Ik heb ook al van 2 "collega-ruiters" alleen maar slechte verhalen gehoord, voornamelijk over het onverantwoorde van het zomaar meegeven van paarden en onveilige situaties op het strand. Ik blijf dus lekker bij mijn huidige manege Recreatie De Stal in Noordwijk rijden! Moet ik misschien iets verder rijden om er te komen, maar dat heb ik er wel voor over!
Bendong
Geplaatst: 19-07-10 18:28
Zo slecht is MHS nou ook weer niet. Ik rij er zelf ook het het is super gezellig! En de paarden worden goed verzorgt!! idd de stallen worden verbouwd daar zijn ze nu mee bezig Trouwens Banjer is echt vet leuk! ( bij Banjer niet te veel aansporen) Net als Bendong!
Ik ken de manege. Mijn paard stond daar in de buurt en ik ben regelmatig MHK-paarden en ruiters in het duin tegengekomen (onder begeleiding). Ik vind het LEVENSGEVAARLIJK. Ruiters die je niet kent op paarden die zij niet kennen, vaak ook nog in een onbekende omgeving, een 80km weg die moet worden overgestoken (en dan heb ik het nog niet eens over de omstandigheden op de stal zelf)...
joycebibi
Geplaatst: 21-07-10 11:06
ik ben daar vorig jaar geweest toen we daar kwamen bleek dat ze geen begeleiding hadden geregelt terwijl we dat wel hadden door gegeven dat we dat wouden dus toen maar zonder. eerst gingen we een pony uit zoeken er werd gevraagt hoelang je al reed en op wat voor paarden/pony's aan de hand daarvan werd voor mij zapp uit gekozen toen ik net wou gaan zadelen kwam de eigenaar naar me toe of ik toch maar een andere wou uitkiezen want zapp had de vorige avond een strand rit gelopen uit eindelijk op sonja gegaan voor de rest hadden wij banjer bonie en sjaak nog mee we moesten sjaak voor op zetten maar die wou ineens niet meer lopen? dus toen maar sonja voor opgezet. we hadden gelukkig nog wel een duinrit en geen strand rit wat ik ook niet had gedaan zonder begeleiding maar we waren verdwaalt etc.. op zich vond ik de pony's er niet echt slecht uit zien en ook de stal viel wel mee die hele grote deuren stonden open voor het licht en de meeste paarden hadden hun eigen box.
ps: ik zit nu te kijken op de hyves van manege heemskerk en er staan foto's van een spring wedstrijd maar de meeste kinderen trekken hun paard toch wel erg in de mond boven de hindernis
Ik ben er een tijdje terug geweest.. Ik kreeg er zelf bijna een acute asma aanval zo stoffig en geen drinkwater ter beschikking terwijl het bloedje heet was... De leidster rookte rustig een sigaretje te paard terwijl we heen stapte. Ze zat op een fries, en eenmaal op het strand konden we haar makkelijk inhalen en het maakte ook niet uit... De rit zelf was wel leuk maar wij komen er niet meer terug mits het verbeterd is Oh, ik herinner me nu dat de pony's ook keihard terug racede eerst. Gelukkig konden we ze zelf stilzetten... en terug rijden... Een paard was ook kopschuw. Geen wonder als je de hele dag in een stand staat en tegen de muur aankijkt .
CharmFaith
Geplaatst: 28-07-10 13:19
Hallo allemaal, Ik heb net jullie verhalen door zitten lezen. Ik ben zelf begeleider op manege heemskerk. Ik denk dat het best wel kan wezen dat ik met de mensen mee ging (op me eigenpaard want die neem ik soms ook mee). Over de stallen ben ik het voledig met jullie eens hoor. Maar de paarden hebben allemaal hun eigenstal. We zijn druk bezig met verbouwen er komen meer buiten stallen. De paarden staan niet de heledag op stal, elke ochtend gaan de paarden met ze allen naar buiten(de manege paarden). dan kan er gemest worden ze staan gemiddeld van half 8 tot een uur of 11 buiten en als er geen duin verhuur is meestal nog wel langer. Over het stukje dat de paarden geen drinkwater hebben is niet waar ze hebben allemaal hun eigen drink en voerbak. Het paard dat kopschuw is (sjaak) heeft er niet zo veel last meer van omdat je hem met rust moet behandelen (het hoofdstel of halster om doen) dit komt omdat hij voor dat hij bij ons kwam een teklein halster heeft ongehad waardoor dat waarscheinlijk pijn is gaan doen denken wij. Als jullie nog verdere vragen hebben hoor ik het graag.
ps. over prommes ze kettingen hij had eerst gwn leren teugels maar meneer had meestal wel trek in teugels waardoor der vele teugels door gebeten waren hij hield er geen 1 heel dus van daar heeft hij die kettingen.
Het feit dat jij 15 bent en begeleider bent vind ik ook niet echt vertrouwd.
Ik ken de manege al jaren en ken er mensen die daar hebben leren paardrijden en ik vind het niveau er barslecht.
CharmFaith
Geplaatst: 28-07-10 20:09
als begeleidster moet je mensen de weg wijzen en als er wat gebeurt kan je niet altijd ingrijpen als je zelf op een paard zit toch? tuurlijk zal je altijd mensen helpen maar je kan niet altijd alles doen. Ik ben op de manege opgegroeit en ik ken de paarden stuk voor stuk dus als er wat gebeurt weet ik wat ik moet doen. En dan maakt het in mijn ogen niet uit of je nou 10jaar ouder of 10jaar jonger bent lijkt mij hoor. Maar meningen kunnen verschillend zijn.
