Wat is nu echt een diehard kilometerfreter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:38

Ik heb ook positieve ervaringen met een draver :) Ik heb laatst op een echte lieve gereden, die zo zijn best deed!
Een fjord is misschien ook iets voor je? Mijn verzorgfjord geniet echt van het buitenrijden.

En ik wou je alvast succes wensen :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:41

Gypsy schreef:
Dat geeft niet, ik ga er wel een beetje vanuit dat hoe vaker het ras genoemt word, hoe meer mensen er kennelijk plezier van hebben. :)

Plus dat een draver, fjord of haf (om maar wat te noemen) een algemeen ras is, over de onbekendere rassen zul je natuurlijk ook veel minder ervaringen horen.

Wildgirl

Re: Wat is nu echt een diehard kilometerfreter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:43

Ik zou kijken naar paarden die van nature meer ''achterop'' gebouwd zijn, het is nl niet de bedoeling dat je voorover van een berg afkukelt lijkt me.
Daarnaast, je idee is leuk maar ik heb niet echt het idee dat je realistisch bekijkt hoe en wat.
En echt, meerdaagse/weekse trektochten gaan rijden met een barefoot is zeker weten dat je je paard daarna met een rugblessure op rust kan zetten.....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 19:47

@Wildgirl: Maar waarom is dat dan volgens jou? Ik sta er best voor open maar kun je deze stelling uitleggen, beargumenteren?
En als je iets niet realistisch vind roep maar hoor, ik wil het graag horen zodat ik dingen kan verbeteren. :)

@Fiffil: Dat is waar, maar dat betekend ook dat ik 'm wsl niet vanuit verwegistan hoef te importeren en dat het daardoor een wat meer realistische optie is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:49

True, ik weet niet waar je woont maar er zijn ook rassen die je in bijv. Duitsland en België veel meer (of goedkoper ;) ) ziet en zo heel ver weg is dat ook weer niet, en als je bij de grens woont nog dichterbij natuurlijk. :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 19:50

Dat is waar, ik woon momenteel in Belgie, zowel kapaza als marktplaats word afgespeurd. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:52

Ah dat scheelt helemaal. :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 19:57

Ja inderdaad, geeft toch meer mogelijkheden.
Ik heb nu een meisje van een fell pony gemaild, had al wat terug gekregen en heb gevraagd of ik over een poosje kan komen kijken. Het dier kon van de zomer nog daar blijven staan, dus wie weet...
Daar was nog wel wat werk aan (reageerde wat schrikkerig op groot verkeer, opzijspringen en wegrennen in de bak) maar wie weet, als dat op te lossen is heb ik wel een leuke pony voor een leuk prijsje. (Als hij verder oké is natuurlijk.) Heb volgens mij her ergens een link gezet. Zwart, compact gebouwd dier, wel een nogal korte rug, dus dat word uitproberen qua bepakking hoe ik dat doe.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:02

Als ik kijk naar jouw bepakking,idee van de kosten,materiaalkeuze,naïviteit als het aankomt op de ''goed''heid van andere mensen etc.
Een trektocht is een super idee, heel leuk en vrij makkelijk te organiseren in Nederland maar zodra je de grens met Frankrijk oversteekt en je dagen door gebieden gaat,alleen, waar je niemand tegenkomt aangezien dat je enige keuze qua route kan zijn omdat je anders over de snelweg moet for example gaat dit natuurlijk niet werken.
Daarnaast is een goede gewichtsverdeling van onschatbare waarde tijdens een tocht over moeilijk terrein.
Dat ga je niet redden met een boomlooszadel die ook nog eens warmte minder af weet te voeren.
Wat dacht je bijvoorbeeld van de hoeveelheid water die je eigenlijk bij je moet hebben als je door een droog gebied gaat gedurende 2 dagen?
Om maar even een heel simpel voorbeeld te noemen.....ik zou als ik jou was eerst eens een trektocht uit proberen bij een stal die hier ervaring mee heeft en, als je dan zelf gaat beginnen, begin dan in NL.
Wat je ook kan doen, en wat een heel leuk alternatief is als ''frisse'' start is de Camino de Compostela lopen met of zonder paard in Spanje....
Een kennis van mij heeft dat gedaan en dat is haar, met redelijke trektocht ervaring, uitstekend bevallen aangezien je vaste pleisterplaatsen met water en overnachtingen kunt opzoeken en je op die manier een wat betere stabiliteit en zekerheid verkrijgt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:11

