Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:06

Ik stel nog maar een keer de vraag: Hoe rem je dan met een neckrope??

Met een (bitloos)hoofdstel kun je in geval van nood een "one rein stop" maken. Kan zoiets dan ook met een neckrope???

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:27

in mijn eerdere post omschreef ik dat ik een soort van noodstop moest maken toen mijn paard plots ging lopen.
Ik rijd met een harde halsring, deze legde ik hoog om zijn nek, achter zijn hoofd en trok hem daarmee om.
Ook kan je zo'n ring hoog leggen en trekken.

Uiteraard zijn deze twee opties een stuk minder dan omtrekken met een teugel, dat ben ik zeker met je eens maar dit zou je dan dus kunnen doen....

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:39

Lusitana schreef:
En waar baseert de verzekering het op dat je met een neckrope geen controle hebt?

De verzekering baseert zich op wat als "normaal" beschouwd wordt. Verzekeringsmensen zijn geen paardenmensen. Voor hun is normaal: een hoofdstel en een zadel.
En ik wil gerust geloven dat je controle hebt over je paard, maar probeer maar eens te bewijzen aan niet-paardenmensen dat je controle hebt over je paard, gewoon omdat hij je vertrouwt en je als leider ziet.

Verder zou ik het als ruiter/menner ook niet grappig vinden dat er opeens een los paard op mij afgelopen komt terwijl ik op/achter mijn pony zit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:47

Hoe weet een verzekeringsmens wat je paard omhad als je het niet meldt? Ze waren er immers niet bij. Politie of wat dan ook komt ook pas later op draven en dan kun je zeggen dat je het hoofdstel er af hebt gehaald...

Je hebt wel een punt hoor, daar niet van, maar ik zit even te denken hoe dat in de praktijk werkt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:52

Ik vraag me af of er ook mensen met neckrope het verkeer in durven, met een paard dat niet super braaf is...
Denk dat het voor een overgroot deel een braaf paard betreft en voor een klein deel misschien een band.
Net een topic gezien met een meisje die nog nooit eerder op het paard gereden had, en gewoon met neckrope naar buiten ging.
Lijkt mij duidelijk dat het dus om een braaf paard gaat, maar wat doe je dan als paardjelief eens last van de hormonen heeft, of niet zo braaf is op een bepaald moment...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:39

zodiacje schreef:
in mijn eerdere post omschreef ik dat ik een soort van noodstop moest maken toen mijn paard plots ging lopen.
Ik rijd met een harde halsring, deze legde ik hoog om zijn nek, achter zijn hoofd en trok hem daarmee om.
Ook kan je zo'n ring hoog leggen en trekken.

Uiteraard zijn deze twee opties een stuk minder dan omtrekken met een teugel, dat ben ik zeker met je eens maar dit zou je dan dus kunnen doen....

Sorry, ik heb je eerdere post over 't hoofd gezien. Bedankt voor je uitleg. Ik was erg benieuwd wat te doen in geval van nood.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:13

Pentax schreef:
Ik vraag me af of er ook mensen met neckrope het verkeer in durven, met een paard dat niet super braaf is...
Denk dat het voor een overgroot deel een braaf paard betreft en voor een klein deel misschien een band.
Net een topic gezien met een meisje die nog nooit eerder op het paard gereden had, en gewoon met neckrope naar buiten ging.
Lijkt mij duidelijk dat het dus om een braaf paard gaat, maar wat doe je dan als paardjelief eens last van de hormonen heeft, of niet zo braaf is op een bepaald moment...

Heb het topic ook gezien, maar het was wel een verlaten weggetje waar nooit auto's en zelden mensen komen. En ik denk dat als je er ervaring mee hebt en het voelt goed, paard reageert goed, waarom niet?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:15

Stybba schreef:
waarom niet?

