Paardenongeluk verkeer!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:47

KiWiKo schreef:
joh hou nou toch op................. :)

hoeveel mensen rijden auto en hoeveel mensen rijden paard......

de gemiddelde automobilist gaat ervan uit dat het paard onder controle is......... en verwacht niet dat deze op de motorkap springt, evenals hij niet verwacht dat een fietser op de motorkap spiringt.

ruiters moeten gewoon eens leren kijken naar zichzelf ipv van vinden dat anderen zich aan moeten passen aan hun

Het gaat er toch niet om hoeveel auto's of ruiters er rijden, het gaat er om dat ze er rijden. Je gaat er tenslotte ook vanuit, dat de gemiddelde automobilist een situatie fatsoenlijk kan inschatten.
Als verkeers deelnemer moet je nergens vanuit gaan, maar gewoon uit je doppen kijken.
En ja, de ruiter moet ook uitkijken, maar ook de automobilist.

Als je overal maar vanuit gaat komen er ongelukken. Hetzelfde als dat je er vanuit gaat dat mensen stoppen voor een rood stoplicht, maar dat doet ook niet iedereen. Als je gewoon oplet zie je dat gebeuren, als je er vanuit gaat dat hij stopt, zit je er zo bovenop.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:47

@JessAndHope; Daarom, en daar wordt niks overgezegt, maar 'die mensen met die knollen' moeten maar oprotten? :n Foutjee :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:48

de gemiddelde automobilist heeft nog nooit een paard geaaid.......... laat staan dat ze weten hoe ze reageren..........

hemellief wat een kortzichtigheid zeg.......... er bestaat echt wel een wereld buiten de paarden :)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:49

Als we dan toch bezig zijn.. laat dan de er-voor-gooiende 45km wagentjes alsjeblieft niet meer op een 80km weg. :')

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:50

Ik aai toch ook geen vrachtwagens :+ Die kunnen soms ook heel anders "reageren" dan verwacht.
Het gaat er gewoon om dat mensen rekening met elkaar moeten houden, al rij je op je bezemsteel buiten.

Edit: En ik heb ook geen kinderen, werk niet met kinderen, heb geen kinderen in mijn familie. Hoe moet ik dan weten hoe ze reageren? Je houd toch gewoon rekening met ze, ongeacht hoe ze reageren. Dat vind ik ook zo horen met paarden.
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 16-06-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:50

KiWiKo schreef:
precies sleepy......... je kan er dus niet van uitgaan dat alle mensen die je tegenkomt op buitenrit weten hoe een paard tikt!!!

en dus zul je bestuurders tegen komen die het woord paahd niet eens kunnen spellen laat staan weten hoe het dier werkt!

en jij als ruiter moet daarop voorbereid zijn, of de weg niet opgaan!

Lijkt me toch wel dat iedereen gevoel in zijn lijf heeft hoor om het zo te zeggen.. Vindt het nergends op slaan, spelende kinderen passeer je ook niet met mega snelheid, of iemand die de hond aan het uitlaten is ;)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:51

ik had dat laatst. in de polder, kwam een dikke Audi knoer hard aan gereden.
wat doet die van mij midde op de weg stilstaan }> wat een ettertje.
maar ik kreeg hem ook echt niet van de weg af :(
toen moest die Audi wel stoppen, de man keek niet echt blij maar toen hij stil stond, kreeg ik mijn pony weer weg.

nouw en die man trok toch eens op -:(- hij ging volgens mij in een aantal secondes naar de 50. belachelijk, met een aanhanger er nog eens achter, maakte een hoop kabaal.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:51

KiWiKo schreef:
precies sleepy......... je kan er dus niet van uitgaan dat alle mensen die je tegenkomt op buitenrit weten hoe een paard tikt!!!

en dus zul je bestuurders tegen komen die het woord paahd niet eens kunnen spellen laat staan weten hoe het dier werkt!

