wanneer stappen jullie af tijdens een buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Re: wanneer stappen jullie af tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:32

Mocht ikeen hek tegen kome tsja dan moet het wel ;) en als hij poept midden op het fietspad stap ik ook af.. Maar niet als er bijvoorbeld iets engs aankomt waardoor hij misschien zou kunnen schrikken.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:34

Als ik achteruit bijna de sloot in ga met pony die niet meer vooruit wil (als een ander paard van de groep terug naar huis gaat bijv.) kan het voorkomen dat ik afstap. Verder als de paarden die op buitenrit zijn heel vervelend doen en bijvoorbeeld niet over het gemaal heen willen (smal bruggetje met kletterend water).
Verder stap ik bijna nooit af tijdens een buitenrit, wel als zweep oid valt maar dat gebeurt eigenlijk nooit :)

wendylover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:48

ik denk dat je beter niet af kunt stappen:
1) je pony kna daardoor denken dat hij/zij gelijk heeft (meet wat ze eng vindt)
2) je kunt beter doorzetten de volgende de keer durf hij/zij er beter langs

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:09

wendylover1 schreef:
ik denk dat je beter niet af kunt stappen:
1) je pony kna daardoor denken dat hij/zij gelijk heeft (meet wat ze eng vindt)
2) je kunt beter doorzetten de volgende de keer durf hij/zij er beter langs

1) je pony kan ook denken, gelukkig de baas laat zien dat het niet eng is.....
2) je kunt doorzetten en dan denkt je pony de volgende keer ojeee, die plek was het niet pluis, want daar kreeg ik ruzie met m'n baas.....

Het hangt van de situatie af of afstappen wel of niet verstandig is bij een "eng" object.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:12

Ik stap af wanneer er gepoept word, zodat ik het even in de berm kan schuiven. Ik stap af wanneer iets écht (iedereen weet wel wanneer een paard zich aanstelt en wanneer iets echt eng is) eng is, en loop er samen langs. Ik stap af wanneer we over een bruggetje moeten dat ik niet ken. Ik stap af wanneer ik een houten kont krijg. Ik stap af wanneer ik merk dat hij kreupel loopt.

Snap eerlijk gezegd het punt niet zo, dat er zo'n groot punt van word gemaakt. Op en afstappen buiten zou net zo goed erin moeten zitten als op en eraf wanneer je in een bak gereden hebt :+

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:19

Toen ik mijn ruin net had (bijna 14 jr geleden), stapte ik buiten af als ´ie iets écht eng vond.
Ik liep er dan in een doodgewoon tempo aan voorbij, draaide me om en liep weer terug naar het punt waar ik was afgestapt.
Daar stapte ik weer op en reed er voorbij. Dan was het ook geen enkel probleem meer voor hem :) .
Mijn vriendin moest daar vaak om lachen ;) , maar hij heeft er wel zelfvertrouwen door gekregen.

Bij de eerste ralleyrit die mijn vriendin en ik zo´n 12 jr geleden reden, moetsen we op een gegeven moment over een brug die over de snelweg ging.
(Wij waren toen nog absoluut onervaren met dit soort dingen ;) !)
Nu hadden we dit nog nooit gedaan met onze paarden, dus we hebben gewacht totdat er een ander groepje ruiters aan kwam en zijn we met hun over de brug gereden.
Mijn ruin vond het absoluut geen probleem, maar de merrie van mijn vriendin vond het echt doodeng := , maar tussen de andere paarden liep ze wel mee.
Op de terugweg moesten we weer over zo´n brug en omdat er geen andere ruiters te bekennen waren, besloten we er gewoon met z´n tweeen (vieren :+ ) over te gaan.
Ik stelde voor om af te stappen en met de paarden aan de hand over de brug te gaan.
God-zei-dank liepen wij ernaast, want de merrie van mijn vriendin ging helemaal uit d´r dak van dat zoefffff zoeffff van de auto´s wat van 2 kanten kwam :\ . Die kletterde bijna over de brugleuning := ....
Na 10 m zijn we omgedraaid om te bedenken hoe we het dan het beste konden doen (ik ben nog steeds dankbaar dat mijn ruin zich toen absoluut niet door de merrie liet opnaaien +:)+ !).
Vriendin wilde opstappen "want van bovenaf had ze meer te zeggen". Dat heb ik d´r ronduit verboden :D ! Zo´n brugleuning is echt verrekte laag als je op een paard zit ;) !
Uiteindelijk hebben we de merrie een trui over d´r hoofd gedaan en kwamen we heel aan de andere kant *pfff*.

En nu, nu stap ik weer regelmatig af van mijn ruin :+ !
Hij heeft ataxie en vaak gaat het goed met hem, maar soms ook minder.
Voordat ik opstap loop ik sowieso 10 min. met hem aan de hand, zodat hij goed warm gelopen is (in de winter zelfs nog wat langer).
Als we een langere tocht maken, stap ik tussendoor af zodat ´ie mijn gewicht niet hoeft te dragen en zo´n 10 min. voordat we bij stal terug zijn loop ik ook.
Hij heeft al die jaren iedere gekkigheid met mij gedaan, mij nooit in de steek gelaten, ook als ´ie iets oorspronkelijk eng vond :+: en nu houd ik rekening met hem :) .

