Buitenrijden in het donker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 15:14

Ik heb mijn uitrijdeken binnen!
Ga ik vanavond maar eens op pad. De witte en rode verlichting is ook geregeld, ben benieuwd! :D

majlen_put

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:47

ik heb van die hesjes en reflecterende peesbeschermers <3

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:17

majlen_put schreef:
ik heb van die hesjes en reflecterende peesbeschermers <3

Dan zou ik daar nog een lampje voor en achter bij doen, dan voldoe je ook aan de wet.

xchristy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:14

Delaja schreef:
Als je als bijrijder mee rijdt in de auto zie je sowieso veel meer, als je zelf moet rijden zijn er heel veel meer dingen op de weg waar je op moet letten. In principe zit er op een fiets ook nog een hoop reflectie maar zeker met slecht weer zie je het vaak op het allerlaatste moment en het zal vaak genoeg te laat zijn.

met slecht weer rij ik dan ook niet buiten :o

desi28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:04

ik ben hartstikke nacht blind dus voor mij geen optie ;)

Jillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:45

reflectie hesje

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:57

Joline_ schreef:
Bestaat er zo'n reflecterend hoofdstel?? Ik zou die namelijk best graag willen, maar kan er geen vinden. (maat full)

bij http://goedhard.nl/ hebben ze hoofdstellen in alle kleuren, ook glow in de dark.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:29

Ik ga binnenkort ook reflectiemateriaal aanschaffen.
Veiligheid gaat boven alles! :j

Ik heb gehoord dat alles wat laag bij de grond zit, het beste wordt gezien.
Dus staartlampje, reflectiebandjes voor om de benen van het paard, armlampjes, lampje aan mijn laarzen, ...

Wij worden samen een heuse kerstboom! :))

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:47

Steentje schreef:
Veiligheid gaat boven alles!

Wij worden samen een heuse kerstboom! :))

1. Dan ga je in het donker de weg niet op.

2. Een kestboom is ónveilig. Ja, dat is wetenschappelijk gedegen onderzoek naar ivm de ongevallen bij motorrijders en wegwerkers.

3. Zonder gezond verstand blijf je beter helemaal in de rijbak.

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:46

Ik rij ook wekelijks in het donker terug en heb daarvoor al reflecterende bandjes om de benen, een reflectie deken, reflectie om de neusriem en rode/ witte verlichting. Van op zij ben ik volgens mij goed genoeg zichtbaar, maar ik twijfel een beetje over de voorkant. Kwam laatst in de auto een ruiter tegen met ongeveer dezelfde hoeveelheid reflectie, maar die was toch nog lastig zichtbaar. Met slecht weer heb ik ook het probleem dat de beenreflectie modderig wordt en daardoor minder zichtbaar. Nou zit ik te twijfelen tussen een reflectie borsttuig en een reflectiedeken met voorkant (zoals getoont in dit topic), maar van beide vraag ik me wat dingen af. Zijn er mensen die mij kunnen vertellen hoe het borsttuig wordt bevestigd? Er zitten namelijk geen ringen aan mijn singel. Van de deken vroeg ik me af hoe groot/ zwaar deze is, want ik moet alle reflectie op de heenweg meenemen in een zadeltas.

Hoop dat iemand antwoorden voor mij heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:57

Elmo1987 schreef:
Er zitten namelijk geen ringen aan mijn singel.

Daar zijn drie oplossingen voor.
1. de singel gewoon door de lus van onderste riem van het borstdingus halen
2. een wat hier ´vaquera´ borsttuig heet gebruiken. Dat heeft geen riem naar de singel, maar een riem over de manenkam.
3. met pons of schroef een ring aan de singel maken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:18

Of gewoon een soort halsband maken met aan onderkant een lus voor om de singel tussen de benen door.

Je hebt er ook die aan de oogjes vooraan je zadel vast zitten en met een lus om de singel tussen de benen door.

Verder doen kabelbinderklittebanden soms wonderen.
Dus borsttuig bovenaan te sluiten met klitteband bandje, dan heb je gewoon lus om hals.

