zelf trektocht verzinnen, ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 13:56

Adrian schreef:
@ Bob1976

Mijn paard draagt tijdens meerdaagse trektochten altijd een reflectie band om een voorbeen, met daarop mijn telefoonnummer voor het geval hij mocht uitbreken. Ook is het makkelijk om hem te traceren in een vreemde wei, met een zaklamp. Het gele stipje is dan van verre al te zien.
Hg. Adri

Dat mag jij komen proberen met mijn paard. Dat traceren lukt wel, vooral waar en hoe hard ze gaat............

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:55

Wat moet ik komen proberen dan...??? Bandje omdoen?...traceren in het donker? Snap het niet helemaal.
HG.Adri

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:58

Adrian schreef:
Wat moet ik komen proberen dan...??? Bandje omdoen?...traceren in het donker? Snap het niet helemaal.
HG.Adri

Dat traceren met een zaklamp in het donker. Succes...........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:04

Hihi, ufo's in de wei :+

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:23

Whahahaha, hier nog één wiens paarden uiterst snurkend en argwanend op bewegende lichtjes in de wei reageren, mijn schimmel traceer ik beter als ik roep, komt ze wel naar mij toe, met 'n zaklamp kan ik lang wachten :P

peaches

Re: zelf trektocht verzinnen, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 22:39

Dan zal het wel aan mijn koudbloedje liggen..die kijkt daar niet raar van op..die trekt misschien hooguit een gezicht van..HUH?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:23

Ik doe ipv een bandage met tel. nr. een labeltje aan het touwhalster met tel. nr. erop, op het moment dat ik aan het rijden ben. Voor de nacht is zo'n bandage wel een idee.

Trouwens een paard zoeken met een zaklamp gaat het best als je de zaklamp naast je oog houdt en gaat hurken, dan is de kans het grootst dat je ergens een reflecterend oog tegenkomt.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:53

Ik gaf alleen maar een goed bedoelde tip. Doe het zo al jaren. Voor het slapen gaan, of tijdens de nacht, even kijken of ik hem nog zag lopen in zijn weitje..niks mis mee toch ? Zo'n bandage reflecteerd enorm. Snap dan ook niet, waarom dit in het belachelijke wordt getrokken.

gr. Adri.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:07

Adrian schreef:
Ik gaf alleen maar een goed bedoelde tip. Doe het zo al jaren. Voor het slapen gaan, of tijdens de nacht, even kijken of ik hem nog zag lopen in zijn weitje..niks mis mee toch ? Zo'n bandage reflecteerd enorm. Snap dan ook niet, waarom dit in het belachelijke wordt getrokken.

gr. Adri.

Tja, dat is misschien het gevolg van eigen waarnemingen? Bij mij in ieder geval wel: als een keer de paarden tegen de normale gang van zaken in nog in de wei staan terwijl het donker is en je dus met zaklamp de wei ingaat om ze op te halen en de hele groep (2 uitzonderingen) aan de loop gaat vanwege die "bewegende lichtjes", dan kun je niet meer serieus blijven bij het idee van zaklamp in de wei.....
Die bandage zal vast wel goed reflecteren, maar de herinnering aan die paarden die met z'n allen in de paniek gingen vanwege die zaklamp maakte het voor mij niet direct een logische tip.
Ik vlecht trouwens liever een gekleurd labeltje in de manen met mijn 06-nummer erop en de naam van het paard. Een hoop mensen vinden benen van paarden iets om van een afstandje te bekijken.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:30

Ik vind het 'n heel goede tip voor wie het werkt, alleen heb ik gewoon het beelddenkende gevoel voor humor dat ik mij maar al te goed herinner hoe mijn paarden op zaklampen in de wei reageerden. En dat was erg grappig en allerminst handig :D

Adri, maak het niet persoonlijk, dat we er smakelijk om kunnen lachen heet gewoon 'n goed gevoel voor humor, ik ken Ikke en Waratje heel goed en zij mij je wilt niet weten waar ze MIJ af en toe mee om 'n oren meppen en omgekeerd, gewoon doorheen lezen en mee lachen, en daarmee wordt je tip voor mensen voor wie het werkt echt niet minder bruikbaar hoor ;)

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 00:28

zojuist getest...op een tinker welliswaar..de reactie was..huh? De rest van de kudde vond het al helemaal niet boeient.
Ik vind die bandage echt wel een goeie...stel hij breekt uit snachts...en je hebt een donker paard...als je dan met lampen kunt schijnen heb je denk ik sneller kans dat je ze vind.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:52