Ik denk juist, waarom wel?
Hoe goed is de band met je paard wanneer je een neckrope nodig hebt om die band werkelijk te voelen? Waarom zit er zo veel vrijheid in het met een neckrope rondrijden? Waarin belemmert een gewoon hoofdstel met teugels je vrijheid?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:26

heb vroegah in mijn pennytijd ook regelmatig een shet meegenomen als handpaard en los mee laten lopen.
Dat ging perfect :)
Wij lieten haar los waar geen verkeer was, bij de weg ging ze aan halstertouw mee.
Wij reden en ze ging lekker grazen en als ze vond dat we te ver weg waren kwam ze eraan rennen om weer te gaan grazen :D

We kwamen met dezelfde pony's, toen we de shet niet meehadden, ook een keer een andere ruiter tegen die haar shet ook meehad, los.
Ze kenden die shet wel, maar schrokken toch op een gegeven moment met passeren en gingen aan de kletter richting huis.
Wij deden een stapritje zonder zadel, deden we wel vaker. Hadden ook wel degelijk een stabiele zit, maar na een nogal ruige rit zijn we er toch afgevallen. Onze beide pony's zijn samen met de shet helemaal teruggerend naar huis, langs een drukke weg. Een vrachtauto heeft de weg geblokkeerd en ze hebben aan de andere kant de brug omhoog gezet zodat ze wel de wei in moesten rennen.
Dat ging zowel voor ons als voor de pony's net goed die dag :oo

NU zou ik dat ook nooit meer doen, zie ik de gevaren in en ben ik wat reliatischer.
Bitloos prima, maar neckrope alleen in de bak.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:39

Heino schreef:
Stybba schreef:
waarom niet?

Hoe goed is de band met je paard wanneer je een neckrope nodig hebt om die band werkelijk te voelen? Waarom zit er zo veel vrijheid in het met een neckrope rondrijden? Waarin belemmert een gewoon hoofdstel met teugels je vrijheid?

Ik spreek enkel vanuit mijn eigen gevoel hoor en gevoel is nou net iets heel persoonlijks en moeilijk te omschrijven.
Ik denk dat je dit moet ervaren.
En dan bedoel ik niet dat je nu het centrum op moet gaan zoeken met neckrope hoor :=
Maar wat er al werd gezegd, het gevoel ligt bij jou (in mijn geval bij mij), het is een mentale
grens die ik over ging toen ik de eerste keren naar buiten ging met neckrope.
Het gaf voor mij een extra gevoel van vrijheid.
Teugels belemmeren dit gevoel niet. Als ik in galop zit laat ik de teugels los en spreid mijn armen :+
Ben een beetje gek misschien daarmee hoor maar ik geniet dan net zo.
Als ik met neckrope naar buiten ga geniet ik op een andere manier van dezelfde vrijheid en verbondenheid met mijn paard.
Dat ik zo naar buiten kan is voor mijn band misschien niet anders/beter maar het geeft mij persoonlijk een speciaal gevoel.
Het is voor mij een aanvulling maar dat is dus misschien wel heel persoonlijk, misschien ben ik wel gewoon raar.

Vindt dus wel dat het wel veilig moet blijven en dus niet tussen het verkeer door ermee maar in een natuurgebied
zie ik er geen probleem in.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:45

Heino schreef:

Het heeft voor mij persoonlijk niks met vrijheid te maken, het is gewoon een stap verder/opzij. De een wil een racefiets de andere een Harley Davidson, de een rijdt western, de ander Hoge School, het heeft vaak vooral veel te maken met persoonlijk stijl en voorkeur, iets dat je "past".
Ik rijdt mijn paarden met allerlei soorten bitten tot stang- en trens aan toe én bitloos én hoofdstelloos om mijn rijkunst en vaardigheden te bevorderen en me zo breed mogelijk te ontwikkelen.
Ben vandaag met mijn hengst begonnen met neckrope.
Wat ik met mijn merrietje ga doen weet ik nog niet, maar grote kans dat ik die bitloos opleid. Niet omdat ik anti bit ben, maar omdat ik nog nooit een groen paard bitloos heb opgeleid en ik wil zien waar de beperkingen liggen, als ze er al zijn. Misschien ga ik voor hoofdstelloos. Ze is bij mij geboren en we kennen elkaar door en door. Er is hier geen doorgaand verkeer, als ik richting bos ga, dus de omstandigheden zijn ideaal.
Het is een passie om te proberen met zo weinig mogelijk middelen de groots mogelijk resultaten te krijgen.
Voor mij. Voor een ander ligt het misschien weer heel anders, maar ik wil even inzicht geven in wat er achter kan zitten.
En dat hoeft dus geen dromerij te zijn, maar zeer nuchtere ontwikkeling.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:08

Volgens mij wordt een handpaard geleid en is dus onder controle in het verkeer. Ik denk zelfs dat je vanaf een paard een grotere controle kan uitoefenen op een paard dan vanaf een fiets maar dat terzijde.

