rengalop op nat asfalt, omgeving sgravenzande staleduinsebos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:49

Het is alleen maar slecht voor kasplantjes die suboptimaal leven.

Dat veel paarden in NL daar niet meer tegen kunnen is bewijs voor degeneratie en slecht houden. Verder niets.

Paarden zijn zoals ze zijn via evolutie op rengalop als overlevingsstrategie op bodem welke voor het grootste deel van het jaar als beton is, inclusief droogtescheuren en scherpe stenen :)*

Het is totaal omgekeerde wereld om de slechte fysieke toestand door suboptimaal houden als argument te gebruiken om 1-1-2 te bellen wanneer iemand iets doet wat normaal zou moeten zijn.
Een trieste illustratie van het lage modale niveau van kennis/kunde/vaardigheid van de ruiterij.

1.Hou een paard in een groep op Xenophon´s weide en rengalop op asfalt is een eitje voor het onderstel.
2. In het verkeer is een ruiter een volwaardig deelnemer.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:53

OKHannes schreef:
..kan zeer slecht uitpakken voor pezen en gewrichten. Heeft niets met ontwikkeling van het paard etcetc te maken..

Daar moet je toch wel wat kanttekeningen bij maken vind ik.
-beslagen: absoluut waar, iedere stap met beslag aan de voeten is schadelijker als eentje zonder, en op harde ondergrond al helemaal. De trillingen die ontstaan als je met ijzers op harde bodem beweegt zijn erg schadelijk. Onbeslagen = gedempt: onzin dus.
-wat denk je dat schadelijker is voor pezen, belasting (onbeslagen!) op rots, spli, asvalt, beton...of....mul zand, houtsnippers, zeezand? Juist..
Niemand staat er nog ooit bij stil dat dat zand in de rijbaan er is voor de ruiters, absoluut niet voor het paard. Een paard gaat voor zichzelf alleen helemaal top op een harde steppebodem ;)
http://www.mongolia-attractions.com/ima ... -41824.jpg

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:53

Huertecilla schreef:

Dat veel paarden in NL daar niet meer tegen kunnen is bewijs voor degeneratie en slecht houden. Verder niets.

Paarden zijn zoals ze zijn via evolutie op rengalop als overlevingsstrategie op bodem welke voor het grootste deel van het jaar als beton is, inclusief droogtescheuren en scherpe stenen :)*

Het is totaal omgekeerde wereld om de slechte fysieke toestand door suboptimaal houden als argument te gebruiken om 1-1-2 te bellen wanneer iemand iets doet wat normaal zou moeten zijn.
Een trieste illustratie van het lage modale niveau van kennis/kunde/vaardigheid van de ruiterij.

1.[b]Hou een paard in een groep op Xenophon´s weide en rengalop op asfalt is een eitje voor het onderstel.

[/b]

Dat laatste vind ik echt zo niet van deze wereld. Sorry......
Mijn paard verkeerd in topconditie en ik zou zo een lange rengalop over asfalt kunnen maken, kompleet in de hand! Ik doe het NIET want ik vind het bloed maar dan ook bloedlink. Een keer op nat asfalt uitglijden en daaaaag pezen.....mijn paard is me meer waard dan alleen mijn eigen plezier.....wat is uberhaupt het nut van een rengalop op asfalt? Enne over evolutiettheorie gesproken....vroegah, in de oertijd, werden paarden op de steppes ed niet bereden en kon het opaard zijn eigen route bepalen......Overigens wil ik geen ander verkeer in gevaar brengen....als ik in rengalop over straat dender schrikken drie van de vier mensen zich dood...hoe gecontroleerd ook. Denk trouwens dat politie me zo van straat pukt als zijn de een of andere gek die geen oog heeft voor dierenwelzijn....en met een beetje geluk de dierenbescherming op mijn nek krijgen......
De drukke wegen in de randstad (zeker in het stuk van zuid holland wat de TS noemt) zijn wel van een HEEL ander kaliber dan een rustige weg in de Spaanse bergen.....Ik zou zeggen, daar is vanaf een berg in Spanje niet over te oordelen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:54

Bandida schreef:
OKHannes schreef:
..kan zeer slecht uitpakken voor pezen en gewrichten. Heeft niets met ontwikkeling van het paard etcetc te maken..

