekker de remmen los en gas.... Ja, ik denk ook wel eens "ohhhh, als ie nu struikelt..." maar ja, dat blijven risico's.... Je moet jezelf afvragen of je die risico's wil nemen....

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:19

Ik zit nog in de 'angstige'fase, ondanks een superbraaf paard. Ik ben bang dat ik hem niet meer kan houden of dat hij valt. Ik heb nu af en toe hulp van een hele nuchtere bokker, die heeft een scheurfjord!!!

Ik wil ervan leren genieten, dus ik gef niet op! Ik moet gewoon de juiste ontspanning vinden en op mijn paard vertrouwen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:20

Ik ga ook regelmatig hard buiten. De bodem is hier vrij hard, alleen de zwijnen rullen op sommige plekken maar die zie je wel op tijd. Gezien het gebied waar je hier kunt rijden mega groot is benik zeker niet bang voor tegen liggers en wandelaars, het is echt zelden dat je er eentje tegenkomt.

Even lekker de benen strekken dat hebben ze af en toe nodig.
Mijn paardje is zonder problemen terug te rijden.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:26

Ik durf het niet meer, vraag me niet waarom... Vroeger was het hoe harder hoe beter, maar tegenwoordig doe ik het liever wat rustiger aan... Ouder en wijzer???

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:31

S__L schreef:
Jahoor makkelijk. Elk ritje gaan we wel eens hard (dagelijks dus)... Paardlief weet precies waar het mag en waar hij moet stoppen.

Idd, hij zal er tijdens een gewone rit ook nooit vandoor gaan omdat hij zin heeft om te gaan. Hij weet zelf waar hij aan toe is. Soms wil ik en gaat hij niet, tja jammer voor mij :=

phormicola schreef:
Je moet denk ik ook gewoon eens lekker los kunnen gaan. Je kunt overal een ongeluk krijgen, al helemaal te paard :+ Het leven is niet veilig en kan dat ook niet worden. Het is beter om er gewoon van te genieten.

_/-\o_
Laatst bijgewerkt door Onali op 05-05-11 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:34

joyvalentijn schreef:
Ik durf het niet meer, vraag me niet waarom... Vroeger was het hoe harder hoe beter, maar tegenwoordig doe ik het liever wat rustiger aan... Ouder en wijzer???

Toch vraag ik waarom, mischien is het ook wel goed om verhalen te kennen waarbij er wel iets fout is gegaan... of niet?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:41

Ideale omgeving toch? :Y)

Hij was lekker fris, dus hij deed zn kop naar beneden. Normaal gesproken niet erg, maar ietwat onhandig als ik een camera vasthoud. heb hem dus snel uitgezet en hem laten gaan :+

Ergens anders:
http://www.youtube.com/watch?v=pW54y24lLr8

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:54

Wij gaan altijd met de les ( manegeles) naar buiten en als er dan geen beginners mee rijden dan gaan wij vaak ook in een fijn tempo, zelf ben ik ook wel bang, ik denk altijd dat ze struikelen o.i.d ;(

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:57

Ik doe het bijna altijd, nog nooit wat gebeurt. Ook in het bos door alle padjes, geweldig!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:58

Ik probeer eerst een hand gallopje, (als ik voor het eerst buitenrij met een paarddie ik niet ken) Komt ie snel terug.
Dan probeer ik wat harder tempo.

als ik een paard goed ken, en weet dat ie snel stopt, ga ik hard. en dan ook echt hard :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:01

Ja, heerlijk. Wel op een plaats waar ik het pad goed ken en er niemand in zicht is

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:03

Mijn bonte beest heeft oog voor galoppaden :') Is niet zo fijn want hij zit al in galop voordat ik het weet..
Ben heel alert en streng geworden, maar het is iets dat nooit uit hem zal gaan, ben ik bang.. Hij is immers ook al 20 jaar.

Wanneer we in draf gaan spurt ie meteen weg en rent ie als het ware onder mij door. Ik ben dan compleet machteloos, want terughalen, trekken en zelfs geduld werkt geen van alles.

Rengalop mag echt alleen als ie heel erg braaf is :))

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:21

Ik reed vaak op het strand, als het dan lekker leeg is en hard zand...
Geweldig <3

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 20:30

Hoe hebben jullie je paard/pony geleerd om te stoppen (op buitenrit)? :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:32

Net zo lang doorgaan tot dat hij echt stil staat. Eerst beginnen op minder drukke plekken en dan een drukkere plek enz. Ik laat hem ook altijd iets langer stil staan en gaat hij stappen voordat ik het aangeef weer opnieuw beginnen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 01:28

Ikwashier schreef:
Hoe hebben jullie je paard/pony geleerd om te stoppen (op buitenrit)? :)

niet, ze stopt gewoon als ik 'ho' zeg (stem, zit, teugel) net als in de bak. Buiten rijden mag eigenlijk (qua gehoorzaamheid) niet anders zijn als bakwerk en dat is het in mijn geval ook nauwelijks.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 01:54

Met mijn oude paardje: [RIJ-ITP] Tinker in volle galop over de heide!
Daar deed en kon ik alles mee. Mijn nieuwe durf ik momenteel helemaal niet mee naar buiten, daar zijn ze met inrijden vergeten de ho op te monteren, dus ik ben maar opnieuw begonnen met alles, helemaal vanaf de basis. Helaas gaat hij volgende maand weg, ik had hem maar te leen... Mijn eigen, nu net 2 jaar ga ik heel veel mee oefenen aan de hand voor ik erop ga, en als eerste een ho aan de hand, dan aan de longeerlijn, en dan erop in de bak, en natuurlijk op op zit en teugeldruk een ho aanleren, en dan vanuit stap buiten, vanuit draf buiten, en pas als dat goed gaat gaan we galoperen buiten. Duurt nog even, maar dan heb ik ook wel weer wat :D

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 02:35

Ik doe het niet elke keer, maar soms laat ik hem wel even sprinten ja. Op een heel lang pad dat er heel goed geschikt voor is. Dan ga ik in de verlichte zit en dan laat ik hem even zijn energie eruit rennen. En dat vindt hij super fijn. Hij vindt het dan wel jammer als ik hem terug neem, dan blijft hij wel even dribbelen maar ik krijg hem goed terug met stemhulpen & teugel.