Lusitana:
Citaat:
Het lijkt wel of er van uit gegaan wordt dat ruiters die met neckrope rijden per definitie onverantwoordelijke ruiters zijn. Alleen omdat ze een ander middel hebben voor de controle? Apart.

Dat wordt hier niet gezegd (niet door mij), maar wel dat ze een groter risico nemen dan mensen met een optoming die een sterkere remmende inwerking heeft of de richting van het paard meer kan beinvloeden.

Met een neckrope kan je een paard nauwelijks omtrekken, je werkt in op de romp.
Dat betekent dat je in een panieksituatie (en met een paard kan je daar nou eenmaal in terecht komen, hoeft niet eens aan paard/je stuurkunsten te liggen, andere weggebruikers kunnen zich ook erg onverantwoordelijk gedragen) nou eenmaal net even minder in kan werken.

Kijk ik ben het met je eens dat de training van het paard en zijn ervaring in bepaalde situaties de veiligheid veel sterker beinvloeden dan de optoming. Naast het karakter van een individueel dier.

Maar áls je toch in een moeilijke situatie komt, heb je met teugels meer te vertellen, omdat je de richting van het paard sterker kan beinvloeden.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:17

Heino schreef:
Ik vind het lastig. Waarom zou je een paard immers niet los mogen laten lopen, en een hond wel? Toch vind ik het niet veilig genoeg, omdat een paard een vluchtdier is, en een hond dat in mindere mate is denk ik. Instinct zal het in bepaalde gevallen winnen van het baasje, en dat kan heel gevaarlijke situaties opleveren. Ik zou het risico niet durven nemen.

Ik laat mijn paad altijd loslopen in het park hier. Het is heel rustig, en meestal komt er niemand, en zo af en toe een fietser of hond.
Hij weet heel goed wat de regels zijn, en natuurlijk pubert hij nu wat, dus probeert hij sosm wat uit, maar ik vertrouw hem nog steeds.

zo kwam er vroeger ooit eenn paard ( stalgenoot) langsrijden, aan de andere kant van het park over het fietspad. Het park is trouwens drie stukken weiland met slooter omheen, dat is verbonden met bruggen. EN jahoor het eersteweiland rende hij helemaal naar de brug toe, omdat hij zo het paard beter kon zien, maar hij ging er niet overheen.

Ook toen hij gespeend werd, stond hij dus zonder zijn moeder, en na een aantal keer aan een lijntje door het park, durfde ik hem ook wel weer los. Ging hardstikke goed, totdat er een hond kwam die hem probeerde in zijn bil te bijten. op dat moment was hij even vederop aan het grazen, maar het eerstewat hij deed was naar mij toe rennen. Dus ik pakte hem en de hond rende er achter aan. En terwijl hij rondjes om mij heen rende proebeerde de hond hem maar te bijten. Was geen leuke ervaring, maar hierdoor vertrouw ik hem nog meer.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:29

@Heino: Waarom zit er zoveel vrijheid in een neckrope? Geen idee. Misschien was het simpel het idee dat er niets om zat. En het was wel heel makkelijk zadelen: hoepel erom en gaan, haha!

Ik vond het gewoon heerlijk om zo door het bos te gaan. En met dat paard kon het ook. Het paard wat ik nu rij, daar gaat dat niet mee en ik heb er een hard hoofd in dat dat ooit met hem zal kunnen, omdat hij wat heter en schrikachtiger is dan mijn vorige paard.
Laatst bijgewerkt door delerium op 24-09-10 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reactie op verwijderde post verwijderd

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:33

Een verzekeraar interesseert het niks dat je met een neckrope rijdt om de simpele reden dat hiervan nergens iets in de polisvoorwaarden staat. Ze kunnen er dus NIKS mee en zullen dus gewoon schade moeten vergoeden.

En inderdaad, bij de gemiddelde verzekeraar heeft men ook nog eens geen idee over de gemiddeld optoming van een paard, laat staan van neckropes.
Ik zeg "gemiddelde" verzekeraar, want er zijn ook uitzonderingen met juist zeer veel kennis op dit gebied. ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:48

Vergeten we hier trouwens allemaal dat je met je paard het meeste met je ZIT communiceert??
Laatst bijgewerkt door delerium op 24-09-10 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reactie op verwijderde post verwijderd

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 10:52

@LDRD: Ik wil dat natuurlijk graag geloven, maar mag ik vragen waar je dat op baseert? Zijn daar ergenst bij zo'n algemene verzekering voorwaarden etc over terug te vinden? :o

Overigens, aangezien ik nu zoveel neckrope mensjes tegenkom:
[BM] Alle Neckropers verzamelen!!!