Daar moet je toch wel wat kanttekeningen bij maken vind ik.
-beslagen: absoluut waar, iedere stap met beslag aan de voeten is schadelijker als eentje zonder, en op harde ondergrond al helemaal. De trillingen die ontstaan als je met ijzers op harde bodem beweegt zijn erg schadelijk. Onbeslagen = gedempt: onzin dus.
-wat denk je dat schadelijker is voor pezen, belasting (onbeslagen!) op rots, spli, asvalt, beton...of....mul zand, houtsnippers, zeezand? Juist..
Niemand staat er nog ooit bij stil dat dat zand in de rijbaan er is voor de ruiters, absoluut niet voor het paard. Een paard gaat voor zichzelf alleen helemaal top op een harde steppebodem ;) http://www.mongolia-attractions.com/images/mongol-takhi-wilde-horses-41824.jpg

Als jij me kan vertellen waar iik die in NL kan vinden.......

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:19

easygoing schreef:
Oke HC je hebt je punt gemaakt.
Laten we er maar vanuit gaan dat wij er allemaal helemaal geen verstand van hebben en beter op een hobbelpaard kunnen gaan zitten en jij bezit alle wijsheid die je je maar kan wensen.

Zo goed?

Wist je nog niet dat HC alle wijsheid in pacht heeft!
Heeft hij toch met alle onderwerpen!

Blij dat hij niet in Nederland woont.
(anders zou hij zichzelf wel eens goed tegenkomen, gezien de levensomstandigheden iets anders zijn, dan waar hij nu woont)

HC vind je best aardig hoor, maar soms vraag ik me wel eens af waar jij al die "wijsheid"vandaan haalt.
En wij, rest van die paardenmensen, zo dom zijn, dat wij het allemaal maar niet snappen.

On-topic:

Idd lekker ascociaal. Als je dat bij mijn jongste paard doet ben ik ook gelijk vertrokken.
Die reageert daar ook behoorlijk op.

Ik hoop dat je er achter kan komen van wie die pony's zijn.
Veiligheid komt bij deze dames niet voor in het woordenboek....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:24

OKHannes schreef:
Als jij me kan vertellen waar iik die in NL kan vinden.......

Asfalt komt in de buurt :P
Steppes hebben we hier niet meer gehad sinds de laatste ijstijd, en wilde paarden dus ook niet, die zijn geïmporteerd door de mens in het neolithicum.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:28

eowyn04 schreef:
Wist je nog niet dat HC alle wijsheid in pacht heeft!
Heeft hij toch met alle onderwerpen!

Blij dat hij niet in Nederland woont.
(anders zou hij zichzelf wel eens goed tegenkomen, gezien de levensomstandigheden iets anders zijn, dan waar hij nu woont)

HC vind je best aardig hoor, maar soms vraag ik me wel eens af waar jij al die "wijsheid"vandaan haalt.
En wij, rest van die paardenmensen, zo dom zijn, dat wij het allemaal maar niet snappen.

Je beseft dat het off-topic en persoonlijk is, maar je post het toch? Trieste bijdrage hoor :n

Wijsheid krijg je door te leren, studie en ervaring samen. Ik kan er zelf (net als HC) ook niet bij dat mensen wel fanatiek met paarden bezig zijn, en er tegelijk in essentie drie keer niets over weten. Dagelijkse kost in de paardenwereld, wel iets geloven, uitvoeren en verder rondbazuinen, maar geen idee waarom..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:31

Huertecilla schreef:

1.Hou een paard in een groep op Xenophon´s weide en rengalop op asfalt is een eitje voor het onderstel.