En ik heb nog steeds geen goed woord over voor manege Heemskerk. Teveel slechte ervaringen gehoord van anderen en teveel slechte dingen zelf gezien daar. Ik zou het iedereen afraden om daar te gaan rijden.
Ik snap dat als je dat heb gehoord/gezien dat je die dingen bij je houd als je die naam hoord. En daar geef ik je ook gelijk in. Wat ik ook al zei de stallen kunnen inderdaad beter, en aangezien we ook iets meer buitenstallen krijgen lost dat ook al het 1 en ander op. Maar het enigste wat ik wil zeggen is dat het echt wel veranderd is.
Fenrir
Geplaatst: 28-07-10 20:38
Ik heb het niet alleen over de stallen. Ik heb het ook over de sfeer, de begeleiding (of kan ik beter zeggen: het gebrek aan), de manier van lesgeven (als je dat al lesgeven kunt noemen, het was meer continu schreeuwen tegen kleine kids op Shetlanders), en de algehele kwaliteit.
Ik weet dat ze nog steeds regelmatig verdwaalde paarden van manege Heemskerk uit de duinen moeten plukken, dat zegt voor mij al genoeg. Ik vind het bizar dat je paarden zonder begeleiding weggeeft aan vreemden die misschien één keer op een paard gezeten hebben.
CharmFaith
Geplaatst: 28-07-10 20:40
nouja over de sfeer heeft iedereen ze eigen mening natuurlijk ik vind het heel gezellig. en hoe bedoelje begeleiding?
Zovaak gebeurt het niet dat wij verdwaalde paarden uit het duin moeten halen hoor. Misschien was dat vroeger zo maar nu niet meer hoor want er is ook een plattegrond.
Ik bedoel dat er ook wel eens paarden zonder ruiter erop gevonden worden. Je kan een strandrit maken zonder begeleiding, dat vind ik echt het slechtste idee ooit. Toen ik er was moest er een paard afgemaakt worden omdat een of andere "ruiter" met vloed was gaan galopperen waardoor het dier zijn been had gebroken. Ik snap echt niet dat ze nog paarden zonder begeleiding weggeven, mensen die nog nooit op het strand hebben gereden (of amper kunnen rijden) kunnen zoveel dingen niet inschatten...
ik weet over welk paard jij het heb, over fellow een grote schimmel. Dat was inderdaad erg triest maar dat is de enigste keer dat er bij ons echt wat gebeurt is. Voorderest kan ik me niks meer herrineren dat er wat gebeurt is ofso. Wij stappen bijna altijd in de bak op en dan zie je snel genoeg of mensen vaker op een paard hebben gereden en anders mogen ze niet weg hoor. We hebben vaak genoeg nee moeten zeggen. Daar zijn we veel aleter op geworden.
Klopt, dat was een schimmel inderdaad. Maar ik snap niet dat je na zo'n ongeluk nog mensen zonder begeleiding er op uit stuurt, of dat je sowieso op dat idee komt. Ik vind het onverantwoord.
Tja, Op de manege hebben we vrijweinig (op die na dan) slechte ervaringen mee en wij geven mensen de vrijheid om alleen tegaan. En we krijgen de paarden altijd goed terug op stal niet nog na heigend of wat dan ook.
Tsja, het is maar wat je wilt. Ach ik vond de rest van de manege ook bedroevend slecht dus mij zal je er niet nog een keer zien. Ik hoop dat de boel grondig gaat veranderen daar, dat zou ook het fijnst voor de paarden zijn want die hadden het zeker niet al te leuk toen ik ze zag.
CharmFaith
Geplaatst: 28-07-10 21:05
.
Laatst bijgewerkt door CharmFaith op 28-07-10 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt
CharmFaith
Geplaatst: 28-07-10 21:07
Nouja ik weet niet waneer jij daar voor het laats bent geweest maar de paarden worden lekker vertroeteld door de kinderen op stal. Ze staan elke dag buiten en spelen heel vaak met ze allen. En nee ze hebben niet het enige prive paards leven. Maar goed mischien is het verstandig om je eerder druk temaken over paarden die geen dak boven hun hoofd hebben en geen genoeg water en voer krijgen. want ze staan bij ons rond de 4 tot 5 liter biks alleen al op een dag dusjaa...
Fenrir
Geplaatst: 28-07-10 21:09
Toen ik er was (en dat is inderdaad al een tijd geleden) waren de stallen niet om over naar huis te schrijven, dan zou ik m'n paard nog liever 24 uur per dag op de wei hebben staan (wat ik sowieso beter vind dan een normale stal, en al helemaal beter dan een stal waar ze niet eens hun hoofd op een normale hoogte kunnen dragen en waar rare zooi op de bodem ligt ). En ik kan over een kind dat hier te weinig eten krijgt ook wel zeggen "in Afrika hebben ze het nog slechter" maar dat maakt het voor dat kind niet minder erg. Zo werkt het niet. Ik vind je vergelijking dus ook nergens op slaan. Ik hoop dat ze hun zaakjes nu beter op orde hebben. Maar ik heb genoeg redenen om het af te raden. Maar goed, als jij het er maar leuk hebt. Aan dit topic te zien zijn de meeste ervaringen echter negatief, het zij zo.
Dat mag gerust zoals ik al eerder zei iedereen ze eigen menigen en die mag je gerust ook uiten. En mijn eigen paard staat daar ook niet wij hebben eigen stallen en die staan ook lekker op het land. Maar dat hoeft nog niet tebetekenen dat deze paarden het onwijs slecht hebben.