Is er hier iemand die zegt dat ze niet voorbereidt de weg opgaan.Dat ze met hun zenuwpeespaard langs een weg gaan en verwachten dat iedereen rekening met ze houdt? Je paard hoor je uiteraad onder controle te hebben. Maar kinderen slingeren op een fiets dus daar hou je rekening mee, met een hond die door de berm loopt hou je ook rekening, maar met iemand die met een paard rijdt hoeft dat ineens niet? Gezond verstand is het key woord daarvoor hoef je echt geen verstand van dieren te hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:52

Wig_love schreef:
KiWiKo schreef:

Lijkt me toch wel dat iedereen gevoel in zijn lijf heeft hoor om het zo te zeggen.. Vindt het nergends op slaan, spelende kinderen passeer je ook niet met mega snelheid, of iemand die de hond aan het uitlaten is ;)

wselk stukje begrijp je niet?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:52

Maar daar gaat het toch niet om, of ze een paard geaaid hebben.
Het gaat erom dat medeweggebruikers rekening met elkaar dienen te houden, elkaar niet in gevaar brengen.
Dat heeft toch helemaal niks te maken met het gedrag van een paard kennen.
Fietsers passeer je toch ook op een normale snelheid met een gepaste afstand. Bij kinderen behoor je toch ook extra uit te kijken omdat ze ineens een onverwachte beweging kunnen maken. Dan moeten die paarden-noobs onze paarden maar als fiets gaan beschouwen, gewoon met een normale snelheid en gepaste afstand passeren. Paarden die daar dan niet tegen kunnen behoren idd niet op de weg.
Beetje kort door de bocht om dat als excuus te gebruiken...

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:54

KiWiKo schreef:
de gemiddelde automobilist heeft nog nooit een paard geaaid.......... laat staan dat ze weten hoe ze reageren..........

hemellief wat een kortzichtigheid zeg.......... er bestaat echt wel een wereld buiten de paarden :)

Zegge mensen dat die dr niet is? NEE, volgends mij niet hoor, en k heb in iedergeval zeker te weten een leven buiten paarden. Maar soms moet dr wel rekening mee gehouden worden met mede weggebruikers. Hoe doe jij het dan met wielrenners die 2 breed rijden en je er neit langs kan?

Het gaat om het FEIT dat je zegt dat sommige weggebruikers het woord paard niet eens kunnen spellen, en daarop gaf ik me feitelijke reactie.

mebianca

KiWiKo schreef:

Je maakt je paard natuurlijk verkeersmak dan ben je toch ook voorbereid op weg.. En ik vind dat we dat de bestuurders juist op kunnen attenderen dat wij ook verkeersdeelnemers zijn en dat het een vluchtdier is zodat ze er iets meer rekening mee houden! Rekening houden met elkaar..

gillian

xTweetyx schreef:
toen moest die Audi wel stoppen, de man keek niet echt blij maar toen hij stil stond, kreeg ik mijn pony weer weg.

nouw en die man trok toch eens op -:(- hij ging volgens mij in een aantal secondes naar de 50. belachelijk, met een aanhanger er nog eens achter, maakte een hoop kabaal.

En dit zijn dus de grote irritatie-punten van oa automobilisten. Ruiters die gewoon maar midden op de weg stil gaan staan met hun onbestuurbare paard/pony...Logisch dat ie geïrriteerd wegrijdt...

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:55

gillian schreef:
Maar daar gaat het toch niet om, of ze een paard geaaid hebben.
Het gaat erom dat medeweggebruikers rekening met elkaar dienen te houden, elkaar niet in gevaar brengen.
Dat heeft toch helemaal niks te maken met het gedrag van een paard kennen.
Fietsers passeer je toch ook op een normale snelheid met een gepaste afstand. Bij kinderen behoor je toch ook extra uit te kijken omdat ze ineens een onverwachte beweging kunnen maken. Dan moeten die paarden-noobs onze paarden maar als fiets gaan beschouwen, gewoon met een normale snelheid en gepaste afstand passeren. Paarden die daar dan niet tegen kunnen behoren idd niet op de weg.
Beetje kort door de bocht om dat als excuus te gebruiken...