Ben het wel met Wildgirl eens... vooral er maar vanuit gaan dat je altijd bij mensen kunt overnachten vind ik niet zo realistisch. Ik zou eerder een tentje meenemen.
Ik ga zelf (samen met mijn vriend) rondtrekken op IJsland deze zomer, wij gaan dan wel op de fiets maar hebben het voordeel dat je daar wild mag kamperen, ik weet niet hoe dat in bijv. Frankrijk zit. In landen zoals Roemenië mag dat naar mijn weten wel (vroeger iig). Plus dat je op IJsland rivierwater kunt drinken etc, allemaal dingen waar je rekening mee moet houden en waardoor je minder of juist meer moet meenemen en meer of minder beperkt wordt in je reis. Als je vast moet houden aan campings over overnachtingsplekken moet je natuurlijk elke dag een bepaalde afstand halen, als je daar niet aan vast zit heb je gelijk een stukje meer vrijheid. Ik weet niet precies waar je wilt rondtrekken, maar misschien kom je niet eens iedere dag mensen tegen waarbij je kunt overnachten, dan ben je de sjaak... Het zijn wel echt dingen die je van te voren goed moet plannen. Al helemaal als je nog een paard mee moet nemen waar je zorg voor moet dragen. Spullen uittesten (gewoon in NL, voor jou wss dus België) is sowieso echt een must.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:18

overweeg toch maar eens een belgisch trekpaard edit: of mss een boulonnais, een frans trekpaard gefokt voor draverijen, is een lichter type dan de belgen, oersterk en een goede draf.
Sober, oersterk, heeft een perfecte energiebesparende stap maar kan ook een fikse draf en galop aan
indien ijzerloos gehouden en goed bekapt meestal héle sterke hoeven
weersbestendig, regen en wollendekens zijn niet nodig
een vrij makkelijke rug, waarop je met barefoot geen probleem hebt
ik heb met mijn 14 jarige merrie een tweedaagse rit gereden, 85 km in totaal, smorgens rond 8 uur vertrokken om savonds rond 18 uur aan te komen, uiteraard met een lange pauze van 2 uur ertussen in het gras,en wat kortere pauzes.
paardlief was bij aankomst frisser dan de andere paarden (die hun energie verspilden in stap door zich druk te maken over witte lintjes etc)
Voordeel van koudbloed is dat ze over het algemeen koeler zijn, dus rustig langs een drukke weg aangebonden staan wachten.
echter, let wel dat je ofwel een goed beleerde koudbloed koopt (de mijne rij ik op een dubbelgebroken watertrens, of een ongebroken billy allen d-trens, of op een hackamore. bij kortere ritten vaak ook op een stalhalster of touwhalster)
of dan bij voorkeur een onbeleerd paard (let wel: in dit geval koop je dan nu best een tweejarige, dat je hem zelf kan opvoeden, of test je heel goed of het paard aan een halstertje met touw kan meelopen, indien ze beginnen met kettingen over de neus, niet kopen, die is niet opgevoed geweest :D )

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 20:27

@Fiffil: Daarom staat die tent ook op de lijst. ;)
En uittesten is zeker een vereiste, ook mijn boomloos gaat nog aan extra tests onderworpen worden, voor verdere tips is uiteraard ikke al gecontacteerd, wie anders! :D

Gebieden waar ik 2 dagen geen water vind mijd ik liever, als je ziet hoeveel een paard op warme dagen kan drinken is dat zowiezo een utopie.