(ik heb zo'n deken, ben er blij mee, maar is vrij dik, dus niet handig als je die mee wilt nemen in je bepakking)
Echter ik doe het heel simpel..
Als het heen nog licht is, maar ik vermoed dat het terug donker zal zijn,
gooi ik gewoon in ieder geval de reflectie deken al op mijn paard,
stop de lampjes in mijn jaszak en de reflectie bandjes eventueel ook op paard of in mijn zak.
Trek zelf mijn reflectie jasje al aan en ga zo op stap.

Liever keer voor niets meenemen, dan keer te weinig.

crosby1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:32

Ik heb ligjes voor om mijn cap echt heel handig het is zeg maar een paket met ligjes voor op je peesjes en voor je vrontriem cap en armen en dekje dus heel handig aleen in het buitenland gekocht :(

xMelissaa

Re: Buitenrijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:35

Ik heb 2 banden om zijn linkerbenen (1 voor 1 achter) ik wil er nog 2 bij kopen. Een veiligheids hes. Een reflecterend bandje om me bovenarm. En officeel moet je een wit lichtje voor hebben en een rood lichtje achter.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:31

ik heb 4 reflectie-beenbeschermers, een reflectie uitrijdeken, en zelf een hesje aan. Aan de staart en het zadel een rood lichtje (= achterkant), aan de voorkant op dit moment alleen 1 wit lichtje.
Wil nog een reflecterend borsttuig bestellen en hoop dat hier een tweede wit licht aan kan. Eventueel nog iets van reflectie om het hoofd, of een knalgeel touwhalster oid... al betwijfel ik of dat laatste echt werkt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 08:42

Elmo1987 schreef:
Zijn er mensen die mij kunnen vertellen hoe het borsttuig wordt bevestigd? Er zitten namelijk geen ringen aan mijn singel.

Ik heb een reflectieborsttuig van Horze. Die klik je gewoon om de hals vast en onder zit een lus waar je de singel doorheen kunt halen.

mjmt22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:29

ik zal er naast lopen met een reflecterend hesje en ik heb voor mijn pony reflecterende bandages! misschien is een lampje op je laars nog een idee!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:55

Ik merk in de praktijk dat alleen reflectie onvoldoende is. Bovendien ben je als bestuurder, en dat ben je ook als je naast je paard loopt, om wit lciht voor en rood licht achter te voeren.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:34

Heb zelf zo'n doorwerkjas die bv wegwerkers aanhebben. Al veel complimentjes gekregen dat die super goed zichtbaar is!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:37

Kijk voor de grap eens hoe de politie ter paard zijn verlichting voert bij hun paarden die rijden ook nog regelmatig in het donker in de stad. En als je aan die regels voldoet weet je zeker dat je zichtbaar bent

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:40

Ik reed ook wel eens in het donker over de weg.
Wel goed verlicht natuurlijk.. En als het niet hoefde ging ik ook niet.

Afbeelding
( Om mijn pony d'r benen zitten rode knipper lampjes, om mijn been en arm ook 2 knipper lampjes, de rest is reflecie materiaal )
Dit was tijdens onze kerstrit. Dan rijden we langs alle mooi versierde huizen net voor kerst :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:38

Merlinde schreef:
Om mijn pony d'r benen zitten rode knipper lampjes, om mijn been en arm ook 2 knipper lampjes,

Foute boel.

Blijft echt onbegrijpelijk dat ruiters zo massaal de wegenverkeerswet niet kennen of aan hun laars lappen.

babettiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:44

knal gele uitrijdeken, natuurlijk waterdicht!
lichtjes op je laars, op je cap, een vriendin van mij heeft zeg maar soort maritgaal, met allemaal lichtjes, ze kunnen knipperen en gewoon aanstaan, koop je gewoon in een paardenwinkel, en een zo'n reflecterend vestje.

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:58

bij ons zijn de ponys dan ook drukker dan normaal,
wel letten ze beter op, :D
ik heb zelf ook een reflecterend deken,
alleen maar 2keer gebruikt want
we reden daarna gewoon opp grasveldje
naast de wei want we hadden 2vpony's
1shet en 1 kruising met tinker ofzo;p
en voor de shet was een deken onvindbaar.
dus nu gebruikt mijn vriendin mijn deken,
(want de ponys zijn allebei verkocht |( )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:02

babettiie schreef:
soort maritgaal, met allemaal lichtjes, ze kunnen knipperen en gewoon aanstaan,

Lees het wegenverkeersreglement nu gewoon eens voor je de weg op gaat, laat staan in het donker.