@Licorne

Ik loop niet in het donker, met een zaklamp door een wei met paarden die elkaar niet kennen en lopen te rennen. Ik schijn even met een zaklamp vanaf mijn tentje de wei in. Niks onrust ! Wat me wel irriteerd zijn de reacties van een paar dames hier, die na een paar dagen meerijden op jouw trektocht naar Vaals, denken commentaar te moeten leveren, alsof ze alles weten over dit onderwerp. Ik heb best wel gevoel voor humor, maar ik lach niet met alles mee. Jij hebt een lange trektocht gemaakt..en ik ben onderweg. Allebei op onze eigen manier. Jij bent er gekomen en ook ik zal er komen. Er zijn geen reisverhalen van Ikke en Waratje, alleen maar commentaar van hun, op iedereen. In jouw verhalen herken ik wel veel.

HG. Adri

skiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 01:06

Een kaarten-tip: koop een goedkope kaart... knip daar het stuk kaart uit wat je nodig hebt (je weet van te voren toch al wel welk stuk route je gaat rijden. Koop boeklon folie (kantoorwinkel) en plastificeer daar je kaart mee.
Als je de kaart eventueel niet in delen wilt knippen kun je met klemmetjes (zie foto) het stuk afbakenen...
Nadat je de kaart geplastificeerd hebt kun je eventueel met whiteboard stiften een route uittekenen of aantekeningen maken op je kaart!

Succes!

Afbeelding

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:05

Wij hebben in de Pyreneeen wel 'ns middenin de nacht, in de regen ook nog, met zaklampen naar 'n groep van 13 uitgebroken paarden gezocht, daar droeg de leider 's nachts altijd 'n bel om de nek, alleen daar heb je als ze in alle rust onder 'n groep bomen staan te slapen helemaal geen moer aan :D Tsjee, we waren ze al 3 of 4x voorbij gelopen voor we met de zaklamp reflectie van 'n paar ogen zagen. Ghihihi, sweet memories, wat hadden wij er de dampen in zeg...

Nog 'n tip voor de TS, draag je telefoon en portemonnee op je lichaam, als het in je tassen zit en je mocht per ongeluk van je paard vallen o.i.d. en je paard vertrekt, dan heb je iig je identificatie en je telefoon om maatregelen te nemen. Ik heb ook altijd 'n noodfluitje in mijn vestje zitten, nog nooit nodig gehad, maar toch, dat geluid komt verder dan schreeuwen.

Adri, ik heb net je weblog even doorgespit, wat zalig wat je aan het doen bent en al gedaan hebt, ik blijf je volgen, door Frankrijk reizen is voor mij ook een heel bijzondere ervaring geweest al waren wij met z'n tweetjes met drie paarden. In je eentje met je paard lijkt me heel intense ervaring!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:26

Adrian schreef:
Er zijn geen reisverhalen van Ikke en Waratje, alleen maar commentaar van hun, op iedereen.

Ach jeee, moet ik eerst uitgebreid reisverhalen gaan tikken voordat ik tips mag geven? :(:) Geloof me, ik heb meer trektocht gereden dan een paar dagen naar Vaals met Licorne. Of geloof me niet, boeit ook niet. Ik heb enige ervaring uit eerste hand, daarnaast heb ik ook enige ervaring uit tweede hand waar ik graag mijn voordeel mee doe. Verder heb ik "last" van een associatief gevoel voor humor gecombineerd met een neiging tot beelddenken en dat gaat wel eens met me op de loop. Jammer als je dat als kwetsend ervaart, want zo is het niet bedoeld.
Die bandage zal best in veel gevallen werken, maar ik kan me dus maar al te goed voorstellen dat het niet bij alle paarden een goed idee is of je moet er eerst uitgebreid werk van maken ter voorbereiding.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:57

Adrian schreef:
@Licorne
<knip>
Ik schijn even met een zaklamp vanaf mijn tentje de wei in. Niks onrust !
HG. Adri

Ik zal het eens beproeven, maar ik vrees dat die proef, zelfs in hun eigen paddock niet het resultaat zal hebben wat jij beschrijft.