Met mijn jongste merrie ga ik nu ook vaker naar buiten en bij haar doe ik precies hetzelfde als toendertijd met mijn ruin: afstappen als ze iets écht eng vind, voorbij lopen, weer terug en er dan weer opstappen.
Ook zij loopt er dan keurig langs :) .

De oudste merrie vind tot-nu-toe niks eng en daar ben ik dan ook nog nooit afgestapt.
O ja, toch wel: ze verrekt het om de rivier in te gaan als ik er op zit; als ik d´r aan de hand neem, smijt ze zich kompleet in het water :D .
(En idd, afstappen als ze in een woongebied gepoept hebben en de boel aan de kant/in de goot schuiven doe ik ook ;) .)

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:31

gister nog, een paar vuilniszakken met kliko, hij keerde op en als ik terugkeerde kwam hij iets omhoog. nou dan stap ik af, loop er naar toe stap weer op loop er weer naar toe en kan weer verder met een rustig paard. Soms is het beter om af te stappen vind ik.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:35

Ik stap af als ik een viaduct over moet. Dan ben ik bang dat mijn paard iets raars doet en dat we over de railing naar beneden vallen. (al ga ik eigenlijk bijna nooit over een viaduct).
En inderdaad als ik door het dorp rijd en mijn paard poept bijv recht voor een inrit of zo, dan stapt ik af om het in de berm te schoppen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:37

Sterre schreef:
Toen ik mijn ruin net had (bijna 14 jr geleden), stapte ik buiten af als ´ie iets écht eng vond.
Ik liep er dan in een doodgewoon tempo aan voorbij, draaide me om en liep weer terug naar het punt waar ik was afgestapt.
Daar stapte ik weer op en reed er voorbij. Dan was het ook geen enkel probleem meer voor hem :) .
Mijn vriendin moest daar vaak om lachen ;) , maar hij heeft er wel zelfvertrouwen door gekregen.

Dit is ook een creatieve oplossing :j Dan leert je paard ook gelijk om zelf langs een object te gaan ipv veilig achter de rug van het baasje :j

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:43

Ik stap alleen af als mijn merrie stil gaat staan en weigert ook maar één pas naar voren te zetten. Dan kan ik namelijk doen wat ik wil maar ze blijft toch staan.

En ik stap ook af voor pauze's. Even op een bankje/terrasje (met paard aan de hand) zitten.

Ook loop ik altijd vanaf stal naar het bos toe en stijg ik het bos pas op. Dit omdat ik een drukke weg over moet steken waar best hard gereden wordt. Als ik dan naast haar loop dan schrikt ze nergens van, maar als ik op haar zit is elke fiets/boom/graspol/auto enzovoorts eng. (Heb haar wel aan een halstertouw vast en een hengstenketting voor als het nodig is er aan, maar die heb ik tot nu toe niet hoeven gebruiken).

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:52

Ik stap af als ik het vanaf zijn rug hem niet kan kalmeren. Dan ga ik vanaf de grond werken met grondwerk totdat hij weer gekalmeerd is.
Ik vind afstappen helemaal niet slecht. Het betekend in mijn ogen helemaal niet dat een paard "gewonnen" heeft.
Als ik zelf merk dat ik onzekeder wordt stap ik ook af Devil is echt heel erg gevoelig daarvoor en reageerd erg op mijn energie.
Op het moment stap ik helemaal niet meer af omdat het niet nodig meer is. Dat was voorheen wel anders dan was het echt een tijdbom buiten.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:56

Ja als ik moet plassen ofzo, maar niet als er wat anders gebeurd.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:00

Als ik naar de WC moet :')

Ik probeer nooit af te stappen en het altijd goed op te lossen terwijl ik erop zit. Alleen als ik echt in een hele gevaarlijke situatie zit, stap ik af. Bijvoorbeeld als ponylief de weg oploopt en er auto's van beide kanten komen en ponylief maar naar achter blijft lopen en totaal in paniek is. (Heb het zelf nog meegemaakt) Dan stap ik wel even af.

shasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:00

als ik ga gaan wandelen stap ik nooit af behalve 1 keer geweest met men vorig paardje we moesten over een bruggetje maar een redelijk steil bruggetje in het hout gemaakt en daarvoor zo van die rekken waar je door moest zigzaggen dan ben ik wel afgestapt om haar gerust te stellen en haar tegen te houden zodat ze niet echt ver zou wegslieren (kmoest wel over dat bruggetje was geen andere weg )

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:21

ik heb al in een vorige post gereageerd waarin ik zei dat ik niet afstap als mijn paard ambetant begint te doen omdat ik vind da ge meer te zeggen hebt errop dan eraf.
Dit wil echter niet zeggen dat ik voor andere redenen niet afstap, als ik bv een ijsje ga eten bij een lokale boer dan stap ik wel af om mijn ijsje te gaan halen ;)