Wat betreft die pelgrimsroute, ik heb inderdaad een blog gelezen van iemand die die ook (min of meer) gedaan had. Lijkt me heel interessant, maar op die details ben ik nog even niet ingegaan. Eerst een poosje veilig oefenen, dan door Nederland, rustig wat meer heuvels in bijvoorbeeld luxemburg/duitsland/belgie op zoeken, en als dat goed gaat kijken we weer verder, hoewel ik wel rekening houd met de mogelijkheid!

@Duhelo: Heeeelp nu maak je me weer helemaal in de war. Een trekpaard is idd mijn droom, maar ik krijg van alle kanten te horen dat die allesbehalve geschikt zijn voor mijn plannen. :oo

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:49

dat hangt er grotendeels vanaf hoe lang je weg wilt, hoeveel km en je tempo
ik zou zeggen als je iedere dag 40 km wilt rijden, waarvan voornamelijk draf en galop, voor 2 weken aan een stuk, dan kies je beter voor een draver oid (gefokt om te draven)
zeg je echter van ik wil rijden, maar voornamelijk stap, en nu en dan stukje draf of een goede galop (de mijne galopeert rustig 2 km mee met de andere, en top was 43 km per uur :D ) dan is een trekpaard wel geschikt
die waren nl gefokt om de hele dag op het land te stappen, met zelfs nog zwaar gewicht achter hun, 6 dgn per week ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 20:54

Ik wil zeker langer dan twee weken wegblijven haha.
Het tempo, gewoon stappen idd, rustig draven, tussendoor hier en daar een galopje. Zeker geen jakkeren. Hier en daar eens een half uurtje ernaast lopen.
Stel ik doe in de ochtend op die manier 15 km, het gemiddelde buitenritje dus, en s'middags nog eens zo'n afstand, dan vind ik dat al toppie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:00

ik denk dat een trekpaard dat perfect moet aankunnen
de mijne loopt het tempo mee van de gewone rijpaarden, en komt meestal het fristst van alle paarden aan de eindmeet
zijn toch iedere keer ritten van +- 40 km (wij draven echter zelden, voornamelijk stap (op asfalt/beton) en galop op plaatsen waar het kan.
dit paard is niet specifiek getraind voor trektochten, maar loopt gewoon 1 maal per twee weken een rustig springlesje mee, 1 maal per week een buitenritje van een uurtje, en dan nog 1-2 maal per week een dressuurtraining (20 minuten stappen naar manege, goed halfuur intensief trainen, veel draf en galop, 20 minuten terug naar huis)
haar dochter is dezelfde kant aan het opgaan, ijzersterke hoeven, en dezelfde will to work als haar moeder

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:02

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 21:04

Oké dat schept weer hoop. Aan de andere kant, oef nog meer keuzes... Ik rijd met strao ook graag op die trekpaarden, die hebben 0,0 conditie en toch volbrengen ze een flinke rit met vooral draf en een stuk rengalop altijd zonder problemen.
(Ja waar ze staan blijft een plasje zweet liggen, en 1 jaar geleden toen het mistig was werd dat extra erg door al die dampende paarden. :+ )

Die is leuk ja, nog wel wat jong hoor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:09

Overweeg eens een pakpaard mee te nemen, of nog beter een muilezel.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 21:11

Ik overweeg het wel ja, maar wat zou die dan behalve de 9 kg die ik al heb nog meer mee moeten nemen? Wat zijn volgens jou de voordelen, ten opzichte van de nadelen?
(Ik weet namelijk hoe lastig het rijden met een handpaard kan zijn, uit ervaring, dat waren wel 2 schurken bij elkaar maar toch haha.)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:19

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 21:20

Uh oh, foutje? Ikke niks niet zien nie.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:25

