Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lusitana schreef:En waar baseert de verzekering het op dat je met een neckrope geen controle hebt?
zodiacje schreef:in mijn eerdere post omschreef ik dat ik een soort van noodstop moest maken toen mijn paard plots ging lopen.
Ik rijd met een harde halsring, deze legde ik hoog om zijn nek, achter zijn hoofd en trok hem daarmee om.
Ook kan je zo'n ring hoog leggen en trekken.
Uiteraard zijn deze twee opties een stuk minder dan omtrekken met een teugel, dat ben ik zeker met je eens maar dit zou je dan dus kunnen doen....
Pentax schreef:Ik vraag me af of er ook mensen met neckrope het verkeer in durven, met een paard dat niet super braaf is...
Denk dat het voor een overgroot deel een braaf paard betreft en voor een klein deel misschien een band.
Net een topic gezien met een meisje die nog nooit eerder op het paard gereden had, en gewoon met neckrope naar buiten ging.
Lijkt mij duidelijk dat het dus om een braaf paard gaat, maar wat doe je dan als paardjelief eens last van de hormonen heeft, of niet zo braaf is op een bepaald moment...

Heino schreef:Stybba schreef:waarom niet?
Ik denk juist, waarom wel?
Hoe goed is de band met je paard wanneer je een neckrope nodig hebt om die band werkelijk te voelen? Waarom zit er zo veel vrijheid in het met een neckrope rondrijden? Waarin belemmert een gewoon hoofdstel met teugels je vrijheid?

Heino schreef:Ik denk juist, waarom wel?
Hoe goed is de band met je paard wanneer je een neckrope nodig hebt om die band werkelijk te voelen? Waarom zit er zo veel vrijheid in het met een neckrope rondrijden? Waarin belemmert een gewoon hoofdstel met teugels je vrijheid?
Citaat:Het lijkt wel of er van uit gegaan wordt dat ruiters die met neckrope rijden per definitie onverantwoordelijke ruiters zijn. Alleen omdat ze een ander middel hebben voor de controle? Apart.

Heino schreef:Ik vind het lastig. Waarom zou je een paard immers niet los mogen laten lopen, en een hond wel? Toch vind ik het niet veilig genoeg, omdat een paard een vluchtdier is, en een hond dat in mindere mate is denk ik. Instinct zal het in bepaalde gevallen winnen van het baasje, en dat kan heel gevaarlijke situaties opleveren. Ik zou het risico niet durven nemen.

randalinpony schreef:Met een neckrope kan je een paard nauwelijks omtrekken, je werkt in op de romp.
Dat betekent dat je in een panieksituatie (en met een paard kan je daar nou eenmaal in terecht komen, hoeft niet eens aan paard/je stuurkunsten te liggen, andere weggebruikers kunnen zich ook erg onverantwoordelijk gedragen) nou eenmaal net even minder in kan werken.
Maar áls je toch in een moeilijke situatie komt, heb je met teugels meer te vertellen, omdat je de richting van het paard sterker kan beinvloeden.
diesel83 schreef:er schijnt dus nog heel wat wetten te zijn over paarden en buitenrijden?!

Citaat:Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.