:D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:57

Het is niet terug te vinden, want het staat ook nergens. Dat is nou juist de crux....

Neem het maar gewoon van mij aan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 11:00

Ow :+
Nouja als er idd niks te vinden is over optomingen kunnen ze ja ook niks maken ja...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:40

randalinpony schreef:
Met een neckrope kan je een paard nauwelijks omtrekken, je werkt in op de romp.
Dat betekent dat je in een panieksituatie (en met een paard kan je daar nou eenmaal in terecht komen, hoeft niet eens aan paard/je stuurkunsten te liggen, andere weggebruikers kunnen zich ook erg onverantwoordelijk gedragen) nou eenmaal net even minder in kan werken.

Maar áls je toch in een moeilijke situatie komt, heb je met teugels meer te vertellen, omdat je de richting van het paard sterker kan beinvloeden.

Ja, met je eens, met teugels kun je een paard omtrekken om hem te stoppen, maar stoppen is op zich nooit een probleem met een neckrope. Ik heb in elk geval nog nooit gehoord dat een paard er doorheen liep. Maar, het kan zijn dat het wel gebeurd hoor, ik wéét gewoon niet van gevallen. Pin me daar dus niet op vast.
Maar opzij springen is nog steeds het meest gevaarlijke bij verkeer en dat is op geen enkele manier te voorkomen, ook niet met teugels. Hooguit met de zweep als je heel goed heb aangevoelt dat het paard opzij gáát springen, maar meestal is ons reactie vermogen gewoon te langzaam en daarna is er nog reactie tijd van het paard.
Al met al, als een paard opzij gaat, gaat het gewoon opzij, daar is echt niks aan te doen en dat is ook de oorzaak van de meeste ongelukken die slecht aflopen.
Een andere is als de ruiter gevallen is en een paard gaat stuurloos de weg op.
Met andere woorden, dat zijn ongelukken die niet zijn te voorkomen met teugels.
Ik had zelf een merrie die in de meest grote schrik gewoon aan de grond genageld bleef staan, wachtend op instructies. Zo'n paard springt niet zomaar opzij (en gaat zeker niet op hol) en is dus het meest veilige. Ze bestaan. :D

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:47

Hier had ik het gister over met mijn hoefsmid was wel grappig en heeft me aan het denken gezet.

Hij zei dat hij benieuwd was wat erover in de wet staat (er schijnt dus nog heel wat wetten te zijn over paarden en buitenrijden?!). Je rijd buiten en kan het overige verkeer ermee ernstig in gevaar brengen. Tuurlijk kan een paard ook ophol slaan met zadel en hoofdstel maar voor mensen die geen verstand hebben van paarden kan ik het me voorstellen dat ze vinden dat iemand zonder zadel en hoofdstel maar met touwtje of neckrobe op zijn paard zit, weinig controle zullen hebben wanneer ze op hol slaan.

Ik vind het zelf altijd heel knap om te zien maar zal het zelf ook niet doen (voor mij geld dan ook dat ik vind dat ik meer controle over mijn paard heb met zadel en hoofdstel en bit)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:54

De discussie gaat nog niet eens over met of zonder zadel maar alleen met hoofdstel of alleen neckrope.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:54

diesel83 schreef:
er schijnt dus nog heel wat wetten te zijn over paarden en buitenrijden?!

Hope, er staat he-le-maal niks in de Nederlandse wet over paarden en buitenrijden! Het enige relevante is denk ik dat je zelfs als je naast je paard loopt officieel onder de 'bestuurders' valt, that's it.
In België staan er wel dingen over in de wet, o.a. mag een kind onder de 12 niet buitenrijden tenzij het paard geleid wordt door iemand van 21 of ouder (dus aan een touw). En je mag in België binnen de bebouwde kom niet galopperen! :+
Hoe het in Frankrijk zit weet ik niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:05

We hebben in NL natuurlijk wel de Wegenverkeerswet Artikel 5
Citaat:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Een soort kapstokwet waar al het gevaarlijk gedrag op de weg aan opgehangen kan worden als het nergens anders onder past.

Als ik heel ver doordenk zou het dus kunnen dat ze je daar nog op kunnen pakken. Maar dat is wel heel vergezocht hoor.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:24

ik weet het zelf niet dat was wat de hoefsmid zei.