Vanaf hoe oud alleen naar buiten? (kind)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:41

Ik mocht onder mijn 16e jaar en zonder het halen van mijn ruiterbewijs absoluut niet in mijn eentje naar buiten. Ik vind het erg onverantwoordelijk om kinderen onder de 14 jaar alleen naar buiten te sturen.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:44

Ik was 12 toen ik samen met een vriendin op pad mocht. Het ging hierbij wel om een rondje van een kwartiertje op een oude les pony die echt nog nooit een stap verkeerd heeft gezet. Daardoor keurden mijn ouders het goed, was het een ander paard geweest had ik op die leeftijd niet alleen gemogen.

Langere buitenritten maakte ik wel onder begeleiding, de eigenaresse van stal ging dan altijd mee.

Pas op mijn 18e ging ik echt alleen op langere ritten.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:53

Ik denk dat ik zou kiezen vanaf 12 jaar.
Ligt er natuurlijk aan hoe je kind is in de omgang.

naomi4394

Re: Vanaf hoe oud alleen naar buiten? (kind)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:06

ik denk zelf dat een jaar of 15 een goede leeftijd is, hoe goed iemand ook kan rijden als iemand pas een jaar of 10 is kan je haar beter met begelijding laten rijden..

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:09

Ik ben 12 (over een maand 13) en ik ben laatst voor het eerst alleen naar buiten geweest (zonder vriendin of moeder). Daarvoor heb ik wel vaak buiten gereden met iemand erbij. Maarja, mijn pony is 20 jaar, ik heb haar nu een jaar, en ze is echt bomvast. Wij moeten wel een paar drukke wegen langs, maar ze blijft gewoon stilstaan. Ik rijd haar wel bitloos, als ik dat niet doe, dan is ze niet echt braaf maar nog wel te rijden. Als ze hengstig (ja, is een merrie!) is ze wel iets pittiger, kan ze wel een sprongetje naar voren doen, maar voor de rest is ze echt harstikke braaf.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:14

Mijn zoon heeft (gelukkig :+ ) geen interesse.
Mijn nichtje van bijna 11 heeft mijn oude pony van mij gekregen.(we delen hem sinds een jaartje)
Erg leuk, maar ze mag écht niet alleen naar buiten met hem!
Die 23-jarige oude gek is daar veels te onstuimig voor.
Ze kan echt wel leuk rijden, maar alleen naar buiten gebeurt niet, wel af en toe samen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:15

Ik mag nog steeds niet alleen buiten ^)

Ik geloof dat het wettelijk pas vanaf 18 mag, helemaal alleen buiten. ;)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:17

Ayasha schreef:

Nee hoor, dat staat echt niet in de wet!

Ik ging vanaf mijn 13e samen met iemand en vanaf mijn 15e alleen. Mobiele telefoons bestonden toen nog niet........

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:20

Bloodymary schreef:
Ayasha schreef:

Nee hoor, dat staat echt niet in de wet!

Ik ging vanaf mijn 13e samen met iemand en vanaf mijn 15e alleen. Mobiele telefoons bestonden toen nog niet........

In België dus wel ;) En ik meen dat de ruiterbrevetten hier ook verplicht zijn. Dacht dat je hier vanaf 11 of 12 buiten mag (dan kan je ook je ruiterbrevet halen) als je begeleider de pony/het paard vast heeft, vanaf 16 mag de begeleider gewoon langs je lopen of zelf op het paard zitten en vanaf 18 mag je alleen buiten.

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:27

Ik mag sowieso alleen naar buiten als er iemand mee gaat (te paard) en ik mag zonder ouders sinds ik 16 ben :)

Ik vind alleen naar buiten gaan ongeacht de leeftijd aardig gevaarlijk. Er zal maar wat gebeuren onderweg en niemand die je ziet/vindt...

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:37

Toen ik een jaar of 12 was reed ik met mijn verzorgpony overal heen. De weg waar hij stond was al aardig druk (randstad). Soms alleen, soms met vriendin op fiets of paard. Mobiel bestond toen nog niet!!
Moet er wel bij zeggen dat mijn ouders niets met paarden hadden. Mijn dochter is nu zelf 12 en kan me niet echt voorstellen dat ik haar alleen zou laten gaan. We op haar shetje, maar niet op een groter paard. Dan gaan we lekker samen.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:14

Ik ben nu 14 en ik mag nu alleen naar buiten.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 07:33

Vanaf mijn twaalfde, maar dan wisten mijn ouders dát ik buiten ging rijden, wáár ik buiten ging rijden etc. Dat als ik na een uur nog niet terug was ze ook wisten waar ze zouden kunnen gaan zoeken. Nu ben ik (bijna) 21 en willen ze alsnog wel graag weten dát ik ga rijden.

edit: vanaf mijn tiende mocht ik al wel met groepjes of vriendinnen gaan rijden.