Mee eens! :j

gewoon_mij

Re: Paardenongeluk verkeer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:56

Misschien is het ook iets, om ruiters bv een cursus te geven hoe ze veilig in het verkeer kunnen rijden.
En het zou ook wat zijn voor automobilisten om bewuster te worden van het gedrag van paarden idd, vanmiddag was ik ook aan het fietsen met mijn shet, de auto's scheurden met een noodgang langs me, nou is zij wel verkeersmak, maar je hebt paarden die er van schrikken, ik vind dit een goed plan!

KiWiKo

Wig_love schreef:
KiWiKo schreef:

Zegge mensen dat die dr niet is? NEE, volgends mij niet hoor, en k heb in iedergeval zeker te weten een leven buiten paarden. Maar soms moet dr wel rekening mee gehouden worden met mede weggebruikers. Hoe doe jij het dan met wielrenners die 2 breed rijden en je er neit langs kan?

Het gaat om het FEIT dat je zegt dat sommige weggebruikers het woord paard niet eens kunnen spellen, en daarop gaf ik me feitelijke reactie.

hetzelfde als dat ik dat doe met een ruiter die stug midden op de weg blijft rijden.......... en dan ben ik een paardenmens ja!!!

Miracle_

gillian schreef:
xTweetyx schreef:

En dit zijn dus de grote irritatie-punten van oa automobilisten. Ruiters die gewoon maar midden op de weg stil gaan staan met hun onbestuurbare paard/pony...Logisch dat ie geïrriteerd wegrijdt...

Maar als het hun hond/kind zou zijn geweest, of ik noem maar wat, en wij zouden in onze auto aangereden komen met die vaart, zouden ze ook pissig worden.
Er blijven nou eenmaal irritaties zolang er bestuurders zijn, dat neemt niet weg dat iedereen gewoon rekening met elkaar moet houden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:57

gillian schreef:
xTweetyx schreef:

Die man schrikt ook als jij er ineens zo staat. Je had beter je hand even kunnen opsteken als een sorry gebaar. Dat lijkt me beter dan die man de schuld te geven :)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:59

Ik vind wel dat het van 2 kanten moet komen.. Je moet natuurlijk niet de weg op gaan met een paard dat niet verkeersmak is. Maar bijvoorbeeld mijn verzorgpony, die is hartstikke mak met auto's, scooters, fietsers enzo, maar alleen niet met vrachtwagens en andere grote gevaartes. Maar dat gaat altijd wel goed, omdat ik weet wat hij doet als er een vrachtwagen aankomt en zo kan ik er in ieder geval voor zorgen dat hij niet aan de kletter gaat. Ik moet ook rekening houden met het verkeer en als ik mijn paard niet onder controle kan houden, is dat mijn probleem.

Aan de andere kant, anderen mogen ook rustiger gaan rijden als ze een paard zien, want dat doen ze toch ook voor ouderen en kleine kinderen? Als jij een klein kind ziet langs de weg, dan ga je automatisch wat zachter rijden en ben je extra oplettend, omdat ie wel is zo kan oversteken. Zo kan er ook rekening gehouden worden met paarden :)

Er zijn ook uitzonderingen van mensen die het expres doen om de paarden te laten schrikken. Een voorbeeld: Een vriendin van mij reed met haar verzorgpony langs de weg en er kwam een groep motors aan. Vriendin hoorde dit al, dus die ging stil staan en zorgde dat de pony rustig bleef. Hoorde ze ineens een man aftellen en gingen de mannen op de motors allemaal tegelijk toeteren! Toen de pony niet schrok, hoorde ze een man zeggen: "Hè jammer, hij schrok niet!"
En laatst reed ik ergens en toen kwamen er jongens voorbij gefietst met hele harde muziek op en ze gooiden met rotjes. Ik hoorde het al, dus ik riep naar die jongens of ze wat zachter wilden doen. Nee, dat wilden ze niet.. Dan vind ik het hun probleem als ze een trap krijgen van een paard ofzo ;)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:00