Voordelen:
- extra bepakking kan meegenomen worden, waaronder water
- jouw andere paard hoeft de bepakking niet te dragen, dus minder last van de rug door het extra gewicht (las op een blog dat andere trekkers hier wel last van hadden, dat het paard niet fijn meer liep door die extra bepakking)
- een maatje voor je paard (bijvoorbeeld 'snachts, wanneer jij dus in tent ligt)
- mocht rijpaard dus niet verder kunnen en je moet hem achterlaten (om hulp te halen) dan is hij of niet helemaal alleen, of je bent sneller door het pakpaard
- eventueel extra afwisseling mogelijk tussen rijpaard en trekpaard (mocht de een kreupel zijn, of gewoon omdat jij dat wilt)

Nadelen:

- extra paard=extra zorgen
- je moet wel weten hoe een pakpaard mee moet nemen (en een paard hebben die dus meewerkt)
- meer voer/waterverbruik
- extra kosten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:26

Gypsy schreef:
@Fiffil: Daarom staat die tent ook op de lijst. ;)
En uittesten is zeker een vereiste, ook mijn boomloos gaat nog aan extra tests onderworpen worden, voor verdere tips is uiteraard ikke al gecontacteerd, wie anders! :D

Ik wil je toch nog even meegeven dat volle bepakking ( in mijn geval rij ik met tent, matje en slaapzak), op een megadrukverdelende pad of woolich, onder mijn boomloze Startrekk, toch niet goed was ;)

Wat ik mis in je verhaal, de voorpret van je paard leren wat hij moet kunnen, als je op pad gaat.
Verkeersmak?
Goed vast te zetten?
Over elke ondergrond kunnen lopen?
Iedere dag verder van huis, ipv terug naar huis??
Door hekken heen,

etc etc.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 21:40

@Juangi:
-vind ik zowiezo onzin. Je kunt voor 2 paarden onmogelijk voldoende water meenemen, ja voor een middag, dan kun je beter vlot doorrijden naar de eerstvolgende plek met water!
-het gewicht dat ik qua bepakking heb, moet een paard in principe prima kunnen hebben. Zeker de types die ik op het oog heb.
-Afwisselen van rijpaard kan interessant zijn, als je bv als een gek door het land wil jakkeren of een paard mee hebt wat het eigenlijk niet aankan.
-Hulp halen: Daar is imo de mobiele telefoon voor uitgevonden...

Blijft over het feit dat het een maatje kan zijn, dat is waar. Stiekem raakt die me wel, want daar twijfelde ik al langer over. Ik weet nog niet helemaal hoe ik dat in het plaatje moet laten passen...

@Antheman: Ik zal een paar maanden hebben om het dier voor te bereiden.

Ik:
Zal moeten leren hoe hij reageert op enge situaties, en hoe ik dat oplos.
Moet zijn sterke en zwakke punten leren kennen.
Weten wat voor karakter ik nu precies onder mijn kont heb.
Ga aan mijn eigen conditie werken!

Hij/zij:
Zal verkeersmak moeten zijn, iig goed door enge situaties te sturen zijn.
Moet minimaal een goede basisconditie hebben.
Moet leren op mij te vertrouwen.
Alles kunnen wat bij mij standaard in de opvoeding inbegrepen zit.
(Op de grond netjes meelopen, opzijgaan, goed en rustig vaststaan, stilstaan als ik het zeg = absoluut niet bewegen, op commando bij me komen, stilstaan zodra de teugels de grond raken (als het even kan) in mijn buurt blijven wanneer we ergens pauzeren (niet makkelijk maar zeer handig!). Die laatste twee zijn me niet met ieder paard gelukt, maar als het lukt heb je er veel plezier van!

Hekken ken ik ja, kwestie van handigheid.

@Antheman: Hoeveel kg had jij dan bij? En op wat voor paard? (Dont shoot me, pure interesse!! Wil het goed kunnen beoordelen!)

Edit: Dingen zoals elke ondergrond, ik wil eerst in nl rustig aan die hoeven gaan werken.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:44

mss sowieso handig, om een goed afgerichte hond mee te nemen? Vooral voor 's nachts? Lijkt me toch een veiliger gevoel geven.
Ook deze moet je natuurlijk laten wennen aan het afstanden lopen.