Het enige wat ik wil bereiken met mijn opmerking is dat mensen nadenken voordat ze iets doen en niet klakkeloos immiteren. Er is namelijk helemaal geen heilige waarheid, it all depends, zoals mijn lesgeefmens dat zo graag (en terecht) zegt.
Het is namelijk niet alleen mijn paard dat op de loop gaat voor een zaklamp, ik ken er nogal een bos meer. Het is in de afgelopen 25 jaar dat de NVVR ondertussen bestaat meer dan eens geprobeert, om diverse redenen, om met een zaklamp over de wei te luchten en dat heeft zeer diverse reacties tot gevolg gehad, van helemaal niets en zelfs nieuwsgierig komen kijken tot lichte paniek en hollen.

Dat je mijn opmerkingen afdoet als "commentaar" zal me biet wezen, zolang anderen er hun voordeel mee doen, is het al lang goed.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 00:35

@Licorne

Leuk dat je even hebt gespit. Ik volgde het weblog ook tijdens jullie reis door Frankrijk. Mooie avonturen hebben jullie beleeft ! Ik hoop in September nog een paar weken terug te gaan om de orginele planning af te maken, die verpest werd door het weer begin deze maand. Het was echt bizar.

Waar kan ik het reisverslag vinden van je laatste tocht Groningen-Limburg ? Lang gezocht op je site, maar kon het niet vinden.

HG. A3

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:20

Doorverwijzing was mislukt op mijn site, inmiddels staat 'ie erop! Onder buitenritten/meerdaagses, meerdaagse tochten, even naar beneden scrollen kun je doorklikken op "lees meer".

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:23

Nou, als het goed is, gaan we komend weekend op trektocht. We hadden het leuk bedacht, zat de beoogde overnachtingsplek vol :D Beetje rondbellen leverde wel plek op; nog even afwachten of de definitieve bevestiging binnenkomt.
Het gaat helemaal schokkend nergens over (hemelsbreed 8km!) maar dat biedt de mogelijkheid om te kijken hoe mijn trekker het doet op dit paard en hoe het paard omgaat met bagage. Bovendien biedt het ruimte om de rit aan te passen aan de voorspelde temperaturen. Als dat goed gaat, hebben we al de nodige ideeën als voorbereiding op de wintertrektocht, die er komende winter toch maar weer moet komen. Dusse, Peaches, mocht je zin hebben, join the ride.......

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 15:49

oe! Waar start je en waar ga je heen? Ik dacht vandaag nog toen ik in de auto zat dat ik de trektocht maar ging uitstellen tot in het najaar ergens..dat is toch niet te doen met die hitte? Moeten ze wel mega veel kunnen drinken.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:46

ik zet ook even een stipje :)

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:58

Hey,
Ik heb een keer een trektocht gemaakt samen met mn ma.
We zijn toen van boeren camping naar boeren camping gegaan.
Op boeren campings kun je bijna altijd wel met je paard terecht ze hebben land zat. Van te voren hadden we een route uitgestippelt en de campings gebeld of ze plek hadden. Mn pa kwam dan achter ons aan gereden met de caravan en spullen zodat we dat niet allemaal hoefden te sjouwen.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:06

Hahah ja een trektocht is heel leuk. En als je alles leest meot je ook heel ver komen.
We hebben dit jaar de veluwetrail gedaan is uitgestippeld dat wel.
Maar wat mijn kleine ervaring is na deze eerste tocht
kaarten geplastificeerd meld hierop belangrijke telefoonnr DA-home-sos-overnachtingadressen, met bepakking is galoperen niet echt fijn, neem fietskaarten mee ( meestal lopen ruiterpad en fietspad naast elkaar, water juist wel meenemen zowel voor je zelf als voor je paard( ik had 2 flessen bij) als je regen verwacht neem gewoon palstic tassen mee, kompas altijd handig
verder hoop ik dat ik volgend jaar ook weer een heerlijke weekje weg kan met mijn tinker.
su6 met alle voorbereidingen iedereen

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:39

Ik ga volgende week vrijdag een week op trektocht! Heb er echt super veel zin in. Wij gaan al 2 jaar op trektocht met de huifkar maar dit jaar wouden we een keer rijden! Ik neem mijn eigen paard mee en twee vriendinnen huren twee paarden en die stal die heeft een caravan en die verplaatsen ze om de dag. Echt heel relaxt dus we hoeven ook niet met de spullen te slepen enzo en we hebben een relaxt bed in de caravan! Wij beginnen in Midlaren en trekken dan daar in de omgeving.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:55

Ik had een korte trektocht van twee dagen gepland voor dit weekend maar heb hem afgeblazen, vind het niet verantwoord met de hitte die verwacht wordt voor morgen hier op de Veluwe.