Daarnaast moet ik zeggen dat de wegen hier (in de bebouwde kom) ook niet super breed zijn, of voorzien van een apart fietspad. Waardoor je dus al snel op een fietsstrook rijd (met een paard wat net zo bol is al de strook :D :p) en dan crossen er aan alle kanten auto's met 50 langs je heen en komen ze zelfs nog over de streek.
Ongeacht of je paard verkeersmak is of niet, zelfs het makste paard mag van mij schrikken als het word aangetikt door een spiegel. Want dat vind ik dus echt niet normaal!!!
Doe je bij een fietser/auto/brommer/kind/kat/hond/vrachtwagen/gehandicaptekarretje/oudjes scootmobiel toch ook niet :?

Wig_love

@ KiWiKo, Dan vind ik dat echt dom van je, Dus als jij neit helemaal aan de kant ben, komt iemand keihard aangereden, en hij vindt dat je niet ver genoeg in de kant ben dat hij met 100 langs je knal fijn? Sorry hoor maar denk realistisch na! Wat jij niet wilt dat u geschiet, doe dat ook een ander niet ;)

Want als ze dat bij mij doen trap ik toch echt regelrecht de spiegel van de auto, en het is al verschillende xen gebeurt. dan kunnen ze uitstappen, maar dan zeg ik ook, oeps, sorry, ja je kwam zo onbehouden langes kon me voet niet optijd binnen halen. eigen schuld en zijn ze zo weg. nou ben ik dan ook niet heel erg vriendelijk hoor :o
Laatst bijgewerkt door Wig_love op 16-06-10 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Ik denk dat alle weggebruikers wat meer rekening met elkaar moeten houden, een vorm van hoffelijkheid.

Ruiters gaan toch ook netjes in stap als ze een voetganger passeren en niet in uitgestrekte draf of galop er langs scheuren.
Zo vind ik ook dat een automobilist mij rustig kan passeren, of ik nou wandel, fiets of op mijn paard zit.

Met mennen rijd ik soms heel bewust midden op de weg als er een auto achter mijn zit omdat ik het op dat moment niet verantwoord vind om ingehaald te worden. Bijvoorbeeld omdat de weg te smal is en er een puntdraad raster naast mij is. Zodra de situatie dat toe laat ga ik aan de kant en groet ik vriendelijk, dat komt altijd goed aan en ik heb hier nooit problemen mee.

Je moet als ruiter of koetsier de verstandigste zijn en vooruit denken om zo problemen te voorkomen.

Waar ik in het verleden weleens een probleem mee heb gehad is met de vriendelijke chauffeur van de melkvrachtwagen, die remde altijd af al hij een paard zag, als hij zijn rem losliet dan hoorde je dat sissende geluid van de luchtrem, mijn toenmalige paard schrok zich daar rot van. Een keer een gesprekje gehad met die chauffeur en het probleem was opgelost, hij lied zijn vrachtwagen rustig uitrollen als hij een paard zag zonder te remmen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:01

Mirjamsel schreef:
Ik moet ook rekening houden met het verkeer en als ik mijn paard niet onder controle kan houden, is dat mijn probleem.
;)

Als jij je paard niet onder controle kan houden, is dat niet alleen jou probleem als je op de openbare weg rijdt...Je brengt mede weggebruikers ook in gevaar als er iets gebeurt ;)

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:03

@ Mirjamsel; Als je hem niet onder controle heb moet je zeker niet richting de openbare weg gaan, of plekken waar het druk is. want je breng jezelf en andere in gevaar en je zou niet de 1ste zijn die onder zijn/haar paard kom, verongeluk op een auto klap of wathever!..

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:04

@tiwi: ik weet het niet zeker hoor: maar het lijkt wel eens of auto's meer rekening houden met menners dan met ruiters.
Ik zie ze tenminste altijd netjes achter de kar tuffen en wachten op een goede gelegenheid terwijl ze bij mij de auto erlangs persen.
(komt misschien ook omdat een kar gewoon de weg versperd en een paard niet)