HelgaV schreef:Dat viel enigzins mee. Qua gewicht was het heel prima te doen. Een slaapzak weegt al niks. Als een tent en tentstokken verdeeld worden, weegt dat ook niet veel meer. Het luchtbed zat in de tent gewikkeld dus het paard had geen last van een stug luchtbed. En de zadeltassen waren qua gewicht aan beide kanten gelijk. Bovenop de zadeltassen, dus achter mijn rug lag nooit maar dan een kilo of 3. Als het veel gewicht was geweest, had ik dat echt niet zo aangepakt. Verder lag het stabiel en het paardje kon zelfs nog in een flinke galop de bossen door! Hij vond het prachtig!
Heb je het nagewogen? Een tent en luchtbed samen onder de 3 kilo? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen. Als je paard niet meer in flinke galop de bossen door KAN, dan heb je het ook echt veel te bont gemaakt. Zo te zien is je paard wel eentje die van lopen houdt, dus als die gaat aangeven dat het niet kan, ben je meer dan ruim te ver gegaan.
TS, een boomloos zadel is niet verstandig voor een trektocht met bagage op het paard. Of een boomloos zadel goed is voor jouw rug is ook nog maar de vraag, zeker als je pony af en toe scheef wil lopen. Daarnaast is er een heleboel verschil in zadels, niet alleen types zadel, maar ook binnen de verschillende types is nog heel veel verschil. Er zijn dressuurzadels waar ik absoluut niet in kan zitten en er zijn er waar ik niet vanaf wil stappen (en alles er tussenin), hetzelfde geldt voor westernzadels, trekkingzadels, endurancezadels, Iberische zadels en heel de bliksemse bende. Je zult dus goed moeten uitproberen wat voor jou in combinatie met die pony een goed zadel is.