_O- :')
Ik weet niet hoe het voor de paarden in Spanje is, maar paarden hier in Nederland hebben al eeuwen geen grond meer gezien dat het grootste deel van het jaar zo hard als beton is. Wel heel veel modder :+
Bovendien houd ik niet zo van het risico genaamd uitglijden; mn verzorgpony draagt namelijk (ow, de schande!) ijzers
Ruiter is inderdaad volwaardige deelnemer, maar wel een kwetsbare. Paarden kan je niet voorprogrameren, of 100% iedere stap controleren. Daar heb je gewoon rekeing mee te houden, ook naar anderen toe.

Ik vind het ook not done om zo door te galloperen (was dus blijkbaar niet eens een klein stukje), en andere paarden zo te passeren

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:35

Juut schreef:
Wel heel veel modder :+
Bovendien houd ik niet zo van het risico genaamd uitglijden; mn verzorgpony draagt namelijk (ow, de schande!) ijzers

Als je nu eens wat meer over het asfalt zou rennen had hij die ijzers misschien niet nodig ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:39

Nee, want dan heeft ie geen hoef meer over }:0
(ja, is getest en bewezen ;) )
Laatst bijgewerkt door Juut op 19-11-10 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:39

HC mag wat mij betreft zijn eigen mening hebben. Echter op nat alsfalt een rengalop is niet bepaald paard vriendelijk. Hoe je het ook went of keert. Je brengt het paard in gevaar een glijder is zo gemaakt. Ieder die dat toejuicht heeft een steekje los of is geen dierenvriend.

Tja, dat ze in Spanje galoperend over de snelweg rijden moeten de spanjaarden weten. Heb daar idd daar ooit een ingehaald met de auto. Met een handje in de zij op zn Anda. Maarja, Spanjaarden en paarden...tikje meer ego daar. Niet mijn ding.

nomorebokt

Re: rengalop op nat asfalt, omgeving sgravenzande staleduinsebos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:44

Misschien heb je HC gezien?

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:47

Hahahahah!! Dat betwijfel ik ten zeerste. Het was een erg mooi plaatje, zowel hengst als ruiter. Maar veel te Spaans voor HC!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:49

NouJaDan schreef:
Ieder die dat toejuicht heeft een steekje los of is geen dierenvriend.

Of heeft dat nog nooit gedaan op een fit goed beleerd onbeslagen paard :Y)
Er is op zich ECHT niks mis met een streepje rengallop over de baan.
Ja, je bent een voertuig, dus je moet je daar naar gedragen, in zone 30 geen rengallop :+. Concreet bedoel ik, als het verkeersveilig is, waarom niet? Wat betreft pezen hoef je met een gezond paard niet bang te zijn hoor. Waar gaan pezen van stuk?
1. overbelasting door herhaling ('muisarm')
2. overrekking (scheuren, knappen)
En beide heb je sneller aan de hand in een zandbak als op een wegdek. Tenzij je iedere dag 30 km met ijzers over de weg gaat draven, zoals de koetspaarden in de 18-19de eeuw, die hadden daar dramatisch last van (doorlopend trilling). En daar is ook het indianenverhaal over niet galopperen ontstaan.

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:51

Nat asfalt? Droog oké, kleine stukjes om pees, been en hoefwerk te versterken. Maar NAT asfalt? Never nooit!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:55

Ja, maar daar zit het em; kleine stukjes voo het versterken versus lekker lang door galloperen, want dat kan makkelijk

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:57

Ik heb ook geen moeite met kort trainingswerk op DROOG asfalt. Wél met rengalop op een NAT wegdek.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:01

En dan nu even terug naar het punt van de TS:
het gaat hier om twee jonge meisjes die lang leven de lol stomme dingen aan het doen zijn. Dus niets verantwoord.......ook zijn andere ruiters en mensen die met gelblesseerd paard aan het wandelen in de problemen gebracht.......Dat heeft niets met goed fatsoen en nadenken te maken. Echt helemaal niets. Mensen die de actie van deze meiden durven te verdedigen zijn imo geen paard waard.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 19-11-10 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Re: rengalop op nat asfalt, omgeving sgravenzande staleduinsebos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:05

Ja dat is waar, iemand in rengallop voorbij schieten is onbeleefd. Of dat nu een ruiter, fietser of wandelaar is. Met je fiets of auto hoor je ook niet iemand van z'n sokken te rijden, ook niet als het toevallig verkeerskundig mag op die plek. Een beetje hoffelijkheid is nooit weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:10

de mens rende vroeger ook met blote voeten over de steppe en rotsgrond :)*
zie mezelf al gaan...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:34

VivaLaVida schreef:
zie mezelf al gaan...

Goeie vergelijking nochtans, een hoef gedraagt zich ook als eelt.. Als je altijd schoenen draagt en die een dagje uitdoet voor een fikse steppewandeling, tja dan gaat dat pijn doen. Doe je dat alle dagen voorzichtig wat langer dan krijg je zelf een degelijke zool, en loop je daar met je ogen dicht door.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:39

Bandida schreef:
Je beseft dat het off-topic en persoonlijk is, maar je post het toch? Trieste bijdrage hoor :n

Wijsheid krijg je door te leren, studie en ervaring samen. Ik kan er zelf (net als HC) ook niet bij dat mensen wel fanatiek met paarden bezig zijn, en er tegelijk in essentie drie keer niets over weten. Dagelijkse kost in de paardenwereld, wel iets geloven, uitvoeren en verder rondbazuinen, maar geen idee waarom..

duhhh, iedereen is hier off-topic bezig.... :roll:

En niks persoonlijk, dat maak jij ervan.
Mijn mening vind ik gewoon, als je hem in andere topics tegen komt, dat de mening van een ander zo 9 van de 10 keer niet goed is en die van hem wel.

Heb niks persoonlijks tegen HC, misschien is hij wel ontzettend leuk... ;)

Maargoed, dit is pas off-topic.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:50

Bandida schreef:
VivaLaVida schreef:
zie mezelf al gaan...

Goeie vergelijking nochtans, een hoef gedraagt zich ook als eelt.. Als je altijd schoenen draagt en die een dagje uitdoet voor een fikse steppewandeling, tja dan gaat dat pijn doen. Doe je dat alle dagen voorzichtig wat langer dan krijg je zelf een degelijke zool, en loop je daar met je ogen dicht door.

Ja idd maar vroeger haalde de mens de 40 niet eens qua leeftijd ra ra hoe komt dat?
Overbelasting van het lichaam misschien?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:55

easygoing schreef:
Ja idd maar vroeger haalde de mens de 40 niet eens qua leeftijd ra ra hoe komt dat?
Overbelasting van het lichaam misschien?

Niet echt. Maar wat heeft blootsvoets lopen met overbelasting te maken?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:57

Er zijn hier al meerdere persoonlijke reacties geplaatst.....de TS zien we al niet meer....
Ik deel de mening hierboven dat HC heel erg vanuit zijn eigen wereld redeneert en zijn plaatje op NL wil plakken....helaas is dat geen realistische benadering. Gene persoonlijke aanval maar een neutrale constatering........

In jou reactie hoor ik eigenlijk HC spreken....Kan me herinneren dat je ook niet in NL woont, maar ergens met veel ruimte die ik in NL niet zo snel zie....al helemaal geen bergen. Andere omgeving met meer ruimte, andere levensfilosofie....Helemaal niets mis mee (ben er zelfs in best jaloers op) maar dat plaatje kan je niet op NL plakken.
NB Kwam ik toch net een foto van HC in je profiel tegen...grappig.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 19-11-10 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt